handdator

Visa fullständig version : solrosolja till bulk


qwefs
2013-08-21, 22:34
Hej har svårt att få i mig mat. Så har börjat med solrosolja.
Är det farligt att dricka 1 dl per dag?
NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
Energi3*700 kJEnergi884 kcal
Protein0 gFett100,0 gMättade fettsyror11,1 gKolhydrater0 gFibrer0 gC-vitamin0 mgD-vitamin0 mcgFolat0 mcgJärn0 mgZink0 mgKalcium0 mg

1 dl är ca 90 gram

Simonbaws
2013-08-21, 22:51
om du nu prompt ska dricka olja, så kan du ju åtminstone välja någon bättre olja! Raps eller olivolja

qwefs
2013-08-21, 22:55
1. Är det dåligt/farligt med då mycket solrosolja?
2. Varför skulle raps/olivolja vara bättre?

Scratch89
2013-08-21, 23:36
1. Är det dåligt/farligt med då mycket solrosolja?
2. Varför skulle raps/olivolja vara bättre?

Bättre fettsyresammansättning i raps- och olivolja.

ddavid
2013-08-21, 23:41
1. Är det dåligt/farligt med då mycket solrosolja?
2. Varför skulle raps/olivolja vara bättre?

Ja. För det första är det massor med fleromättat fett som lättare oxiderar i kroppen (det vill du inte). För det andra är det enbart omega-6 i solrosolja som iaf teoretiskt ökar inflammation, blodtryck, koagulationsbenägenhet osv.

Rapsolja innehåller ungefär ett 2:1-förhållande mellan omega-6 och omega-3 - alltså en betydligt bättre kvot. Dock innehåller rapsolja mycket fleromättat fett den också som ställer krav på antioxidantsystem vid stora mängder. Rapsolja innehåller dock majoriteten enkelomättat fett som bör utgöra majoriteten av fettinaget.

Olivolja är tillsammans med avokadoolja de oljor som innehåller mest enkelomättat fett. Omega-6-halten är förhållandevis låg och omega-3-halten likaså. Den är mer stabil vid matlagning än oljor med mycket fleromättat fett och bättre att inta i större mängden om du nu vill dricka olja.

qozmox
2013-08-22, 05:09
jag hade bara hällt grädde på all mat.
alternativt köpt mct, eller kokosolja.

qwefs
2013-08-25, 19:15
Kan någon snälla svara på min fråga ovan, omdet är farligt

Wzup2u
2013-08-25, 19:21
drick kolhydraet ist [ maltodextrin]
billigt och bättre.

olja kan du ringla över maten endå. och slippa dricka.

Gober
2013-08-25, 19:43
drick kolhydraet ist [ maltodextrin]
billigt och bättre.

olja kan du ringla över maten endå. och slippa dricka.

Varför tycker du att malto är bättre? Att ösa i sig massa malto är inte särskilt bra, då finns det mycket hälsosammare alternativ. När det gäller solrosolja hade jag bytt ut den mot raps/oliv.

Wzup2u
2013-08-25, 19:55
Varför tycker du att malto är bättre? Att ösa i sig massa malto är inte särskilt bra, då finns det mycket hälsosammare alternativ. När det gäller solrosolja hade jag bytt ut den mot raps/oliv.

gav han inte det hälsosamaste men enklaste.
och att ösa i sig olja är nog inte heller bra...
variation och att äta mer mat är ju såklart bäst.

och tror det räcker med att han oljar maten och ev dricker lite malto och ökar fetter och käkar mer kolhydrater så når han kcal överskott.

sedan vad man ser som hälsosammast är olika från person till person.
jämför en lchfare mot en viktväktare... krig... =) en vegan mot en köttätare krig....