handdator

Visa fullständig version : Ska driva ett UF-företag!


Ekkhe18
2013-08-27, 12:39
Tjenare alla glada! :d

Går nu sista året i gymnasiet (Industriskola) och vi har som uppgift att vi ska driva ett uf-företag,
men vår ide bank är tyvärr helt tom! så vi undrar om ni skulle kunna komma upp med några idéer
som vi kan tillverka eller någon tjänst vi kan göra av något slag.

Vi har mycket utrustning i vår verkstad och kan tillverka det mesta, men vad vet vi ej! :d
Gruppens gemensamma intressen är bilar & träning så det är bara + i kanten om det
finns någon produkt inom det området men vi godtas alla slags idéer, finns inga dumma idéer
så skriv det första ni kom och tänka på eller någon annat man kommer långt på! :)

Tacksam för svar!

martikainen
2013-08-27, 12:42
En snygg och funktionell sopkorg att fästa vid mittkonsolen/passagerarsätet som man enkelt kan stänga och öppna från förarsätet, kanske tillverkad efter hundbajspåsars mått eller liknande för att snabbt kunna ta ut påsen och fästa en ny.

Ja jag är trött på att aldrig ha någonstans att slänga tuggimmi, godispapper, parkeringsbiljetter och sånt när man sitter i bilen, och att ha en ICA-kasse hängandes runt växelspaken är mindre snyggt!

nissepelle
2013-08-27, 13:13
Vad saknar ni själva här i livet som ni skulle ha köpt? Själv skulle jag vilja kunna köpa en monteringssats av en potatiskanon.

Exdiaq
2013-08-27, 13:24
Det är väl lite det som är idén med UF-företag: hitta något som marknaden vill ha och lyckas sälja det. Brainstorm'a på egen hand, ta upp alla alternativen i gruppen vid senare tillfälle.

För att knyta an till martikainen stör jag mig också på att inte ha någon vidare bra mindre sopkorg för bilen. Det finns alternativ, men de jag har sätt innebär att skruva fast själva hållaren på något ställe, vilket jag är lagom pepp på. Sopkorg med sugpropp eller annan fästanordning som gör att den går att flytta?

Doggeh
2013-08-27, 15:24
Tänk miljömedvetenhet eller att ni vill underlätta vardagen för handikappade, tex. rullstolsbundna personer. Såna idéer går alltid hem hos lärarna och självaste UF-verksamheten. Voilà, njut av ditt A/MVG eller vad ni nu har för betyg.

awesomooo
2013-08-27, 16:07
Måste man verkligen komma på något nytt som världen aldrig tidigare skådat?

Exdiaq
2013-08-27, 16:31
Måste man verkligen komma på något nytt som världen aldrig tidigare skådat?

Verkligen inte. Fokus ligger inte på produkten/tjänsten utan på processen från idé till resultatrapporten. Så var det i alla fall när jag hade UF-företag. Det är bara att se vad många "framgångsrika" (fått bra placering) tillhandahållit för produkt/tjänst. Ofta är det rent trams, men processen från idé till resultatrapport har varit nästintill prickfri.

Kommer ihåg ett företag från min gymnasieskola det gick väldigt bra för. Vad sålde de? Kalsonger med en liten ficka för en kondom.

awesomooo
2013-08-27, 16:56
Läste lite på hemsidan och såg att man skall betala 300:- ! Ska man behöva betala för att få betyg? Visst, var inga värsting summor direkt och man splittar väl på kalaset antagligen men ändå.

lördagsgrogg
2013-08-27, 18:00
Handtag till dragmaskiner är löjligt dyrt tycker jag. Kan man det där med metallarbete och har tillgång till verkstad tror jag ni kan gå till närmaste gym och sälja ett gäng á 3-400 kr om ni kan göra sådana. Direkt till privatpersoner tror jag man kan kränga handtag för armhävningar rätt enkelt också om man kan göra dom någorlunda billigt.


Sen kanske jag missuppfattat vad ni kan/vill sälja.

Patriarch K
2013-08-27, 18:01
Vafasen! Kommer ni inte på något själv så bör ni inte få godkänt på kursen imo :)

Blaine
2013-08-27, 18:47
Kom på en idé hur man bäst kommer på idéer för att driva UF-företag.

supercharge
2013-08-27, 19:49
Tänk miljömedvetenhet eller att ni vill underlätta vardagen för handikappade, tex. rullstolsbundna personer. Såna idéer går alltid hem hos lärarna och självaste UF-verksamheten. Voilà, njut av ditt A/MVG eller vad ni nu har för betyg.

Idiotsäkert tips för toppbetyg med med minimal arbetsinsats, typ ett reflexband för pensinärsroullatorer. Kolla nu klarar sig gamlingarna över gatan, och de säljer som smör på ålderdomshemmen där man vill gynna "driftiga" ungdomar. Vem vet t.om. kommunen kanske går in och köper in några. Det är typexemplet på meningslöst trams som får toppbetyg och kan uppmärksammas i lokal media. Det eller starta en kampanj a la röda bandet där ni kränger någonting som fästs på jackan till förmån för barncancer, ortens utvecklingsstörda, eller katter utan klor. Garanterat toppbetyg på det med.

Annars tycker jag TS ska göra något roligt. Anordna engelsk rävjakt, med en man i rävkostym och paintballgevär - ta betalt för medverkan. Gör en svensk girls gone wild-video - som säljs på nätet. Anordna SM i cheeseburgerätning - med hamburgerkedja som sponsor. Anordna världens fetaste fest/minifestival med lokala band som spelar gratis, tigg gratis plats/lokal av kommunen och jobba med förhandsbokning av inträdesbiljetter på alla skolor i närområdet.

Andy.da.wohoo
2013-08-27, 20:33
Läste lite på hemsidan och såg att man skall betala 300:- ! Ska man behöva betala för att få betyg? Visst, var inga värsting summor direkt och man splittar väl på kalaset antagligen men ändå.

De flesta skolor betalar avgiften.

DJJOHANSSON
2013-08-27, 20:55
Svarav ihop lite ställbara hantlar, chinsstänger, handtag till kabelmaskiner etc.

Annonsera på blocket, gör grejerna på beställning.

Ekkhe18
2013-08-28, 12:15
Tack för alla svar! Få samla ihop gruppen och pumpa ut lite ideer som vi kan förbättra eller tillägga, det där om att ha papperskorg i bilen att man vill inte använda en skruvsats för att montera dit den har jag tänk på flera gånger när jag åker bil, men det var om en drickeshållare, finns någon billig på biltema som gäller också att man ska skruva fast i inredningen, och vem vill det i en splitter ny ferrari? Dock tror jag nog att det redan finns dryckeshållare i en ferrari men ni och jag förstår tanken med det hela xD