handdator

Visa fullständig version : Dansk kyckling?


Mollestam
2013-08-22, 23:19
Jag undrar hur pass "dåligt" det är att konsumera stora mängder dansk kyckling, kanske två kilo per vecka?
Som jag har förstått så används det en hel del antibiotika vid uppfödningen i Danmark, och att bygga upp resistens mot detta kanske inte är det mest lyckade.
Som student har jag ju inte direkt en rejäl matbudget, så tänkte ifall det kunde vara värt att börja köpa danskt istället.

Wzup2u
2013-08-23, 18:39
köpte svensk kyckling för 15 kr kilot idag hehe sista datum för förbrukning 2 dagar kvar..
perfekt, handlade 20 kg 300kr. =),,,,frysen e full av chckens.

beror nog på vilket danskt märke du köper tror inte det är farligt. =)

Zorban
2013-08-23, 20:29
Tror inte direkt det är några hälsorisker med sådan kyckling. Det finns väl någon teori om att man ev. kan få i sig resistanta bakterier, men om du lagar kycklingen så den blir säker så är det ingen fara. Om nu människor ens blir sjuka av de bakterierna och behandlar dem med samma typ av antibiotika. Är väl mest att sådan kyckling är rätt äcklig.

Otur
2013-08-23, 21:20
Om du måste köpa Dansk kyckling. Köp från ett företag som heter Danpo.

Tex har Pärsons börjat sälja kyckling i Sverige. Dansk kyckling.
Här följer innehållsförteckningen på vanlig kyld Lårfile från Pärsons: Kycklinglårfilé (90%), lake (10%): vatten, salt, modifierad majsstärkelse, potatismjöl, antioxidant (E301).
http://www.parsons.se/produkter/kycklinglarfile

Här följer innehållsförteckningen från Kronfågel på motsvarande produkt: Innehåll
Kycklinglårfilé
http://kronfagel.se/de/Start/Produkter/Kylt/Styckad-fagel/Kycklinglarfile1/

Bara att kolla på ingredienserna så skulle jag inte köpa den utländska.
Sen om vi ska nämna antibiotika, salmonella, djuromsorg osv så är valet självklart enligt mig.

behnam
2013-08-23, 21:22
Hälsorisker tror jag inte är en fara.. det är ju inte som att danmark är ett u-land och lider utav sjukdommar och höga gifthalter i näringen..*rolleyes*