handdator

Visa fullständig version : för lite mat....??


der_rickard
2004-03-06, 12:25
Jag har ett problem som har kommit tillbaka den senaste tiden då jag har börjat träna ordentligt igen... Jag äter nyttigt, men jag tror att jag äter för lite. Jag gymmar 4ggr i veckan och kör kondition 2ggr i veckan (plus att jag cyklar dit jag ska så det kan bli 0-3mil om dagen).

I ca en vecka orkar min kropp med och jag har inga som helst problem att träna så mycket. Sen kommer det en vägg som jag kör rakt in i. Min kropp skriker efter all onyttig mat; kakor kex snacks i väldigt stora mängder... Senast satte jag i mig en påse jordnötter och en halv cheesecake inom loppet av 1 timme Visst skulle jag kunna berättiga detta ätande med att säga att det var min ätardag, men jag fortsätter äta så i några dagar (3 kanske) och kan inte rå för det. Jag undrar om någon annan har upplevt ungefär samma sak? Jag tror inte det är någon ätstörning, som sagt tror jag främst att det kan vara en konsekvens av att jag äter för lite...

Såhär kan en dag se ut:

Frukost: Frukt, 1dl havregryn med två matskedar linfrön och minimjölk (ibland oxå en mkt grov macka med skinkskivor eller jordnötssmör)

Mellanmål: Frukt

Lunch: En tallrik mild lätt yoghurt med All-bran och linfrön + frukt

Efter träning: Ett stort glas minimjölk + en stor näve russin + banan

Middag: En tallrik pasta med tonfisk/makrill/kött/kyckling +frukt

Kvällsmål: Frukt och lite protein (typ rester från middagen)

Vid de fettsnåla måltiderna tar jag lite rapsolja och jag tar även 2 fiskoljetabletter om dagen (högkoncentrerade).

Jag skulle vara väldigt väldigt tacksam för synpunkter och kommentarer kring mitt ätande/tränande så att jag kan få bukt på det nån gång...

/Rickard:D

King Grub
2004-03-06, 12:35
Det enda vettiga målet du har är middagen.

Med den träningsmängden behöver du minst två, kanske tre, sådana mål per dag.

Till frukosten behöver du någon proteinkälla, och mer havregryn.

Mellanmålet bör innehålla både kolhydrater, protein och fett. Flerkornsmackor med makrill i tomatsås på, ett glas mjölk och en frukt, kanske.

Lunchen är värdelös. Ät ett mål liknande middagen.

Efter träningen kan du ta och investera i ett vassleprotein och blanda i mjölken.

Middagen ser bra ut. Variera pastan med ris, korngryn och kokt potatis.

Sedan ett sådant mål till, möjligen en mindre portion, eller liknande det mellanmål jag beskrev ovan. Eller en portion gröt och några ägg eller liknande.

Adrian
2004-03-06, 13:45
tjaba der_rickard

JAg har upplevt Precis samma sak, hände typ under julen började käka på som en idiot i ett par dagar, sen när julen va över så fortsatte jag med forsseriet. och tröstade mig själv, igenom att jag ska börja deffa imon och imon så fortsatte det i ca 2 veckor, Sen bestämde jag med NU måste jag verkligen göra nått åt det OKI följde en strikt diet i en vecka sedan samma sak 2-3 dagar bara en massa skräp mat (jag vet inte hur mycket jag har gått upp, men gissar på 15-20kg RENT FLÄSK) OCH FAN NU ÅNGRAR MAN SIG SÅ TOTALT, problemet är att när du väl har börjat och fortsätter ett tag, med frosseriet, så e det J***** svårt att sluta så var det för mig iaf, men nu är man tillbaks och kämpar för att få tillbaks formen sisådär till sommar OM jag lyckas är ett helt annan sak,,:(.

men på nått sett så e jag glad vägde ca 63 förut och jag e 184cm nu e det mer runt 80, det enda kanske Positiva om man nu kan säga så är att jag tänkte OM jag nu käkar så mycket så måste jag "TRÄNA" för att förbränna allt, så jag tränade som en idiot, MEN nu när jag kollar på mig i spegeln så ser man ju RESULTAT men både positiva, armarna har VÄX och negativa MAGEN har väx , kan tänka mig typ gränsen till bukfetma,, men jag hoppas at jag kan deffa bort det till sommare

hehe vet inte om detta är till någon hjälp men iaf jag vet vad du snackar om

MVH Adrian

Sparrisen
2004-03-06, 17:10
Nu vet jag inte hur lång du är, din vikt etc, men jag tror nog att du äter på tok för lite!

Ett utdrag ur min träningsjournal, en vanlig dag:



Frukost: massa gröt + vassleprotein + mjölk + fiskolja + vitaminer

3h: ris + tonfisk + grönsaksbladning + omega-3 kapsel

Träning: gainer + glutamin + xtra vassle

7h: pasta + nötfärs + grönsaksblandning + omega-3 kapsel

10h: ris + hjortfärs + tacosås + tortillabröd + grönsaker

13h: bananer + vassleprotein + mjölk


Måltiderna är alla ganska stora. Visst, jag är aldrig speciellt hungrig under dagen, men man vänjer sig med det...

Ofta blir det ytterliggare något mål under dagen.


Kom igen nu - så svårt är det väl inte att äta?!?!

Sparrisen
2004-03-06, 17:14
Gör stora mål och spara rester tills nästa dag etc. Då behöver du kanske bara laga varannan eller var tredje måltid under dagen!

Creatinus Enormus
2004-03-06, 18:08
Originally posted by der_rickard
Såhär kan en dag se ut:

Frukost: Frukt, 1dl havregryn med två matskedar linfrön och minimjölk (ibland oxå en mkt grov macka med skinkskivor eller jordnötssmör)

Mellanmål: Frukt

Lunch: En tallrik mild lätt yoghurt med All-bran och linfrön + frukt

Efter träning: Ett stort glas minimjölk + en stor näve russin + banan

Middag: En tallrik pasta med tonfisk/makrill/kött/kyckling +frukt

Kvällsmål: Frukt och lite protein (typ rester från middagen)


Men vart är maten då??? Låter som typ 30 - 40 gram protein.
Vill man stark så får man döda djur och äta dom ;)
Jag känner då ingen som blivit stor av mjöl och mjölk...
Fibrer är typ bara för att fylla ut magen och hålla den sysselsatt.
Döda djur rockar :hbang:

med en nypa salt... mvh C.E

Dipshit
2004-03-06, 18:33
Tycker också det är jävligt svårt det här med räkna ut hur mkt man behöver osv..
Men man behöver ju inte ta det så långt i början!

- Ökar du inte i övningarna...ät mer (+kämpa mer såklart)...
- Ökar du FÖR mkt i kroppsfett... ät lite mindre (alternativt mer cardio)...

GhostFace
2004-03-06, 22:10
Det tar dessutom tid och en hel del prövningar innan man kommer på hur mycket eller hur lite mat man egentligen bör äta/inte bör äta för att gaina eller deffa, det senare nämnda har dock inte jag ägnat mig åt eftersom jag fortfarande befinner mig i juniorstadiet och vill bara öka.

Frågor som dessa finner man bäst svaren på själv, personligen hade jag efter viss tid insett HUR carbs ÄR väldigt avgörande för huruvida min träning framskrider samt kroppsviktsökningar kontra viktnedgångar.

Ganska intressant & lärorikt att se hur kroppen reagerar i olika samband...Men samtidigt måste man få fråga sig fram givetvis.
:thumbup:

no1fitness
2004-03-07, 05:30
Grubs råd är kanon ! Du äter för lite för den träningen du vill genomföra..
Körde samma grej själv i början när man var ung och dum och skulle deffa. Inget fett i kosten och alldeles för lågt på kalorierna och då fick man återfall och vräkte i sig mat i mängder...
Nu vet jag hur min kropp fungerar och när jag äter mer fett och ligger högre på kalorierna kan jag gå på tävlingsdiet i upp till 16 veckor utan återfall och må prima. De dagarna jag kan må lite sämre är pga att jag sänkt kalorierna för mycket och tränat mer än vanligt.
Lyssna på kroppen och testa ut vad som fungerar för dig.
Men ÄT mer !! :eating: