handdator

Visa fullständig version : Vilken av vägarna ska man gå för att åtgärda framåtroterade axlar


Skön
2013-08-26, 08:20
Hej. Skulle gärna skriva detta väldigt långt och utförligt men är rädd för att inte många läser det då.



Har nyligen lite mer ingående läst artikeln om axelskador som är postad på t-nation. http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/pushups_face_pulls_and_shrugs. Har läst många av deras artiklar och de låter helt klart vettiga. Symptomen och problemen som tas upp är väldigt överensstämmande med de problem jag känner.

Jag har länge kämpat med övningar för att försöka stärka infraspinatus framförallt och musklerna som håller bak axlarna. Övningar har ju vart utåtrotationer i cable cross och med band och lätta övningar för serratus anterior. Har blivit rådd att undvika bröstträning och försöka köra roddövningar och jobba med att dra bak axlarna. Detta har jag gjort i många långa månader. Problemet är att jag fortfarande har lika ont och även känner smärta vid skuldran och även djupt i axeln på höger sida när jag kör med lättaste vikterna eller band. Jag tycker man ska kunna utföra övningar som klassisk utåtrotation med minimala vikter dagligen utan att det ska smärta.

I artikeln ovan så ska man undvika roddövningar och istället köra framförallt armhäv/armböj, och olika varianter på shrugs och facepulls. Fokus ligger mycket på att stabilisera och det känns vettigare och jag har ganska bra koll på anatomin i kroppen men min engelska är inte vad jag önskar.
Har lite frågor nedan.


Hur kommer det sig att alla sjukgymnaster bara pratar om utåtrotationer i princip. Okunskap eller räcker det?

Kopplat till artikeln; Varför skulle man inte utföra roddövningar, hur ofta ska man träna?

Vad säger ni kunnigt folk om de olika tillvägagångssätten?