handdator

Visa fullständig version : Ryggsmärta efter smärre olycka


willtjam
2013-08-27, 13:54
Kön: Man
Ålder: 25
Längd och vikt: 184 cm, ca 80 kg

Bakgrund:
I onsdags (sex dagar sen) gjorde jag pullups på en stång man skruvar fast i en dörrkarm och helt plötsligt så lossnade den. Jag landade troligtvis på tårna och for väldigt snabbt ner på knäna, vilket troligtvis resulterade i en snabb "bakåtsnärt" med överkroppen. Knäna gjorde väldigt ont resten av dagen, men känns knappt idag.
Ryggen däremot började göra ont på kvällen, och då endast när jag böjde mig bakåt. Dagen efter började det även göra ont när jag böjde mig framåt. Denna framåt- och bakåt smärta sitter kvar än idag.
Däremot, det kan ha känts lite innan, när jag körde bänkpress. Jag har för mig att jag hade någon känning i ryggen när jag tryckte upp mig i brygga. Däremot kändes det verkligen inte lika mycket som nu, utan det var snarare en sådan känning där man tänker "hm, jag kanske sov dåligt inatt eller gjorde något ovant igår".

Smärta:
Böjer jag mig bakåt sitter smärtan max 1 cm till höger om ryggraden i samma höjd som några cm ovanför naveln. Smärtan är väldigt skarp och sitter exakt på den punkten.
Smärtan sitter på samma ställe när jag böjer mig framåt. Fast den smärtan skiljer sig lite, för det känns nästan som om jag bara är otroligt ostretchad där. Däremot kändes det inte så innan, så det är definitivt nytt.

Smärtan känns relativt ytlig.

Det känns inte när jag trycker där.

Det gör inte ont alls på morgonen, utan det tar 2-3 timmar innan det börjar kännas. Och eftersom jag oftast sitter dom timmarna så antar jag att det kommer ifrån att jag sitter.

Träning:
Har tränat av och till i flera år men har de senaste två månaderna kört starting strength. Snabb ökning.
Jag har inte tränat sen det hände för jag har väntat på att det ska försvinna.

Övrigt:
Jag har inte tagit några smärtstillande.
Jag har sedan flera år tillbaka haft en stel och smått problematisk ländrygg, och det är just av den anledningen jag tränar. Med kontinuerlig träning brukar det inte kännas av.

willtjam
2013-09-01, 20:23
Jag har nu tränat vid två olika tillfällen. Smärtan känns inte vid någon slags belastning, utan det är endast vid rörelserna jag beskrev ovan (framåt- och bakåtböjning).
Ingen skillnad i smärta på cirka en vecka.

Jag ger det en eller två dagar till innan jag besöker läkare/sjukgymnast, men jag vill gärna höra några idéer från någon kunnig.

ryggontXXL
2013-09-02, 02:59
ryggsmärtor är onekligen svåra att ha att göra med.

Även jag har smärta vid vänster sida om ryggraden ganska högt vid vissa rörelser, typ när jag böjer huvudet och kroppen samtidigt nedåt.

En dag exploderade just denna smärta och jag trodde mina dagar var räknade (därför jag gjorde detta konto, därav mitt namn). Gick till doktorn och han liksom utan att undersöka skrev ut lite starkare diklofenak...

Inte första gången jag känner att läkaren är inkopentet och kommer aldrig gå till en läkare mer såvida jag inte ligger på dödsbädden.

Mitt råd, testa diklofenak och lär dig leva med smärtan.