handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med riktigt stark dator för 8000kr max.


Gald
2013-08-22, 06:56
Tja, har planerat att införskaffa mig en ny dator. Vill ha en riktigt stark dator som är prisvärd, den ska klara av alla nya spel och även vara snabb m.m. kunna jobba på den ha flera flikar/program m.m. öppna samtidigt utan att den slöar osv.

Skulle behöva hjälp vilken data som är mest prisvärld för max 8000kr, inte riktigt bestämt om jag ska lägga ut så mycket pengar, hade tänkt mig max 5000kr egentligen så om ni vet några starka bra datorer länka gärna, all hjälp uppskattas.

Mvh

Mental
2013-08-22, 07:04
Nå.

Laptop eller stationär?
Bygga själv eller köpa monterat?
Med eller utan operativsystem? (och vilket?)
Har du egna bitar sedan tidigare som du behåller/återanvänder om det rör sig om stationär, som te.x mus, tangentbord, högtalare, optisk läsare, kanske chassi, och om du behåller chassit, vad är det för formfaktor på det?

Gald
2013-08-22, 07:10
Kunde ej edita första inlägget så gör en ny post.

Stationär data är det jag söker efter.
Färdig monterad.
Med operativsystem, Windows 8 elr något, kvittar.
Nej har inte egna bitar, har mus/skärm m.m. så sånt behöver jag inte, endast själva datorn.

Mvh

Mental
2013-08-22, 07:46
Jag skulle titta på kompletts konfigurerbara gamer-pc paket. För 8k kan man få ett fint system.

Gpajpen
2013-08-22, 08:50
Jag skulle titta på kompletts konfigurerbara gamer-pc paket. För 8k kan man få ett fint system.

Är dom bra ? Kvalité och prestanda/pris?

Gald
2013-08-22, 09:05
Denna dator verkar väl prisvärd? Någon som beställt från denna sidan tidigare?

http://www.greattech.se/product.html/infinity-calibre?category_id=267

mattilainen
2013-08-22, 09:11
är det inte den sidan de säljer begagnat? En kompis köpte isf från den och det tog lång tid att få sakerna men han fick de allt.

Dock säger jag att du kan ju be någon bygga ihop en dator på typ inet och lägga till "få färdigmonterat" som kostar typ 800 kr. Genom att göra så får du alltid bästa prestandan till priset. Sweclockers är duktiga :)

Xtreme-G
2013-08-22, 09:12
Grafikkortet håller absolut inte måttet till "alla nya spel". Ifall du vill ha känslan av en snabb dator när du startar upp datorn och startar program bör du även ha en SSD-hårddisk.

Gpajpen
2013-08-22, 09:15
Ändå sälja den som senaste spelens dräpare. Fyfan.

Fastback
2013-08-22, 09:20
Grafikkortet håller absolut inte måttet till "alla nya spel". Ifall du vill ha känslan av en snabb dator när du startar upp datorn och startar program bör du även ha en SSD-hårddisk.

Fast om man bara har 8k i budget känns SSD som det viktigaste. Imo bättre att köpa bra "basgrejer" så man kan uppgradera i framtiden ifall det behövs.

Tycker du borde satsa på att bygga en själv, för det är inte så svårt :) Men ifall du verkligen inte kan tänka dig det så skulle jag nog köpa mig en Taurus eller liknande från INET.

LeBron
2013-08-22, 09:24
Tja, har planerat att införskaffa mig en ny dator. Vill ha en riktigt stark dator som är prisvärd, den ska klara av alla nya spel och även vara snabb m.m. kunna jobba på den ha flera flikar/program m.m. öppna samtidigt utan att den slöar osv.

Skulle behöva hjälp vilken data som är mest prisvärld för max 8000kr, inte riktigt bestämt om jag ska lägga ut så mycket pengar, hade tänkt mig max 5000kr egentligen så om ni vet några starka bra datorer länka gärna, all hjälp uppskattas.

Mvh

Och jag vill ha mig en sprillans ny Lamborghini för max 100,000kr.

Akerhage
2013-08-22, 10:52
Webhallen configs kan vara något med för dig.

Thornblom
2013-08-22, 11:20
Nä, du ska köpa från Inet. Plocka ihop ett paket för 7500kr och välj sedan deras monteringstjänst. Det kommer bli bäst. Jag kan hjälpa dig att plocka ihop delar om du känner dig osäker.

Mental
2013-08-22, 11:47
Denna dator verkar väl prisvärd? Någon som beställt från denna sidan tidigare?

http://www.greattech.se/product.html/infinity-calibre?category_id=267

Jag har ingen erfarenhet alls av den butiken, och jag känner ingen som handlat där. Så jag kan inte tillråda eller avråda, men personligen hade jag inte köpt där, jag väljer större mer väletablerade butiker för mina inköp.

Mental
2013-08-22, 11:51
Men som det nämns i tråden.

1 vanlig hårddisk om ca 1tb för internetporr, piratade filmer och spel
1 SSD disk för operativsystem och det du för tillfället spelar
8gb RAM

Dräglig CPU, jag är svag för Intel numera.
Så bra grafikkort du har råd med för pengarna som blir över.

Mackan58
2013-08-22, 11:55
Vilka spel ska du köra (av ren nyfikenhet?) :)

Gald
2013-08-23, 20:00
Tack för tipsen, ingen aning hur man lägger ihop en data för den delen heller, men det verkar som man kommer undan billigare med bättre delar om man gör allt själv.

@Mackan, har inget speciellt spel i åtanke, men vill kunna spela de flesta spelen utan problem, BF3 m.m. vill bara ha en riktigt snabb dator som klarar av de moderna spelen och kan hantera många program samtidigt m.m. utan att crasha elr så.