handdator

Visa fullständig version : Überresponder på kreatin?


Approved
2013-08-25, 15:14
I början av månaden började jag träna. Idag, 25 dagar senare för att vara exakt, så visar min våg 66 kg morgon vikt efter uträttade morgonbehov. 66 kg från 58. Alltså en ökning på ÅTTA kilo.

Bör jag kolla om min våg är trasig eller är det någon annan här som får sjuka ökningar, dvs vattensamlingar, på kreatin? Jag har ätit duktigt, så låt oss säga att tre av dessa kilo är muskler och fett. Fem kilo vatten verkar ändå ganska mycket. Jag körde den rekomenderade startdosen på fem gram kreatin fem gånger om dagen i fem dagar också, vilket kan ha bidragit. Men det känns ändå sjukt.

Någon?

Gpajpen
2013-08-25, 15:30
Naturlig svängning dag till dag kan ju vara 3-4 kg i extrema fall sen kreatinladdning och bulk på det låter inte onormalt. Ät lite mindre kolhydrater några dagar och svettas mycket så ska du se att du inte "väger" 8 kg mer.

Approved
2013-08-25, 15:38
Naturlig svängning dag till dag kan ju vara 3-4 kg i extrema fall sen kreatinladdning och bulk på det låter inte onormalt. Ät lite mindre kolhydrater några dagar och svettas mycket så ska du se att du inte "väger" 8 kg mer.

Jag har vägt mig dagligen senaste veckan. Vikten har ökat stabilt från 65 till 66.5 under den tiden. Kan kolhydrat intaget leda till ökade vattensamlingar? För jag äter mer pasta än den mest inbitna italienaren kan jag säga dig. Men något mindre intag kommer inte ske. Det är bulk på G! ;)

Xtreme-G
2013-08-25, 15:41
Ja ett gram kolhydrat binder 2,7 gram vatten.

Doggeh
2013-08-25, 15:43
Du måste också tänka på mag/tarminnehåll... Allt är inte bara vätska, fett & muskler.

Sen skulle jag vilja rekommendera ett lugnare tempo i viktökningen. Jag kan inte tala för dig men gör dig själv en tjänst & grisbulka inte. Du kommer tacka mig senare.

För att svara på din fråga ang. kolhydrater & vattenansamling; Ja, kolhydrater gör så att du samlar mer vätska i kroppen.

Approved
2013-08-25, 16:46
Du måste också tänka på mag/tarminnehåll... Allt är inte bara vätska, fett & muskler.

Sen skulle jag vilja rekommendera ett lugnare tempo i viktökningen. Jag kan inte tala för dig men gör dig själv en tjänst & grisbulka inte. Du kommer tacka mig senare.

För att svara på din fråga ang. kolhydrater & vattenansamling; Ja, kolhydrater gör så att du samlar mer vätska i kroppen.

Jag har siktat på en ökning med 0.5 kg i veckan. Det är därför det kom som en chock när jag kollade vågen. För så mycket har jag inte ätit, och jag varken vill eller har planer på att grisbulka.

teo123
2013-08-26, 08:12
Jag gick upp ca 7-8kg när jag körde kreatin :) Super-responder reporting in!
Får schyssta resultat av det med.

Salt och kolhydrater binder vätska så upplever du att det är ett problem så skruva ner dom i nån vecka så ser du skillnad!

Knatcharn
2013-08-26, 09:28
Du har väl gått från att inte äta alls till att äta ordentligt med mat? Det låter som det i alla fall och om du nu äter mycket pasta så är det faktiskt en del vätska som borde fastnat... ^^ Så länge du inte blir fet så är det väl bara att vara glad! Det ser du väl i spegeln?

Approved
2013-08-26, 11:37
Du har väl gått från att inte äta alls till att äta ordentligt med mat? Det låter som det i alla fall och om du nu äter mycket pasta så är det faktiskt en del vätska som borde fastnat... ^^ Så länge du inte blir fet så är det väl bara att vara glad! Det ser du väl i spegeln?


Jag är nöjd med vart min fysik barkar. Jag var bara nyfiken på hur normalt det är med sån här viktuppgång. men nu vet jag. En kombination av mycket kolhydrater, kreatin och bulk leder till snabb viktuppgång i form av mestandels vätska helt enkelt. :)

Nephelite
2013-08-26, 12:15
Du kommer lägga på dig redigt jävla med muskler nu. Keep pushing it.