handdator

Visa fullständig version : Svenska cyklar från Sverige till Sydafrika


Exdiaq
2013-08-25, 19:05
Har för mig att det skapades en tråd för något år sedan om ett par som bilade genom Afrika och att den tråden var populär. Tänkte att det här kunde intressera!

Såg den här artikeln i Helsingborgs Dagblad idag

"Tanken på att inte behöva cykla mer är grymt skön"

... Emma Vånemo som efter uppskattningsvis 30 länder, 19 000 kilometer och nästan ett år nådde Godahoppsudden på sin cykel under söndagseftermiddagen.

Grattis! Kan du beskriva känslan?

– Herregud! Det är så jäkla gött. Jag sitter här vid havet och bara kopplar av. I nästan ett års tid har jag behövt vara mentalt stark och fokusera på målet. Nu bara släppte allt. Det första jag gjorde var att gråta intensivt i en minut. Bara tanken på att inte behöva cykla mer är grymt skön.

Vad har varit det bästa?

– Det var när jag bestämde mig för att inte ta huvudvägen från Gabon till Kongo. I stället blev det en sandstig mitt ute i ingenstans utan människor. Terrängen var så svår att jag fick leda cykeln i dagar med all utrustning och efter ett tag tog vattnet slut. Där fanns färsk elefantavföring precis över allt och stora tassavtryck från vilddjur.

Det låter snarare som det värsta?

– Nej, det var det coolaste! Det var ett äventyr på riktigt.

Du samlar även in pengar till välgörenhet, hur har det gått?

– Jag tror att det kommit in ungefär 20 000 kronor via min hemsida. Men det är inte slut än.

Så vad händer nu?

– Ett hotell här i närheten sponsrar mig med boende så i morgon ska jag bara beställa rumsservice och glo på tv hela dagen. Sedan tänkte jag resa rundor och möta upp några av de kompisar jag fått längs vägen. Dock utan min cykel.

Länk (http://hd.se/helsingborg/2013/08/25/tanken-pa-att-inte-behova-cykla-ar/)

Sökte vidare och hittade hennes blogg/hemsida där det går att läsa om hela resan. Klickar du på "välgörenhet" kan du också donera till ActionAid via Emma.

Hemsidan (http://theskippingkangaroo.com)

Exdiaq
2013-08-25, 19:09
eCxIlVnPfCY

Blaine
2013-08-25, 19:17
Dina trådar är alltid formade likadant.

Exdiaq
2013-08-25, 19:33
Dina trådar är alltid formade likadant.

Korrekt.