handdator

Visa fullständig version : Tokigt eller sant i tidningen?


Miranda
2004-03-06, 09:06
Är det nån mer än jag som har läst senaste numret av tidningen I Form? Den tidningen brukar ju vara ganska knasig men den här gången började jag verkligen undra... Det var nån som hade skickat in en fråga om hur snabbt och vad man bör äta efter träning. Då svarade en dietist att man helst ska vänta ett tag speciellt med kolhydrater så man drar nytta av "afterburn-effekten"... man kan möjligen äta lite protein, men absolut inte kolhydrater för då stoppar man afterburn-effekten genast och bränner inte mer fett. Och här har ju jag då gått och trott att stoppar man inte i sig snabba carbs inom några minuter efter att man har tränat klart så är man dödens. (Det är ert fel... ha ha...)

Är det helt enkelt en fråga om vad man har för mål? Om man vill bygga muskler måste man snabbt få i sig carbs? Och om man vill bränna fett så kan man gärna svälta lite efter träningen? Ännu ett "bevis" för att man inte kan bygga och deffa samtidigt alltså.

kan man i så fall kompromissa lite? om man är intresserad av att bränna fett men ändå inte vill att styrketräningen ska vara helt meningslös, finns det då något lämpligt tidsintervall att vänta med återhämtningsdryck el dyl efter träningen innan musklerna börjar förtvina...?

M

Creatinus Enormus
2004-03-06, 10:57
Tror på att det är en fråga om mål...

Vill man gå ner i vikt får man offra lite av musklerna oxå.
Har läst samma sak i en reklamtidning från en tillskottsfirma.

----- Det är inte lätt att vara tung -----

Munter
2004-03-06, 11:08
Vanligt folk som bara vill gå ner i vikt bryr sig inte om muskelmassa... dom går på gymmet för att gå ner i vikt, punkt slut.

z_bumbi
2004-03-06, 11:21
Efterförbränningen efter mycket av träningen är ju ganska försumbar så då är det bättre att äta direkt för att orka träna hårdare nästa pass, om efterförbränningen nu verkligen skulle avstanna. (Eftersom det man bränner extra är så lite så känns det oviktigt att leta reda på ínformationen.)

Vid HIIT och styrketräning avstannar ingen efterförbräning även om man äter.

I teorin vore det kanske bättre att vänta ett tag då man förbrukar mer fria fettsyror för att återfylla musklerna men då missar man ju chansen att fylla på rejält iställt.

För en vanlig motionär gör det nog ingen större skillnad men då många som tränar redan slarvar med maten så vet jag inte om tipset var det bästa. Det vanliga en banan efter träningen är bättre i alla fall.

Tidningen I-form är väl förövrigt bara bra på en sak, att förväxla muskelnamn.
De tränar väl fortfarande triceps med bicepscurl eller biceps med dips skulle jag tro. :D

King Grub
2004-03-06, 11:34
Läser man IForm kommer man aldrig i form. :nono:

Att undvika kolhydrater efter ett hårt pass är bara ett misstag, och det enda man åstadkommer är försämrad återhämtning. Eventuell efterförbränning påverkas inte negativt av att man äter.

Garnax
2004-03-06, 15:31
Originally posted by King Grub
Läser man IForm kommer man aldrig i form. :nono:

Att undvika kolhydrater efter ett hårt pass är bara ett misstag, och det enda man åstadkommer är försämrad återhämtning. Eventuell efterförbränning påverkas inte negativt av att man äter.

med tanke på din extremt knapphändiga kunskap rörande området kanske du skulle höra av dig till dessa och rätta dom.
kanske tillomed erbjuda dom att ta över deras spalt och göra en bättre blaska (har aldrig läst den själv) och käna en lite hacka samtidigt. Du hjälper juh folk här mer eller mindre 24/7.

//garnax

Miranda
2004-03-06, 18:41
OK ni svarade som jag trodde ni skulle göra... ha ha... :D

Och jag ska aldrig mer läsa I Form bara så ni vet...

men jag har en liten följdfråga. jag brukar träna ca 2 timmar (antingen styrketräning + nån form av konditionsträning + stretch eller konditionsträning + body balance) och sedan promenera snabbt hem från träningslokalen (ca 25 minuter). Eftersom jag har fått lära mig av er kolozzeumgurus att det är snabba ryck som gäller för att få i sig återhämtningsdrinken i samma ögonblick som man slutar träna så brukar jag svepa min drink i omklädningsrummet och sen traska hemåt. Men det känns som om jag skulle njuta av den mer en halvtimme senare, när jag väl är hemma, istället för skvalpande i magen på vägen hem... kan jag räkna in den promenaden på 25 minuter i träningspasset så att säga och ta återhämtningsmålet när jag kommer hem, utan alltför stora negativa effekter? Då har jag alltså vanligtvis varit i rörelse 2-3 timmar och det har gått ca 4 timmar sedan jag åt något sist. Är det i längsta laget?

M

Semiramis
2004-03-07, 12:29
I Form - suck. Slutade läsa den när de rekommenderade 3 månaders pulverdiet för dem som ville gå ner 15 kilo på den perioden. Inte ett ord om att man tappar muskler eller har extremt lätt at gå upp igen efter en sådan diet, bara en glättig rad om att sedan måste man ändra sina kostvanor. Ur Fomr lär den som fäljer detta råd komma!

Calleman
2004-03-07, 13:21
Originally posted by Miranda
OK ni svarade som jag trodde ni skulle göra... ha ha... :D

Och jag ska aldrig mer läsa I Form bara så ni vet...

men jag har en liten följdfråga. jag brukar träna ca 2 timmar (antingen styrketräning + nån form av konditionsträning + stretch eller konditionsträning + body balance) och sedan promenera snabbt hem från träningslokalen (ca 25 minuter). Eftersom jag har fått lära mig av er kolozzeumgurus att det är snabba ryck som gäller för att få i sig återhämtningsdrinken i samma ögonblick som man slutar träna så brukar jag svepa min drink i omklädningsrummet och sen traska hemåt. Men det känns som om jag skulle njuta av den mer en halvtimme senare, när jag väl är hemma, istället för skvalpande i magen på vägen hem... kan jag räkna in den promenaden på 25 minuter i träningspasset så att säga och ta återhämtningsmålet när jag kommer hem, utan alltför stora negativa effekter? Då har jag alltså vanligtvis varit i rörelse 2-3 timmar och det har gått ca 4 timmar sedan jag åt något sist. Är det i längsta laget?

M


Ja lite lång tid är det...men va fan! Det borde funkar och de där 25 minuterna extra tror inte jag spelar någon roll. Jag hade njutit av min lilla drink när jag kommer hem jag...:cheers: