handdator

Visa fullständig version : Heaving?


Rikard Jansson
2013-08-28, 17:39
Skulle de här lyften vara underkända i en tävling? Nu, samt före regeländringen, när den nu var?

gnezrfoaZ6I

mini
2013-08-28, 17:51
Jag tror jag skulle underkänna det, inte för onormal satsning utan för sänkning. Hela stången sjunker efter ditt stopp. Heaving-regeln har så vitt jag vet funnits även före magbänksregeln togs bort men har kanske blivit till större nytta nu.

pezrulezhaakon
2013-08-28, 17:53
Rikard Jansson

Nej, det blir underkänt.

DarcyGrahn
2013-08-28, 17:54
Jag skulle tyvärr också ge dig underkänt för sänkning efter stoppet.

Rikard Jansson
2013-08-28, 17:57
Okej. Nåja, får slipa på tekniken. Inte för att jag ska tävla men för att jag vill kunna skriva det som tävlingsbänk.

MtotheM
2013-08-28, 17:58
Jag tror jag skulle underkänna det, inte för onormal satsning utan för sänkning. Hela stången sjunker efter ditt stopp. Heaving-regeln har så vitt jag vet funnits även före magbänksregeln togs bort men har kanske blivit till större nytta nu.

Fast är det inte just detta "onormal" satsning från bröstet är?

3. Heaving, or sinking the bar into the chest or abdominal area after it is motionless in such a way as to make the lift easier.

http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Technical_Rules/2013_Technical_Rules_english.pdf

mini
2013-08-28, 18:03
Fast är det inte just detta "onormal" satsning från bröstet är?



http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Technical_Rules/2013_Technical_Rules_english.pdf

Sant, enligt regelboken är det så. Jag tänker mig att det ska vara en satsning med bröstkorgen för att sätta fart på stången men det finns väl ineffektiv onormal satsning också. :)

pezrulezhaakon
2013-08-28, 18:07
Rikard Jansson

Ytterst få personer som inte tävlar i SL sysslar med tävlingsgodkänt utförande på sin träning.

Rikard Jansson
2013-08-28, 18:10
Rikard Jansson

Ytterst få personer som inte tävlar i SL sysslar med tävlingsgodkänt utförande på sin träning.

Korrekt! Jag internettävlar dock med diverse personer där vi måste köra med strikt tävlingsgodkänt utförande.