handdator

Visa fullständig version : Autofagi under fastande respektive icke fastande träning


King Grub
2013-08-23, 09:45
ctivation of autophagy in skeletal muscle has been reported in response to endurance exercise and food deprivation, independently. The purpose of this study was to evaluate whether autophagy was more activated when both stimuli were combined, namely when endurance exercise was performed in a fasted rather than a fed state. Mice performed a low intensity running exercise (10m/min for 90min) in both dietary states after which the gastrocnemius muscles were removed. LC3b-II, a marker of autophagosome presence, increased in both conditions, but the increase was higher in the fasted state. Other protein markers of autophagy like Gabarapl1-II and Atg12 conjugated form as well as mRNA of Lc3b, Gabarapl1 and p62/Sqstm1 were only increased when exercise was performed in a fasted state. The larger activation of autophagy by exercise in a fasted state was associated with a larger decrease in plasma insulin and phosphorylation of AktSer473, AktThr308, FoxO3aThr32 and ULK1Ser757. AMPKαThr172, ULK1Ser317 and ULK1Ser555 remained unchanged in both conditions whereas p38Thr180Tyr182 increased during exercise to a similar extent in the fasted and fed conditions. The marker of mitochondrial fission DRP1Ser616 was increased by exercise, independently of the nutritional status. Changes in mitophagy markers BNIP3 and Parkin suggest that mitophagy was increased during exercise in the fasted state. In conclusion, our results highlight a major implication of the insulin/Akt/mTOR pathway and its downstream targets FoxO3a and ULK1 in the larger activation of autophagy observed when exercise is performed in a fasted state, as compared to a fed state.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2013 Aug 20. Higher activation of autophagy in skeletal muscle of mice during endurance exercise in the fasted state.

http://ajpendo.physiology.org/content/early/2013/08/15/ajpendo.00270.2013.full-text.pdf+html

tjing
2013-08-23, 09:57
Mycket intressant.

Korpral
2013-08-23, 11:38
Vad säger den på svenska? Att man bör träna med mat i magen?

tjing
2013-08-23, 14:00
Den ger inga rekommendationer. Den utforskar molekylära mekanismer och skillnader mellan fastande och icke-fastande träning.

ULK aktiverar autofagi (via AMPK) och kan inhibera mTOR. FOXO-proteinerna kan skydda DNA i cellen vid stress osv. p38 = mitogen-activated protein kinase är ett protein involverat i regleringen av apoptos, autofagi etc. Sammanfattnings uppfattar den lilla muskroppen fastande träning som en stressor, vilket syns här.

Träning i sig är också en stressor, för övrigt men fastande förmodligen ett snäpp mer. På gott och ont, sannolikt.

Markörer för mitofagi uppreglerades vid fastande träning; mitofagi är en slags autofagi där mitokondrier bryts ned i autolysomer. Implikationerna om det är bra eller dåligt är förmodligen kontextuellt.

Huruvida autofagi i skelettmuskulatur är önskvärt för maximal anabolism kan diskuteras. Det kan också diskuteras var så att säga gränsen för "fastande" träning går på molekylär nivå, d v s handlar det om glukos, aminosyror, vad exakt och i vilken mängd.

tjing
2013-08-23, 14:15
Vi har dock också sett i studier på människor (som tränade styrketräning HELT fastande) att en drink med protein med kolhydrater direkt efteråt uppreglerade markörer för anabolism mer än för gruppen som åt innan passet.

Kör på prov själv så nu, inga aminosyror och krafs innan. Upplever mig ofta som starkast när jag tränar HELT fastande.

Hur som helst är dessa bara ögonblicksbilder och det riktigt intressanta är ju vad som händer i det stora hela och på sikt.

Men personligen tror jag att det optimala för att växa som ogräs förmodligen är att äta hela dagarna. Ska man svinbulka är det nog mat var tredje timme, morgon till läggdags som gäller. Men jag vet inte.

20 h fasta varannan dag i två veckor har t ex visat sig minska fosforyleringen (="aktiveringen", en fosfat-grupp sätts till på proteinet) av mTOR hos människor etc.

Men vi har som sagt inte i närheten av alla korten på bordet och den molekylära signaleringen är intrikat, minst sagt. I slutändan är dock vad som funkar i praktiken viktigast.

maqan
2013-08-26, 20:10
Men personligen tror jag att det optimala för att växa som ogräs förmodligen är att äta hela dagarna... mat var tredje timme, morgon till läggdags som gäller.

Men vi har som sagt inte i närheten av alla korten på bordet och den molekylära signaleringen är intrikat, minst sagt. I slutändan är dock vad som funkar i praktiken viktigast.

Håller med till fullo.

drkrupp
2013-08-26, 22:16
Jag tycker också att jag är starkare när jag tränar fastande (15-17h efter senaste intaget) och har därför kört så till och från. Kan dock inte dra några andra slutsatser av det.