handdator

Visa fullständig version : Lider troligen av järnbrist, är detta för mycket?


niille
2013-08-22, 15:32
Jag har gjort tester och har för lite järn i blodet tydligen, och är nu på jakt efter järntillskott. Hittade ett järntillskott som heter Niferex, som jag har hört rekommendationer om.

Man ska ta en sån tablett om dagen, och en tablett innehåller 100mg, detta låter lite märkligt då dagliga rekommenderade intaget av järn är 10mg, betyder det att jag kommer överdosera järn om jag köper det här järntillskottet?

Sverker
2013-08-22, 17:37
Du har låga järnvärden och skall återställa dem till normal nivå. Då räcker inte rekomenderat dagsintag eftersom det bara ska ersätta dina daliga förluster av järn. Det behövs mer in.

Läser du på om Niferex ser du att det är en formulering med inte enbart järn. Antagligen är mängden rent järn någonstans kring 20 - 30 mg. Det räcker troligen för att fylla på förråden.

Wzup2u
2013-08-22, 17:47
blodpudding kör jag ca 1 gång i veckan bra med järn =)
tom gott rått som pålägg till macko rullad i stevia eller whey.

1684_
2013-08-22, 18:04
du ska ju som sagt fylla på, å nej man kan inte äta för mkt järn.
jag har också lågt, min kropp har i 8års tid svårt att behålla normalt blodvärde, så jag mst ha tillskott varje dag.

jag äter i princip varje dag: 1 järntablett, 1-2 blodpuddingsskivor (råa eller stekt), vissa dagar leverpastej. sen blir d mkt broccoli, bladpersilja, rött kött å annat. + c-vitaminer, typ paprika, citrus mm....

Wzup2u
2013-08-22, 19:05
du ska ju som sagt fylla på, å nej man kan inte äta för mkt järn.
jag har också lågt, min kropp har i 8års tid svårt att behålla normalt blodvärde, så jag mst ha tillskott varje dag.

jag äter i princip varje dag: 1 järntablett, 1-2 blodpuddingsskivor (råa eller stekt), vissa dagar leverpastej. sen blir d mkt broccoli, bladpersilja, rött kött å annat. + c-vitaminer, typ paprika, citrus mm....

gött med fler personer gillar rå blodpudding :hbang:
testa rulla i stevia och kanel och ha på mackan.

Sniggel
2013-08-22, 20:10
Kroppen är bra på att justera upptaget av järn (om man har normal järnupptagningsförmåga). Vid brist av järn är kroppen bättre på att ta upp mineralen. Om tabletterna gör sitt jobb med tiden så kommer nivåerna öka så pass mycket att upptaget försämras. På så vis minskar risken för överdosering även om tabletterna har ovanligt högt järninnehåll. Förutom då att du redan nu har gott om "förråd att fylla" och behöver supplementera ett tag innan det ens är på tal att fundera över överdosering. Har för mig att kroppen (vid normala nivåer) har ett förråd på ca 19 gram järn. Eller var det 9? :p

Morty
2013-08-22, 20:18
De tabletterna får de som ger blod. 20 stycken. Behövs som sagt vid brist.