handdator

Visa fullständig version : Skillnader på övningar för rövkedjan


arthax
2013-08-29, 12:11
Det finns ju ett flertal övningar för att stärka rövkedjan. Min undran är lite om deras beskaffenhet och plats i ett schema.

Ryggresningar tycker jag är fenomenalt bra. Får bra kontakt och övningen gör sig väl som min uppvärmning. Begränsningen är att det kan vara svårt att öka belastningen. I övningens toppläge är belastningen hög relativt till i bottenläget.

I good mornong är det lättare att öka belastningen. I skillnad till ryggresningar så är bottenläget då störst anspänning och mindre i toppläget. Stimulerar dessa övningar olika muskler och bör tränas eller "räcker" det med ena? Kan rumänska marklyft jämföras med GM i detta resonemang?

I övningen reverse hyper tränar man i vad som liknar en omvänd ryggresning. Är det samma muskler som utför arbetet i de övningar jag skrivit eller finns det relevanta skillnader vilket gör att den ena eller andra tas med eller uteslutas ur ett program?

Med reservation för trött svammel :)

arthax
2015-04-02, 09:52
Har tålmodigt väntat på svar en tid nu, och kaffet är kallt!

bump! :)

rooz
2015-04-02, 10:20
Jag brukar belasta mina ryggresningar med en pause i toppen eller/och gummiband. Även ha en skivstång och göra det till en kombinerad rodd/hyper-övning.


Jag har olika teorier om vilken övning jag skulle valt som stödövning åt mark & böj. men dessa är helt obefogade.

arthax
2015-04-02, 10:24
Jag brukar belasta mina ryggresningar med en pause i toppen eller/och gummiband. Även ha en skivstång och göra det till en kombinerad rodd/hyper-övning.


Jag har olika teorier om vilken övning jag skulle valt som stödövning åt mark & böj. men dessa är helt obefogade.


Tala ur skägget, gubbtjyv! Det är just det jag vill höra tankar om! :)

koncept
2015-04-02, 16:09
För mig så tar omvända ryggresningar längre ner på ländryggen, runt svanskotan, medan vanliga ryggresningar tar mitt på ländryggen. De träffar gluteus ungefär lika mycket.

Rent intuitivt så tycker jag att good morning ställer högre krav på bål och ryggstabilitet än raka/rumänska mark pga att vikten är på axlarna i good morning.

Om du vill ha maximal överföring till vanliga mark så bör du inkludera lyft med högre specificitet som tränar upp dina svagheter i vanlig mark. T.ex. långa mark är bra för fart från golvet och mark med paus är lämpligt att lära sig hålla bra vinklar genom hela lyftet. Sådana varianter kommer förhoppningsvis ge direkt utdelning på vanliga marklyft. Good morning, ryggresningar och stångjuck ser jag som byggarövningar som inte har direkt överföring till marklyft, men de bygger muskler, och om de muskler som används i marklyft blir starkare så kommer du på sikt kunna lyfta mer.

Vad gäller valet av byggarövningar för marklyft så hade jag försökt identifiera ett gäng som är extra jobbiga för dig och som bygger upp dina svagheter.

z_bumbi
2015-04-02, 16:42
Ryggresningar tycker jag är fenomenalt bra. Får bra kontakt och övningen gör sig väl som min uppvärmning. Begränsningen är att det kan vara svårt att öka belastningen. I övningens toppläge är belastningen hög relativt till i bottenläget.

Med en ställning som går att ställa om eller flera olika med olika lutning kan man leka ganska så mycket med var belastningen blir som högst. T ex gör en stor lutning att hamstrings sträcks ut mycket så man får en jobbigare start, max hävarm blir någonstans i mitten och i toppläget så är det en kort hävarm och därmed lägre belastning.

Jag brukar belasta mina ryggresningar med en pause i toppen eller/och gummiband. Även ha en skivstång och göra det till en kombinerad rodd/hyper-övning.

Hantlar är ett annat sätt och då kan man dessutom lägga till flera moment. Det vanligaste är nog att man i topp- eller pausläget sträcker ut en hantel i taget åt sidan. Då får man ett rotationsmoment i sidled som man måste förhindra att det skapar en rörelse i ryggen. Sträcker man hantlarna snett framåt så får man längre hävarm men hävarmen för rotationen blir lägre.
Rakt framåt skapar "bara" en längre hävarm.

arthax
2015-04-02, 19:40
Tack för riktigt bra svar!

Man skulle säkert kunna programmera in flera varianter om tid finns, men det är just mitt dilemma. Har två pass i veckan att avsätta till styrketräning, och två-tre till löpning eller annan konditionshöjande träning.

Mina pass ser ut enligt följande;
Böj
Bänk
Chins
Ryggresning (det är det här tråden handlar om)
Face puls
Curls

Press
Mark
Frontböj
Rodd
Dips


Jag antar att det handlar om vad man behöver träna. men utifrån mitt pass, kan man säga vilken rövkedjeövning som är most Bang for the buck och bäst för allmänhälsan? Målet är varken byggning eller sl, utan allmänhälsa.

arthax
2015-04-03, 21:57
Bump! :)

Jona
2015-04-04, 06:52
Då röstar jag på Rumänska mark. Där kan du lasta på väldigt tungt och köra.

whuddafuks
2015-04-04, 11:43
Rumänska är väl dock primärt för bakre lår?

Om du vill lära dig mycket om röven och dess funktion, och hur man tränar den på bästa sätt så kolla upp Bret Contreras. Han kallas ju The Glute Guy av en anledning.

https://www.youtube.com/watch?v=cBrHdatPj9g är ju övningen han preachar otroligt mycket om, bra för rygg och knähälsa, överförbart i många sporter osv.

Loke
2015-04-04, 15:28
Rumänska är väl dock primärt för bakre lår?

Om du vill lära dig mycket om röven och dess funktion, och hur man tränar den på bästa sätt så kolla upp Bret Contreras. Han kallas ju The Glute Guy av en anledning.

https://www.youtube.com/watch?v=cBrHdatPj9g är ju övningen han preachar otroligt mycket om, bra för rygg och knähälsa, överförbart i många sporter osv.

Den anledningen är väl iofs främst att han vill ha en unik gimmick så att han kan bli känd och tjäna pengar? Därmed inte sagt att han är inkompetent eller så, bara att... kompetensen kan nog inte avgöras av namnet.

arthax
2015-04-14, 20:41
Efter lite testpass är jag nu tämligen säker på vilken övning som passar mig bäst i rövkedje-sloten. Good Mornings! Använder den som en supplement eller byggarövning om man så vill, så fokus ligger på utförande, och inte vikt. Får ohyggligt bra träff på baklår och ländrygg (och övre rygg; filéerna). Lätt böjda knän för att avlasta just knäna, och sen skicka bak röven tills jag får en 90graders vinkel mellan över- och underkroppen.

Jag är osäker på om den träffar röven? Men detta lät jag råda bot på genom att ta bort frontböj och ersätta den sloten med splitböj.

Så nu, för min rövkedja/ben, tränar jag; böj, mark, good morning och splitböj.
Kan någon sakkunnig inom kroppens beskaffenhet bekräfta eller förkasta övningsvalen? :)

Sheogorath
2015-04-14, 21:14
Hos mig begränsar baklåren så mycket i good-mornings att det i princip känns som en isolationsövning. Men gör man diverse skivstångsövningar för ben och rygg får man ofrånkomligen med gluteus maximus bra. För medius och allmän knä/höftstabilitet behöver man någon split-variant, som t.ex. utfall eller split-böj.

arthax
2015-04-15, 05:41
Hos mig begränsar baklåren så mycket i good-mornings att det i princip känns som en isolationsövning. Men gör man diverse skivstångsövningar för ben och rygg får man ofrånkomligen med gluteus maximus bra. För medius och allmän knä/höftstabilitet behöver man någon split-variant, som t.ex. utfall eller split-böj.

Tack! :)

Ska jag tolka det som att jag får med allt i mina övningsval?
Så nu, för min rövkedja/ben, tränar jag; böj, mark, good morning och splitböj.