handdator

Visa fullständig version : Avundsjuk


TheOne1994
2013-08-23, 06:06
Jag igen :)

Kan ni känna avundsjuka gentemot andra i allmänhet ?
Det kan handla om lön, vilken bil dom kör, det fina huset dom bor i osv.
Antingen är det fel på mig, för jag har nog aldrig haft avundsjuka så det har påverkat mig…om bara jag hade. Exempel: När grannen byter bil så blir det en kedjereaktion i hela gatan. Folk ska häva sig med en biljvel ? Alla kan ju låna till en bil, det bevisar ju ingenting.

Jag kan däremot känna glädje av att höra att andra lyckas.Ni som har byggt upp en bra fysik, allt detta slit och målvetenhen att lyckas. Motion/träning är inte till för alla. Dom som utövar något är unika tycker jag. Tänk dom som bestiger Mount Everest, undrar vad det är som driver dom. Människan är ju egentligen kapabel till vad som helst. Jag hoppas att ni alla får en superkropp som ni stolt kan visa upp en dag ( för er själv ) slå er hårt i ryggen och säg: Detta klarar inte många !! Jag är Unik !!

Rahf
2013-08-23, 06:07
Det är sällan jag känner avundsjuka, nuförtiden. Det är onödigt slöseri med energi.

Arne Persson
2013-08-23, 06:11
Jag igen :)

Kan ni känna avundsjuka gentemot andra i allmänhet ?
Det kan handla om lön, vilken bil dom kör, det fina huset dom bor i osv.
Antingen är det fel på mig, för jag har nog aldrig haft avundsjuka så det har påverkat mig…om bara jag hade. Exempel: När grannen byter bil så blir det en kedjereaktion i hela gatan. Folk ska häva sig med en biljvel ? Alla kan ju låna till en bil, det bevisar ju ingenting.

Jag kan däremot känna glädje av att höra att andra lyckas.Ni som har byggt upp en bra fysik, allt detta slit och målvetenhen att lyckas. Motion/träning är inte till för alla. Dom som utövar något är unika tycker jag. Tänk dom som bestiger Mount Everest, undrar vad det är som driver dom. Människan är ju egentligen kapabel till vad som helst. Jag hoppas att ni alla får en superkropp som ni stolt kan visa upp en dag ( för er själv ) slå er hårt i ryggen och säg: Detta klarar inte många !! Jag är Unik !!

GRATTIS! Då är du inte en typisk svensk då!:)

spoon
2013-08-23, 06:14
Det är sällan jag känner avundsjuka, nuförtiden. Det är onödigt slöseri med energi.

Så kan man ju säga. Personligen så kan jag inte stänga av mina känslor så jag blir avundsjuk med jämna mellanrum. Hatar mig själv när jag blir det men ibland är det oundvikligt.

Tolkia
2013-08-23, 06:16
Jag kan ofta känna mig avundsjuk. Det är dock inte samma sak som att jag missunnar andra vad de har, eller önskar att jag hade deras liv istället för mitt. Mitt intryck är att många förväxlar just avundsjuka ("jag skulle också vilja ha X som person Y har") och missunnsamhet ("person Y borde minsann inte få ha X", ev. med tillägget "eftersom jag inte har det"). Särskilt gäller detta personer som berömmer sig av att aldrig ha upplevd avund.

Det är väl kul för dig, TS, om du aldrig är avundsjuk på någon, grattis. Jag bestrider dock Arnes reproducerande av fördomen att det skulle vara något typiskt svenskt.

TheOne1994
2013-08-23, 06:18
Så kan man ju säga. Personligen så kan jag inte stänga av mina känslor så jag blir avundsjuk med jämna mellanrum. Hatar mig själv när jag blir det men ibland är det oundvikligt.

det är ju kanon att du ser det själv och är medveten om det. Jag är säker på att det släpper så småningom. Det tar ändå för mkt energi ur dej...spar den till träningen :)

Rahf
2013-08-23, 06:19
Missförstå mig rätt, jag kan känna avund, men det är inte något jag bär som ett ok. Det typiska jag kan komma på just nu är gnäll i fikarummet.

favve
2013-08-23, 06:20
Det händer ibland att jag är avundsjuk, men aldrig över materiella saker. Skulle en granne köpa ny bil eller båt blir jag bara glad för den personens skull. Däremot kan jag ibland bli avundsjuk på vissa personers agerande, varför kan jag inte vara spontan och framåt i vissa situationer.

TheOne1994
2013-08-23, 06:20
Jag kan ofta känna mig avundsjuk. Det är dock inte samma sak som att jag missunnar andra vad de har, eller önskar att jag hade deras liv istället för mitt. Mitt intryck är att många förväxlar just avundsjuka ("jag skulle också vilja ha X som person Y har") och missunnsamhet ("person Y borde minsann inte få ha X", ev. med tillägget "eftersom jag inte har det"). Särskilt gäller detta personer som berömmer sig av att aldrig ha upplevd avund.

Det är väl kul för dig, TS, om du aldrig är avundsjuk på någon, grattis. Jag bestrider dock Arnes reproducerande av fördomen att det skulle vara något typiskt svenskt.

Ja jag har förstått att det är lite svenskt. Jag hatar att vara vanlig. Ställ dej i ledet och gör som alla andra, ibland behöver man ta ett snesteg och testa andra vägar. Går det så går det.

TheOne1994
2013-08-23, 06:23
Det händer ibland att jag är avundsjuk, men aldrig över materiella saker. Skulle en granne köpa ny bil eller båt blir jag bara glad för den personens skull. Däremot kan jag ibland bli avundsjuk på vissa personers agerande, varför kan jag inte vara spontan och framåt i vissa situationer.

kan du tänka så här istället: vad har han som inte du har ? Blev han född med ex talets gåva eller vad det nu handlar om. Du har egentligen samma förutsättningar som den andre från början. Det är inte så att folks föds som unika. Det är vägen mot det unika som driver dej ( ha mål osv )
Jag tror många är avvaktande och hoppas det ska lösa sig, no way det är bara upp till dej !

spoon
2013-08-23, 06:26
det är ju kanon att du ser det själv och är medveten om det. Jag är säker på att det släpper så småningom. Det tar ändå för mkt energi ur dej...spar den till träningen :)

Nej det gör det inte. Det är mänskligt att ha känslor. Man kan inte stänga av dom. Det man däremot kan göra är att välja vad man agerar på. Men det går inte bara att stänga av.

RandomC
2013-08-23, 06:37
Sen jag blev "vuxen" så blir jag extremt sällan avundsjuk på folk att materiella orsaker. Oftast tycker jag det är kul när folk man känner har fina saker eller har fått vara med om häftiga upplevelser. Däremot händer det lite då och då att jag kan bli avundsjuk på andra unga i min ålder som fortfarande har sin hälsa i behåll och en frisk och hel kropp. I synnerhet när folk blir helt förstörda för att de måste vila ifrån träningen i ett par veckor eller för att de inte längre drar 200kg i marklyft. En känsla av orättvisa när andra bara gnäller och missköter sig trots att de är friska medan jag minsann skulle uppskatta och ta till vara på min hälsa, nåt i den stilen. Men det är också något som blivit mindre frekvent och mindre smärtsamt med åren, vilket är skönt.

filmjölk
2013-08-23, 06:52
Jag är avundsjuk på folk som har egenskaper jag vill ha.

The_RobRoy
2013-08-23, 06:52
Jag kan bli avundsjuk på de killar som hittat en genuint bra tjej och verkar ha ett riktigt grymt förhållande. Tyvärr är det ju väldigt sällsynt och skrapar man på ytan hos de flesta, så finns det oftast snabbt många små sprickor (vilket ju så klart är naturligt när två människor ska komma överens och dela allt). Jag har hittills i livet varit lite för själv-fokuserad för att få det att fungera bra.

Men hur ger man upp sig själv och prioriterar andra hela tiden? Jag pratar med föräldrar som säger att med barn blir det automatiskt så, men jag vill både ha och äta kakan..

I övrigt kan jag inte komma på något tillfälle där jag blir avundsjuk längre.

TheOne1994
2013-08-23, 06:53
Jag är avundsjuk på folk som har egenskaper jag vill ha.

välkommen filmjök :)

kan du inte skaffa egenskapen ? Det borde ju gå eller hur.

TheOne1994
2013-08-23, 06:57
Jag kan bli avundsjuk på de killar som hittat en genuint bra tjej och verkar ha ett riktigt grymt förhållande. Tyvärr är det ju väldigt sällsynt och skrapar man på ytan hos de flesta, så finns det oftast snabbt många små sprickor (vilket ju så klart är naturligt när två människor ska komma överens och dela allt). Jag har hittills i livet varit lite för själv-fokuserad för att få det att fungera bra.

Men hur ger man upp sig själv och prioriterar andra hela tiden? Jag pratar med föräldrar som säger att med barn blir det automatiskt så, men jag vill både ha och äta kakan..

I övrigt kan jag inte komma på något tillfälle där jag blir avundsjuk längre.

som du säger när man skrapar på ytan :)
folk har nog det sämre än vad man tror. Det går åt pipan får många ( tror jag ) Det är svårt att få saker och ting att fungera. Det här du nämner om att prioritera andra ? Det är verkligen inte så i livet. Klart barn tar tid av dej, men du ger den samtidigt automatiskt. Enklast är att skaffa sig en partner som har samma värderingar som dej i livet, det kan ta tid att hitta dom men dom finns.

filmjölk
2013-08-23, 07:02
välkommen filmjök :)

kan du inte skaffa egenskapen ? Det borde ju gå eller hur.

Njaee, inte alltid, det är ju inte bara så att jag kan tex. växa 3dm på längden eller få en decimeter längre penis.

Ronn
2013-08-23, 07:10
Absolut, men det är som Tolkia påpekat inget som gör att man missunnar den man är avundsjuk på, det är heller inget man är bitter över bara en passerande känsla innan man hittar något annat som fångar ens uppmärksamhet. :D

martikainen
2013-08-23, 07:17
Jag är avundsjuk på friska människor, efter att ha fötts med grov barnastma, 15 allergier, synfel och skeva tänder så blir man lite bitter, men det är bara att lösa problemen!

Astman - Tränar mycket och tar min medicin och den är så gott som borta nu i vuxen ålder
Allergier - Finns bra mediciner nu som inte segar ner mig så mycket, och ska förhoppningsvis starta allergivaccination mot gräs och björk till hösten.
Synfel - Opererade mig för 2-3 år sen, perfekt syn nu!
Skeva tänder - 4-5år av tandställning och nu är dom snygga!

Sen är det bara att inse att jag aldrig kommer kunna påverka min längd och kommer alltid vara som längst 172,5cm, jag gick länge och var bitter på detta, det är inte förens nu när man blivit biten av BBmonstret som jag istället önskar att jag var lite kortare så jag kunde packa på mig mer massa och stanna i -70kg!

Vad gäller materiella saker har jag svårt att vara avundsjuk, visst hade det varit jäkligt skoj med mer pengar att köpa dessa saker för, men jag har köpt/gjort det mesta jag vill, och jag var inte lyckligare när jag hade sporthoj, eller när jag köpt den senaste telefonen.
Vill jag ha något så sliter jag på alla sätt jag kan nu för att få det, än så länge har det fungerat :)

TheOne1994
2013-08-23, 07:28
Njaee, inte alltid, det är ju inte bara så att jag kan tex. växa 3dm på längden eller få en decimeter längre penis.

he he penis klassas som materiella ting :)

Jag är avundsjuk på friska människor, efter att ha fötts med grov barnastma, 15 allergier, synfel och skeva tänder så blir man lite bitter, men det är bara att lösa problemen!

Astman - Tränar mycket och tar min medicin och den är så gott som borta nu i vuxen ålder
Allergier - Finns bra mediciner nu som inte segar ner mig så mycket, och ska förhoppningsvis starta allergivaccination mot gräs och björk till hösten.
Synfel - Opererade mig för 2-3 år sen, perfekt syn nu!
Skeva tänder - 4-5år av tandställning och nu är dom snygga!

Sen är det bara att inse att jag aldrig kommer kunna påverka min längd och kommer alltid vara som längst 172,5cm, jag gick länge och var bitter på detta, det är inte förens nu när man blivit biten av BBmonstret som jag istället önskar att jag var lite kortare så jag kunde packa på mig mer massa och stanna i -70kg!

Vad gäller materiella saker har jag svårt att vara avundsjuk, visst hade det varit jäkligt skoj med mer pengar att köpa dessa saker för, men jag har köpt/gjort det mesta jag vill, och jag var inte lyckligare när jag hade sporthoj, eller när jag köpt den senaste telefonen.
Vill jag ha något så sliter jag på alla sätt jag kan nu för att få det, än så länge har det fungerat :)

du är ju såå jvla grym Mattias !!
Insiration så det blir över till oss andra :)

Dom här grejorna med sporthoj, teleon osv. Där kan jag få kickar eller lyckorus men det avtar ganska fort. Så där lägger jag inte ner så mkt krut längre...jag är nog den ende som har knapptelefon :)

Grahn
2013-08-23, 07:34
Ibland...


Angående typiskt svenskt så är det väldigt typiskt svenskt att tillskriva negativa epitet till oss och kalla dem för typiskt svenska, läs det hur ni vill.

Pudzianovski
2013-08-23, 07:51
Jag är avundsjuk på personer som är otroligt begåvade inom den matematiska sfären. Antar att det har att göra med min egna tillkortakommanden inom området. Kanske är det överlag så att folk i allmänhet är avundsjuka på sådant de är dåliga på eller saknar så att säga.

speedy83
2013-08-23, 07:55
jag kan ofta känna mig avundsjuk. Det är dock inte samma sak som att jag missunnar andra vad de har, eller önskar att jag hade deras liv istället för mitt. Mitt intryck är att många förväxlar just avundsjuka ("jag skulle också vilja ha x som person y har") och missunnsamhet ("person y borde minsann inte få ha x", ev. Med tillägget "eftersom jag inte har det"). Särskilt gäller detta personer som berömmer sig av att aldrig ha upplevd avund.

Det är väl kul för dig, ts, om du aldrig är avundsjuk på någon, grattis. Jag bestrider dock arnes reproducerande av fördomen att det skulle vara något typiskt svenskt.

+1



angående typiskt svenskt så är det väldigt typiskt svenskt att tillskriva negativa epitet till oss och kalla dem för typiskt svenska, läs det hur ni vill.

+1

Lellan
2013-08-23, 08:12
Det enda jag kan komma på på rak arm är att jag kan bli avundsjuk på att vara förälskad.

Vore härligt att vilja vara nära och tycka om någon på det sättet. Men inser att jag ju är lycklig och har det bra så det är inte så att jag lider. Finns ju människor som är olyckliga, tacksam över att jag lätt känner lycka iaf. Fast visst är jag avundsjuk, skulle också vilja känna så för någon.

När jag var barn var jag avundsjuk på normalbyggda, som kunde springa, klättra, inte hade fysiska besvär el stod ut från mängden. Samtidigt så stod jag inte ut med att vara hungrig och älskade mat mer än människor, så kände att "då får det väl vara så då". :D

Som vuxen känner jag inte avundsjuka för sånt. Eftersom jag helt enkelt struntar i hur andra funkar och har fokus på vad jag behöver göra för att vara nöjd med mig själv. Ser jag ngn i grym form är det ingen koppling till mig, mer än inspiration och fascination över kroppens förmåga.

Tycker det är skönt att slippa känsla av avundsjuka, men bra när man kan omforma den till ett driv och inspiration. Tex så gör ju avundsjukan på att vara förälskad att jag söker kontakt med folk, något jag normalt inte skulle göra i samma utsträckning - och upptäcker att det är trevligt att göra. Så även om jag inte kan påverka i den mening att "göra mig kär".. så kan jag använda viljan att bli det, till mönster som ökar chansen. :)

mycketbrännvin
2013-08-23, 08:16
Endast på dom som får mer sex än jag och har större, bryr mig inte särskilt om pengar och bilar

Onigiri
2013-08-23, 08:17
Njaee, inte alltid, det är ju inte bara så att jag kan tex. växa 3dm på längden eller få en decimeter längre penis.Det är gulligt att vara kort och storleken har ingen betydelse alls!

Oxe
2013-08-23, 08:52
Avundsjuk på en jävla massa saker, dock näst intill aldrig missunnsam.

Det mesta folk upp nåt är saker jag hade kunnat upp nå ifall jag satsat lika hårt som dom, jag har valt att inte göra det till förmån av annat. Likförbannat hade jag också velat ha en häftig Aston martin...

shape
2013-08-23, 09:05
Jag igen :)

Kan ni känna avundsjuka gentemot andra i allmänhet ?
Det kan handla om lön, vilken bil dom kör, det fina huset dom bor i osv.
Antingen är det fel på mig, för jag har nog aldrig haft avundsjuka så det har påverkat mig…om bara jag hade. Exempel: När grannen byter bil så blir det en kedjereaktion i hela gatan. Folk ska häva sig med en biljvel ? Alla kan ju låna till en bil, det bevisar ju ingenting.

Jag kan däremot känna glädje av att höra att andra lyckas.Ni som har byggt upp en bra fysik, allt detta slit och målvetenhen att lyckas. Motion/träning är inte till för alla. Dom som utövar något är unika tycker jag. Tänk dom som bestiger Mount Everest, undrar vad det är som driver dom. Människan är ju egentligen kapabel till vad som helst. Jag hoppas att ni alla får en superkropp som ni stolt kan visa upp en dag ( för er själv ) slå er hårt i ryggen och säg: Detta klarar inte många !! Jag är Unik !!

Åh vad alla ni är duktiga i den här tråden.
Skitsnack och åter skitsnack.

En biologisk förutsättning hos parasiten människan är girighet. Girighet förutsätter att man är avundsjuk.

TheOne1994
2013-08-23, 09:13
Jag är avundsjuk på personer som är otroligt begåvade inom den matematiska sfären. Antar att det har att göra med min egna tillkortakommanden inom området. Kanske är det överlag så att folk i allmänhet är avundsjuka på sådant de är dåliga på eller saknar så att säga.

Åh vad alla ni är duktiga i den här tråden.
Skitsnack och åter skitsnack.

En biologisk förutsättning hos parasiten människan är girighet. Girighet förutsätter att man är avundsjuk.

du verkar bara arg. det går över med åren :)

tearz
2013-08-23, 09:22
Nej,för oftast är "saker" man brukar vara avundsjuk på hos andra "saker" man själv kan uppnå/skaffa med lite rätt dirigerad energi.

Vill man ha något så kan man skaffa det,det är min filosofi.

Sedan brukar jag inte finna att folk i allmänhet direkt har något jag själv känner jag saknar :)

Givetvis finns det ju undantag även här

Tex hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag aldrig ha 3 hus och 10 bilar :)
Om vi ska bli materialistiska .

Ja om man inte drar hem "drömvinsten" eller dylikt :)

Slartibartfast
2013-08-23, 09:36
Jag är väldigt o-avundsjuk. Finns lite som stör mig så mycket som missunsamma människor. Jag stör mig på folk som stör sig på folk.

Scratch89
2013-08-23, 09:37
Nej inte nu längre. Jag känner mig väldigt tillfreds med det mesta, faktiskt.

Ignatius72
2013-08-23, 10:09
Avundsjuk är jag aldrig, men jag har det rätt bra så det vore ju fånigt om jag var det. Jag har gjort mina val (och de är jag nöjd med). Men jag kan ibland känna en önskan att kunna saker som andra kan, tex olika talanger som att spela gitarr.

thenut
2013-08-23, 10:28
Självklart är man avundsjuk ibland... Skulle också vilja vara grov, snygg och ha en fin bil...
Sen vet jag ju att det är jag som inte har spenderat tiden i gymmet eller sparat pengarna till bilen, så sen är det inte mer med det....

Snyggheten är ju mycket gener dock, så där kan man ju vara lite sotis ibland... Samtidigt så är jag ju gammal, gift och har barn, så vem bryr sig längre :)

Ladugårdsdörr
2013-08-23, 10:28
Materiellt sett är jag inte avundsjuk på någon, jag har vad jag behöver och mer där till. Gillar dessutom inte att ha en massa fina prylar som man måste hålla ordning på och vara rädd om. Skulle kunna ha en fin och bil men har hellre en ful och billig - då kan jag ta en påbackning och ett av ungarna nerskitat baksäte med en axelryckning. Förmodligen en reaktion mot mina föräldrar som värderar föremål väldigt högt, allt skulle vara i ordning och gåvor (även om det egentligen är skit) är något väldigt viktigt.

Avundsjuk kan jag vara på personer som är duktiga i sociala sammanhang, har bra självförtroende, lyckas få nya och behålla gamla vänner, framgångsrika med tjejer, de här som ständigt tycks ha medvind - dvs. personer med egenskaper som jag delvis saknar. När livet ständigt tycks vara i motlut med en strid ström av nya problem och utmaningar att ta itu med är det lätt hänt att en släng av bitterhet och trötthet kommer smygande.

Stefan J
2013-08-23, 11:02
Jag har inga ambitioner i livet och därmed ingen strävan efter något. Utan någon egen strävan finns det ingen anledning till avundsjuka på dem som lyckas bättre. Jag kan bäst beskrivas som en grå linje på ett beige papper.

spoon
2013-08-23, 11:04
Jag har inga ambitioner i livet och därmed ingen strävan efter något. Utan någon egen strävan finns det ingen anledning till avundsjuka på dem som lyckas bättre. Jag kan bäst beskrivas som en grå linje på ett beige papper.

Inte ett uns avunsdsjuk på att preppande lyftare snor din uppmärksammhet eller på att vissa går skadefria hela karriären medan du blir skadad?

TheOne1994
2013-08-23, 11:48
Jag har inga ambitioner i livet och därmed ingen strävan efter något. Utan någon egen strävan finns det ingen anledning till avundsjuka på dem som lyckas bättre. Jag kan bäst beskrivas som en grå linje på ett beige papper.

ha ha kommer från världens starkaste man, inga ambitioner ... in my as :)

Minimjölk
2013-08-23, 15:07
Avundsjuk är jag aldrig, men jag har det rätt bra så det vore ju fånigt om jag var det. Jag har gjort mina val (och de är jag nöjd med). Men jag kan ibland känna en önskan att kunna saker som andra kan, tex olika talanger som att spela gitarr.



Detta kunde vara skrivet av mig för runt ett år sedan. Jag ser dock en stor skillnad i att vara avundsjuk, missunsam och att önska att man hade en egenskap som man saknar.
Just gitarrspelandet var en sådan sak som jag alltid velat men aldrig kunnat då jag aldrig get tdet ett ärligt försök. Sagt och gjort, ett år senare av gedigen träning har gett resultat och kanske en av de roligaste hobbies som jag provat på har tagit sin form. Jag har insett att jag aldrig kommer bli sjukligt grym men jag är redan idag tillräckligt bra för att hjälpligt kunna spela mina favoritlåtar vilket ju var min ambitionsnivå från början.


Det kanske är den största lärdomen som jag gjort i vuxen ålder. Att om jag verkligen vill uppnå något så kan jag genom att satsa på det området bemästra och faktiskt uppnå det hela. Det är inte alltid jag kommer hela vägen men då inser jag i alla fall att andra som lyckats troligtivs prioriterat just detta hårdare alternativt haft en större talang. Hela denna kunskapen har gjort att jag aldrig känner avundsjuka utan istället är imponerad/inspirerad över folk som är duktiga inom områden där jag vill vara duktig.

Någon skrev att man ofta riktar sin avundsjuka i de riktningar där man själv önskar förbättra sig och jag tror det ligger mycket bakom det. I takt med att man blir nöjdare med sig själv suddas tankar som avundsjuka ut. Man skall vara nöjd med sig själv och har man inte det som man vill ha det är det hög tid att börja jobba för det. jag önskar att jag insett detta tidigare i livet. Då hade jag troligtvis redan varit ännu bättre på gitarr.

knuckles
2013-08-23, 15:13
Ja, jag är bitter.

Johanss0n
2013-08-23, 18:23
Jag kan ofta känna mig avundsjuk. Det är dock inte samma sak som att jag missunnar andra vad de har, eller önskar att jag hade deras liv istället för mitt. Mitt intryck är att många förväxlar just avundsjuka ("jag skulle också vilja ha X som person Y har") och missunnsamhet ("person Y borde minsann inte få ha X", ev. med tillägget "eftersom jag inte har det"). Särskilt gäller detta personer som berömmer sig av att aldrig ha upplevd avund.

Jag håller inte alls med, enligt mig förutsätter avundsjuka ett visst mått missunnsamhet.

Om man använder din definition av avundsjuka så blir begreppet applicerbart på alltför mycket och totalt urvattnat. I så fall betyder ju avundsjuka bara att man vill ha allting man upplever som positivt vilket är alltför självklart för att det ska behövas ett ord för det.

T.ex.
En miljon SEK, jag upplever att en miljon SEK är något positivt och skulle inte tacka nej om någon erbjöd mig det utan något krav på motprestation.

Kex, jag upplever att kex är något positivt och skulle inte tacka nej om någon erbjöd mig det utan något krav på motprestation.


Enligt dig är jag alltså avundsjuk på alla som har mer än en miljon SEK eller minst ett kex.

Tolkia
2013-08-23, 19:19
Jag håller inte alls med, enligt mig förutsätter avundsjuka ett visst mått missunnsamhet.

Om man använder din definition av avundsjuka så blir begreppet applicerbart på alltför mycket och totalt urvattnat. I så fall betyder ju avundsjuka bara att man vill ha allting man upplever som positivt vilket är alltför självklart för att det ska behövas ett ord för det.

T.ex.
En miljon SEK, jag upplever att en miljon SEK är något positivt och skulle inte tacka nej om någon erbjöd mig det utan något krav på motprestation.

Kex, jag upplever att kex är något positivt och skulle inte tacka nej om någon erbjöd mig det utan något krav på motprestation.


Enligt dig är jag alltså avundsjuk på alla som har mer än en miljon SEK eller minst ett kex.
Jag är inte avundsjuk på din läsförståelse i varje fall, den saken är klar.

Olegh
2013-08-23, 19:39
Jag är inte avundsjuk på människor med mer prylar och pengar, däremot på lyckliga, ambitiösa och välbalanserade personer och deras tillvaro. Ibland. Exempelvis de gånger när jag övertygad om att det aldrig är något jag kommer kunna uppleva själv.

Sniggel
2013-08-23, 19:43
Ja et är klart jag kan känna avund ibland. Det händer mycket mer sällan nu för tiden och det beror delvis på att jag länge jobbat på att resonera bort onödiga känslor. Det gäller att "komma på sig själv" med att man är avundsjuk och sen fråga sig själv saker som:
*Varför är du avundsjuk?
*På vilket sätt blir det bättre om du whinar för dig själv i ditt huvud?
*Du har det bra och skulle du anse att du inte är nöjd med livet så kan du alltid ändra på det.
Gör man det ofta så dyker avundsjukan upp mer och mer sällan eller blir åtminstone väldigt kortvarig. 5-30 sekunder och sen *poof* istället för flera timmar flera ggr i veckan i 2 veckor.

Johanss0n
2013-08-23, 20:15
Jag är inte avundsjuk på din läsförståelse i varje fall, den saken är klar.

Nu hade jag gissat att du tycker att jag inte förstår vad du skriver, men om det stämmer har jag fel, så du menar alltså något annat?

Eftersom detta är din tolkning av avundsjuka:
"jag skulle också vilja ha X som person Y har"
Så tolkar jag det som att de två enda parametrar som krävs är att någon har något och att någon annan också vill ha det. (är det det här jag har missförstått?)

Jag tycker inte att det stämmer om man inte lägger till iaf en liten del missunnsamhet/"jag förtjänar också/borde med ha".
Annars är man ju avundsjuk på precis alla som har något man upplever som positivt, och så har jag iaf aldrig tidigare varit med om att någon använder ordet.

Olegh
2013-08-23, 20:22
Nu hade jag gissat att du tycker att jag inte förstår vad du skriver, men om det stämmer har jag fel, så du menar alltså något annat?

Eftersom detta är din tolkning av avundsjuka:
"jag skulle också vilja ha X som person Y har"
Så tolkar jag det som att de två enda parametrar som krävs är att någon har något och att någon annan också vill ha det. (är det det här jag har missförstått?)

Jag tycker inte att det stämmer om man inte lägger till iaf en liten del missunnsamhet/"jag förtjänar också/borde med ha".
Annars är man ju avundsjuk på precis alla som har något man upplever som positivt, och så har jag iaf aldrig tidigare varit med om att någon använder ordet.

Inte riktigt. Bara för att det är något som upplevs som positivt måste man ju inte känna en stark vilja att uppleva/ha samma något. Eller sträva mot just detta.

Missunsamhet har ingenting med saken att göra.

Johanss0n
2013-08-23, 20:30
Inte riktigt. Bara för att det är något som upplevs som positivt måste man ju inte känna en stark vilja att uppleva/ha samma något. Eller sträva mot just detta.

Missunsamhet har ingenting med saken att göra.
Fast det var inte vad som påstods, det påstods att det enda som krävdes var att man ville ha något som någon annan också hade. Inte att man behövde ha en stark vilja att ha det eller att sträva mot det.
(Att något är positivt bör ju rimligen betyda att man vill ha det annars tycker man inte att det är särskilt positivt)

Olegh
2013-08-23, 20:35
Fast det var inte vad som påstods, det påstods att det enda som krävdes var att man ville ha något som någon annan också hade. Inte att man behövde ha en stark vilja att ha det eller att sträva mot det.
(Att något är positivt bör ju rimligen betyda att man vill ha det annars tycker man inte att det är särskilt positivt)

Ja, vi kan väl säga att det är hela grejen då kanske. Att man vill ha något som är positivt. Graden av avundsjuka får du bestämmas av hur positivt det måste vara för att man ska "vilja ha det".

Säg tex. en veckas semester i Grekland. En jobbarkompis ska åka iväg nästnästa vecka. Utan tvekan trevligt och positivt, men jag är inte så intresserad av att åka till just Grekland så jag är inte avundsjuk. Hade jag suktat efter en sådan resa i flera år men inte lyckats komma iväg hade jag kanske mer troligt blivit avundsjuk.

Johanss0n
2013-08-23, 20:57
Ja, vi kan väl säga att det är hela grejen då kanske. Att man vill ha något som är positivt. Graden av avundsjuka får du bestämmas av hur positivt det måste vara för att man ska "vilja ha det".

Säg tex. en veckas semester i Grekland. En jobbarkompis ska åka iväg nästnästa vecka. Utan tvekan trevligt och positivt, men jag är inte så intresserad av att åka till just Grekland så jag är inte avundsjuk. Hade jag suktat efter en sådan resa i flera år men inte lyckats komma iväg hade jag kanske mer troligt blivit avundsjuk.

Nja min åsikt är att avundsjuka kräver någon typ av missunnsamhet/jag förtjänar också annars är det inte avundsjuka.

Som ditt exempel med Grekland. Är nog trevligt och hade någon erbjudit mig en gratisresa hade jag åkt, men jag känner inget större behov av att åka dit så jag gör inte det, alltså inte avundsjuka.

För att det ska bli avundsjuka krävs(enligt mig) antingen missunnsamhet: x som är en korkad otrevlig redneck borde inte få åka till Grekland och ha det trevligt det borde vara jag istället eftersom jag är en bättre människa.
Eller att man tycker att man förtjänar saker: i Greklandsexemplet rimligtvis det som hindrar en från att åka till Grekland om man vill det, tex. pengar eller ledighet.

421
2013-08-23, 21:20
Jag är avundsjuk på er molly