handdator

Visa fullständig version : I'm lost! Hjälp mig tillbaka.


sonocronic
2013-08-29, 16:16
Fakta
Kön: Man
Ålder: 30
Längd: 171
Vikt: 76

Bakgrund.
För två år sedan vägde jag 90 kg och började äta lite mer kalorisnålt samtidigt som jag började träna kraftigt. Hela 2012 tränade jag varje vardagsmorgon (5 dar i veckan) med denna uppdelningen:
Mån - Bröst
Tis - Rygg
Ons - Springa
Tor - Ben
Fre - Axlar och armar

Jag nådde mitt mål 70 kg nu i julas :hbang:
Mitt slutgiltiga mål har dock alltid en deffad vältränad kropp och tanken var därför att fortsätta från deff till bulk. Problemet var att jag kom in i en svacka och gick upp 6 kg*popcorn*. Jag fortsatte därför att "deffa" och testade fitnessfighten (träning och kostprogram från World of Shape, träning utan maskiner) vilket gav GRYMMA träningsresultat. Jag tänkte att jag efter perioden var slut skulle kombinera de bästa övningarna jag då lärt mig med de övningarna jag gjort med maskiner 2012.

Problemet
Nu är hösten här, jag har inte tränat på mer än en månad och jag är så sjukt lost! Hur ska jag träna? Vad ska jag träna? Hur ska jag lägga upp det? Ska jag fokusera på bara konditionsträning tills jag nått 70 igen och då hitta nått bulkprogram för muskelbygge? Ska jag fortsätta som vid 2012? Ska jag köra på World of Shapes halvårsprogram?

HJÄLP! *gah!*

Tacksam för all hjälp jag kan få!

begt
2013-08-29, 16:26
Om du ska gå ned i vikt till 70 kg är det jätteviktigt att du styrketränar, annars tappar du en del muskler definitivt.

sonocronic
2013-08-30, 05:00
Det förstår jag begt.
Ingen som har lite tips och råd? Vore väldigt tacksamt!

hestJaevel
2013-08-30, 05:17
När jag tappar lusten så går jag till gymmet utan schema och gör de övningarna jag tycker är roligast. Sen skaffar jag struktur när jag känner mig mogen för det igen. Inga andra krav än att vara viktneutral ställer jag då på mig.
Paus i progression, bulk, deff, allt! Bara njuta av tillvaron är målet :)
Som längst har det gått 3-4 veckor av motivationsbrist för mig på det här viset!

sonocronic
2013-08-31, 14:36
Hest, det lät faktiskt väldigt vettigt!

Nån annan som har nåt tips eller kommentar?

sonocronic
2013-09-03, 07:32
nehepp...

DenverBroncos
2013-09-03, 09:59
När jag tappar lusten så går jag till gymmet utan schema och gör de övningarna jag tycker är roligast. Sen skaffar jag struktur när jag känner mig mogen för det igen. Inga andra krav än att vara viktneutral ställer jag då på mig.
Paus i progression, bulk, deff, allt! Bara njuta av tillvaron är målet :)
Som längst har det gått 3-4 veckor av motivationsbrist för mig på det här viset!

Kan skriva under på det där. Ett jättebra sätt att komma förbi inspirationssvackorna vi alla hamnar i då och då.

Farmers walks och stötdrag varje pass i 2 månader :hbang:

freddan11
2013-09-03, 11:59
Förstod inte riktigt vad ditt mål var just nu, kan du förklara det igen? Så ska vi se om jag har några tips på lager *gah!*

sonocronic
2013-09-04, 17:12
Jag har som mest vägt 90 och som minst 66. Jag tänker att jag ska gå ner till 70 innan jag börjar bulka. Är det rätt tänkt? Hur skall jag då lägga upp träningen tills den punkten? Hur ska jag lägga upp träningen efter den punkten när jag ska börja bulka? Hur många kilo skall jag bulka upp innan jag skall börja deffa igen? Hur bär jag mig åt?
Alla tips är välkomna =)

sonocronic
2013-10-14, 10:19
@freddan11?

nåt?

Ambull
2013-10-14, 11:55
För min egen del vet jag inte hur bra det skulle funka att börja med en "deff".
Skulle nog mer satsa på att hitta tillbaka till vikterna och fokusera på att få ökningar på gymmet. Sedan kan man kolla hur man ligger till och planera inför nästa period.

Så mitt tips vore alltså att köra på "normal" kost och fokus på styrketräning, släng in lite kardio när du orkar och känner att du har motivation!

Kvicksilver
2013-10-14, 12:14
Jag har som mest vägt 90 och som minst 66. Jag tänker att jag ska gå ner till 70 innan jag börjar bulka. Är det rätt tänkt? Hur skall jag då lägga upp träningen tills den punkten? Hur ska jag lägga upp träningen efter den punkten när jag ska börja bulka? Hur många kilo skall jag bulka upp innan jag skall börja deffa igen? Hur bär jag mig åt?
Alla tips är välkomna =)

Ser din frågeställning mer som en fråga om mål snarare än medel. Vad är ditt mål med träningen?
Ingen kan veta hur mycket du ska bulka upp dig om du inte talar om vad ditt mål är.
Varför vill du bulka?
Vad vill du väga efter deffen?
Tränar du för att hålla en viss vikt, att bli starkare eller att tex bli snyggare?

Kan det var så att din brist på motivation i själva verket helt enkelt är brist på ett tydligt mål?

Mitt tips är att sätta upp ett antal tydliga mål. Några kortsiktiga och några på lite längre sikt. Sätt uppvissa kroppsvikter du vill nå, ökningar i vissa övningar och kanske några mått. Tex midja, biceps och lår.

På det sättet kommer du då och då nå ett delmål. Du får ett kvitto på att din träning och kost fungerar. Detta kommer att ge dig ny motivation.
Fungerar inte ditt upplägg som du tänkt blir det lätt att beskriva det här på forumet och få bra tips på åtgärder.

Snubben
2013-10-14, 12:16
Först och främst, grattis till din res från 90 till 70. Förbannat bra jobbat! :thumbup:

Om jag förstår dig rätt så har du nu gått från 70 till 76 och har kanske lagt på dig lite hull? Och vill bli rippad? Om man läser din text så verkar du ha gillat world of shape-programmet, varför kör du inte detta då? Finns väl inget skäl till att byta ett vinnande koncept, right?

Personligen älskar jag program som man delar upp över- o underkropp. Det ger mig möjligheten att köra genom kroppen 2 ggr per vecka och eftersom det är på sin höjd, absolut max 3 övningar på en muskelgrupp (annars 2 rakt genom) så kan man leka lite med vilka övningar man kör, ibland byter man ut ett sidolyft mot något annat etc. Men det är en smaksak, vissa vill köra 36-dagarssplittar och vissa vill växa utan att göra något.

Hur som, åter till dig. Som sagt, du skriver väldigt positivt om world of shape, varför inte köra det stenhårt, kanske för skojjs skull slänga in mark, knäböj eller liknande (inte insatt i world of shape)?

Det jag tycker du skall fokusera på, som många andra har lyft i din tråd, är att gör det du tycker i roligt. Det är nog en av de viktigaste sakerna med träningen, som tyvärr flera skippar för man nojjar över sitt superduper-über-program men man är inte motiverad till det. Efter det så styr kosten så kommer resultaten på nolltid!

Så vad är det jag säger? World of shape + mark/knäböj/chins/dips/militärpress eller vad du nu skulle gilla (behöver inte vara alla), fixa kosten. Behöver du motivation så titta på ett foto när du vägde 90kg. När min motivation tryter så tittar jag på foton när jag låg uppåt 100 och då kommer motivationen direkt.. :)

Kör hårt :thumbup:

z_bumbi
2013-10-14, 12:26
Kör styrketräning 2-4 pass i veckan, kombinera med övriga träning som du har lust med i rimlig dos. Det behöver inte vara vid olika tillfällen utan det går utmärkt att t ex springa och sedan styrketräna eller tvärt om. Styrketräning måste inte heller vara med vikter utan har du hittat någon program med bara/mestadels med kroppsvikt som du gillar så kör det.
Det går att uppnå väldigt mycket på korta pass så är lusten att träna låg så kör korta pass med det du tycker är kul för att hålla igång tills du finner motivationen igen.

Detta gör du oavsett om du tänker gå ner, upp eller ligga kvar i vikt.