handdator

Visa fullständig version : Spekulation, styrka och kondition


newb123
2013-08-24, 13:21
Jag har börjat störa mig för mycket på framför allt min höga vilopuls. Vet att jag måste börja köra kondition för att sänka den på bästa sätt. Det är tillåtet för andra att diskutera sina egna frågeställningar kring styrka i samband med kondition men min specifika fråga följer nedan.

Kan informera att jag som mest tagit 5*170 i böj och således aldrig nått 200 1RM, och då vägde jag dessutom 20 kg mer än jag gör nu. Är ändå säker på att jag kommer nå mitt mål förr eller senare, trots lägre kroppsvikt bara jag kan träna på som jag gör nu.

Hur bra kondition kan man ha och samtidigt ta 200 kg i knäböj? Jag anser att jag har medelmåttiga gener eller strax däröver när det gäller ben. Tycker jag är ärlig här utan vare sig högmod eller onödig blygsamhet. Utmärker mig inte på något sätt rent fysiskt men anser att jag har långt mycket bättre pannben/viljestyrka än Svensson när det gäller att kunna ta i i tunga övningar (böj/mark). Verkar inte som jag har stor andel snabba fibrer dock för jag var naturligt snabb på tex 3000 m-tävlingen i gymnasiet.

En mer specifik fråga då; Hur mycket kan jag sänka min vilopuls och samtidigt lyfta 200 i böj? Omöjligt att svara på tänker många här, men om man får gissa?

Var väl 23 när jag gjorde 170*5 (190 1RM kanske) och vägde 105.

Är 28 nu och lyfter inte mer än 145 på 85 kg men började träna igen för mindre än ett år sen. Har varit periodare fram tills nu samt började inte lyfta regelbundet (i perioder) förens jag var 20. När det gäller min målsättning antar jag att jag aldrig mer kommer att ha uppehåll men också att jag aldrig kommer äta mig fet bara för att lyfta lite tyngre som för fem år sen. Tänker att spinning och/eller HIIT kan vara bra att börja köra för konditionen. Är det ens teoretiskt möjligt att sänka vilopulsen med säg 15-20 slag/min på så lång sikt man kan tänka sig (bara ålderdomsförfallet begränsar i det här tankeexperimentet. Det kan låta orealistiskt men jag har ju sämre vilopuls än medel (tränar inte kondition alls och min vilopuls verkar dessutom vara genetiskt hög trots att jag vann mitt heat på 3000 m (Cooper-test) i tvåan i gymnasiet, patetiskt att skryta om här men påverkar kanske folks bedömningar i frågan, vad vet jag.

newb123
2013-08-24, 13:44
Kan tillägga att jag inte nedvärderar mig så enormt som verkar brukligt på kolo. Extremfallet är ju F Smulter (hatar att peka ut enskilda personer men gör det bara för att vara tydlig) i ena änden av skalan som påstår att han ser ut att bänka max 120) kanske är humor för vissa men det är omöjligt att se ut som en 120-bänkare när man gör det dubbla resultatet plus 20 kg. Är väl ett psykologiskt fenomen att man "ska" vara blygsam i proportion med sin storlek men det finns ju gränser. Sen ligger väl axon i andra änden av skalan och är otroligt skrytsam och mytoman. Med det här vill jag säga att åtminstone jag själv tror mig ha bättre gener, men bara väldigt lite framför allt psykiskt när det gäller ben/knäböj om jag ska vara ärlig. Och då ser jag mig själv som jag ligger i mitten av skalan (självuppfattning/prestation där vissa är löjligt blygsamma trots att dom är världsmästare och andra tror så mycket om sig själva med minimala prestationer. Även om majoriteten är blygsammare än medel på kolo. Reder bara ut det här för att vara tydlig.

major Pectoralis
2013-08-24, 14:29
Omöjligt att svara på men nog kan man ha bra kondition och böja uppemot 200kg. Det är dock få som ger sig på att ens försöka med den typen av träning. Antingen är man det ena eller det andra.

De enda jag kan komma på som borde ligga i de häradena är väl personer som satsar på typ crossfit eller brottning. Där kan man nog hitta enstaka exemplar med 40 i vilopuls som samtidigt böjer 200kg.

Möjligen finns det även någon elitmotionär (crossfit hör väl dit) samt någon fotbollsspelare som ligger på de nivåerna. I fotboll finns ju stor spännvid på fysresultat men eftersom urvalet är så stort finns det givetvis mycket folk där med stor begåvning för styrka. Vill minnas att jag läst att Kim Källström böjde 180kg utan bälte och djupt efter någon vinters styrketräning. Han sprang en hel del också. Antagligen låg vilopuls därmed.

Kanske någon roddare ligger i de trakterna också. Dock är de nog bättre på marklyft eller OL. I kanot (mer överkroppssport) finns elitexemplar som bänkpressat 150-200kg men det är ju inte ben det.

newb123
2013-08-24, 15:03
Tack för att du svarar mig MP. Det betyder mycket. Tänker undvika att svara dig nu men det är noterat och jag är glad och förvånad att någon med din status i sammanhanget svarar. För mig känns det helt okej att fortsätta tänker använda min erfarenhet för en gång skull då jag vet att jag gör bort mig oavsett hur reko det känns i stunden. Är stolt att jag kan lägga band på mig och avbryta redan vid gränsen två öl. Så, nu loggar jag ut. för ikväll och planerar att läsa tråden igen efter tidigast 12:00 imorgon. Förhoppningsvis har ingen fått tråden bortkastad innan dess. Jag måste ordbajsa tvångsmässigt men SLUT.

major Pectoralis
2013-08-24, 15:05
Alltid kul att spekulera. Någon öl hit och dit gör det inte nödvändigtvis sämre :)

tjing
2013-08-24, 17:15
Lägg in lite lågintensiv konditionsträning (30-45 min), t ex crosstrainer/cykel och säg ett HIIT-pass i veckan på cykel/CT. Löpning kommer nog att störa knäböjen misstänker jag.

capitol
2013-08-24, 23:00
Cykling funkade fint med benböj för mig, jag ökade mitt personbästa med 10 kilo när jag började cykla överallt, fastän jag tränade mindre styrka.

Ungrim
2013-08-25, 05:16
Har ett pb på 205 kg i böjen @ 105kg kropsvikt När jag opererade ljumskbrocket ( samma tidsperiod) så hade jag en vilopuls på 39. Sköterskan var tvungen att kontrollmäta manuellt för att se om de verkligen stämde.

Konditionen däremot vette fan vart den är, springer väll en 6km på ca 50 min vilket inte är speciellt bra.

mikaelj
2013-08-25, 08:19
En mer specifik fråga då; Hur mycket kan jag sänka min vilopuls och samtidigt lyfta 200 i böj? Omöjligt att svara på tänker många här, men om man får gissa?

Är det att du vill sänka din vilopuls eller vill du ha bra kondition? För egen del sjunker pulsen inte under 60 hur mycket kondition jag än tränar.

Kondition är dessutom grenspecifikt. Det låter dock som att du vill ha en bra tid på 3000-meter och vill kunna göra 200 kg i knäböj. Stämmer det?

Vad är då, för dig, en bra tid på 3000 meter?