handdator

Visa fullständig version : Deff-vad gör jag för fel?


adam987
2013-08-29, 11:55
Försöker få bort lite fett.
Typisk dag:

Frukost: 100 g havregrynsgröt, 1 banan, 1 glas mjölk
Lunch: 150g tonfisk, 250g potatis, 10g olivolja, 500g kvarg, 1 glas mjölk
Mellanmål: 500g kvarg
Middag: 200g kyckling, 250 g potatis, 10g olivolja, 500g kvarg, 1 glas mjölk
Kvällsmål: 500g kvarg

Tränar i genomsnitt 45min styrketräning+45min Cardio varje dag.

Äter när jag är hungrig. Går typ inte ner i fett, eller väldigt långsamt. Vad gör jag fö fel?

SKSKSK
2013-08-29, 12:13
Du äter för mycket energi i förhållande till din aktivitetsgrad. Som jag ser det har du 3 lösningar:

1. Dra ner på energin
2. Rör dig mer
3. En kombination mellan 1 och 2

Intresseförfrågan Varför äta sådär mycket protein? 320-350 g protein/dag lär du få i dig med denna kost.

jag_kille
2013-08-29, 12:30
Det där är ändå ganska mycket energi, med lite snabb räkning fick jag det till 2945.
Och alldeles för mycket protein tycker jag med tanke på vad du vill åstadkomma.

Vad väger du och hur lång är då? Om jag skulle vara du skulle jag lägga mig på tex 2000 kcal, köra så ett par veckor och utvärdera med måttband på midjemåttet om det ger resultat, sedan justera beroende på viktnedgång.

qozmox
2013-08-29, 12:53
om du inte redan tränat i 10år och väger 100kg+ så äter du på tok för mycket.
2kg kvarg/dag=sinnessjukt

Linjedomarn
2013-08-29, 13:51
Hur stor är du? tror 350g protein om dagen är lite i överkant..

Beemel
2013-08-29, 14:30
Försöker få bort lite fett.
Typisk dag:

Frukost: 100 g havregrynsgröt, 1 banan, 1 glas mjölk
Lunch: 150g tonfisk, 250g potatis, 10g olivolja, 500g kvarg, 1 glas mjölk
Mellanmål: 500g kvarg
Middag: 200g kyckling, 250 g potatis, 10g olivolja, 500g kvarg, 1 glas mjölk
Kvällsmål: 500g kvarg

Tränar i genomsnitt 45min styrketräning+45min Cardio varje dag.

Äter när jag är hungrig. Går typ inte ner i fett, eller väldigt långsamt. Vad gör jag fö fel?

TVÅ KILO KVARG?!?

One question.... WHY??

Kvicksilver
2013-08-29, 14:43
Vad gör jag fö fel?

Du bulkar.

hurril
2013-08-29, 14:46
Jag tror att du (och många som använder snarlika makros) skulle tjäna på att byta tillbaka en del kolhydrater från protein eftersom det är vad det blir i slutänden ändå. En sådan förändring skulle köpa dig mängder av energi att träna ordentligt på - något jag tror ger bättre nettoresultat. Dessutom är potatis godare än kvarg :)

Dreas
2013-08-29, 14:49
Jag tror att du (och många som använder snarlika makros) skulle tjäna på att byta tillbaka en del kolhydrater från protein eftersom det är vad det blir i slutänden ändå. En sådan förändring skulle köpa dig mängder av energi att träna ordentligt på - något jag tror ger bättre nettoresultat. Dessutom är potatis godare än kvarg :)+1!

2g protein per kg kroppsvikt är faktiskt en bra siffra.

Fredrik_S
2013-08-29, 14:53
Jag brukar rekomendera att aldrig någonsin undergå en 1:1 ratio mellan protein och kolhydrater, då jag tror det är ett rejält slöseri med protein, känner man att man vill gå lägre på kolhdyrater tror jag det är bättre att försöka motionera mer.
Personligen ligger jag betydligt högre på kolhydrater än så.

hurril
2013-08-29, 14:54
Jag förstår att det verkar fungera bra att dra ned på kolhydratmängd och inser givetvis min begränsade erfarenhet på området. Undrar ändå om inte många gör sin kost för svåruthärdad För Att Man Gör Så(tm).

Knatcharn
2013-08-29, 14:58
Precis som folk redan skrivit, sänk proteinintaget. Plocka bort 1 kg kvarg, sedan kan du fylla ut med mer kolhydrater så att du får mer energi till träningen. Fyll på med lite mindre kcal än du plockat bort så kommer du gå ned i vikt. Du kommer nu även orka träna hårdare och få ännu bättre resultat. :)

adam987
2013-08-29, 17:49
Jag förstår att om jag inte går ner i vikt är in kcal=ut kcal, men då måste jag ju gå hungrig eftersom jag äter så här mycket för att känna mig mätt. Måste man gå hungrig för att komma på ett kcal-underskott eller är det individuellt?

King Grub
2013-08-29, 17:52
Det är individuellt, men du kan inte räkna med att vara mätt hela tiden och komma i form samtidigt. Normalt hör det till att man är hungrig en del av dygnet. Ju hårdare man vill bli, desto mer får man acceptera hunger. Mot slutet av en tävlingsdiet är det vanligt att man är hungrig dygnet runt.

Tobbey
2013-08-29, 18:28
Ös på med protein du, det mättar bättre än kolhydrater. Sålänge du inte sabbar prestationen i gymmet, håll proteinet så högt som möjligt.

Knatcharn
2013-08-29, 18:42
Jag förstår att om jag inte går ner i vikt är in kcal=ut kcal, men då måste jag ju gå hungrig eftersom jag äter så här mycket för att känna mig mätt. Måste man gå hungrig för att komma på ett kcal-underskott eller är det individuellt?

Om du går hungrig kan det vara en bra idé att fylla ut t.ex. lunch och middag med kalorisnåla grönsaker som broccoli eller haricot verts. Det är dessutom gott och vitaminrikt. :)

adam987
2013-08-29, 23:23
Men broccoli och sånt är ju också kcal, och man behöver ju ganska mycket för att bli mätt.

Vanish
2013-08-29, 23:58
Jag förstår att om jag inte går ner i vikt är in kcal=ut kcal, men då måste jag ju gå hungrig eftersom jag äter så här mycket för att känna mig mätt. Måste man gå hungrig för att komma på ett kcal-underskott eller är det individuellt?

Men broccoli och sånt är ju också kcal, och man behöver ju ganska mycket för att bli mätt.

Detta fick mig faktiskt att le. Trodde du verkligen att gå ner i vikt va en barnlek? För de flesta så får man faktiskt kämpa lite. Och att känna sig hungrig är nog vanligt för ganska många av oss.
Vissa kör periodisk fasta för att få känna sig lite mätt, men iaf för mig så efter ett tag så hjälper inte ens det. Man kan äta helt sjukt vid en sittning!

Ja det är kcal, men det mättar betydligt bättre per kcal än andra saker, eller kanske snarare fyller magen lättare. Jämför tex med godis...

Dreas
2013-08-30, 07:37
Men broccoli och sånt är ju också kcal, och man behöver ju ganska mycket för att bli mätt.Lägg till 1kg grönsaker per dag ska du se på grejor. 300kcal, bra bukfylla.

adam987
2013-08-30, 10:23
Lägg till 1kg grönsaker per dag ska du se på grejor. 300kcal, bra bukfylla.

Ok, får testa detta

King Grub
2013-08-30, 10:27
Inte lägg till. Då får du ännu mer energi.

Dreas
2013-08-30, 10:27
Inte lägg till. Då får du ännu mer energi.Ja, jag var lite otydlig :)

QUOTE=adam987;6618796]Ok, får testa detta[/QUOTE]Personligen gillar jag minimorötter och broccoli.

adam987
2013-08-30, 10:29
[QUOTE=Vanish;6618493]Detta fick mig faktiskt att le. Trodde du verkligen att gå ner i vikt va en barnlek? För de flesta så får man faktiskt kämpa lite. Och att känna sig hungrig är nog vanligt för ganska många av oss.
Vissa kör periodisk fasta för att få känna sig lite mätt, men iaf för mig så efter ett tag så hjälper inte ens det. Man kan äta helt sjukt vid en sittning!

Jag trodde att om man tränade och åt så kalorifattigt som möjligt men samtidigt blev mätt, att man gick ner i vikt. Det känns ju som att överviktiga bara behöver börja leva "sunt" för att gå ner i vikt, inte gå hungriga.

adam987
2013-08-30, 10:30
Inte lägg till. Då får du ännu mer energi.

Ja, fattar

King Grub
2013-08-30, 10:30
Jag trodde att om man tränade och åt så kalorifattigt som möjligt men samtidigt blev mätt, att man gick ner i vikt.

Visst, men du äter inte kalorifattigt. "Nyttigt" hör inte hit (och för den delen kan nog inte kilovis med kvarg dagligen klassas som nyttigt heller).

adam987
2013-08-30, 10:34
Men sakerna jag äter mättar ju bra/ kcal. Om jag hade bytt ut kvargen mot kanske pasta så hade det krävts mer kcal för att bli mätt.

King Grub
2013-08-30, 10:35
Ja, och som sagt, man kan inte räkna med att vara mätt dygnet runt och minska i fettvikt effektivt.

adam987
2013-08-30, 10:37
Ja, och som sagt, man kan inte räkna med att vara mätt dygnet runt och minska i fettvikt effektivt.

Ok, tack för alla svar, uppskattas!

qozmox
2013-08-30, 10:40
Men sakerna jag äter mättar ju bra/ kcal. Om jag hade bytt ut kvargen mot kanske pasta så hade det krävts mer kcal för att bli mätt.

du verkar inte riktigt förstå det här med att gå ner i vikt,
om du tror att du kan gå omkring och vara mätt dagarna i ända.

sen tror jag fö att 1800g fryst broccoli mättar mer än 500g kvarg.

hurril
2013-08-30, 10:43
Personligen upplever inte jag någon överdrivet större mättnad av protein men så är personliga erfarenheter inte så värdefulla för andra. Något som mättar mycket bra däremot är fett.

Hade jag själv ritat diet hade jag därför haft helt vanligt kött (av något icke-magert slag) med, en massa grönsaker av de slag jag gillar (lök, gröna bönor, kål, olika salladsorter) och typ potatis som kolhydratkälla. Jag hade _aldrig_ slösat min mun på att tugga kvarg, proteindrinkar eller annat sliskigt.

andeem
2013-08-30, 10:47
Jag hade _aldrig_ slösat min mun på att tugga kvarg, proteindrinkar eller annat sliskigt.Så är du svag som en liten Lundsbergstös också.

hurril
2013-08-30, 11:01
Så är du svag som en liten Lundsbergstös också.

:/

adam987
2013-08-30, 15:57
Om du går hungrig kan det vara en bra idé att fylla ut t.ex. lunch och middag med kalorisnåla grönsaker som broccoli eller haricot verts. Det är dessutom gott och vitaminrikt. :)

Funkar frysta wok-grönsaker?

Dreas
2013-08-31, 08:43
Funkar frysta wok-grönsaker?Jupp!

HenrikJ
2013-08-31, 20:07
Rent nyfiket undrar jag hur du motiverar dig själv att äta 2 kg kvarg om dagen? Ett halvkilo kan få mig att må illa, för att inte tala om att tröttna...

Wzup2u
2013-08-31, 20:41
kör mycker wokgrönsakr bra mättnad i form av kolhydrater även potatis är kanon... dra ner på kvargen och ersät med vanligmat. med mkt wokgrönsaker och riktigt kött.

adam987
2013-08-31, 22:01
Rent nyfiket undrar jag hur du motiverar dig själv att äta 2 kg kvarg om dagen? Ett halvkilo kan få mig att må illa, för att inte tala om att tröttna...

Blandar ut det med fun-light. Man behöver inte stå och laga mat utan kan äta det direkt. billigt. Jag äter det för att jag är hungrig.

adam987
2013-08-31, 22:04
kör mycker wokgrönsakr bra mättnad i form av kolhydrater även potatis är kanon... dra ner på kvargen och ersät med vanligmat. med mkt wokgrönsaker och riktigt kött.

Men har inte potatis högst mättnadsindex, eller är wok-grönskaker på samma nivå? Om man äter det livsmedel med högst mättnadsindex hela tiden när man är hungrig men ändå inte går ner i vikt, då kan man ju inte gå ner i vikt om man ska vara mätt hela tiden?

Doctor Snuggles
2013-08-31, 22:19
Personligen upplever inte jag någon överdrivet större mättnad av protein men så är personliga erfarenheter inte så värdefulla för andra. Något som mättar mycket bra däremot är fett.

Hade jag själv ritat diet hade jag därför haft helt vanligt kött (av något icke-magert slag) med, en massa grönsaker av de slag jag gillar (lök, gröna bönor, kål, olika salladsorter) och typ potatis som kolhydratkälla. Jag hade _aldrig_ slösat min mun på att tugga kvarg, proteindrinkar eller annat sliskigt.

Vi verkar ha lite snarlikt system, då jag minns du reagerade liknande som jag på socker, samt också verkar reagera liknande på fett.
Går jag på kaloriminus och tränar samtidigt kan jag ibland få en sådan abnorm hunger så inget gör mig mätt, förutom fett. Jag måste dricka en massa grädde för att bli av med hålet i magen, typ.
Det har hänt att riktigt fettrika måltider har hållt mig mätt i 24h. Då spydde jag visserligen nästan direkt efter, och mådde dåligt i ett par timmar, men ändå. ;)

hurril
2013-09-01, 17:07
Sådan hunger får jag av att träna mycket ja. Det har nada att göra med hur mycket jag har i magen. Det enda som får kroppen att sluta ... brinna av hunger är typ EAA och riktigt feta grejer med kött.

vicarious
2013-09-01, 19:25
2kg kvarg/dag=sinnessjukt

+1, knappast hälsosamt.