handdator

Visa fullständig version : Hjälp med deff kost


Walkx
2013-08-26, 08:09
Tja!
Nu när jag ska inleda min deff. Vad är bra att äta till t.ex. Frukost och kvällsmat?
Bör jag äta kolhydrater på morgonen eller ska jag vänta med det till lunch?
Nu äter jag ägg, kvarg och tar en proteinbar till frukost. Bör jag äta havregrynsgröt även fast en portion innehåller runt 50-60 kolhydrater?

begt
2013-08-26, 08:51
Ät mest kolhydrater i samband med träningen. T.ex. en proteinshake före träningen samt en frukt (ger lite tryck) och så en bar efteråt med en banan. Någon timma senare ett större mål mat.

Personligen föredrar jag att ligga lågt på kolhydrater under deff på vilodagar och kanske bara runt 50-70 g då jag styrketränar (det är lättare att hålla sig mätt då). Blir det kondition så kan jag ligga på långt över 100 g. Överlag så minskar jag träningsmängden rejält (kondition) och vad gäller kondition ligger fokuset på intervaller.

norling
2013-08-27, 07:36
Havregrynsgröt är aldrig fel till frukost, det har jag kört på hela deffen.
Det håller mig mätt länge och innehåller hyffsat med protein på ganska lite kcal.
Ett till två ägg eller lite keso/kesella på det så !

Skickat från min trogne vän genom Tapatalk 4 beta

mTOK
2013-08-27, 09:07
Jag gör en grym shake till frukost, testa den!

1 dl havregryn
2 dl lätt yoghurt
30g proteinpulver
3st äggvita
30g hallon
250g lätt kvarg ( Lidls)

Det blir typ 600Kcal och 76g protein!
Perfekt start på dagen :)

Donkens
2013-08-27, 13:07
Jag gör en grym shake till frukost, testa den!

1 dl havregryn
2 dl lätt yoghurt
30g proteinpulver
3st äggvita
30g hallon
250g lätt kvarg ( Lidls)

Det blir typ 600Kcal och 76g protein!
Perfekt start på dagen :)
Du vet att äggvitan måste koaguleras av värme för att det ska tillföra någon märkvärdig nytta till kroppen? Shakes gör en inte mätt, så det är inte det bästa tipset. Hellre att han äter dessa livsmedel i fastform, då håller han sig mätt under en längre tid.

mTOK
2013-08-27, 13:59
Du vet att äggvitan måste koaguleras av värme för att det ska tillföra någon märkvärdig nytta till kroppen? Shakes gör en inte mätt, så det är inte det bästa tipset. Hellre att han äter dessa livsmedel i fastform, då håller han sig mätt under en längre tid.


Alla är vi olika, jag står mig riktigt bra på denna frukost.

King Grub
2013-08-27, 14:35
Även om du blir mätt så tas inte proteinet från rå äggvita upp ordentligt.

Tacos
2013-08-27, 18:14
Jag gör en grym shake till frukost, testa den!

1 dl havregryn
2 dl lätt yoghurt
30g proteinpulver
3st äggvita
30g hallon
250g lätt kvarg ( Lidls)

Det blir typ 600Kcal och 76g protein!
Perfekt start på dagen :)

Har aldrig riktigt förstått varför man blandar äggvita i shakes/smoothies?

abstract
2013-08-27, 18:41
Har aldrig riktigt förstått varför man blandar äggvita i shakes/smoothies?

Inte om man fortsätter efter man lärt sig att proteinet inte tas upp iaf, då är det mest oekonomiskt. Men jag tror 95% som blandar med äggvita är de som tror att det "är så man ska göra för att det har man hört eller sett på TV"-typ.

tjing
2013-08-27, 18:45
Har aldrig riktigt förstått varför man blandar äggvita i shakes/smoothies?

För att det är ett långsamt protein kanske?

Protein från tillagade ägg tas upp med en hastighet på ungefär 2,9 g/h, baserat på tillgängliga siffror som vi har hittills. D v s en uttalad långsam proteinkälla. Lär snabbas upp på en habituell högproteinkost, dock.

Tacos
2013-08-28, 06:57
För att det är ett långsamt protein kanske?

Protein från tillagade ägg tas upp med en hastighet på ungefär 2,9 g/h, baserat på tillgängliga siffror som vi har hittills. D v s en uttalad långsam proteinkälla. Lär snabbas upp på en habituell högproteinkost, dock.

Tillagade ägg ja, men inte i drinkar som jag skrev. Dels för att det inte tas upp, men också för att rå äggvita är äckligt. Finns ju massa andra saker att ha i en drink och ändå få den proteinrik

Tacos
2013-08-28, 06:58
Inte om man fortsätter efter man lärt sig att proteinet inte tas upp iaf, då är det mest oekonomiskt. Men jag tror 95% som blandar med äggvita är de som tror att det "är så man ska göra för att det har man hört eller sett på TV"-typ.

Exakt!

mTOK
2013-08-28, 08:31
Jag visste inte det, nu vet jag och lär inte fortsätta med äggvita.
Tack för infon!

Tacos
2013-08-28, 08:34
Jag visste inte det, nu vet jag och lär inte fortsätta med äggvita.
Tack för infon!

Drinken låter annars väldigt smarrig, men jag tror den blir ännu godare utan äggvita :thumbup: