handdator

Visa fullständig version : 1000 situps om dan?


leo1
2013-08-25, 19:56
Hej!

Någon som gjort det ett tag och fått resultat?

Magträningen på gymmet blir helt enkelt inte av. Känns faktiskt lättare att göra situps i sängen framför tv:n. Jag vet att många tycker man borde träna magen som alla andra muskler och sånt.

Och jaa, vet också om man vill få fram rutorna är det mer cardio/kost som ger resultat. Annars kör jag 5/3/1 ganska seriöst.

Ronn
2013-08-25, 20:07
Vad för typ av resultat syftar du på?

Varför blir inte magträning på gymmet av?

Diomedea exulans
2013-08-25, 20:09
Att gå från noll till 1000 situps om dan är en jäkla ökning av arbetsbörda. Jag skulle skadat ryggen direkt, men det är ju jag.

leo1
2013-08-25, 20:11
Få fram rutorna. Magträningen på gymmet blir inte av bara för jag tycker det är trist.

Dom 100 situps jag gjort idag framför tv:n är den roligaste magträningen på flera år!

Tobbey
2013-08-25, 20:13
Prova, inget som säger att det inte skulle funka för dina mål. Man måste inte göra det som rekommenderas och sägs vara bäst och effektivast jämt, bästa är väl om man själv är nöjd med sin prestation och tycker det är roligt. Man måste liksom inte följa ett speciellt utformat program som man tycker är skittråkigt men "funkar bra". Think outside the box.

Xtreme
2013-08-25, 20:16
Köp en 5, 10 kilos vikt eller mer och lägg på bröstet när du kör dina situps hemma och nöj dig med 10 * 3 eller något. Bättre resultat och kommer ta långt mycket mindre tid än dina 1000 situps.

Ronn
2013-08-25, 20:17
Få fram rutorna. Magträningen på gymmet blir inte av bara för jag tycker det är trist.

Dom 100 situps jag gjort idag framför tv:n är den roligaste magträningen på flera år!

Som du själv va inne på, för att "få fram" rutorna gäller det att komma in på lågt kroppsfettprocent, vill du träna magmusklerna kommer du nog inte så jättelångt utan att gradvis kunna belasta dom mer över tiden.

Magmaskiner är väl annars rätt så nice att träna?

whuddafuks
2013-08-25, 20:20
http://www.youtube.com/watch?v=8Zq_nM5H3bk kolla gärna denna innan du får för dig att påbörja detta projekt

Bjern
2013-08-25, 21:02
Supersetta magen med sista övningen eller något, tror det är större chans att det blir gjort än att du ska få in 1000st om dagen tbh.

BisonLGcrew
2013-08-25, 21:40
Jag började träna med vikter när jag var 18, men började göra situps när jag var 15.

Varannan dag. Religiöst diciplinerat. 200x2 situps (vila när du måste under seten, men så lite som möjligt) 1-2 min vila mellan seten. Sen en serie med 3 olika former av situps (benlyft, bensaxar, fällknivar) 30 reps på varje, 30 sekunder vila mellan seten, 3 set på varje övning. Sen la jag till maghjulet efter ett tag (kanske några månader?) och körde 3x30 efter det nyss nämnda. 1 min vila. Från början var jag helt otränad, noll abs. Efter ett år så tyckte jag att jag hade bra abs, men efter 3 år så hade jag verkligen det. Är 25 nu och mage är fortfarande bästa muskelgruppen, rutorna är stora och syns oavsett fettprocent. Jag har inte heller träffat nån med djupare rutor som bara kört tungt. Högrepp, ofta helt enkelt, har funkat bra på mig.

Slutsats: 1000 situps som pass kommer säkert ge dig bra abs. Det är dock jobbigt, tar en hel del tid och ork, och du måste suck it up ett bra tag innan du ser resultat. Att slita som ett djur i ett år utan att veta om det funkar testar viljan.

Men det går antagligen att bygga bättre abs, mer effektivt med lite lättare vikter. Så länge du går från passet varje dag och känner dig heeelt toast i magen, det gjorde jag.

leo1
2013-08-25, 21:47
Jag började träna med vikter när jag var 18, men började göra situps när jag var 15.

Varannan dag. Religiöst diciplinerat. 200x2 situps (vila när du måste under seten, men så lite som möjligt) 1-2 min vila mellan seten. Sen en serie med 3 olika former av situps (benlyft, bensaxar, fällknivar) 30 reps på varje, 30 sekunder vila mellan seten, 3 set på varje övning. Sen la jag till maghjulet efter ett tag (kanske några månader?) och körde 3x30 efter det nyss nämnda. 1 min vila. Från början var jag helt otränad, noll abs. Efter ett år så tyckte jag att jag hade bra abs, men efter 3 år så hade jag verkligen det. Är 25 nu och mage är fortfarande bästa muskelgruppen, rutorna är stora och syns oavsett fettprocent. Jag har inte heller träffat nån med djupare rutor som bara kört tungt. Högrepp, ofta helt enkelt, har funkat bra på mig.

Slutsats: 1000 situps som pass kommer säkert ge dig bra abs. Det är dock jobbigt, tar en hel del tid och ork, och du måste suck it up ett bra tag innan du ser resultat. Att slita som ett djur i ett år utan att veta om det funkar testar viljan.

Men det går antagligen att bygga bättre abs, mer effektivt med lite lättare vikter. Så länge du går från passet varje dag och känner dig heeelt toast i magen, det gjorde jag.

Nice!

Jag får testa mig fram! Har också tänkt att det var såhär man tränade mest när man var ung:)

Har tänkt att benlyft kan vara bra!

BisonLGcrew
2013-08-25, 22:41
Nice!

Jag får testa mig fram! Har också tänkt att det var såhär man tränade mest när man var ung:)

Har tänkt att benlyft kan vara bra!

Det som det antagligen handlar om är att faktiskt ta ut sig på passen, under många år. Vissa som kör lågrepp för mage gör det för att de inte "pallar" köra mer. Med högrepp kan du få till det så att du vrider dig av smärta efter varje set, från första till sista set.

Nu för tiden kör jag mage kanske 2 ggr i veckan max, mest för att hålla lite spänning så att den inte krampar så mycket när man väl tar i och för att bibehålla. Kör då explosiva fällknivar i set om 100. Till slut klarar man inte 100 i rad, då kör slänger man in lite pauser om 5-10 sekunder. Man blir rätt rökt.

Hemi
2013-08-25, 23:24
Man kan nota teknik och forsvara, sa slipper man gora 1000st. Vid benlyft sa hang i stangen, boj inte ryggen, lyft benen framat och tank att du forsoker nudda handerna och fotterna, vilket du inte lyckas med, antagligen kommer du ca 90 grader, se det som en slags pull up dar du foeoker pressa hander na mot de kommande fotterna, med raka armar. Battre an crunches och liknande.

Simon95
2013-08-26, 08:56
I längden lär det inte hålla med 1000situps/dag.

Vill du skaffa magrutor så får du helt enkelt stå ut med minst ett magpass i veckan. Precis som dom nämner ovan så är också låg kroppsfett ett måste för "synliga magrutor".

Testa lägga in droppset, restpause och superset i din magträning och se om det blir roligare!

J3T69
2013-08-26, 10:13
Kör några set dragonflags..det brukar räcka för dom flesta.

Payter
2013-08-26, 12:36
Herschel Walker lär göra detta och har gjort under decennier.Högreps push ups också varje dag.

BisonLGcrew
2013-08-26, 12:41
I längden lär det inte hålla med 1000situps/dag.

Vill du skaffa magrutor så får du helt enkelt stå ut med minst ett magpass i veckan. Precis som dom nämner ovan så är också låg kroppsfett ett måste för "synliga magrutor".

Testa lägga in droppset, restpause och superset i din magträning och se om det blir roligare!

Stämmer ej, om du inte menar att "lågt" är 20%

Alltidxx
2013-08-26, 12:51
Det är kul att läsa att det finns folk som ska köra 1000 situps mage per dag bara för att det tyder på rejäl fananamma inställning :thumbup:

ddavid
2013-08-26, 12:57
En riktig crunch bör ju iallafall ta 2 sekunder att utföra så det blir ca ~30 min konstant anspänning i magen. Klarar du av det har du typ världens starkaste mage. Om du ändå når upp till 1000 stycken kommer de flesta garanterat mest se ut som nå slags spasmryck, och då skulle jag rekommendera färre, normala repetitioner istället.

Simon95
2013-08-26, 14:37
Stämmer ej, om du inte menar att "lågt" är 20%

Det är klart att en vältränad mage kan framhäva rutor vid högre kroppsfett! Var majoriteten av fettet sätter sig någonstans diffar också från person till person vilket ger andra bättre förutsättningar.

Hur som helst så krävs det nog, i det flesta fall, att man kommer ner till en "lägre" fett % för att få fram riktigt synliga konturer på magen.