handdator

Visa fullständig version : Sko med gott om rum för framfoten?


Aping
2013-08-22, 22:34
Hej!

Tar gärna emot tips på en lätt, luftig sko med gott om plats för främre foten, Har varma fötter som vill ha mycket space för att må bra!

Just nu har har ett par Merell;
http://www.thewalkingcompany.com.au/current-glove-46.html

De gillar jag men skulle kunna ha ännu mer utrymme på bredden utan att de blir för långa.

Tack!

karbunkel
2013-08-23, 05:08
http://www.duckfeet.com/duckfeet-mens-collection

Danska Duckfeet gör snygga skor med gott om utrymme för att vifta med tårna.

Hobbes
2013-08-23, 06:23
Jag är på mitt fjärde par av denna skon:

Haglöfs Vertigo II GT (http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/skor/offroad/herr/haglofs_vertigo_ii_g_sv-se.aspx)

Tycker detta är en av de skönaste skorna jag kan bära. Passformen för mig är enormt bra.

Just bilden jag länkade till visar en annan färgkombination än den jag är van vid. Har burit dem sedan starten och det måste varit 2006 eller liknande - kolla med Naturkompaniet alt. Naturbolaget - Köpte mina via Naturbolaget i Växjö. Upplever dem väldigt rymliga på ett bra sätt för framfoten utan att någonsin släppa i hälen.

Hittade bild på den färgkombination som jag bär:

http://www.livefortheoutdoors.com/upload/537301/images/Haglofs.jpg

Aping
2013-08-24, 00:14
Tack båda!

Hobbes: Den ser inte supersval ut, kan du ha dem en sommardag eller är det höst/vinterkängor? Bra poäng med att de inte ska släppa i hälen, har slarvat med det någon gång och det sliter ut skon väldigt snabbt (+strumpor).

karbunkel: Gillar verkligen idén och formen men har lite dåliga erfarenheter av såna heltäta läderskor rent svett- och värmemässigt. Funkar bara på vintern för mig och typ aldrig inomhus... Sett någon liknande passform med svalare ovansida någonstans?

Hobbes
2013-08-24, 00:26
Tack båda!

Hobbes: Den ser inte supersval ut, kan du ha dem en sommardag eller är det höst/vinterkängor? Bra poäng med att de inte ska släppa i hälen, har slarvat med det någon gång och det sliter ut skon väldigt snabbt (+strumpor).

karbunkel: Gillar verkligen idén och formen men har lite dåliga erfarenheter av såna heltäta läderskor rent svett- och värmemässigt. Funkar bara på vintern för mig och typ aldrig inomhus... Sett någon liknande passform med svalare ovansida någonstans?

Jag bär den året om. Som typ-1 diabetiker är jag sjukt noga med strumpor och till denna bär jag enbart smartwool, merinowool osv. osv. enkelt uttryckt om du bär dem med funktionsstrumpa håller du fötterna svala och komfortabla. Vi har uppåt 30 grader här i Calgary med omnejd och jag bär dem casual på stan men även när jag undervisar ibland de är så sköna att bära.

Jag hoppas du kan prova dem, svårt att ge råd, jag upplever dem sköna och ger bra utrymme för tårna. Hikar du en hel dag sväller fötterna aningen och det är alltid så gott om utrymme i dem för framfoten - utan att de släpper greppet om hälen.

De kommer med en SOLE sula vilken du kan med fördel lägga i ugnen och sen står du i skorna en stund. Denna formbara sula ingår i Haglöfs serien och säljs normalt för cirka 300-400 kronor. Sole tillverkas i Calgary och jag har haft möjligheten att träffa dem två gånger på mässa oerhört trevliga killar som bara har gott att säga om Haglöf och Sverige!

Med lite olika strumpor har jag använt denna från -30 upp till +30 utan problem. Ullen har som fördel att den håller dig varm men även håller dina fötter svala.

Hobbes
2013-08-24, 06:59
Bara ett litet tillägg, om det är -30 bär jag dom givetvis inte i naturen, hike eller på ett berg:)

Utan då är det dagligt användade under en vanlig dag. Calgary blir kallare än så och långa dagar så blir det Sorel boots.

Aping
2013-08-24, 10:45
Gillar också ull men har sista tiden helt växlat över till tunn bambu, upplever det som något svalare. Kan bero på märke förstås...

Hobbes
2013-08-25, 06:49
Gillar också ull men har sista tiden helt växlat över till tunn bambu, upplever det som något svalare. Kan bero på märke förstås...

Trevligt, vilket märke använder du? Jag använder främst Smartwool och Lundhags.

Aping
2013-08-25, 09:11
Jag har bara använt Smartwool och något enstaka par no-names (som gick sönder direkt). När det gäller tunna bambustrumpar har jag hittat dem på olika "vanliga" affärer men kan tyvärr inte komma ihåg några märken.

Jag har iofs mest testat normal/medium vävtjocklek på ull hittills så jag har kvar att utvärdera de riktigt tunna ull-strumparna ordentligt när jag hittar dem på REA. Sist jag testade de tunnaste ull-kvalitéerna blev jag kränkt av den usla hållbarheten trots att de såg förstärka ut över häl och trampdyna. Väldigt oprisvärt trots att de var ganska sköna :-)

Hobbes
2013-08-25, 09:20
Jag har bara använt Smartwool och något enstaka par no-names (som gick sönder direkt). När det gäller tunna bambustrumpar har jag hittat dem på olika "vanliga" affärer men kan tyvärr inte komma ihåg några märken.

Jag har iofs mest testat normal/medium vävtjocklek på ull hittills så jag har kvar att utvärdera de riktigt tunna ull-strumparna ordentligt när jag hittar dem på REA. Sist jag testade de tunnaste ull-kvalitéerna blev jag kränkt av den usla hållbarheten trots att de såg förstärka ut över häl och trampdyna. Väldigt oprisvärt trots att de var ganska sköna :-)

Det är en djungel med strumpor. Personligen har jag köpt på mig Lundhags i Sverige, oerhört bra kvalitet. Idag (hela dagen, från tidig morgon till sen kväll) bar jag Lundhags ullstrumpor med mina Haglöfs Vertigo skor på hike i bergen runt Banff och sedan på stan i Banff, fötterna mådde prima. Smartwool är ett märke jag köper ofta här då de bådat för bra kvalitet. Jag har allt från löparstumpor (supertunna) till extrema alpina versioner av ullstrumpor alla av bra märken - man får som sagt vad man betalar för:)

Bridgedale minns jag är ett av de märken jag gillar. De har en liner socka som fungerar utmärkt tillsammans med en varmare socka under vintern. Dessa använder jag i mina alpina storskor exempelvis.

supercharge
2013-08-25, 09:34
Jag är på mitt fjärde par av denna skon:

Haglöfs Vertigo II GT (http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/skor/offroad/herr/haglofs_vertigo_ii_g_sv-se.aspx)

Tycker detta är en av de skönaste skorna jag kan bära. Passformen för mig är enormt bra.

Just bilden jag länkade till visar en annan färgkombination än den jag är van vid. Har burit dem sedan starten och det måste varit 2006 eller liknande - kolla med Naturkompaniet alt. Naturbolaget - Köpte mina via Naturbolaget i Växjö. Upplever dem väldigt rymliga på ett bra sätt för framfoten utan att någonsin släppa i hälen.

Hittade bild på den färgkombination som jag bär:

http://www.livefortheoutdoors.com/upload/537301/images/Haglofs.jpg

Är inte det där den ultimata nördskon? Gärna lite slitna. Jag tycker att varje gång man ser någon fet ung man, med långt flottigt hår, finnar, glasögon och t-shirt med world of warcraft-motiv så kan man ge sig fan på att han har sådana skor, eller ytterst likartat av annat märke. De är nästan tvåtusentalets version av att gå i kahki-shorts och strumpor i sandalerna a la Stig Helmer.

Hobbes
2013-08-25, 10:33
Är inte det där den ultimata nördskon? Gärna lite slitna. Jag tycker att varje gång man ser någon fet ung man, med långt flottigt hår, finnar, glasögon och t-shirt med world of warcraft-motiv så kan man ge sig fan på att han har sådana skor, eller ytterst likartat av annat märke. De är nästan tvåtusentalets version av att gå i kahki-shorts och strumpor i sandalerna a la Stig Helmer.

Sign me up:)

Jag är nörd av gigantiska mått mätt, Star Trek, Star Wars osv. osv. Skorna tar mig boldly there no man has gone before:cool:

De är grymt sköna och de klara en 5.6 klättring med rep och trad utrustning av mig.

supercharge
2013-08-27, 19:14
Sign me up:)

Jag är nörd av gigantiska mått mätt, Star Trek, Star Wars osv. osv. Skorna tar mig boldly there no man has gone before:cool:

De är grymt sköna och de klara en 5.6 klättring med rep och trad utrustning av mig.

Haha, ja det är väl det som är grejen: nörden tänker bara på funktion - eller inbillad funktion - och då kan det se hur tokigt ut som helst. :)

Men det är förstås inget fel på något sätt, folk får klä sig precis som de vill, det var mest en reflektion från min sida.