handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång


egon2
2013-08-27, 21:27
Jag är 23 år gammal, 185 cm och väger runt 130 kg. Sedan två år tillbaka har jag tränat upp till fem gånger i veckan i perioder, för att sedan inte träna nånting under en period. Har under dessa år dock konstant misskött kosten de perioder då jag tränat, eller skött kosten bra då jag inte tränat. Detta har lett till att jag alltså befinner mig på denna vikt fortfarande.

Jag vill inte se ut som en sumobrottare längre, jag vill orka vara aktiv på mitt kommande jobb, jag vill kunna ha snygga kläder. Nu vill jag gå ner i vikt. Min plan är att hålla mig till 4 pass styrketräning och 4-5 pass förbränning per vecla, ungefär efter detta schema;

Måndag Ben + mage, 1h förbränning
Tisdag Rygg + triceps, 1 h förbränning
Onsdag 1h förbränning + mage
Torsdag Bröst + biceps, 1h förbränning
Fredag Axlar + mage, 1h förbränning

Varje muskelgrupp får 3-4 övningar med 3-5 set i varje.

Jag har tidigare orkat träna betydligt längre än 2h i sträck, så den biten sitter bara innanför pannbenet.

Kosten har jag tänkt att lägga upp enligt följande;

Frukost (runt kl 06-08); Havregrynsgröt, 2 äggvitor, 2 knäckemackor med skinka
Mellamål (runt kl 9-10) 250 g keso + 1 frukt
Lunch (Runt kl 12-13) 200 g kyckling/nötkött/fläskkött/fisk, ca 70 g ris/pasta/potatis, 150 g keso/kvarg, 150 g grönsaker
Eventuellt mellamål (runt kl 15-16) 250 keso/kvarg + 1 frukt
Träning
Efter träning: 30 g Whey-80
Middag (runt kl 18-20) 200 g kyckling/nötkött/fläskkött/fisk, ca 70 g ris/pasta/potatis, 150 g keso/kvarg, 150 g grönsaker
Eventuellt mellanmål (runt kl 21-22) 250g keso/kvarg + 1 frukt

Tiderna för mat och träning kan komma att variera då jag håller på att utbilda mig inom ett yrke med mycket oregelbundna tider, och ska ha praktik under hela hösten.

Nu till mina frågor;
Hur ser mitt träningsupplägg ut?
Hur ser mitt kostupplägg ut?
Bör jag använda Whey-80?
Bör jag investera i någon form av fettförbrännare? (piller och liknande)
Övriga tankar/funderingar om mitt upplägg?

Förlåt om jag typ borde sökt i forumet i stället eller liknande, får kanske skylla på att jag är ny i såna fall. Vore väldigt tacksam för svar!

vicarious
2013-08-28, 08:11
Rent spontant så ser det ut som ganska lite mat för någon som väger 130kg och tänker träna sådär mycket. Har du räknat ut hur mycket energi du får i dig totalt med det där kostupplägget?

Whey-80 är inget som behövs om du får i dig tillräckligt med protein från kosten.

Angående träningsupplägget så tycker jag du ska dra ned på konditionsträningen, iallafall till en början. Gå inte ut för hårt i början. Att gå från ingen eller lite träning till jättemycket träning är enligt mig en dålig idé, trappa upp istället.

Fettförbrännare kan du skippa.

nisse1976
2013-08-28, 09:17
Jag håller med Vic.
Det är lite mat och väldigt mycket träning.
Snabbt överslag på hur mycket du får i dig ser ut att vara runt 2000 kcal per dag:
750 kcal från kvarg/keso
400 kcal från kött
500 kcal från ris
+ frukost och lite frukt och grönsaker

Med den vikten och träning bör du bränna det dubbla per dag.
Jag tycker också du skall dra ner på konditionsträningen, om du inte vill det och det känns bra så öka på maten litegrann. Kanske lägga in lite mer fett i maten, gör den förmodligen godare plus att det inte ser ut att vara så mycket fett i ditt nuvarande upplägg.

egon2
2013-08-28, 16:15
Tack för era svar!

Maten ligger på dessa siffror;
Protein;295,85
Kolhydrater;195,8
Fett:50,18
Kcal:2563,5

Jag funderar lite över kolhydraterna, behöver dessa ligga såhär högt?

Enligt http://fitnesskolan.se/rakna-ut-ditt-kaloribehov/ bör jag få i mig 3609 kcal vid låg aktivitet. Vilken aktivitets grad ligger jag på om jag skulle följa detta träningsschema, samt går ganska mycket på jobbet? Den uträknaren jag har använt

HMS Laestander
2013-08-28, 16:37
Ifall du ska ha någon vidare ork bör du sänka proteinet och höja kolhydraterna är min spontana tanke.

Alltså, det är en sån otrolig mani med att skära ut kolhydrater från media och sånt där, men i själva verket är kolhydrater nästan ett måste vid tung träning för att man ska hålla uppe orken.

Donkens
2013-08-29, 01:06
Kolhydrater är ork men majoriteten av livsmedel som är centralbaserade på kolhydrater är oftast väldigt energitäta och man kommer upp i kalorierna väldigt mycket enklare. Man ska inte utesluta kolhydrater, men vill man minska på sötsuget, hungern osv så skär man bort en del. Det är alltid jobbigt första veckan men sedan vänjer sig kroppen vid det och dina sinnen.