handdator

Visa fullständig version : Vinkel på dipsställning?


Old Nick
2013-08-24, 10:25
Tänker bygga en V-formad dipsställning men jag blir inte klok på vilken vinkel handtagen skall ha. Visst, jag kan improvisera, men risken är ju att det inte blir riktigt bra och när allt väl är ihopsvetsat vill man ju inte börja kapa loss allt igen.

Någon som har en köpt dipsställning som kan ge mig några ungefärliga mått? Det är som sagt bara vinkeln jag är ute efter.

pezrulezhaakon
2013-08-24, 11:20
Old Nick, har du tänkt att tävla i dips? Annars spelar vinkeln inte så stor roll. En vinklad innebär att bröstet blir lite mer aktivt, och att ställningen passar fler personer, eftersom greppvidden kan anpassas. En vinkel mellan 5-15 grader funkar bra.

Old Nick
2013-08-25, 07:31
Jag har inte tänkt annat än att göra dips. Men med tanke på arbetet som läggs ner vill jag gärna göra någonting som blir "rätt". Annars hade två sågbockar kunnat fungera lika bra. Den skall gärna passa till träningskompisar också och jag vill helt enkelt att den skall vara så standardiserad som möjligt. Förutsatt att det ens finns ett standardmått?

Nån här måste väl ha en dipsställning och kunna mäta åt mig? Vill man inte stå med gradskiva går det alldeles utmärkt med längden på stängerna, samt öppningsmåttet fram och bak så kan jag räkna ut det. Det skulle verkligen uppskattas.

svenbanan
2013-08-25, 08:05
Jag vet inte exakt vilken vinkel det är, men jag har en liten (möjligen uppenbar) observation som du kanske (men troligen inte) har nytta av.

Såvitt jag begriper så är vinkeln främst för att man ska kunna variera greppbredden. För att få till den funktionaliteten räcker det inte med att bara veta vinkeln. Då måste också tänka på att stängerna är tillräckligt långa, så att du faktiskt får tillräckligt smalt längst in, och tillräckligt brett längst ut. Ju mindre vinkel, ju längre behöver stängerna vara.

Så ifall jag skulle bygga en dipsställning skulle jag ha lite brantare vinkel, för att inte åbäket skulle ta så stor plats.