handdator

Visa fullständig version : En egen variation på "5:2 dieten"


Sooffiiee
2013-08-25, 15:44
Ingen kan ju ha missat den hysterin kring 5:2 dieten. Har inte brytt mig alls om den faktiskt eftersom jag alltid kört med periodisk fasta, och att denna nya "mirakeldiet" inte är annorlundare än någon annan! Allting handlar ju som sagt om kalorier in och ut.

Jag bor sedan 9 månader tillbaka utan kök vilket är väldigt påfrestande, har pusslat hit och dit och oftast så sker ju min matplanering dag efter dag, Timme efter timme.
För att lyckas med en diet så tycker jag att planering faktiskt är A och O!
Och eftersom det är väldigt svårt för mig att planera på grund av detta, så blir det ofta att jag går på impuls och många gånger tar suget och hungern över och många gånger väljer man då det minst "braiga! alternativet...

Jag jobbar ofta och mycket. Måndagar-lördagar. Ledig söndagar!
Jobbar i restaurang branschen så måna arbetspass är minst 8h per dag och man sitter nästan aldrig ner. Personal maten vi får är inte heller bra.

Så de senaste 2 veckorna så har jag bara levt på proteinrika drycker, ibland även lättyoghurt och kommit upp i minst 120 gram protein per dag /väger 60kg), med ca 1300-1500 kalorier per dag.
Jag har tyckt att dessa dagar har varit så otroligt sköna eftersom jag inte behöver tänka på maten knappt alls och jag har sluppit alla dessa impuls måltider och dålig planering då jag hållit mig till detta.
Så har jag gjort Måndagar-Fredagar. Sen på lördagar och söndagar å har jag ätit mera vanlig mat. Kött, kolhYdrater, frukt och så vidare!

Men det jag undrar är, Kan denna variant vara dålig? jag menar, jag får ju fortfarande i mig mitt protein behov alla dagarna och äter riktig mat 2 dagar i veckan.
Jag tycker att upplägget låter som en variant av vlcd, men inbillar mig att jag har en bättre version :)
Vad säger ni? Kan jag förstätta så här om jag mår bra och presterar bra på gymmet? eller är det helt åt skogen?

tjing
2013-08-25, 15:49
Beror på om du täcker upp ditt näringsbehov på alla sätt. Vitaminer och mineraler behövs också.

Men annars är det i princip inga problem. Det låter lite sådär dock, låter som att man kan utveckla ohälsosamma ätbeteenden kanske men det är ju inte säkert att det är ett problem för dig.

Men mår du bra och får i dig någon vitamintablett på veckodagarna fungerar det såklart utmärkt en period.

abstract
2013-08-25, 15:51
"Proteinrika drycker" är lite vagt, men får man dagligen i sig kvoten av protein, fett vitaminer och mineraler så handlar det väl sedan mest om vilket matupplägg som passar ens livsstil. Proteinet och kalorierna verkar du har koll på, kan du bocka av de andra näringsämnena på listan så ser jag inget fel i ditt upplägg. Jag skulle personligen föredra fast föda framför rinnande pga mättnadskänslan, but to each his or her own I guess;)

Sooffiiee
2013-08-25, 15:51
Måste tillägga att de dagar jag är ledig så åker jag ofta hem till min barndomsort till föräldrarna där jag har tillgång till kök och tillagar bra mat. Även där jag bor på ställen med kök i längre perioder så sköter jag min kost bra eftersom jag då kan planera mycket bättre och göra matlådor, frysa in, och så vidare.

Så att en renodlad vlcd diet är det ju faktiskt inte eftersom jag redan vet hur min livvstil är med kök, så det är ingen "fast rapid fatloss" under några veckor för att sedan återgå till dåliga matvanor

Doggeh
2013-08-25, 15:54
Klart att du kan fortsätta om det fungerar, jag personligen deffar på samma sätt när jag ska gå ner snabbt. Var bara noga med att du får i dig nog mycket fett (kom ihåg omega-3), vitaminer & mineraler i kosten.

Sooffiiee
2013-08-25, 16:00
Tack för svaren!
Just nu mår jag bra iaf efter dessa 2 veckor, så jag forsätter mera så får jag se hur jag mår sen :)
Vitaminer och mineraler får jag i mig, även omega 3 så jag tror att jag vår i mig alla livsnödvändiga näringsämnen

abstract
Självkart föredrar jag fast föda, men jag kan inte laga någon så vad ska man göra?
Tyckte därför det varit otroligt skönt att köra med det här dessa 2 veckor då jag sluppit denna stress att hela tiden tänka på vad jag ska äta dag efter dag, ibland är det man tänkt, slut i affören, då måste man tänka om, planera om, blir inte som man tänkt sig, tappar mitivationen osv... så stressande!

tjing
2013-08-25, 16:21
Kör på det!