handdator

Visa fullständig version : Sämre pump än i början av karriären?


mycketbrännvin
2013-08-29, 09:32
I början av min träningskarriär för ca 7 år sen fick jag alltid bra pump oavsett muskel men idag är det inte alls samma trots att tekniken är bättre, kolhydratladdning, kreatin, osv osv. Jag har hört många andra säga samma sak, vad beror det på? Har kroppen vant sig vid tränandet eller liknande?

PureWhey
2013-08-29, 09:40
Jag har en egen teori om att det har med åldern att göra... Finns ju många äldre 40+are som är stora, men tycker sällan dem ser ut att ha lika gött tryck som yngre män.


Le iPhone

mycketbrännvin
2013-08-29, 09:46
Jag har en egen teori om att det har med åldern att göra... Finns ju många äldre 40+are som är stora, men tycker sällan dem ser ut att ha lika gött tryck som yngre män.


Le iPhone

Möjligt men själv är man 23

PureWhey
2013-08-29, 09:50
Möjligt men själv är man 23

Jaha, jag har också hört många andra säga att de får sämre tryck med tiden... Intressant om det är så och någon vet varför.



Le iPhone

tjing
2013-08-29, 10:11
Vete fasen, är 34, har tränat länge och har alltid bra pump.

Det handlar väl rimligtvis om vasodilation och således torde pump vara någonting positivt, eller snarare en markör för någonting positivt. Hur ser din hälsa och livsföring ut i övrigt, äter och sover du bra osv?

mycketbrännvin
2013-08-29, 10:14
Vete fasen, är 34, har tränat länge och har alltid bra pump.

Det handlar väl rimligtvis om vasodilation och således torde pump vara någonting positivt, eller snarare en markör för någonting positivt. Hur ser din hälsa och livsföring ut i övrigt, äter och sover du bra osv?

Som förut, ja. tro rnog inte det har med varken sömn eller föda att göra i detta fall. Det varierar nog från person till person men har hört många som upplever samma sak.

tjing
2013-08-29, 10:27
Vilka kosttillskott tar du? Har du högt blodtryck?

Anders The Peak
2013-08-29, 10:35
En gammal byggarskröna som troligen bygger på sann empiri/erfarenhet är att muskeln inte är återhämtad mellan passen därför svarar den sämre.

Träningspassen ligger för tätt eller vanligast för hög träningsvolym dvs en massa övningar,set och reps.

Pröva med att dra ned på antalet övningar försök att hamna på ca 6-9 set per muskelgrupp och vila åtminstone 48 timmar mellan passen.

mycketbrännvin
2013-08-29, 11:09
Vilka kosttillskott tar du? Har du högt blodtryck?

proteindrinkar och ja en aning högt

En gammal byggarskröna som troligen bygger på sann empiri/erfarenhet är att muskeln inte är återhämtad mellan passen därför svarar den sämre.

Träningspassen ligger för tätt eller vanligast för hög träningsvolym dvs en massa övningar,set och reps.

Pröva med att dra ned på antalet övningar försök att hamna på ca 6-9 set per muskelgrupp och vila åtminstone 48 timmar mellan passen.

Aha okej, körde 3 split, varje muskelgrupp 1 gång i veckan en lång tid men märkte inte av nån skillnad jämfört med nu. Kanske man borde testa med lite mer vila

RobbanColeman
2013-08-29, 11:37
Bättre pump för varje år snarare för mig.

stromming
2013-08-29, 11:39
Vild gissning från min sida är att du i början låg längre från ditt faktiska max och fick mer kontakt eftersom du kunde låta "rätt" muskel arbeta, och allt sånt byggartrams

Stefan J
2013-08-29, 13:24
Bättre tränad tror jag. Vila en månad och träna ett stenhårt pass så ska du se att du får pump så att du knappt får på dig en t-shirt efter passet.

smeander
2013-08-29, 13:58
Jag har en egen teori om att det har med åldern att göra... Finns ju många äldre 40+are som är stora, men tycker sällan dem ser ut att ha lika gött tryck som yngre män.


Le iPhone

Tryck och pump är två skilda saker...

Märker stor skillnad på pumpen beroende på laddning, kostmässigt ger dålig laddning sämre pump, även proteinintaget spelar stor roll för pumpet. Utförandet på övningarna spelar också stor roll för att få blodet till rätt muskler..

Du kanske helt enkelt tränade hårdare i början, du kanske har blivit bekväm på gymmet? ::)

PureWhey
2013-08-29, 13:59
Smeander
Vad är skillnaden? Alltid använt de som synonymer...


Le iPhone

mycketbrännvin
2013-08-29, 14:19
Vila kanske skulle hjälpa, ja... Tryck och pump? tryck= fylliga muskler som en mildare pump typ enligt mig

tjing
2013-08-29, 14:56
Tryck är väl snarare vilken kraft man kan uppbringa på gymmet.

Det finns dagar när man kan lyfta berg och dagar när man känner sig som en vanlig dödlig.

jbaa
2013-08-29, 15:10
Bättre tränad tror jag. Vila en månad och träna ett stenhårt pass så ska du se att du får pump så att du knappt får på dig en t-shirt efter passet.

Detta kan jag hålla med om. Sjuk pump om man inte tränat på ett tag och sedan kör igång igen.

dt06mj2
2013-08-29, 21:05
Detta kan jag hålla med om. Sjuk pump om man inte tränat på ett tag och sedan kör igång igen.

Vill minnas att nån gammal byggare snackade om detta i body radio.

Själv har jag fortfarande bra pump efter 6 års kontinuerligt pumpande.

Langster
2013-08-29, 21:36
Jag tycker att man i början mer kunde känna sig totalt slut, stel och fylld av mjölksyra i en muskel. Nu är det väldigt svårt att totalt köra slut på muskeln på det viset. Men pumpen blir bättre i takt med att musklerna blir större tycker jag.

Langster
2013-08-29, 21:39
Tryck är väl snarare vilken kraft man kan uppbringa på gymmet.

Det finns dagar när man kan lyfta berg och dagar när man känner sig som en vanlig dödlig.

Nja tryck är typ att musklerna är väldigt laddade med glykogen och venerna står rakt ut.

Finns dagar man känner sig som en levande död också...;)

RobbanColeman
2013-08-30, 06:21
+2 på Langster! ;)

Nutrid
2013-08-30, 06:46
För mig så får jag betydligt mer pump om jag tagit ett uppehåll på några dagar samt ätit mycket kolhydrater.

Tror detsamma gäller för många andra.

RobbanColeman
2013-08-30, 07:16
För mig så får jag betydligt mer pump om jag tagit ett uppehåll på några dagar samt ätit mycket kolhydrater.

Tror detsamma gäller för många andra.

Jag ser sällan ngn med bra pump...

Tror dessutom de allra flesta tror pump är mjölksyra, för mig är det minst 3cm större armar än kall t ex. Jag siktar på full pump i alla mina pass, det är det dem går ut på. Det kunde jag omöjligt lyckas med som nybörjare lika bra som nu, då for blodet runt som en hagelsvärm inte som kulan från ett psg.

Alltidxx
2013-08-30, 10:48
Jag är 39 och upplever att nu när jag börjat uppbyggnadsträningen och jag kör rätt kraftigt doserade gainers efter passen och sen mer kolhydrater när jag kommer hem att jag får bra pump varenda pass på ett sätt som jag inte riktigt fick när jag körde enbart vassle efter träning och sen åt som vanligt. Nu kan jag gå in på gymmet och känna mig lite hängig och inte fullt återhämtad (kör 6 pass i veckan) och ändå få ut ett riktigt skönt pass som känns bra i kroppen pga bra pump i musklerna även om vikterna är blygsamma.

Alltidxx
2013-08-30, 11:08
I mitt hängiga exempel ovan har jag sämre tryck (kraft och tryck som när man pumpar bildäck och mäter trycket i bar) men fortfarande bra pump för att knyta an till övrig diskussion om de två sakerna.

Mr.Sarkastisk
2013-09-01, 16:41
Prova med lite högre reps? Mindre vila mellan seten? Mycket kan vara avgörande..

mycketbrännvin
2013-09-18, 17:57
Jag har nu börjat dra i mig en massa kolhydrater efter träningen och det verkar funka. proteindrink+kreatin efter passet 20 gram protein 40 gram kolhydrater. 15 min senare 40 gram protein 80-100 gram kolhydrater

Sniggel
2013-09-18, 19:58
Får jag slänga in ett:
"Optimal" (restriktiv) kost?
Man slutar med "onyttiga" saker och detaljstyr mycket av det man äter. Man blandar inte fett och kolhydrat, man äter inte kebabpizza lika ofta, man skippar vissa såser pga att de innehåller socker (eller fett). Man undviker vissa maträtter pga att man inte anser det är opti. Risken är då att man ändrar på intaget av t ex salter, vissa specifika näringsämnen och på hur maten tas upp. En blandning av kolhydrater och fett kan ge en jämnare utsöndring av näringen medans t ex fettfria maträtter "köttas ut". Att inte blanda friskt med livsmedel i en måltid kan också försämra upptaget eftersom t ex fett behövs för upptaget av fettlösliga vitaminer. C-vitamin hjälper upptaget av järn m.m. (man kanske har slutat dricka juice till maten)
Där är mycket som kan bli sämre när man blir mer extrem med kosten