handdator

Visa fullständig version : Bli koffeinfri, någon som prövat?


skivståång
2013-08-29, 11:58
Tjollahopp!

Har någon här prövat att gå från 2-3 koppar kaffe om dagen till att ta bort ALLT som har koffein?

Sitter o funderar, att man e fan bra beroende av kaffe. Undrar om det kan ha några positiva effekter o sluta med det? :)

pwnyou
2013-08-29, 12:07
Jag har trappat ner och mitt tips är att inte göra ett för stort steg direkt. Gå ner lite i taget.

Gpajpen
2013-08-29, 12:07
Japp jag har gjort det. Gått från 2-6 koppar kaffe varje dag året runt i 10 år till 0 st och inte heller något annat intag (läsk, tabletter, energidryck, té) etc. Helt nollat intag.


Vad vill du veta?

Som svar på ovanstående inlägg, mitt tips är att sluta direkt. Lid 2-3 dagar sen se ljuset, istället för att maska och mesa och dra ut på det.

pwnyou
2013-08-29, 12:11
Japp jag har gjort det. Gått från 2-6 koppar kaffe varje dag året runt i 10 år till 0 st och inte heller något annat intag (läsk, tabletter, energidryck, té) etc. Helt nollat intag.


Vad vill du veta?

Som svar på ovanstående inlägg, mitt tips är att sluta direkt. Lid 2-3 dagar sen se ljuset, istället för att maska och mesa och dra ut på det.Risken är dock att man rage-quittar. Det är lite som med dietande. Om du deffar för hårt är det risk att man hetsäter lite senare.

Gpajpen
2013-08-29, 12:13
Positiva effekter exempelvis:
Mindre toppar och dalar i trötthet över dygnet
Piggare
Klarar sig bättre på mindre sömn (kan vara vanan att gå naturligt)
Mindre oro
Mindre ångest
Mindre lättstressad
Mindre toabesök
Billigare (?)
Bättre munhygien (andedräkt, vitare tänder, fräschare tunga)
Mer tid (?)
Mer energi
Vissa mår mer eller mindre illa av för mycket kaffekonsumtion

Det mesta är småsaker men piggheten över dygnet är definitivt värt det. Tar ett tag för hjärnan att vänja sig så ge inte upp direkt.

Gpajpen
2013-08-29, 12:16
Risken är dock att man rage-quittar. Det är lite som med dietande. Om du deffar för hårt är det risk att man hetsäter lite senare.

Det är inte direkt ciggaretter eller snus vi pratar om, det är mest vanan att ta en kopp kaffe. Jag dricker ramlösa istället.

arthax
2013-08-29, 12:19
2-3 koppar om dagen? För mig skulle den lilla mängden innebära att jag skulle se mig som nykter koffeinist :D

andeem
2013-08-29, 12:28
Av alla beroenden är kaffe det som känns meningslösast att lägga energi på att bli av med.

Fast med tanke på vilka heebie-jeebies jag får på morgonen om jag missat mitt kvällskoffein dagen innan kanske jag borde revidera den uppfattningen. :)

tjing
2013-08-29, 14:38
Har provat, det är närmast mentalt omöjligt för mig.

Den fysiska biten är lungt, men tappar pepp etc. Suger imo. Lite koffein håller mig igång.

tjing
2013-08-29, 14:40
Positiva effekter exempelvis:
Mindre toppar och dalar i trötthet över dygnet
Piggare
Klarar sig bättre på mindre sömn (kan vara vanan att gå naturligt)
Mindre oro
Mindre ångest
Mindre lättstressad
Mindre toabesök
Billigare (?)
Bättre munhygien (andedräkt, vitare tänder, fräschare tunga)
Mer tid (?)
Mer energi
Vissa mår mer eller mindre illa av för mycket kaffekonsumtion

Det mesta är småsaker men piggheten över dygnet är definitivt värt det. Tar ett tag för hjärnan att vänja sig så ge inte upp direkt.

Jag är sugen på att prova att sluta, men vad byter du ut belöningen från kaffe mot så att säga? Blir det mer god mat eller vad? Skulle förmodligen blir väldigt rastlös själv.

Morty
2013-08-29, 14:44
Är koffeinfri ibland. Rätt gött. Framför allt får man ju sån jävla kick av koffeinet sen när man börjar igen.

Diomedea exulans
2013-08-29, 14:48
Jag har testat att vara koffeinfri i perioder. Det mest positiva är att man nästan aldrig får diarré och har lättare att somna på kvällarna.

Faran
2013-08-31, 11:23
Jag tycker inte att de positiva effekterna jag skulle få om jag slutade, skulle överväga de negativa effekterna jag får av att dricka kaffe. Dagens första kopp är så jäkla god att bara den gör det värt att dricka kaffe. Och så får den koppen igång magen så man kan göra sina behov hemma istället för på någon offentlig toalett. ;)

Gpajpen ramlösa låter inte så mycket billigare än kaffe. Inte billigare än bryggkaffe i alla fall.

Sniggel
2013-08-31, 12:01
Starkt jobbat Gpajpen att bara sluta sådär. Tyvärr upplever jag inte de fördelar du räknar upp. Jag har varit koffeinfri i längre perioder och är överlag tröttare om jag är koffeinfri. Detta gällde även livet innan jag blev kaffedrickare. Fördelarna med att dricka kaffe för mig är så pass stora att det känns korkat att återgå till att vara koffeinfri igen.

Alexton
2013-08-31, 12:53
själv gått from 8 koppar om dagen till 1st 2 koppars på morgonen när jag läser tidningen.
Tycker ärligt talat att den där lugna stunden med en bit java är guld värd men det räcker där.
Som Gpajpen skriver så känns det som man är jämnare i trött/pigghet över dagen.
Lite bakgrundshuvudvärk de första dagarna men nu så känns det inte ens om jag hoppar morgonkaffet.

Fuark
2013-08-31, 12:58
Har nästan slutat. Tar bara 100/200mg koffein i tablettform de dagar då jag behöver det för träningen. Inte alls regelbundet längre

Är nog piggare generellt

Ronn
2013-08-31, 13:15
Varför ska man sluta helt? Är det senaste trenden?

supercharge
2013-08-31, 13:21
Jag har slutat helt, la av rakt av. Å andra sidan har jag aldrig riktigt haft besvär med det, även om jag tidigare druckit en hel del kaffe, energidrycker o.s.v så det var nästan helt smärtfritt. Nu dricker jag bara någon gång ibland i sociala sammanhang.

Just vad gäller kaffe är det nog mest rutinen som är svår att bryta. Istället för att ta bort ett beroende helt, så varför inte introducera ett "nytt" istället som fyller tomrummet. Något att se fram emot på morgonen som inte är kaffe till exempel. En träningsdos (BRAK på lumpenspråk) i lugn takt a la American Psycho, till något bra morgonprogram på radion. Kanske introducera någonting annat trevligt på frukostbordet.

Jag tror iaf att om man vant sig vid kaffe, eller cigaretter så skapas det ett tomrum om de bara tas bort ur ens liv, eftersom de fyller någon slags funktion. Om man inte ska känna ett kroniskt, nästan hopplöst sug efter någonting som fattas så måste man nog försöka göra någonting för att fylla det.

tjing
2013-08-31, 14:31
Funderar på att isolera koffeinintaget till innan träning, för skojs skull och för att jag är nyfiken på eventuella positiva effekter på sömn, stress etc.

Fungerar det inte, blir det java igen.

tjing
2013-08-31, 14:33
Varför ska man sluta helt? Är det senaste trenden?

Verkar inte bättre.

Den moderna Koloiten sover på golvet, bulkar på 10 gram fett (man vill ju lägga på sig kvalitetsvikt) och dricker inte kaffe.

Har forumsmedlemmarna blivit hippies?

Udd3n
2013-08-31, 14:37
Verkar inte bättre.

Den moderna Koloiten sover på golvet, bulkar på 10 gram fett (man vill ju lägga på sig kvalitetsvikt) och dricker inte kaffe.

Har forumsmedlemmarna blivit hippies?

Minst sagt. Vägrar överge kaffet. Livets dryck.

Sniggel
2013-08-31, 16:02
Jag har slutat helt, la av rakt av. Å andra sidan har jag aldrig riktigt haft besvär med det, även om jag tidigare druckit en hel del kaffe, energidrycker o.s.v så det var nästan helt smärtfritt. Nu dricker jag bara någon gång ibland i sociala sammanhang.

Just vad gäller kaffe är det nog mest rutinen som är svår att bryta. Istället för att ta bort ett beroende helt, så varför inte introducera ett "nytt" istället som fyller tomrummet. Något att se fram emot på morgonen som inte är kaffe till exempel. En träningsdos (BRAK på lumpenspråk) i lugn takt a la American Psycho, till något bra morgonprogram på radion. Kanske introducera någonting annat trevligt på frukostbordet.

Jag tror iaf att om man vant sig vid kaffe, eller cigaretter så skapas det ett tomrum om de bara tas bort ur ens liv, eftersom de fyller någon slags funktion. Om man inte ska känna ett kroniskt, nästan hopplöst sug efter någonting som fattas så måste man nog försöka göra någonting för att fylla det.

Kan man vara koffeinabstinent innan man ens provat koffein?
Så upplever jag det iaf. Den känslan som infinner sig när jag slutar dricka kaffe är den jag alltid haft tidigare i mitt liv :p

Hemi
2013-08-31, 17:07
Har nästan lyckats sluta. Får nervryckningar. När man gör precisionsjobb, och jobbar med mikroskop och liknande, riktigt noggranna saker och man måsta vara mjuk och stadig i händerna går det inte med kaffe. Man märker det inte annars men händerna skakar lite, lite. sen blir det världens abstinens, så det är lika bra att sluta men det är svårare än jag trodde.

supercharge
2013-08-31, 18:02
Verkar inte bättre.

Den moderna Koloiten sover på golvet, bulkar på 10 gram fett (man vill ju lägga på sig kvalitetsvikt) och dricker inte kaffe.

Har forumsmedlemmarna blivit hippies?


Haha, ja det är inte lätt för omgivningen. Men det låter trevligare att säga att man är excetrisk. En engelsk lord skulle mycket väl kunna få för sig något liknande, och t.ex. marskalk Mannerheim vägrade att sova i bekämva sängar - åtminstone hade han ingen sådan själv - och det är en person som är ungefär den exakta motsatsen till hippien.

smeander
2013-08-31, 18:18
Tjollahopp!

Har någon här prövat att gå från 2-3 koppar kaffe om dagen till att ta bort ALLT som har koffein?

Sitter o funderar, att man e fan bra beroende av kaffe. Undrar om det kan ha några positiva effekter o sluta med det? :)

Körde en koffeinfri månad. Drack 2-6 koppar om dagen och tog koffein innan träning, tog bort allt och det funkade utmärkt.

Wzup2u
2013-08-31, 18:22
ca 8 koppar kaffe och 1,5L cola every day =) minst. koffein is d shit.

shut teh face
2013-08-31, 18:59
Kaffe är nyttigt ju, varför sluta

Snus är också nyttigt för det ökar ämnesomsättningen, har en anorektisk effekt, samt dödar bakterier i munnen så man inte får håll

:D

en stor stark
2013-08-31, 19:00
ca 8 koppar kaffe och 1,5L cola every day =) minst. koffein is d shit.

Oj. Blir inte dina tänder lidande av det?

Wzup2u
2013-08-31, 19:17
Oj. Blir inte dina tänder lidande av det?

varför? tänder har jag inga.

tur löständer är så billigt i lösvikt i plockhyllorna i affären.
http://webnews.textalk.com/upload/article/bild/4/324708/DSCF0598_s.JPG

Stefan J
2013-08-31, 19:27
Jag testade att bli koffeinfri en gång. Dag ett fick jag så våldsam huvudvärk så att jag spydde framåt kvällen. Dag två hade jag lätt huvudvärk och var trött. Dag tre började jag må som en människa igen men var lite småseg. Efter en vecka var allt som vanligt, men hade såklart lite svårt att vakna till på morgnarna eftersom jag druckit kaffe i så många år. Så en dag sket jag i vilket och började dricka kaffe igen, hatar morgnar redan som det är utan att vara extra trött. Och jag dricker fortfarande kaffe.

Gpajpen
2013-08-31, 21:04
tjing: byter inte ut belöningen mot någonting, det är bara en sak som jag inte gör helt enkelt. Ungefär som en person är rökare och en inte är det. Eller en person som äter mycket mcdonalds mot en som inte gör det. Eller en som dricker en öl efter jobbet framför tvn och en som helt enkelt inte gör det. Rastlös är du bara ett litet tag sen är du lugn som en filbunke. Det är droghjärnan som pratar inget annat, fake helt enkelt. Så upplever jag det iallafall.


Faran: nej ramlösa är inte billigare än kaffe (om du inte sitter på ett kafé mitt i city dvs), därför jag skrev ett (?) efter. Alltså att det beror ju på om du ersätter kaffet med nånting dyrare.

cero
2013-08-31, 21:08
Är koffeinfri ibland. Rätt gött. Framför allt får man ju sån jävla kick av koffeinet sen när man börjar igen.

+1

När man verkligen behöver det kan man ta en kopp kaffe.