handdator

Visa fullständig version : Att räkna macros?


ttoobbee
2013-08-29, 20:14
Jag är mitt uppe i en pågående bulk som har pågått sedan i våras. Vikterna på gymmet har ökat stadigt och även kilona på kroppen, har jag gått upp lite för snabbt har jag dragit ner på maten och har vågen stått still för länge har jag ökat på intaget. Men nu är det såhär att jag hemskt gärna skulle vilja börja räkna mitt kcal intag, har försökt mig på det två gånger en av gångerna med ''shapemeup'' appen.

Till problemet, när jag räknar kcal blir min kost så fruktansvärt en formad ägg,kyckling,potatis och kvarg är ungefär det som går ner och det är bara för det är lätt att hålla koll på kcal med just dem matvarorna. Vilket blir sjukt tråkigt efter en vecka eller två.. Det jag inte förstår är hur jag ska räkna ut kcal i tillexempel ''biffar'' säg att jag lagar biffar av 1kg nöttfärs, det är inga problem men sen har jag i en lök i biffarna, ströbröd,och ägg . Hur vet jag då hur mycket jag får i varje biff? det är ju omöjligt att veta ? Tog biffar bara som ett exempel gäller alla middagar med mer än 3 recept i..

Hade velat veta hur ni gjorde när ni började räkna kcal, hur lärde ni er?

smalis
2013-08-29, 20:19
Om man tar biffexemplet:
Säg att du har 1kg nötfärs, 1dl ströbröd, 2 ägg, 1dl grädde. Släng ihop ingredienserna och räkna ut totalt hur mkt kcal och protein, kolhydrat och fett det innehåller. Sen försök forma biffarna så de blir lika stora och dividera summan av ingredienserna med antalet biffar.

Har du en matvåg och en kalkyl(eller app som t ex shapeup) så är det sedan väldigt lätt att räkna ut macros etc.

Talvathir
2013-08-29, 20:20
Köp appen så kan du skapa egna recept, tex dina biffar. Sedan väger du bara varje biff, komplett med lök å annat du har i. Presto :-).

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

Cykelcykel
2013-08-30, 04:22
Eller så skriver du bara in hur mycket du har av allt i biffen.
Jag gör så. Brukar göra typ grytor ofta och bara matar in allt i appen