handdator

Visa fullständig version : Armar går sönder av bicepsträning..


whuddafuks
2013-08-26, 20:50
Börjar bli riktigt less på detta nu. Känns som att jag inte kan belasta biceps alls utan att mina armar ska gå sönder.
Har sen jag började träna haft problem med armar. Vill förresten påpeka att mina armar är väldigt överrörliga (alltså jag kan göra något liknande detta: http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1999379/images/2012/pic_204125194.jpg), så om ni kanske kan dra någon slutsats varför mina armar inte tål någonting utan att kollapsa.

I alla fall, de är två olika typer av problem jag får. Det ena är att jag kan inte göra curls med stång eller i en kabelmaskin. Jag vill t.o.m. minnas att jag fick problem i curl-maskinen. Ska jag enskilt träna biceps så är det enbart hantlar som funkar. Problemet är att om jag använder t.ex. stång, så får jag en sådan smärta i underarmen, och smärtan är djup. Skulle nästan vilja säga att det är skelettet som gör ont. Och nej, det är inte för tunga vikter. Får t.o.m ont när jag spottar för min polare i bänkpress (ni vet, när man håller armarna som i en curlposition, och drar upp stången med hjälp av fingarna). DET LILLA gör ont, det strålar till rejält djupt i underarmarna.


Andra problemet: Får alltid värk i armlederna dagen efter att jag har kört biceps. Värken kommer i toppläget när jag flexerar den (alltså jag imiterar en curl), och när jag tryckerk/nyper nära nedre bicepsenan (bild visas nedan). Känns också mer i vänstra än högra i princip varje gång. Värken skulle kunna beskrivas som när man trycker på ett blåmärke.

Vissa dager blir det värre än andra. Körde t.ex. ett pass igår, som jag tyckte var relativt snäll mot bicepsen, men nope. Den bestod av:

4 set militärpress
4 set chins
3 set raka mark
3 set hammercurls
3 omvända flyes

Kör två olika "helkroppspass", varav denna är den ända med isolation för biceps, alltså en curlvariant. Andra passet har jag bara stångrodd som tar på biceps.

BILD: http://fuskbugg.se/dl/esbYt5/skitarm.png Det svarta visar där det onda är värst, det blåa gör också ont men inte lika mycket.


Kortfattar lite. Har två jobbiga problem när jag kör armar. Den förstnämnda är inte lika jobbig som den andra, vill dock gärna få bukt med båda. Och ja, jag har hälsat på hos diverse naprapater, och har inte fått något bra råd.

Skön
2013-08-27, 08:46
Har ju som bekant liknande problem som dig i övrigt och jag tror jag känner igen smärtan. Nu är den inte särskilt påtaglig för min del men jag kör ju nästan bara olika typer av hantelcurl just nu. Tror absolut att allt hänger ihop iaf.

Hur funkar det att köra triceps för dig t.ex? Svaga handleder?

Skön
2013-08-27, 08:49
Om du har armarna raklånga längst kroppen och liksom supinerar och proberar handen så mycket du kan. Drar det/strålar det då?

Försöker bara bolla lite med tankar å se vad det kan tänkas vara.

whuddafuks
2013-08-27, 15:21
Shit, det är ju dig som jag har skrivit med angående excessive lumbar lordosis som båda lider/led av. Och nu har vi ytterligare samma skit! Borde skapa en klubb..

Skämt åsido! Triceps går bra i alla övningar jag kört. Handlederna kan med stor sannolikhet vara svaga. Har väldigt smala armleder, och de ser inte ut att ha mycket kött på sig heller för den delen. Men vet inte riktigt säkert om de är så svaga till skillnad från andra muskelgrupper, men jag antar det.


Om du har armarna raklånga längst kroppen och liksom supinerar och proberar handen så mycket du kan. Drar det/strålar det då?

Försöker bara bolla lite med tankar å se vad det kan tänkas vara.

Att ha de raklånga hjälper inte alls. Är inte 100 vad du menar med "proberar handen". Men att översupinera (om det var det du menade) hjälper i alla fall inte, och EZ-stångar gör också ont.

killenigrillen
2013-08-27, 19:25
Hur är det med andra leder i kroppen?
Är du/ni allmänt rörliga/överrörliga?
Fingrar osv.

whuddafuks
2013-08-27, 22:15
Hur är det med andra leder i kroppen?
Är du/ni allmänt rörliga/överrörliga?
Fingrar osv.

Som jag nämnde ovan så är jag överrörlig i båda armvecken. Jag kan alltså göra såhär med armarna: http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1999379/images/2012/pic_204125194.jpg

Fingrar är också rätt överrörliga. Sen är väl resterande delar rätt normala. Jag har aldrig varit speciellt stel av mig, men fingrar och just armvecken är på tog för rörliga.

ceejay
2013-08-27, 22:20
När det gäller smärtan i armen så är det stor chans att du helt enkelt är för stram i underarmsmuskulaturen, som vrider underarmen inåt.
Stretcha genom att vrida underarmen utåt, som en curl.

whuddafuks
2013-08-28, 09:13
När det gäller smärtan i armen så är det stor chans att du helt enkelt är för stram i underarmsmuskulaturen, som vrider underarmen inåt.
Stretcha genom att vrida underarmen utåt, som en curl.

Är inte helt hundra på vad du menar varken med stretchövningen eller att underarmen vrids inåt. Lust att visa med bild/förklara lite mer invecklat? :)

ceejay
2013-08-28, 23:25
http://www.youtube.com/watch?v=P1EwoDGNB1c

för att få dig att förstå, endast.

Hug0
2013-08-29, 17:33
Att det känns som att trycka på ett blåmärke skulle kunna vara en inflammation.
Hur många vilodagar har du innan du kör rygg/biceps igen?

Att kötta massa basövningar för rygg/biceps och sen efteråt helt ta slut på biceps med div. isolationsövningar kan mycket väl bli för mycket för en så liten muskelgrupp som biceps faktiskt är.

whuddafuks
2013-08-29, 22:59
Att det känns som att trycka på ett blåmärke skulle kunna vara en inflammation.
Hur många vilodagar har du innan du kör rygg/biceps igen?

Att kötta massa basövningar för rygg/biceps och sen efteråt helt ta slut på biceps med div. isolationsövningar kan mycket väl bli för mycket för en så liten muskelgrupp som biceps faktiskt är.

Kör tre pass i veckan. Kan se ut såhär

Måndag: Böj, bänk, stångrodd, + 2 isolationsövningar (ingen tar på biceps)

Onsdag: Militärpress, chins, marklyft, + 2 isolationsövningar (varav en är hammercurl)

Fredag: Samma pass som på måndagen.

Detta rullar alltså på. Kör 4 set på de tre första övningarna, sen tre set på de andra. Är det för mycket?

Hug0
2013-08-31, 09:20
Mk. Hur många reps har du inom ett set för det mesta?

Kör du hammercurl för att du känner smärta vid en vanlig curl där du vrider armen i utförandet?

Vad skulle du uppskatta din kroppsfett% till? (Tillräckligt med glid o.s.v.)


Till sist då. Det är inte ovanligt att vara lite stel och kommer t.ex. underarmar efter i tränandet eftersom du har bra gains på andra delar av kroppen så är det där det flaskar och känns.
Vanligast är dock att ett av dina utföranden kan vara något felaktigt. Det räcker att en övning är knas så känns det direkt dagen efter när nerver kommer i kläm.

Studera de utföranden du kör och jämför med träningsbanken:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

whuddafuks
2013-08-31, 11:57
Mk. Hur många reps har du inom ett set för det mesta?

Kör du hammercurl för att du känner smärta vid en vanlig curl där du vrider armen i utförandet?

Vad skulle du uppskatta din kroppsfett% till? (Tillräckligt med glid o.s.v.)


Till sist då. Det är inte ovanligt att vara lite stel och kommer t.ex. underarmar efter i tränandet eftersom du har bra gains på andra delar av kroppen så är det där det flaskar och känns.
Vanligast är dock att ett av dina utföranden kan vara något felaktigt. Det räcker att en övning är knas så känns det direkt dagen efter när nerver kommer i kläm.

Studera de utföranden du kör och jämför med träningsbanken:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Alltså, en vanlig hantelcurl i sig gör inte ont alls under själva utförandet. Det enda som gör ont är när jag kör stångcurl, till vis mån kabelcurl och maskincurl (alltså de gånger jag använder båda armar), och då är det en djup smärta i främre armarna, ungefär som att skelettet håller på att spricka.

Däremot så är det dagen/dagarna efter som jag får besvär om jag har kört t.ex. hantelcurl. Så hammercurls kör jag inte för att förebygga smärtan under själva passet, utan dagarna efter. Sorry om det blev luddigt, har alltså två olika problem, och båda inträffas vid curls :smash:

Fettprocent kanske är.. 9-10 %?

Det lyft jag skulle kunna tänka mig kan bättras är nog chins. Curls har jag testat i alla dess vinklar, så där är nog inte att teknik brister utan att något står fel till med mina armar. Stångrodd känner jag att tekniken är rätt duglig på. Vill du att jag ska försöka få någon att filma när jag kör ett set chins?

Hug0
2013-09-01, 17:22
Finns inte så mycket att göra fel på vid chins. Håller du bara tillräckligt brett kan inget bli fel. Skulle du hålla smalt blir det ju biceps som flaskar.

9-10% är ganska lågt. Är ingen omöjlighet att det är för lite för din intensitet på tränandet. Men har du tränat tidigare utan problem och med samma låga procent är det ju inget svar.

whuddafuks
2013-09-01, 23:21
Finns inte så mycket att göra fel på vid chins. Håller du bara tillräckligt brett kan inget bli fel. Skulle du hålla smalt blir det ju biceps som flaskar.

9-10% är ganska lågt. Är ingen omöjlighet att det är för lite för din intensitet på tränandet. Men har du tränat tidigare utan problem och med samma låga procent är det ju inget svar.

Har väl haft dessa problem sen jag började köra ordentligt (från enbart maskiner till fria vikter).

Ser förresten inte hur mitt kroppsfett har någon betydelse? Och ja, jag har alltid varit smal, har t.o.m varit ännu smalare än nu (då jag tvivlar på att gick upp 10 kg ren muskelmassa på 7 månader då jag började äta mer)