handdator

Visa fullständig version : Kakao - när blir det överkonsumtion?


Fjrebqll
2013-08-26, 00:06
Har läst på en del sidor, exempelvis denna:

http://traningslara.se/kakao-rena-supermedicinen/

Finns det någon fara med ett intag av 100 g kakaopulver per dag eller är det overkill?

Wzup2u
2013-08-26, 06:44
mm intressant, tror kakao borde vara lugnt äter en del kakao själv.

något jag borde trappa ner på är min överkonsumtion av kanel i flera flera år.
kan lixom inte vara utan kanel =/ som en drog. i fil, på frukt, i mat, bakelser, glass m.m

men e ju bättre än för mkt alkohol som också skadar levern isf :P.

sen finns ju ett ord ;) allt är bra med måtta =) (hrmm de följs inte alltid så bra av mig)

begt
2013-08-26, 06:55
Viktigare är nog att skära ned på sockret (som chokladgodis ofta innehåller mycket utav). Det tycks inte vara några problem med att äta 100 g mörk choklad per dag dock.

RobinEH
2013-08-26, 06:58
men e ju bättre än för mkt alkohol som också skadar levern isf :P.

Kakao kan ju innehålla aflatoxin, så likt vid alkoholkonsumtion kan hög konsumtion av kakao leda leverskador.

Fuark
2013-08-26, 07:31
100g kakao är ändå rätt mycket kakao.

ddavid
2013-08-26, 08:26
Varför måste man alltid ta saker till det extrema? Bara för att kakao anses vara "nyttigt" kommer du knappast leva tills du är 150 bara för att du äter det. Men om du nu vill få i dig 100 g kakao/dag så kör på. Men att få in ca 2,5 dl kakao i en kost utan mörk choklad anser iaf jag vara rätt problematiskt. Och att varje dag käka massa mörk choklad skulle jag avråda ifrån.

begt
2013-08-26, 08:46
Dessutom kan man ju inte veta riktigt hur mycket tungmetaller som kan finnas i kakaon. Större delen av världens kakao kommer ifrån västafrika där man inte har samma syn på miljö som vi har. Ris och frukt kan innehålla mycket bekämpningsmedel också (inte bara skalet).

Fjrebqll
2013-08-26, 13:24
Varför måste man alltid ta saker till det extrema? Bara för att kakao anses vara "nyttigt" kommer du knappast leva tills du är 150 bara för att du äter det. Men om du nu vill få i dig 100 g kakao/dag så kör på. Men att få in ca 2,5 dl kakao i en kost utan mörk choklad anser iaf jag vara rätt problematiskt. Och att varje dag käka massa mörk choklad skulle jag avråda ifrån.

Varför tror du jag startade tråden? För att inte ta saker till det extrema.
Saken är den att jag har tillgång till rätt mycket kakao via jobbet och då det är gratis tyckte jag det vore en bra idé att fråga här inne.