handdator

Visa fullständig version : Komma tillbaka efter skada


allside
2013-08-26, 20:34
Tjena. Jag är en kille på 20 år som periodvis tränat styrka och löpning men nyligen i mars så råkade jag ut för en arbetsskada där jag fick en sned rygg och axlarna blev instabila.

Jag jobbade som brevbärare förut och det var tungt att lyfta backar varje dag och jag antar att när jag var stressad så lyfte jag fel. Och för många felaktiga lyft är ju inget bra; så ryggen pajjade och axlarna blev instabila (axlarna blev det av för mycket styrketräning på kort tid; tränade i princip varje dag efter jobbet! Vilket jag inte borde ha gjort med tanke på att jag hade varit borta från gymmet i några månader! :/)

Sedan dess har jag varit hos en kiropraktor x antal gånger för att bli rakare i ryggen och det successivt blivit bättre. Sedan har jag också gått hos en sjukgymnast och tränat upp axlarna; så att de är bättre än vad de var i mars men de är fortfarande instabila.

Det knakar i ryggen och kiropraktorn hävdar att det beror på instabilitet och att musklerna behöver tränas upp för att stabilisera det. Har dessutom haft extra ont mellan skulderbladen; dvs. bröstryggen och när det var som värst kändes det som ett skott i ryggen och det stack till emellanåt.

Nu; som sagt tack vare träning är det bättre.. men jag har en fråga till er där ute och skulle vara tacksam om ni kunde hjälpa mig. :)

Har tränat rotatorcuffövningar och roddövningar de senaste månaderna blandat med lite andra rehabövningar.. men undrar; kommer jag kunna komma tillbaka till att bli skadefri eller kommer man efter en ryggskada; alltid ha den där och det går bara att lindra den genom träning?

Blir lite less på det och vill gärna börja med normala övningar snart igen.. i dag kunde jag göra några pullups utan problem men skulle jag göra situps och armhävningar skulle ryggen och axlarna braka sönder.

Kör just nu armhävningar på knä men hoppas kunna göra vanliga armhävningar inom snar framtid. :)

Är det alltså möjligt att komma tillbaka efter sådana skador och köra på som vanligt igen och har ni några tips på bästa möjliga rehab?

Tack på förhand! :)

Vanish
2013-08-26, 20:50
Bästa tipset är att ta sig till en sjukgymnast som får kolla på det igen och avgöra! När det gäller skador så är det väl tråkigt att låta folk sitta och gissa om du kan eller inte kan träna här på forumet... Det handlar ju om din rygg!

Proxy
2013-08-26, 20:54
Sök upp en duktig naprapat! Det är mitt råd.