handdator

Visa fullständig version : Startstyrka i marklyft!


milax
2013-08-23, 08:13
Jag upplever att jag är startsvag i marklyft, om jag drar mer med ryggen så klarar jag en tyngre vikt. Jag antar att detta är ganska vanligt när man ser alla dåliga marklyft som folk gör. Hur bör man träna för att förbättra startstyrkan? Djupa knäböj?

rooz
2013-08-23, 08:15
Frontböj med pause, knäböj med pause, upphöjda pausemark.

bustz0rz
2013-08-23, 08:48
Frontböj med pause, knäböj med pause, upphöjda pausemark.

När du skriver upphöjda pausmark så menar du att man själv står på en upphöjning, va?

rooz
2013-08-23, 08:51
När du skriver upphöjda pausmark så menar du att man själv står på en upphöjning, va?

Det är korrekt. Jag tycker det är kanonövning för att få till starten. Pausen precis när stången lättar från marken.

milax
2013-08-23, 09:41
Frontböj med pause, knäböj med pause, upphöjda pausemark.

Bra där! :) Hur djupt ska man gå tycker du? Jag är väldigt rörlig så det är inga problem för mig att köra fulldjupt, men styrkan där nere är noll...

rooz
2013-08-23, 09:48
Bra där! :) Hur djupt ska man gå tycker du? Jag är väldigt rörlig så det är inga problem för mig att köra fulldjupt, men styrkan där nere är noll...

Ja, om du har problem med styrka i botten läget så borde du nog försöka träna så djupt det går utan att din teknik brister?

delizh
2013-08-23, 10:57
Explosiva mark
50-60% av 1RM
12 set x1 reps, vila ca 60 sek!

rooz
2013-08-23, 11:53
Explosiva mark
50-60% av 1RM
12 set x1 reps, vila ca 60 sek!

Kommer inte hjälpa bottenstyrkan.

Tyrwing
2013-08-23, 11:59
Upphöjda marklyft samt raka marklyft har hjälpt min bottenstyrka.

bubbe
2013-08-23, 12:51
Det går att ge lite generella tips, men bäst är att veta vad som orsakar att stången inte kommer loss.

Troligtvis står du för långt ner med höften med tanke på styrka i framsida mot baksida, du startar då i ett läge där du inte har tillräckligt med kraft. Vet inte om vad du menar riktigt med att du kan dra men med mer rygg, om du menar att ryggen krummar sig så är det inte bra. Menar du att höften hamnar högre och ryggen ändå är rak men inte krummad så gör det inte något, det är så man drar marklyft om man vill dra tungt.

Att lära kroppen slå på behövlig muskelkraft från dödläge kan man göra med tex kronlyft, där man kan lasta på mer vikt och trycka ifrån med benen/spänd bål. Att bara göra serier där man släpper stången mellan varje reps funkar också. Upphöjda kan fungera men inte på kort sikt, framförallt måste upphöjda marklyft vara väldigt diciplinerade för att höften inte ska skjuta upp bakåt. Raka marklyft tycker inte jag är något bra sätt att stärka själva frånskjutet, snarare tvärtom det är en jättebra övning att träna upp slutdraget (till skillnad mot kronlyft).

Men som sagt egentligen behöver man veta mer om hur dina lyft ser ut, hur det ser ut när du brukar träna singlar, serier, tunga/lätta. Kan var teknik som skall åtgärdas och tränas in eller muskelsvagheter.

bustz0rz
2013-08-23, 12:51
Det är korrekt. Jag tycker det är kanonövning för att få till starten. Pausen precis när stången lättar från marken.

Låter sjukt jobbigt:thumbup:. Har tidigare bara kört med paus på vanliga. Men upphöjda med paus låter som något!

delizh
2013-08-23, 13:36
Kommer inte hjälpa bottenstyrkan.

Jaså? Inget alls?

rooz
2013-08-23, 13:48
Jaså? Inget alls?

Speedträning är sällan rätt melodi för bottenstyrka. Särskilt på 50% av 1RM.

milax
2013-08-23, 15:31
Det går att ge lite generella tips, men bäst är att veta vad som orsakar att stången inte kommer loss.

Troligtvis står du för långt ner med höften med tanke på styrka i framsida mot baksida, du startar då i ett läge där du inte har tillräckligt med kraft. Vet inte om vad du menar riktigt med att du kan dra men med mer rygg, om du menar att ryggen krummar sig så är det inte bra. Menar du att höften hamnar högre och ryggen ändå är rak men inte krummad så gör det inte något, det är så man drar marklyft om man vill dra tungt.

Att lära kroppen slå på behövlig muskelkraft från dödläge kan man göra med tex kronlyft, där man kan lasta på mer vikt och trycka ifrån med benen/spänd bål. Att bara göra serier där man släpper stången mellan varje reps funkar också. Upphöjda kan fungera men inte på kort sikt, framförallt måste upphöjda marklyft vara väldigt diciplinerade för att höften inte ska skjuta upp bakåt. Raka marklyft tycker inte jag är något bra sätt att stärka själva frånskjutet, snarare tvärtom det är en jättebra övning att träna upp slutdraget (till skillnad mot kronlyft).

Men som sagt egentligen behöver man veta mer om hur dina lyft ser ut, hur det ser ut när du brukar träna singlar, serier, tunga/lätta. Kan var teknik som skall åtgärdas och tränas in eller muskelsvagheter.

Bra inlägg! Jag har förmodligen ruskigt dålig teknik när jag lyfter. Vid lätta vikter är det inga problem att hålla formen. Men när jag drar tyngre vikter känns det som jag börja dra med ryggen tidigare och känner av det lite i ryggen efteråt. Detta skrämmer mig lite. Jag vill absolut inte skada ryggen, samtidigt så begränsar det mig för att jag vågar inte gå på med tyngre vikter när jag väl fått upp den en bit har jag ju styrkan lätt! (Jag kommer inte att lägga upp en film... ;) )

delizh
2013-08-23, 15:38
Speedträning är sällan rätt melodi för bottenstyrka. Särskilt på 50% av 1RM.

50-60% skrev jag. Sen så kan man ändra efter behov..

rooz
2013-08-23, 15:42
50-60% skrev jag. Sen så kan man ändra efter behov..
Fortfarande, varför skulle speedträning förbättra starten?

delizh
2013-08-23, 16:54
Fortfarande, varför skulle speedträning förbättra starten?

Komma förbi sina sticking points.
Förklara varför det inte alls hjälper?

Petoria
2013-08-23, 16:57
Komma förbi sina sticking points.
Förklara varför det inte alls hjälper?

Om du påstår något så är det väl ändå du som får förklara det.

delizh
2013-08-23, 17:01
Om du påstår något så är det väl ändå du som får förklara det.

Jag skrev varför det skulle funka.
Sen så frågar jag varför det inte skulle funka?
Läs.

hurril
2013-08-23, 17:02
Speedträning som sådan tror jag inte på alls därför att den brister i två essentiella aspekter av att lyfta tungt.

1) För lätt vikt (oavsett din kraftutveckling) så du får inte tillräckligt specifik träning. Tekniken blir utöver det bristfällig för att på lätta vikter kan man göra lite hur som helst.

2) Ofta, inte för alla men för det stora flertalet JAG sett, har man dessutom bråttom med sitt utförande så det blir pannkaka även därför.

Just när det gäller starten finns det i min erfarenhet inget annat som fungerar än att se till att rätta till sin teknik och att bli starkare. Starten i marklyftet är liksom helt oförlåtlig.

I "andradraget" kan man tänka sig att man tjänar på att tänka att man ska dra på stången snabbt för att komma förbi det kritiska läget vid knäna. Möjligen. Viktigast är ändå att man skjuter på stången så hårt man bara kan med all kraft man har.

hurril
2013-08-23, 17:03
Jag skrev varför det skulle funka.
Sen så frågar jag varför det inte skulle funka?
Läs.

Prosit.

stromming
2013-08-23, 17:03
Jag skrev varför det skulle funka.
Sen så frågar jag varför det inte skulle funka?
Läs.

Nej du skrev att det skulle funka. Inte varför

delizh
2013-08-23, 17:06
Dra förbi sina sticking points skrev jag?

hurril
2013-08-23, 17:09
Dra förbi sina sticking points skrev jag?

Trådstartaren verkar uttrycka att han får problem långt tidigare än så. Sannolikt för att han drar igång för snabbt utan en startstyrka som räcker till att hålla stilen god. Speed pulls på det kommer bara att försämra läget precis som det gör det mesta för de flesta.

delizh
2013-08-23, 17:12
Hur försämrar det läget?

hurril
2013-08-23, 17:13
Hur försämrar det läget?

Det står hyfsat utförligt förklarat i mina två tidigare inlägg.

delizh
2013-08-23, 17:14
Det står hyfsat utförligt förklarat i mina två tidigare inlägg.

Well, jag håller inte med mig här.

hurril
2013-08-23, 17:15
Well, jag håller inte med mig här.

Du behöver inte hålla med mig.

Det som satsar sina pengar på speed pulls brukar sällan hamna särskilt långt över 200kg. Däremot kan de ofta dra ett par kilo under sina max väldigt snabbt.

delizh
2013-08-23, 17:19
Du behöver inte hålla med mig.

Det som satsar sina pengar på speed pulls brukar sällan hamna särskilt långt över 200kg. Däremot kan de ofta dra ett par kilo under sina max väldigt snabbt.

Titta på Brandon Lilly när han markar, kolla hans fart från golvet som drar förbi alla sticking points. Sen tar det stop i slutet vilket han förklarat varför det blir så.
Detta är efter alla år med WS o en massa speed pulls.

hurril
2013-08-23, 17:20
Titta på Brandon Lilly när han markar, kolla hans fart från golvet som drar förbi alla sticking points. Sen tar det stop i slutet vilket han förklarat varför det blir så.
Detta är efter alla år med WS o en massa speed pulls.

Jag är starkare än Brandon Lilly i marklyft.

EDIT: förlåt och puss.

delizh
2013-08-23, 17:22
Jag är starkare än Brandon Lilly i marklyft.

EDIT: förlåt och puss.

Kul för dig, grattis! <3

filmjölk
2013-08-23, 18:11
Jag är inte särskilt stark i marklyft, men personligen tycker jag starten är lättare om jag inte försöker tokdra snabbt ifrån starten, utan mjukt och lite långsamt ifrån golvet, och när stången är precis under knäskålen först då kan jag få fart på stången.

milax
2013-08-23, 18:29
Jag är inte särskilt stark i marklyft, men personligen tycker jag starten är lättare om jag inte försöker tokdra snabbt ifrån starten, utan mjukt och lite långsamt ifrån golvet, och när stången är precis under knäskålen först då kan jag få fart på stången.

Ska testas! :-)

Skickat från min LT22i via Tapatalk 2

kataklysm
2013-08-23, 18:29
Jag är inte särskilt stark i marklyft, men personligen tycker jag starten är lättare om jag inte försöker tokdra snabbt ifrån starten, utan mjukt och lite långsamt ifrån golvet, och när stången är precis under knäskålen först då kan jag få fart på stången.

Tvärtom för mig, står raklång sen ett djupt andetag å ner greppa PANG! Går mkt bättre än å seg dra, men är väl olika från folk till folk.

Håller med farbror delizh men killen får väl prova olika metoder.

z_bumbi
2013-08-23, 19:23
Det enklaste för att fixa starten är nog att helt enkelt köra bra tekniska lyft på vikter man klarar av och sedan öka intensitet och volym en aning vartefter. Det är inte lika spännande som något annat men förvånande nog så verkar det funka i alla fall. Att som en hel del gör blanda in ett otal varianter gör att träningen av själva lyftet får mindre plats, sen finns det självklart tid och plats även för varianter men första steget skulle jag alltså säga är att man fokuserar på mark.

stahlberg
2013-08-25, 16:46
Här vore det kanske igen på plats med en liten film. Det är mycket möjligt att trådstartaren - som så många andra - har en uppfattning om rätt starthöjd, som för en vanare bedömare är alltför låg, och att detta är orsaken till att han upplever sig som startsvag.

Starten är ofta den mest kritiska delen av ett marklyft. Det finns två sätt att förbättra startstyrkan :
1) Att effektivera tekniken ;
2) Att träna upp muskelstyrkan i de muskler som arbetar i startläget.

Rent tekniskt gäller det att t.ex
1) Hitta rätt avstånd mellan skenben och stång innan man böjer sig ner för att hämta stången.
2) Hitta den starthöjd för höfterna där man får med benen från start.
3) Lära sig ha "axlarna lösa" och hålla stången på en bra plats i händerna så att "armarna blir så långa som möjligt".
4) Ha bra huvudposition i starten.
5) Lära sig rätt inandning.
6) Ta rätt greppbredd så friktion inte uppstår.
7) Komma ihåg att hålla armarna raka.
8) Starta draget så att stången är fast i benen.
9) Inte rycka i starten.
10) Gärna träna in en teknik där man minskar effekten av att stången är orörlig i marklyft.

Det är inte alls så att man måste dra snabbt i starten, eller tänka så. En långsam start, där man försöker accelerera (och där förmågan att utveckla maxkraft är störst) kan vara förmånligare än en explosiv start. Men det beror på vilken teknik man väljer i övrigt.

Passar även på att slå ett slag för upphöjda marklyft, som jag tycker att för många har en positiv transfer på marklyftet och som är bra att träna starten med.

Magnus Larsson
2013-08-25, 17:38
Jag är starkare än Brandon Lilly i marklyft.

EDIT: förlåt och puss.

Hoho episkt bra :)

OnTopic då: jag tror på upphöjd mark jag med, men kan tillägga att jag inte riktigt lyckats hitta vilken höjd som känns bäst. Har testat allt från lastpall till A4-ark.

rooz
2013-08-25, 17:40
Hoho episkt bra :)

OnTopic då: jag tror på upphöjd mark jag med, men kan tillägga att jag inte riktigt lyckats hitta vilken höjd som känns bäst. Har testat allt från lastpall till A4-ark.

Jag brukar använda en viktskiva, eller ja, vi har ju en pall som är lika hög på klubben. DEt brukar vara lagom om du har fullgod rörlighet vi vanliga marklyft.

bertbert
2013-08-25, 17:49
Jag anser att kronlyft är betydligt bättre för startstyrkan än långa marklyft som jag mer ser som träning för slutdraget. Dock; båda övningarna kommer att bidra till generell styrkeövning i marklyft om de körs rätt.

Liksom några tidigare skribenter tror jag att det handlar om teknikjustering och progressiv träning. Om trådstartaren dock verkligen är svag i starten rekommenderar jag kronlyft som komplement.

arthax
2013-08-25, 18:12
Jag anser att kronlyft är betydligt bättre för startstyrkan än långa marklyft som jag mer ser som träning för slutdraget. Dock; båda övningarna kommer att bidra till generell styrkeövning i marklyft om de körs rätt.

Liksom några tidigare skribenter tror jag att det handlar om teknikjustering och progressiv träning. Om trådstartaren dock verkligen är svag i starten rekommenderar jag kronlyft som komplement.

Kronlyft ingår i det schemat jag kör nu (norska programmet). På vilket sätt menar du att kronlyft bidrar till starten? Pratar vi om att få loss stången från marken?

Jag blir ordentligt trött av kronlyft, men kan inte riktigt se hur den skulle hjälpa min start?

Latissimus Dorsi
2013-08-25, 18:18
Kronlyft, men för helvete borra inte in benen i stången. Då är övningen helt meningslös.

bertbert
2013-08-25, 18:41
Kronlyft ingår i det schemat jag kör nu (norska programmet). På vilket sätt menar du att kronlyft bidrar till starten? Pratar vi om att få loss stången från marken?

Jag blir ordentligt trött av kronlyft, men kan inte riktigt se hur den skulle hjälpa min start?

I kronlyft får du öva på att rekrytera många motorenheter i en rörelse som är mycket lik marklyft. Man kan därför se kronlyft som en övning i att få loss stången från marken.

arthax
2013-08-25, 18:46
I kronlyft får du öva på att rekrytera många motorenheter i en rörelse som är mycket lik marklyft. Man kan därför se kronlyft som en övning i att få loss stången från marken.

Då är jag med på hur du tänker!

stahlberg
2013-08-25, 20:48
I diskussionen kronlyft kontra upphöjda marklyft beror det väl ganska mycket på hur man utför lyften.

Jag sa tidigare att upphöjda marklyft är en bra övning för att träna startstyrka samt att upphöjda marklyft ofta har mer eller mindre positiv transfer på marklyft. Detta beror på att de upphöjda marklyften liknar vanliga marklyft (fast lite längre), man har alltså möjlighet att träna starten lite extra, eller borde sikta på att göra detta. Då tränar man förstås även de primärt arbetande musklerna i starten extra. Detta kräver en låg upphöjning, ca 2-8 cm, och att man verkligen försöker efterlikna den egentliga marklyftstekniken. Högre upphöjningar fungerar inte som träning för startstyrka (och samma positiva transfer märks inte heller).

Kronlyft tränas normalt med stången upphöjd drygt 40cm, eller som ett drag som startar nedanför knäna om man så vill. Om man utför kronlyften så att de liknar vanliga marklyft, och dessutom kan använda märkbart mera vikt, kan jag tycka att de kan påverka startstyrkan. Men om man är mera framåtböjd än i vanliga marklyft tränas nog övre delar av marklyftet. Somliga lyftare har av någon orsak enormt svårt med att starta ett lyft strax under knähöjd, och sådana lyftare har utan vidare svårare att kunna efterlikna vanliga marklyft. Samma positiva transfer har jag inte heller upplevt lika ofta.

Däremot tycker jag att både upphöjda marklyft och kronlyft är mycket bra komplement till marklyft. Men ska man satsa på en av dem för att träna just startläget skulle jag nog välja de upphöjda lyften (så som jag beskrev dem), rent allmänt i alla fall.

hurril
2013-08-25, 21:01
Kul för dig, grattis! <3

Ville mest vara motvikt till att använda random preppad fet amerikansk lyftare som auktoritet. Argument från auktoritet är rätt dåliga och du bör inte göra något som jag säger bara för att jag lyft mycket. Inte som Brandon säger heller.

arthax
2013-08-25, 21:08
I diskussionen kronlyft kontra upphöjda marklyft beror det väl ganska mycket på hur man utför lyften.

Jag sa tidigare att upphöjda marklyft är en bra övning för att träna startstyrka samt att upphöjda marklyft ofta har mer eller mindre positiv transfer på marklyft. Detta beror på att de upphöjda marklyften liknar vanliga marklyft (fast lite längre), man har alltså möjlighet att träna starten lite extra, eller borde sikta på att göra detta. Då tränar man förstås även de primärt arbetande musklerna i starten extra. Detta kräver en låg upphöjning, ca 2-8 cm, och att man verkligen försöker efterlikna den egentliga marklyftstekniken. Högre upphöjningar fungerar inte som träning för startstyrka (och samma positiva transfer märks inte heller).

Kronlyft tränas normalt med stången upphöjd drygt 40cm, eller som ett drag som startar nedanför knäna om man så vill. Om man utför kronlyften så att de liknar vanliga marklyft, och dessutom kan använda märkbart mera vikt, kan jag tycka att de kan påverka startstyrkan. Men om man är mera framåtböjd än i vanliga marklyft tränas nog övre delar av marklyftet. Somliga lyftare har av någon orsak enormt svårt med att starta ett lyft strax under knähöjd, och sådana lyftare har utan vidare svårare att kunna efterlikna vanliga marklyft. Samma positiva transfer har jag inte heller upplevt lika ofta.

Däremot tycker jag att både upphöjda marklyft och kronlyft är mycket bra komplement till marklyft. Men ska man satsa på en av dem för att träna just startläget skulle jag nog välja de upphöjda lyften (så som jag beskrev dem), rent allmänt i alla fall.

Jag har märkt att jag har svårt för kronlyft. Jag har inte maxat kronlyft, men tror jag är starkare i vanliga mark. Upplever starten i kronlyft som extremt tung jämfört med vanliga mark. Kan detta indikera på att kronlyftet är nyttigt för mig?

Har ingen film på mitt kronlyft, men har en från ett par månader sedan när jag stegade upp till en maxning
0Qxys4H-aGM


Vet att det inte är fördelaktig vinkel, men är det något som jag bör ändra?

stahlberg
2013-08-25, 21:18
Jag ska kommentera marktekniken, men gör det inte ikväll. Andra hinner då säkert före, men det gör ju inget.

Angående frågan om kronlyft säger jag såhär. Det är säkert bra att träna kronlyft för dig, men inte som startträning (alltså för att träna starten i vanliga marklyft).

stahlberg
2013-08-25, 21:24
Orsaken till att jag inte kommenterar marklyften just nu är att jag inte kan titta på dem utan ljud, fastän ljudvolymen är nedskruvad till noll. Detta har hänt flera gånger på sistone och kan bero på min allmänna dataokunskap.

Den andra orsaken är viktigare. Det finns något som måste ändras på så att du ska få med benen bättre i starten, men exakt vad är jag inte på det klara med, måste se denna film ett flertal gånger på nytt. Enormt synd att du inte fiilmat snett framifrån, men det ska nog gå såhär också.

arthax
2013-08-25, 21:31
Orsaken till att jag inte kommenterar marklyften just nu är att jag inte kan titta på dem utan ljud, fastän ljudvolymen är nedskruvad till noll. Detta har hänt flera gånger på sistone och kan bero på min allmänna dataokunskap.

Den andra orsaken är viktigare. Det finns något som måste ändras på så att du ska få med benen bättre i starten, men exakt vad är jag inte på det klara med, måste se denna film ett flertal gånger på nytt. Enormt synd att du inte fiilmat snett framifrån, men det ska nog gå såhär också.

Det är mycket med det (ljud)tekniska ;)
Vinkeln är tyvärr lite dum. Du får gärna elaborera om det där med benen Stahlberg, det är uppskattat.

eulalia
2013-09-22, 19:39
Ciao! Den här tråden tycker jag är så himla bra och jag vill inte att den ska ligga 15 sidor bakåt i träningsdelen.

Jag har också problem med mina marklyft och framförallt med att få upp stången från golvet. Jag filmade litegrann senast det begav sig och jag misstänker att jag (förutom att jag är för svag) bla har ett teknikproblem som måste korrigeras. Jag har en ide själv på vad jag kan förbättra men jag håller inne med den tills vidare. Varsågoda att tycka till!

KjxuUgybX8k

7Am3lq4pQrI

lei
2013-09-23, 08:56
Bumpar den här jag med. Har trott att man är starkare i "knäböjs-position" i starten så sitter rätt lågt med höften.

Efter att ha blivit förslappad av bara sumomark har jag nu börjat försöka ta tag i smalmarkandet och ser över tekniken där.

Film på 1*2 på 180kg vilket är ca 90% av 1rm just nu:

https://vimeo.com/73526653

Vore kul om någon av er experter i tråden ville kommentera tekniken med fokus på startposition då jag ofta får totalstopp i starten när det blir tungt. Känns som att vinkeln på underbenet gör att jag drar in stången i benet lite väl mycket i starten. (Resten av lyftet också om något finns att säga såklart.)

Rahf
2013-09-23, 09:11
Här är några saker jag ser, Lei:

1. Du tar ett andetag långt innan lyftet börjar. Försök minska tiden mellan andan för båltryck och själva lyftet, annars finns det risk att bli svimfärdig på första repetitionen.

2. I startposition: Sträva efter att räta upp överkroppen också. Spänn lats utav bara faan och sträck upp dig så gott det går. Det hjälper att man står som en spänd stålfjäder innan draget.

Det är vad jag kommer på direkt.

lei
2013-09-23, 09:28
Nåt pass efter där så svimmade jag faktiskt på ett lyft så du har helt rätt där. Försöker ta så sent som möjligt men vill gärna göra det när jag står rakt, får nog helt enkelt fila på tiden för att ta greppet osv.

Räta upp överkroppen som i att brösta upp sig? Då lär jag komma ännu djupare med höften vilket verkar negativt för startstyrkan enligt den här tråden.

hurril
2013-09-23, 09:30
Eulalia: jag tycker inte att du verkar ha några stora brister men en sak du skulle tjäna på är att sluta ta rep #2 osv på returen/ studsen. Där har du en sak som sabbar startstyrka nämligen i det att man lätt förleds att tro att man är starkare än man är.

Kanske ser det lite fumligt ut men det är "lätt" löst med mer övning.

stahlberg
2013-09-23, 10:38
Nu är jag inte den som har bäst tid att svara, verkar det. Borde desstuom kommentera ett par andra marklyft för detta.

Stort plus för en film som äntligen är tagen från en vinkel där man kan se tekniken. Ska försöka kommentera om jag bara får tid.

Att brösta upp sig i marklyft är jag ganska hårt emot. Tvärtom, ju längre ner man får axlarna, desto kortare blir lyftvägen. (Jag brukar ofta ta Jarmo Virtanen - niofaldig världsmästare i styrkelyft - som exempel. Han tränade timtal framför spegeln bara på att "förlänga armarna" genom att göra "axlarna lösa". Jag sväljer inte allt som folk säger, men tyckte då (och tycker fortfarande) att Jarmo, förutom ett bra marklyftsresultat hade ett logiskt resonemang kring detta). Du uppvisar inte heller några av de problem man kan få, genom att vara rundad i övre delen av ryggen, t.ex problem med slutet. Däremot ser man att början är din svaga punkt, det vore roligt att återkomma till detta.

Som lei (eller vad du hette) själv konstaterar kan uppbröstandet dessutom påverka höfthöjden negativt.

Då och då - tyvärr t.om ganska ofta - kommer folk med råd som jag anser vara huvudlösa. Nu senast gäller det rådet att "brösta upp sig" i marklyft. Den som gav detta råd, hur resonerar du kring detta, vad stöder du dig på? (I min tur kan jag återkomma med ett lite noggrannade resonemang, om det behövs).

hestJaevel
2013-09-23, 10:44
Nu är jag inte den som har bäst tid att svara, verkar det. Borde desstuom kommentera ett par andra marklyft för detta.

Stort plus för en film som äntligen är tagen från en vinkel där man kan se tekniken. Ska försöka kommentera om jag bara får tid.

Att brösta upp sig i marklyft är jag ganska hårt emot. Tvärtom, ju längre ner man får axlarna, desto kortare blir lyftvägen. (Jag brukar ofta ta Jarmo Virtanen - niofaldig världsmästare i styrkelyft - som exempel. Han tränade timtal framför spegeln bara på att "förlänga armarna" genom att göra "axlarna lösa". Jag sväljer inte allt som folk säger, men tyckte då (och tycker fortfarande) att Jarmo, förutom ett bra marklyftsresultat hade ett logiskt resonemang kring detta). Du uppvisar inte heller några av de problem man kan få, genom att vara rundad i övre delen av ryggen, t.ex problem med slutet. Däremot ser man att början är din svaga punkt, det vore roligt att återkomma till detta.

Som lei (eller vad du hette) själv konstaterar kan uppbröstandet dessutom påverka höfthöjden negativt.

Då och då - tyvärr t.om ganska ofta - kommer folk med råd som jag anser vara huvudlösa. Nu senast gäller det rådet att "brösta upp sig" i marklyft. Den som gav detta råd, hur resonerar du kring detta, vad stöder du dig på? (I min tur kan jag återkomma med ett lite noggrannade resonemang, om det behövs).

Inte för att det var jag som kom med det rådet, men jag själv har svårt att hålla ländryggen neutral om jag inte tänker på att brösta upp mig. Rak bröstrygg hjälper mig att hålla neutral ländrygg.

Jag tar gärna mot tips för att bryta den ovanan!

filmjölk
2013-09-23, 11:29
Då och då - tyvärr t.om ganska ofta - kommer folk med råd som jag anser vara huvudlösa. Nu senast gäller det rådet att "brösta upp sig" i marklyft. Den som gav detta råd, hur resonerar du kring detta, vad stöder du dig på? (I min tur kan jag återkomma med ett lite noggrannade resonemang, om det behövs).

Det är vedertaget bland rätt många gyminstruktörer att lära ut det, att man skall brösta upp sig, bak med axlarna, titta snett uppåt, starta lågt med höften och spänna ihop skulderbladen när man marklyfter. Så det blir naturligt att det lärs vidare som man själv blivit lärd.

Nu vågar inte jag uttala mig om det är fel eller rätt att lyfta så, men vill man träna musklerna mellan skulderbladen finns det bättre övningar att använda sig av än att spänna fel muskler i ett marklyft.

lei
2013-09-23, 22:07
Nu är jag inte den som har bäst tid att svara, verkar det. Borde desstuom kommentera ett par andra marklyft för detta.

Stort plus för en film som äntligen är tagen från en vinkel där man kan se tekniken. Ska försöka kommentera om jag bara får tid.

Att brösta upp sig i marklyft är jag ganska hårt emot. Tvärtom, ju längre ner man får axlarna, desto kortare blir lyftvägen. (Jag brukar ofta ta Jarmo Virtanen - niofaldig världsmästare i styrkelyft - som exempel. Han tränade timtal framför spegeln bara på att "förlänga armarna" genom att göra "axlarna lösa". Jag sväljer inte allt som folk säger, men tyckte då (och tycker fortfarande) att Jarmo, förutom ett bra marklyftsresultat hade ett logiskt resonemang kring detta). Du uppvisar inte heller några av de problem man kan få, genom att vara rundad i övre delen av ryggen, t.ex problem med slutet. Däremot ser man att början är din svaga punkt, det vore roligt att återkomma till detta.

Som lei (eller vad du hette) själv konstaterar kan uppbröstandet dessutom påverka höfthöjden negativt.

Då och då - tyvärr t.om ganska ofta - kommer folk med råd som jag anser vara huvudlösa. Nu senast gäller det rådet att "brösta upp sig" i marklyft. Den som gav detta råd, hur resonerar du kring detta, vad stöder du dig på? (I min tur kan jag återkomma med ett lite noggrannade resonemang, om det behövs).

Tack för input, får du tid nån gång senare så tar jag gärna emot övriga kommentarer!

250cc
2013-09-23, 22:49
Stahlberg:
Utmärkt tips om målet är att lyfta mycket i marklyft. Dock tror jag folk tränar mer för generell styrka så det känns lite som att amputera benen för att göra fler räckhäv.

kaffe_psykos
2013-09-24, 03:07
Stahlberg:
Utmärkt tips om målet är att lyfta mycket i marklyft. Dock tror jag folk tränar mer för generell styrka så det känns lite som att amputera benen för att göra fler räckhäv.
Hur menar du? Vad är felet i det för generell styrka?

Adam87
2013-09-24, 07:19
För mig har raka marklyft alltså då man knappt böjer benen hjälpt mig mycket i startstyrkan, Du behöver kanske bli starkare i baksida ben.

milax
2013-09-24, 07:38
För mig har raka marklyft alltså då man knappt böjer benen hjälpt mig mycket i startstyrkan, Du behöver kanske bli starkare i baksida ben.

Intressant, det stämmer nämligen att jag är lite svag i baksidan.

spoon
2013-09-24, 15:07
Stahlberg

Förstår hur du menar. Det som jag ser som negativt är att utlåsningen blir svårare ju mer rundad rygg man har. Drar själv med ganska rundad rygg men försöker arbeta bort det.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

eulalia
2013-09-24, 21:05
Eulalia: jag tycker inte att du verkar ha några stora brister men en sak du skulle tjäna på är att sluta ta rep #2 osv på returen/ studsen. Där har du en sak som sabbar startstyrka nämligen i det att man lätt förleds att tro att man är starkare än man är.

Kanske ser det lite fumligt ut men det är "lätt" löst med mer övning.

Min egna tankegång då det gäller lyften var att jag inte skulle ha lika bråttom att starta lyftet och kanske våga balansera någon cm mer bakåt för att få mer tryck på hälarna.

Det är ju iofs kul att du tycker att jag har en OK teknik, samtidigt har jag ju då inget att skylla på längre då jag inte får upp stången från golvet;). Jag är helt enkelt för svag och måste träna mer marklyft och även sånt som är bra för starten. Jag köper tipset om döda starter rakt av. Tack för feedback!

hurril
2013-09-24, 22:45
Stå hellre fint balanserat över hela foten. Det är inte bättre att hänga mer bak av andra skäl heller, då är det bättre att istället försöka samla sig mer över stången genom att först backa lite ifrån den (så att det finns space mellan smaleben och stång) och därefter sätta sig fram med knäna över den. Då hamnar din höft och resten av "du" mer samlat.

MEN jag tycker inte att du behöver krångla med några ändringar alls. Bara fortsätt göra ditt bästa.