handdator

Visa fullständig version : Är muskelmassan man kan bygga propotionellt till sin längd?


Buttran
2013-08-27, 16:16
Som frågan lyder. Jag vet att det finns extremexempel men frågar efter det generella nu!

tjing
2013-08-27, 16:47
Vete fasen, men småttingar ser ju ofta kralligare ut för att de är små.

Kvicksilver
2013-08-27, 16:48
Som frågan lyder. Jag vet att det finns extremexempel men frågar efter det generella nu!

Testa den här kalkylatorn...

http://www.weightrainer.net/bodypred.html

Xtronal
2013-08-27, 16:53
Testa den här kalkylatorn...

http://www.weightrainer.net/bodypred.html

finns det inte en likadan fast i cm :)?

Kvicksilver
2013-08-27, 16:56
finns det inte en likadan fast i cm :)?

Hepp!

http://scoobysworkshop.com/muscle-gain-calculator/

Scooby har alltid lösningen!

Buttran
2013-08-27, 16:56
Vete fasen, men småttingar ser ju ofta kralligare ut för att de är små.

Mjo men tänkte såhär typ.

Om vi tar Ola190 cm och Åke175 cm som exempel. Om vi antar att de tränar på samma sätt, äter proportionellt till sin storlek och lämnar ut alla exogena faktorer så kommer ju Åke få grövre armar, säg 40 cm, snabbare än Ola.

Men om de fortsätter träna, kommer Olas armar fortsätta växa förbi Åkes armar när de börjar stagnera för att Ola är längre?

Förstår du hur jag menar?

stargate
2013-08-27, 17:00
Varför får den kortare personen större armar än den längre fortare? Det borde väl vara tvärtom att den långe har större omkrets?

Buttran
2013-08-27, 17:04
Varför får den kortare personen större armar än den längre fortare? Det borde väl vara tvärtom att den långe har större omkrets?

Därför att man i början bygger x kg muskelmassa, längden har vad jag förstått det som ingen större skillnad då. De x kg musklerna kommer se grövre ut på någon som är 15 cm kortare.

stargate
2013-08-27, 17:10
Därför att man i början bygger x kg muskelmassa, längden har vad jag förstått det som ingen större skillnad då. De x kg musklerna kommer se grövre ut på någon som är 15 cm kortare.

Ok då är jag med. Läste precis lite om Classic bodybuilding och det verkar som att man får väga mer ju längre man är. Vad beror detta på?

Buttran
2013-08-27, 17:29
Ok då är jag med. Läste precis lite om Classic bodybuilding och det verkar som att man får väga mer ju längre man är. Vad beror detta på?

Det är klart att det kan bero på längden också men det passar ändå rätt bra in i min fråga.

Kommer muskelutvecklingen för Åke, 175 cm, börja stagnera snabbare än för Ola 190 cm?

Anders The Peak
2013-08-27, 17:44
Hepp!

http://scoobysworkshop.com/muscle-gain-calculator/

Scooby har alltid lösningen!

Det här resultaten ifrån den här tar inte med en begåvad persons, troliga maxresultat, som tränar rationellt den missar ca 8-12 kg muskelmassa vid 10% kroppsfett.

Buttran
2013-08-27, 17:48
Vad säger din personliga erfarenhet av detta Anders?

Anders The Peak
2013-08-27, 17:56
Det många glömmer att är de flesta, även i classic BB, har tränat under lång tid dvs under många år ofta minst 10 år och duktiga byggare många ggr ett stort antal år utöver det. Men proportionerna är olika för att nå samma visuella resultat och det krävs fler kg BMI mässigt jämförelsevis för lång byggare för att uppnå samma visuella storlek som en mindre byggare får på betydligt lägre BMI

Stefan J
2013-08-27, 17:57
Jag är nästan 100% säker på att jag har läst att hur mycket muskelmassa man kan lägga på sig till viss del är knutet till hur stort skelettet är, dvs hur lång man är. Större människor har helt enkelt potential att få större muskler absolut sett. Och det är väl inga konstigheter i det.

Proportionerna ändras dock, en man på 200cm kan inte få samma proportioner som en man som är 160cm lång. Någon kan roa sig med att kontrollräkna, men en 200cm lång man hade fått väga runt 200kg för att ha samma proportioner som en man på 160cm som väger 100kg.

pwnyou
2013-08-27, 17:59
Längre människor får mer muskler i vikt och volym. De blir starkare och väger mer på samma fettprocent.

Men kortare människor får mer muskler i förhållande till längden. De blir starkare för sin kroppsvikt och ser bredare ut för sin längd.

Anders The Peak
2013-08-27, 18:03
Ett praktexemplar är Micke Andersson lite drygt 72 kg
http://danielnordstrom.se/SM/mickeandersson-75.jpg

Självklart avgör benstomme och infästningar och antal muskelfibrer. Men en kille som Micke kommer aldrig bli stark i närheten av en stor kille.

Stefan J
2013-08-27, 18:11
Ett praktexemplar är Micke Andersson lite drygt 72 kg
http://danielnordstrom.se/SM/mickeandersson-75.jpg

Självklart avgör benstomme och infästningar och antal muskelfibrer. Men en kille som Micke kommer aldrig bli stark i närheten av en stor kille.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar. Att en kille på 72kg i regel inte blir lika stark som någon som väger exempelvis 130kg? Det är så uppenbart att du måste mena något annat. :)

Buttran
2013-08-27, 18:14
Det många glömmer att är de flesta, även i classic BB, har tränat under lång tid dvs under många år ofta minst 10 år och duktiga byggare många ggr ett stort antal år utöver det. Men proportionerna är olika för att nå samma visuella resultat och det krävs fler kg BMI mässigt jämförelsevis för lång byggare för att uppnå samma visuella storlek som en mindre byggare får på betydligt lägre BMI

Lite det jag vill komma till. Är det möjligt för Ola som är 190 cm mot Åke som är 175 cm?

Stefan J
2013-08-27, 18:15
Lite det jag vill komma till. Är det möjligt för Ola som är 190 cm mot Åke som är 175 cm?

Det beror mycket på hur stor Åke är. Väger Åke 80kg så är det inte så svårt. Väger Åke 120kg stenhårda muskler blir det plötsligt jobbigare.

Ola är 1,0857 ggr längre än Åke. För att Ola ska ha samma proportioner som Åke så måste Ola väga 1,0857^3=1,28ggr mer än Åke.

Väger Åke 80 så måste Ola väga 102,4kg. Det är inte så mycket om man är 190cm lång. Väger Åke 120kg däremot måste Ola väga 153,6kg för att få samma proportioner. Det blir genast lite svårare.

Buttran
2013-08-27, 18:28
Det beror mycket på hur stor Åke är. Väger Åke 80kg så är det inte så svårt. Väger Åke 120kg stenhårda muskler blir det plötsligt jobbigare.

Ola är 1,0857 ggr längre än Åke. För att Ola ska ha samma proportioner som Åke så måste Ola väga 1,0857^3=1,28ggr mer än Åke.

Väger Åke 80 så måste Ola väga 102,4kg. Det är inte så mycket om man är 190cm lång. Väger Åke 120kg däremot måste Ola väga 153,6kg för att få samma proportioner. Det blir genast lite svårare.

Mycket riktigt. Men då kommer frågan, om Åke kan väga 80 kg stenhårda muskler, är det fysiskt möjligt för Ola att väga 102,4 kg lika stenhård?

Skälet till varför jag frågar är om kroppen "sätter stopp" för hur mycket muskler man kan bygga naturligt, och att det stoppet inte följer längd-proportionaliteten fullt ut?

Stefan J
2013-08-27, 18:35
Mycket riktigt. Men då kommer frågan, om Åke kan väga 80 kg stenhårda muskler, är det fysiskt möjligt för Ola att väga 102,4 kg lika stenhård?

Skälet till varför jag frågar är om kroppen "sätter stopp" för hur mycket muskler man kan bygga naturligt, och att det stoppet inte följer längd-proportionaliteten fullt ut?

Nej massan följer inte längden proportionellt, det är helt riktigt. I det första exemplet är det ju inte så extremt, Ola får bara jobba hårdare för att få samma proportioner, men det är i allra högsta grad möjligt, även om alla inte klarar av det. Men efter ett tag skenar det iväg och det blir helt biologiskt/fysiologiskt omöjligt för en lång man att ha samma proportioner som en pansarvagn på 160cm.

Sedan har kroppen just (minst) en sådan stoppmekanism som förhindrar att man får hur stor muskelmassa som helst. Muskelmassa producerar myostatin. Ju mer myostatin desto mer signaler för att förhindra att ytterligare muskelmassa bildas, dvs det blir svårare och svårare att bygga muskler ju mer muskler du redan har. Men det där får någon annan förklara mer i detalj.

En sådan mekanism finns exempelvis inte för fett. Du kan bli hur fet som helst, eller åtminstone tills du dör av det. Det är ju lite synd att man inte skiter ut överflödigt fett efter 30% BF eller så, i det avseendet har naturen inte riktigt tänkt till kan jag tycka. :)

Buttran
2013-08-27, 18:51
Nej massan följer inte längden proportionellt, det är helt riktigt. I det första exemplet är det ju inte så extremt, Ola får bara jobba hårdare för att få samma proportioner, men det är i allra högsta grad möjligt, även om alla inte klarar av det. Men efter ett tag skenar det iväg och det blir helt biologiskt/fysiologiskt omöjligt för en lång man att ha samma proportioner som en pansarvagn på 160cm.

Sedan har kroppen just (minst) en sådan stoppmekanism som förhindrar att man får hur stor muskelmassa som helst. Muskelmassa producerar myostatin. Ju mer myostatin desto mer signaler för att förhindra att ytterligare muskelmassa bildas, dvs det blir svårare och svårare att bygga muskler ju mer muskler du redan har. Men det där får någon annan förklara mer i detalj.

En sådan mekanism finns exempelvis inte för fett. Du kan bli hur fet som helst, eller åtminstone tills du dör av det. Det är ju lite synd att man inte skiter ut överflödigt fett efter 30% BF eller så, i det avseendet har naturen inte riktigt tänkt till kan jag tycka. :)

Okej, då var det som jag tyvärr trodde då! :( Nåja.. är det en av anledningarna till att de flesta kända bodybuilderna är relativt korta?

Anders The Peak
2013-08-27, 19:24
Okej, då var det som jag tyvärr trodde då! :( Nåja.. är det en av anledningarna till att de flesta kända bodybuilderna är relativt korta?

Inte alls utan det handlar mest om att kompensera för längden. Det här kan utvecklas långt men det lämnar vi därhän idag.