handdator

Visa fullständig version : Ett förslag på push/pull/ben-schema (4 dagar) till allmänheten.


tjing
2013-08-21, 17:05
Varit mycket prat om push/pull-splittar på sistone tycker jag.

Ett enkelt förslag på push/pull-schema jag knåpade ihop och tänkte köra i höst:

Måndag: Bröst, axlar, +ett par set triceps efter förmåga och dagsform.

Tis: Vila (lätt kondition)

Ons: Rygg, baksida axlar, vader + ett par set biceps efter dagsform.

Tor: Vila

Fre: Bröst, axlar

Lör: Ben, armar. Mycket volym eftersom de körs 1 gång/vecka.

Sön: Vila

Så rullar Mån, Ons, Fre passen på med vartannat bröst, axlar, (triceps) och vartannat rygg, (biceps) och Lördagen kötta på med ben och armar.

Tänker inte ge exakta övningar, set och reps för det där kan ni själv.

Har klurat mycket på hur man kan lägga på en push/pull-split med avseende på ben/armar specifikt. Och att köra de framförallt en dag i veckan är en kompromiss. Man blir ändå mör av att köra ben tungt. Och armar får man med lite på de andra dagarna också.

Kondition blir av naturen svårare att lägga in men är man vågar man kan köra intervaller efter ett ryggpass, eller hålla sig till lätt kondition någon vilodag och promenader.

Håll till godo.

ameiner
2013-08-21, 17:46
Jag brukar föredra vila men detta är alldeles för mycket vila för min smak.
kör själv på en 4 split med 1 vilodag och det är nästan för mycket de :D

Supearman
2013-08-21, 18:00
Överkropps/Underkropps schema skulle passa bättre om du enbart har 4 dagar i veckan att träna.

tjing
2013-08-21, 18:13
Det är en idé Supearman, men jag tycker att passen ligger för nära varandra. Men det såklart upp till var och en vad man föredrar.

Bjern
2013-08-21, 21:41
Ska man träna 4 dagar i veckan skulle jag nog tycka att en 4-split eller, som tidigare även nämnt, över- och underkroppssplit skulle passa bättre. Eller 3-split + 1 pass helkropp med basövningar kanske?

dluddeckens
2013-08-22, 14:25
Trodde du skulle ha något intressant att komma med tjing. Det schemat var bland det mest intetsägande på länge.

Vad ville du åstakomma med din post? Ett förslag på något folk ändå "kan komma på själva"?

tjing
2013-08-22, 14:26
Vete fasen, kastade mest ut lite funderingar.

Håller med om att det var ett rätt trist inlägg. Men fortfarande en hyffsad split imo, för oss som inte vill nöta styrketräning back-to-back varje pass.

Nebuchadnezzar
2013-08-22, 15:56
Det kanske inte bryter mark inom träningsvärlden men det skadar väl inte att ha ett till enkelt schema att länka till när nybörjare ber om upplägg.

Enda synpunkten jag kan ha är väl att det möjligtvis är lite slitigt för triceps på lördagen om man kört bröst/axlar fredag, eller dito för biceps och rygg-fredag. Men då får man väl anpassa.