handdator

Visa fullständig version : en fråga till er snickare (eller allmänt kunniga inom bygg)


myggan
2013-08-27, 16:38
Jag har köpt en ny tv som väger ca 35kg och den skall upp på en vägg med dubbla gipsskivor. (26mm)
Jag har letat som en galning med både regelhittare och försökt mäta för att hitta reglarna men har inte lyckats.

Vågar jag sätta upp tvn med enbart M5 mollyskruvar?
Väggfästet är ganska stort så jag kan fördela vikten på 8 mollys på en diameter av 80x12 cm.


Eller har ni några andra tips för hitta reglarna?
Har redan gjort några småhål men vågar inte borra mer för att inte försvaga gipsskivorna.

Tacksam för hjälp.

TommyBoy
2013-08-27, 16:41
Räkna med att en mollyplugg håller för 10-20 kg beroende på antal lager av gipsskivor
20 kg för dubbel gips, i ditt fall räcker 4 plugg mer än väl

Xtronal
2013-08-27, 16:42
Jag har köpt en ny tv som väger ca 35kg och den skall upp på en vägg med dubbla gipsskivor. (26mm)
Jag har letat som en galning med både regelhittare och försökt mäta för att hitta reglarna men har inte lyckats.

Vågar jag sätta upp tvn med enbart M5 mollyskruvar?
Väggfästet är ganska stort så jag kan fördela vikten på 8 mollys på en diameter av 80x12 cm.


Eller har ni några andra tips för hitta reglarna?
Har redan gjort några småhål men vågar inte borra mer för att inte försvaga gipsskivorna.

Tacksam för hjälp.

Du kan köpa/låna/hyra en regelfinnare.

http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/regelsokare/

eulalia
2013-08-27, 16:44
Hmmm, snickare är jag inte men är det nära ett hörn så borde det vara en 45mm regel som skivan är fäst vid i hörnet, sedan är det vanliga måttet cc 60cm mellan reglarna. Det kan ju ge ett hum om var regeln är men jag skulle inte våga chansa. Går det att pilla bort golvlisten och provborra bakom?

Xtronal
2013-08-27, 16:46
Hmmm, snickare är jag inte men är det nära ett hörn så borde det vara en 45mm regel som skivan är fäst vid i hörnet, sedan är det vanliga måttet cc 60cm mellan reglarna. Det kan ju ge ett hum om var regeln är men jag skulle inte våga chansa. Går det att pilla bort golvlisten och provborra bakom?

vanliga måttet är cc 60 mått (såg nyss att du skrev det, oj oj :S). men det är väldigt svårt att få reda på vilket hörn de börjat sätt fast reglarna från. om han vill offra tapeterna kan han leta efter skruvarna, men det är inget jag rekommenderar.

myggan
2013-08-27, 16:49
Du kan köpa/låna/hyra en regelfinnare.

http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/regelsokare/

Har kört en sådan men får bara massa konstiga utslag och när jag provborrat så har det inte varit någon regel där.

eulalia
2013-08-27, 16:56
Eluttag kan ju också ge en hint, infällda dosor brukar man ju fästa i en regel.

xodd
2013-08-27, 16:57
Det är inga problem att sätta upp en 35kg tv på en vägg med dubbla gipsskivor med expanderplugg.

kaffekopp
2013-08-27, 17:00
knacka på väggen och leta efter ljudskillnader, du brukar kunna höra där det sitter en regel

myggan
2013-08-27, 17:10
knacka på väggen och leta efter ljudskillnader, du brukar kunna höra där det sitter en regel

Har försökt. Hör ingen skillnad, kanske är dovare när det sitter dubbelgips?


Nu åker den upp, får verkligen hoppas att det håller, kör 6 stycken mollys.

Denstillasittande
2013-08-27, 18:01
Jag kan i alla fall inflika med att min tv som ska väga 28kg sitter uppe med 4st mollyplugg.
Suttit där i mer än ett år så den sitter bra!

Yip_man
2013-08-27, 18:07
vill du verkligen hitta skruvarna/spiken så funkar det med en kraftig magnet. annars funkar molly bra. Sätt dem inte för tätt bara.

VoDaresVins
2013-08-27, 19:41
Har gett up med att försöka pricka reglerna hemma. Jag är utbildad husbyggare och har byggt stor del av huset själv. Problemet är ju bara att reglerna ändå nästan aldrig är på ställen man vill placera saker. Vet inte vikten på min 46 tummare men den hänger fint på proppar genom enkel gipsskiva. Antar ändå du har samma dilemma, ett stöd för tv:n med ett par färdiga hål så åtminstone ena sidan blir hur som helst propp. Kan inte säga några modellnamn på rak arm, men de med vingar på baksidan gipset har funkat bra. Enda negativa är de massiva hålen som lämnar om man möblerar om.

Wzup2u
2013-08-27, 20:15
ett tips ha tvÄn på en schysst tv bänk och en schysst vridbar fot istället.
snyggare, enklare och slipper hål i väggen.. plus att alla ljudutgångar/hdmi uttag finns enkelt att tillgå.
annars köper du en tvbänk som har elektrisk infällbar lucka upp och ner.. upp och ner med tvn. awsum...

hahavaffan
2013-08-28, 09:04
Lyssna inte på Wzup2u, en TV ska sitta på väggen :D

Sex mollypluggar borde funka fint*. Köp dom på en byggmarknad bara, och ta inte de billigaste. Och kläm dom med en tång om du har en/köper en. Det absolut fittigaste någonsin är en mollyplugg som fuckar ur p.g.a bajskvalitet, och man tvingas banka in den i väggen eller slita ut den igen och ersätta med en ny. Det blir inte bra.


*Källa: Jag hade en Stringhylla modell stor full med kurslitteratur på dubbelgips i min förra lya, och den satt uppe med två plugg bara.

Onigiri
2013-08-28, 16:04
shadowfire? Hjälp till som den händige mannen du är.

banalban
2017-11-21, 13:14
Hej,

jag måste bygga ett poolskydd. Innermåttet är 3,6x7 meter. Jag har hört att det ska vara nån form av plexiglas eller nån form av plastmaterial som man kan köpa på en bygghandel (?). Sen behöver den väl troligen stabiliseras upp med stag eller liknande med träplank eller?

Enligt regelverket ska den hålla så att ingen människa eller rådjur inte ska trilla i. Därför vänder jag mig till er om tips på material, samt helst även en ungefärlig skiss på hur jag ska bygga den. Pga min dåliga ekonomi så föredrar jag material i det lägre prissegmentet.

Tack på förhand