handdator

Visa fullständig version : Långvarig smärta i axel efter dips


hurdygurdyman
2013-08-29, 17:58
För ungefär 5 månader sedan så provade jag en dips-maskin jag aldrig använt förut och körde alldeles för tungt/fel. Jag kände ingen smärta vid det tillfället men vaknade dagen efter med en väldigt stel vänsteraxel. Jag har provat att vila långa perioder och all smärta försvinner men de dyker upp igen dagen efter jag kört ett bröst/axelpass. Smärtan uppstår endast när jag trycker ner axeln likt den position man får utav dips.

Finns det någon som har erfarenhet av en liknande skada? Jag har gett upp försöken att vila bort det här. Kan en kortisioninjektion hjälpa eller är det sjukgymnastik och mer vila som gäller?

Tacksam för svar!

Christian1980
2013-08-30, 06:45
Jag gick till en sjukgymnast i förra veckan med lättare axel-problem. Jag har fått så kallat 'weightlifters shoulder'. Det är inte så illa, men jag ville inte heller att det ska bli värre. För mig sitter det i nyckelbens leden

Djupa dips, cable flyes och plan bänkpress måste jag undvika ett tag samt stretcha på ett visst sätt 3ggr om dan 10reps. Jag måste dock prata med honom igen på torsdag när jag har ny tid om att jag fick känningar av ryggpasset i onsdags.

Så jag rekommenderar att gå till en sjukgymnast.

whuddafuks
2013-08-30, 08:51
Jag gick till en sjukgymnast i förra veckan med lättare axel-problem. Jag har fått så kallat 'weightlifters shoulder'. Det är inte så illa, men jag ville inte heller att det ska bli värre. För mig sitter det i nyckelbens leden

Djupa dips, cable flyes och plan bänkpress måste jag undvika ett tag samt stretcha på ett visst sätt 3ggr om dan 10reps. Jag måste dock prata med honom igen på torsdag när jag har ny tid om att jag fick känningar av ryggpasset i onsdags.

Så jag rekommenderar att gå till en sjukgymnast.

Hade du samma problem som trådskaparen?

Christian1980
2013-08-30, 09:08
Hade du samma problem som trådskaparen?

Som jag kan tolka hans inlägg så ja.

Jag fick problem efter jag hade kört en längre tid med SL 5x5. Och det började dagen efter ett bröstpass med hög vikt i bänkpressen.

Sjukgymnasten är ett bra ställe att börja på

Scratch89
2013-08-30, 16:34
Gör det ont om du lägger vänsterarmen över höger axel och "kramar" dig själv hårt?

DrViolet
2013-08-31, 07:45
Axon har skrivit lite om att hålla sig skadefri på gymmet. Dips är något han menar man bör undvika:

http://axonblogg.se/hall-dig-skadefri-pa-gymmet-11/

Exempel på andra övningar man bör undvika:
Exempelvis: http://axonblogg.se/category/hall-dig-skadefri-pa-gymmet/

Christian1980
2013-09-13, 12:08
Gör det ont om du lägger vänsterarmen över höger axel och "kramar" dig själv hårt?

Inte för mig.