handdator

Visa fullständig version : Längd på tävlande i -80?


stargate
2013-08-27, 15:15
På ett ungefär hur långa brukar folk vara som tävlar i BB -80 vara?

T ex, jag är 185 cm lång. Hade jag garanterat hamnat sist bland de tävlande i den klassen pga för lite massa? (Svenska tävlingar)

Förlåt om jag skrev i fel forumdel.

BisonLGcrew
2013-08-27, 15:41
Det är inte alls säkert! Du kommer antagligen va längst :P, men 80kg muskler på rätt ställen på 185 kan se väldigt bra ut. Det är inte bara bmi som bedöms.

Men det ska ju sägas att du får väga 93kg i CBB, vilket är lite som lättviktsbyggning... Men allt handlar om du vill tävla eller inte. Ignorera resten av världen helt och hållet.

stargate
2013-08-27, 16:16
hmm ok då är jag alltså "för liten" för cbb också :-) Tror Ni inte fler folk hade ställt upp i tävlingar om cbb helt enkelt hade varit längden minus 100? (+-några få kilo beroende på längd)

dmoller
2013-08-27, 23:31
hmm ok då är jag alltså "för liten" för cbb också :-) Tror Ni inte fler folk hade ställt upp i tävlingar om cbb helt enkelt hade varit längden minus 100? (+-några få kilo beroende på längd)

det hade helt klart varit intressant. Istället för att kötta på sig med så mycket massa som möjligt och väga för tungt
så får man istället skapa en så symetrisk och proportionerlig fysik man kan på dom kg man har att jobba med.
En separat gren perhaps?

kanske låter lite snurrigt men du fattar nog

edit: fast kan nog bli jävligt svårbedömt när det står 2 stycken brevid varandra där en är ett par huven längre

stromming
2013-08-28, 00:28
hmm ok då är jag alltså "för liten" för cbb också :-) Tror Ni inte fler folk hade ställt upp i tävlingar om cbb helt enkelt hade varit längden minus 100? (+-några få kilo beroende på längd)

Det skapar dock nya problem. Till exempel är inte längden-100 en särskilt bra formel för att få likhet i kroppana. En person på 200 cm och 100 kg kommer inte se likadan ut som en person på 170 cm och 70 kg (eller en person på 110 cm och 10 kg för att göra poängen tydlig)

Linjedomarn
2013-08-28, 00:54
Det skapar dock nya problem. Till exempel är inte längden-100 en särskilt bra formel för att få likhet i kroppana. En person på 200 cm och 100 kg kommer inte se likadan ut som en person på 170 cm och 70 kg (eller en person på 110 cm och 10 kg för att göra poängen tydlig)

Formell menad för vuxna personer dock.

stargate
2013-08-28, 05:24
Det skapar dock nya problem. Till exempel är inte längden-100 en särskilt bra formel för att få likhet i kroppana. En person på 200 cm och 100 kg kommer inte se likadan ut som en person på 170 cm och 70 kg (eller en person på 110 cm och 10 kg för att göra poängen tydlig)

Sant, dock tycker jag att dom kunde ha lite mer humana viktklasser i CBB. 93 kg stenhård på 185 cm, det kommer jag aldrig komma upp i, jo kanske om 10 år när jag är 40 år gammal.

Jag får väl ha som mål att se bra ut på ca 82-83 kg nån gång i framtiden och hopppas på att symmetrin överväger massan.

RobbanColeman
2013-08-28, 06:31
hmm ok då är jag alltså "för liten" för cbb också :-) Tror Ni inte fler folk hade ställt upp i tävlingar om cbb helt enkelt hade varit längden minus 100? (+-några få kilo beroende på längd)

Ställa upp är inga problem, problemet är att man väger lätt, det finns de i korta klassen som vägt närmare längden minus 90 på scenen. Då är man ganska grov.

Om du startar en tråd nu om hur grov du kan tänkas bli så lär du tippas hamna ungefär på 85-90kg ren, det vet jag iof inte huruvida det är en absolut sanning iof. Tänk också på att man får väga in på 93kg i din klass, dem i din längd kan alltså väga en bit över 100kg på scenen, som det går till i korta klassen alltså.

Nu väljer deltagarna en klass med störst chans på vinst. Det behöver alltså inte vara riktigt "lättviktsbyggning" man ställs mot. Det kan var ngn som kan ta en medalj i t ex -80 som hellre vinner CBB osv. Många som tävlat i "riktig" byggning innan, t om vunnit på Lucia och/eller Decembercupen i t ex -80. Menar nu korta klassen, annars är det nog -90 man kört.
Det är också ofta det motsatta totalt, väldigt unga killar med som gör sin debut i CBB om dem ser sina chanser större där än i juniorbyggningen.

Skit dock i dem andra och deras vikt osv, kör ditt race! Olika kroppar olika vikt, man kan vara grym på 175cm och 85kg eller tämligen kass...

RobbanColeman
2013-08-28, 06:44
Den ena är givetvis Frank Zane som kanske har idealfysiken för CBB... Den andra vet jag inte vem det är, bra fysik men en helt annan kropp. Han behöver vara rejält tyngre innan han når samma proportioner som FZ.

Anders The Peak
2013-08-28, 07:42
Frank Zane var inte så himla liten muskulärt eller viktmässigt ca 90-92 kg på 175 cm i tävlingsform och det är fortfarande gångbart som en riktigt bra byggare. Det är mycket få personer som når hans storlek och symmetri i tävlingsform än idag.

Johan.S
2013-08-28, 07:44
Sen ska vi komma ihåg att det är långt ifrån alla som tävlar i CBB som väger in på maxvikt. Självklart finns det ett flertal men det är inte dom som självklart vinner.

Peter Ljunggren är ett bra exempel på en framgångsrik CBB'are som har ganska många kg'n upp till sin maxgräns.

RobbanColeman
2013-08-28, 07:45
Frank Zane var inte så himla liten muskulärt eller viktmässigt ca 90-92 kg på 175 cm i tävlingsform och det är fortfarande gångbart som en riktigt bra byggare. Det är mycket få personer som når hans storlek och symmetri i tävlingsform än idag.

Aldrig stött på att han skulle varit så tung som du säger, ser inte alls ut som han skulle varit det heller anser jag. Han hade små leder dock och en smal midja till det. Handlederna mätte 16,5cm och fotlederna ca 20,5cm. Länka...

Anders The Peak
2013-08-28, 07:57
Aldrig stött på att han skulle varit så tung som du säger, ser inte alls ut som han skulle varit det heller anser jag. Han hade små leder dock och en smal midja till det. Handlederna mätte 16,5cm och fotlederna ca 20,5cm. Länka...

Det är lätt att tro att de här personerna är lätta men de har en grym densitet i musklerna dvs kvalitet och hans överarmar var nästan 46 cm i tävlingsform(47 i en artikel i Muscle & fitness 1980 ).

rooz
2013-08-28, 08:08
77-78'a ska Zane vägt fullt (dvs 90kg).

RobbanColeman
2013-08-28, 08:33
Jag har aldrig påstått att Frank Zane är liten eller ngt liknande, enligt mig är det nog världens bästa fysik genom tiderna!

Han blev väl tyngre genom karriären men mindre hård och sämre placeringar om jag inte är helt ute och cyklar.

Det var bättre förr, fan t om en fysik man tycker är snygg på riktigt på en byggare... *cupid*

Som sagts av andra och mig själv, man kan tävla och vikten säger långt från allt. Symmetri och hård kan räcka långt, väldigt långt.

rooz
2013-08-28, 08:38
Jag har aldrig påstått att Frank Zane är liten eller ngt liknande, enligt mig är det nog världens bästa fysik genom tiderna!

Han blev väl tyngre genom karriären men mindre hård och sämre placeringar om jag inte är helt ute och cyklar.

Det var bättre förr, fan t om en fysik man tycker är snygg på riktigt på en byggare... *cupid*

Som sagts av andra och mig själv, man kan tävla och vikten säger långt från allt. Symmetri och hård kan räcka långt, väldigt långt.

1980: 3'a, efter att ha legat på sjukhus en längre tid pga en allvarlig skada
1981: Ställde inte upp
1982: 2'a
1983: Sista olympian. Kom 3'a, och även där hade han spenderat en längre tid på sjukhus.

Fenrir
2013-08-28, 08:42
OffT: Enligt Wikipedia ska Zane ha vägt ca 84 kg på tävling. Sen vetef*n hur trovärdig den informationen är, men ändå...

PureWhey
2013-08-28, 08:54
180-185 lbs har jag för mig att jag läst.


Le iPhone

Alltidxx
2013-08-28, 09:10
en person på 110 cm och 10 kg
:laugh:

BisonLGcrew
2013-08-28, 09:18
Sant, dock tycker jag att dom kunde ha lite mer humana viktklasser i CBB. 93 kg stenhård på 185 cm, det kommer jag aldrig komma upp i, jo kanske om 10 år när jag är 40 år gammal.

Jag får väl ha som mål att se bra ut på ca 82-83 kg nån gång i framtiden och hopppas på att symmetrin överväger massan.

Jag planerar att börja tävla i cbb 2017 och då kommer jag ha tränat hårt i 12 år. Det tycker jag är humant. Visst kommer vissa dit jag vill på halva tiden eller kanske 1/4 men det gick inte för mig

Man and Machine
2013-08-28, 14:17
Tror Ni inte fler folk hade ställt upp i tävlingar om cbb helt enkelt hade varit längden minus 100? (+-några få kilo beroende på längd)

Förutom att man drar en skiljelinje vid 180 cm, är det inte precis så det går till idag?

Anders The Peak
2013-08-28, 15:02
OffT: Enligt Wikipedia ska Zane ha vägt ca 84 kg på tävling. Sen vetef*n hur trovärdig den informationen är, men ändå...

wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Zane)

Fenrir
2013-08-28, 18:44
wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Zane)

Där står det att han vägde mellan ca 84 - 88 kg när han vann Mr. Olympia men att han tidigare under 60-talet vägde över 90 kg. Om han var större rent muskulärt tidigare i sin karriär eller helt enkelt bara i sämre form framgår inte i texten dock.

Min tidigare post utgick från den informationen som finns att hitta i spalten till höger med kortfakta.