handdator

Visa fullständig version : Lågrep som ung


tja1324
2013-08-25, 20:48
Hej. Jag är en kille på 16 år (96) 180cm på 79kg.
Jag har nu insett att det inte är någon idé att deffa, då jag inte har någon märkvärdig massa och hellre försöker bygga i några år till. Jag har läst lite om stronglift 5x5, och har funderat på att testa det i några veckor.

På våra teoretiska idrottslektioner har jag lärt mig att maxning och lågrep är dåligt i för ung ålder, att det ska slita på tillväxtzoner eller något och att man kan gå ur puberteten för tidigt. Min fråga är: Sliter 5x5 så att man riskerar att gå ur puberteten för tidigt? Jag vill gärna ha schyssta svar, och om jag har förmulerat mig otydligt så påpeka gärna det, men helst trevligt
Tack på förhand

Latissimus Dorsi
2013-08-25, 20:50
Ren bullshit, bullshit. Bullshit.

Payter
2013-08-25, 20:52
I vissa övningar skulle man nästan se 5 reps som högreps träning.

major Pectoralis
2013-08-25, 20:54
"Går ur puberteten" gör du inte. Däremot är risken att drabbas av skador på columna större under tiden man växer. I alla fall tyder skadestatistiken i idrotter som t.ex. brottning och simhopp på det.

Å andra sidan skall man i all styrketräning bygga från grunden. Ingen, vare sig fullvuxen eller pubertet, skall börja med tunga vikter. Börja på vikter motsvarande 15-20RM och ta in progression där. Så bygger man upp grundstyrka och hållfasthet. En övning som marklyft kan man teknikköra på lägre vikter och färre reps (dvs. inte pressa sig till 20 max eftersom tekniken då brister)

I vissa länder tävlar små barn i sporter som tyngdlyftning och styrkelyft. Inte det smartaste antagligen men skadestatistiken visar ändå på att det kanske är säkrare än sporter som t.ex. fotboll. Å andra sidan är det inte säkert att det statistiska underlaget motsvarar verkligheten.

tja1324
2013-08-25, 20:55
Ren bullshit, bullshit. Bullshit.
Anledningen till att jag frågar är att vår lärare är välutbildad och har själv varit aktiv inom bodybuilding. Så 5x5 borde inte vara "skadligt" att träna?

Latissimus Dorsi
2013-08-25, 20:56
Anledningen till att jag frågar är att vår lärare är välutbildad och har själv varit aktiv inom bodybuilding. Så 5x5 borde inte vara "skadligt" att träna?

Gud nej. Men att tokmaxa frekvent är väl inte det smartaste vare sig man är ung eller gammal, speciellt när man är ny (vilket man oftast är när man är ung) och tekniken är långt ifrån perfekt.

tja1324
2013-08-25, 20:59
Okej, det låter som att 5x5 kommer att bli roligt. Jag läste tråden på kolo om 5x5 och där stod det att man ska köra 3pass/vecka. Jag har tänkt att lägga in 2 konditionspass på separata dagar per vecka också, det borde väl inte ha någon negativ påverkan på styrkeutvecklingen?

Latissimus Dorsi
2013-08-25, 21:02
Okej, det låter som att 5x5 kommer att bli roligt. Jag läste tråden på kolo om 5x5 och där stod det att man ska köra 3pass/vecka. Jag har tänkt att lägga in 2 konditionspass på separata dagar per vecka också, det borde väl inte ha någon negativ påverkan på styrkeutvecklingen?

Ska nog inte vara någon katastrof :)

jontexer
2013-08-25, 21:19
åh, att denna myt fortfarande finns kvar är ofattbart!

Ett Orm
2013-08-25, 21:30
Anledningen till att jag frågar är att vår lärare är välutbildad och har själv varit aktiv inom bodybuilding. Så 5x5 borde inte vara "skadligt" att träna?

Fråga honom om en källa på det uttalandet. Guldstjärna om han hittar något..

Blev själv drabbad av denna myt under högstadietiden och fick inte träna styrka alls..*grr27*

Latissimus Dorsi
2013-08-25, 21:35
Fråga honom om en källa på det uttalandet. Guldstjärna om han hittar något..

Blev själv drabbad av denna myt under högstadietiden och fick inte träna styrka alls..*grr27*

En rolig anekdot.
Köpte i 8an ett hantelset med två 7.5kgs hantlar vilket va mycket för mig på den tiden. Körde biceps curls, axelpress och sidolyft. Började med 2kg och kom sakteligen upp så jag kunde köra med 7.5orna. Började känna mig mallig och skröt för polarna, så fick en tjejkompis i skolan nys på att jag ''tränade'' och tog ett jätteseriöst snack med mig i en kvart om att jag kan stanna i växten och att hon bryr sig om mig osv osv. Detta fick mig att sluta träna då :D Ångrar det ännu idag :laugh:

major Pectoralis
2013-08-25, 21:52
Skilj på träning och träning. Att köra curl med hundben eller t.o.m. "tunga " chins är helt ofarligt. Att däremot maxa i mark om man är otränad och har dålig teknik är något helt annat. Inte ens de stora organisationerna som är för barnstyrketräning rekommenderar tyngre än 6RM.

MrAndersson3
2013-08-25, 21:59
Får man fråga, vart går gränsen ungefär mellan barn och vuxen eller barn och ungdom? Eller finns de inget ungefär?

difeddy
2013-08-25, 22:01
Detta fick mig att sluta träna då :D

:laugh: :laugh: :laugh:

OnT så har major Pectoralis sagt allt som kan sägas. Att maxa när tekniken inte sitter till 100 % är dumt - oavsett om man är vuxen eller inte. Självklart blir det desto värre om man är ung.

major Pectoralis
2013-08-25, 22:01
@ mrandersson. Före, under och efter pubertet

MrAndersson3
2013-08-25, 22:04
@ mrandersson. Före, under och efter pubertet

Barn= Före
Ungdom= Under
Vuxen= Efter eller?

major Pectoralis
2013-08-25, 22:06
Barn= Före
Ungdom= Under
Vuxen= Efter eller?

Ja, typ. Det är iaf en biologisk klassifikation.

Arne Persson
2013-08-26, 05:59
Skilj på träning och träning. Att köra curl med hundben eller t.o.m. "tunga " chins är helt ofarligt. Att däremot maxa i mark om man är otränad och har dålig teknik är något helt annat. Inte ens de stora organisationerna som är för barnstyrketräning rekommenderar tyngre än 6RM.

Ojojoj, vad fel jag mfl kompisar körde som unga... :d

Arne Persson
2013-08-26, 06:05
"Går ur puberteten" gör du inte. Däremot är risken att drabbas av skador på columna större under tiden man växer. I alla fall tyder skadestatistiken i idrotter som t.ex. brottning och simhopp på det.

Å andra sidan skall man i all styrketräning bygga från grunden. Ingen, vare sig fullvuxen eller pubertet, skall börja med tunga vikter. Börja på vikter motsvarande 15-20RM och ta in progression där. Så bygger man upp grundstyrka och hållfasthet. En övning som marklyft kan man teknikköra på lägre vikter och färre reps (dvs. inte pressa sig till 20 max eftersom tekniken då brister)

I vissa länder tävlar små barn i sporter som tyngdlyftning och styrkelyft. Inte det smartaste antagligen men skadestatistiken visar ändå på att det kanske är säkrare än sporter som t.ex. fotboll. Å andra sidan är det inte säkert att det statistiska underlaget motsvarar verkligheten.

I tex brottning och simhopp så är det troligen våldsamt yttre våld som upphov till skadorna. I brottning tex kastlandningar och våldsamma ryck i samband med kasten. I simhopp kan ju tex felaktiga landningar bidra till skador på rygg och nacke.

z_bumbi
2013-08-26, 06:32
Så länge tekniken är bra så ser jag inga problem med vanlig styrketräning och jag tvekar inte om någon som är mentalt mogen att träna på gymmet vill få hjälp. Jag har t ex hjälpt 11-åringar men då har kravet varit att de tränar med någon äldre för att de inte ska hitta på något dumt när jag inte har varit med.

major Pectoralis
2013-08-26, 06:38
Ojojoj, vad fel jag mfl kompisar körde som unga... :d

Kanske men körde ni inte mest bröst och biceps ?

Körde själv tunga mark. 4: or. Det hade jag läst att man skulle göra i B&K. Gick väl bra men fick ett antal ryggskott. Jag var å andra sidan grundtränad men autodidakt.

Även tyngdlyftning har många ryggskador hos barn. Varför chansa?

Arne Persson
2013-08-26, 06:45
Kanske men körde ni inte mest bröst och biceps ?

Körde själv tunga mark. 4: or. Det hade jag läst att man skulle göra i B&K. Gick väl bra men fick ett antal ryggskott. Jag var å andra sidan grundtränad men autodidakt.

Även tyngdlyftning har många ryggskador hos barn. Varför chansa?

Nix, mest tyngdlyftning för min del men också en massa "byggträning". Jag höll ju på med spjutkastning som ung.

major Pectoralis
2013-08-26, 07:09
Man måste också beakta individuella förutsättningar.

Om allting är rätt går det nog bra men betänk så många som är stela, har tippat bäcken (och därmed ofördelaktig kurvatur på ryggraden) eller dålig kontroll på sina djupa muskler. Då är det farligt för vem som helst att köra columnabelastande övningar. Det blir inte bättre av att man har vekare tillväxtzoner.

Intressant läsning: http://www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2006/2_2006/SVIF062%20s27-29%20Baranto.pdf

Lite roligt/tråkigt att han påstår att man inte kan förbättra sin kondition under puberteten men annars tänkvärt.

Arne Persson
2013-08-26, 07:57
Man måste också beakta individuella förutsättningar.

Om allting är rätt går det nog bra men betänk så många som är stela, har tippat bäcken (och därmed ofördelaktig kurvatur på ryggraden) eller dålig kontroll på sina djupa muskler. Då är det farligt för vem som helst att köra columnabelastande övningar. Det blir inte bättre av att man har vekare tillväxtzoner.

Intressant läsning: http://www.gih.se/Documents/CIF/Tidningen/2006/2_2006/SVIF062%20s27-29%20Baranto.pdf

Lite roligt/tråkigt att han påstår att man inte kan förbättra sin kondition under puberteten men annars tänkvärt.

Alla dessa tillväxtzoner utsätts nog för betydligt högre, kraftigare och skadligare? "våld" vid sprint, hopp, knattebrottning, fotboll osv jmf med kontrollerad "tung" styrketräning.

major Pectoralis
2013-08-26, 08:10
Troligen men kanske inte diskarna.

Det är mycket som jag upplever oklart/filosofiskt i frågan.

I slutändan hamnar man på frågan: är det värt det? Man kan träna massa/styrka utan mark och böj.

Arne Persson
2013-08-26, 09:23
Troligen men kanske inte diskarna.

Det är mycket som jag upplever oklart/filosofiskt i frågan.

I slutändan hamnar man på frågan: är det värt det? Man kan träna massa/styrka utan mark och böj.

Vad är filosofiskt och oklart?
Jag satte upp ett trevligt litet gym, för ett antal år sedan, hos idrottsfysiologen på Köpenhamns universitet. Där fyllde bl.a powerracket och den stående vadpressen en stor roll. Dom använde speciellt vadpressen för att träna upp styrka i kotorna hos äldre kvinnor. Man kan ju undra här vilka, ungdomarna eller gamla damer, som har dom "sköraste" diskarna?:)

Ps, personligen tror jag inte att skjuvkrafterna för diskarna är speciellt hälsosamma vid lyft och efterföljande kast från ex. parterrläge i brottning, spec knattebrottning...

hugok
2013-08-26, 09:38
Jag trodde det var utdöd "vetenskap" att tung styrketräning är dåligt för unga. Har alltid trott att det var något man nu för tiden skrattade åt, ungefär som rasbiologin.

major Pectoralis
2013-08-26, 09:50
Var det ett argument pro eller kontra Danmark?

Kan inget om det aktuella fallet och vill ej uttala mig om det men med tanke på att man kan vara för osteoporotisk för en nysning eller massage så låter det konstigt.

major Pectoralis
2013-08-26, 09:52
Jag trodde det var utdöd "vetenskap" att tung styrketräning är dåligt för unga. Har alltid trott att det var något man nu för tiden skrattade åt, ungefär som rasbiologin.

Det stämmer men det gäller en viss typ av styrketräning.

Arne Persson
2013-08-26, 09:56
Var det ett argument pro eller kontra Danmark?

Kan inget om det aktuella fallet och vill ej uttala mig om det men med tanke på att man kan vara för osteoporotisk för en nysning eller massage så låter det konstigt.

Jag misstänker att detta var i lättare fall samt förebyggande syfte.

hugok
2013-08-26, 09:57
Det stämmer men det gäller en viss typ av styrketräning.

Vad är det som stämmer, att viss typ av styrketräning är dålig för unga? I så fall vilken sort är sämre för unga än för äldre? Jag tror att det som skulle göra träning farligt för unga är att dom rent allmänt inte har lika bra förmåga att fatta bra beslut som vuxna och är mer omogna och därför gärna kanske tränar på ett sätt som är dåligt oberoende av ålder. Så någon som övervakar träningen känns nödvändigt.

Loke
2013-08-26, 10:02
Jag trodde det var utdöd "vetenskap" att tung styrketräning är dåligt för unga. Har alltid trott att det var något man nu för tiden skrattade åt, ungefär som rasbiologin.

Mja, på kollo, där alla vet bäst och alla är vetenskapsmän är det nog så. Ute i verkligheten, där allt inte är så svart och vitt, tror jag de flesta tränare drar sig lite för att låta ungdomar gå in och köra på gymmet. Sen är det naturligtvis så att ungdomar hanterar bra styrketräning lika bra som andra, men ärligt talat tror jag faktiskt inte det är vad tråden egentligen handlar om. Jag tror snarare det handlar om att ungdomar sällan utför bra styrketräning på egen hand.

Arne Persson
2013-08-26, 10:05
Var det ett argument pro eller kontra Danmark?

Kan inget om det aktuella fallet och vill ej uttala mig om det men med tanke på att man kan vara för osteoporotisk för en nysning eller massage så låter det konstigt.

Brottningsargumentet var ett bemötande till din tidigare diskkommentar.

major Pectoralis
2013-08-26, 10:14
ok, ber om ursäkt för den men den var skriven med glimt

Arne Persson
2013-08-26, 10:17
ok, ber om ursäkt för den men den var skriven med glimt

:d

Arne Persson
2013-08-26, 10:25
ok, ber om ursäkt för den men den var skriven med glimt

Var huserar majoren nuförtiden?:)

major Pectoralis
2013-08-26, 10:47
Var huserar majoren nuförtiden?:)

Han är (primärt) lundastudent numera :)

Arne Persson
2013-08-26, 11:26
Han är (primärt) lundastudent numera :)

Åhå! Trevligt!:)