handdator

Visa fullständig version : Proteinpulversfrågor


shiroto
2013-08-21, 13:48
Jag har läst att man bör äta/dricka runt 20 g protein före och efter träning och att mer än 20 g inte har någon positiv inverkan på träning.
Men om man vill öka det totala dagsintaget av protein borde man kunna ta 30 g före och efter träning?

Som det ser ut nu dricker jag vassle (20g) 3-4 gånger om dagen, ska jag öka på till 5-6 gånger om dagen eller öka från 20g till 30g per servering?
Är vassle ett för "snabbt"protein att dricka många gånger under dagen?
Bör jag dricka något annat protein istället (typ kasein)?

tjing
2013-08-21, 14:29
Spelar förmodligen ingen som helst roll.

Det är onödigt mycket vassleprotein; äter du ingen mat?

Scratch89
2013-08-21, 15:12
Du måste äta bra dålig mat om du måste hälla i dig så mycket vassle. Blir du inte dålig i magen?

Rahf
2013-08-21, 20:46
Jag har läst att man bör äta/dricka runt 20 g protein före och efter träning och att mer än 20 g inte har någon positiv inverkan på träning.

Nej, men väl positiv inverkan på totala proteinintaget.

Men om man vill öka det totala dagsintaget av protein borde man kunna ta 30 g före och efter träning?

Visst.

Som det ser ut nu dricker jag vassle (20g) 3-4 gånger om dagen, ska jag öka på till 5-6 gånger om dagen eller öka från 20g till 30g per servering?

Vad är motiveringen?

Är vassle ett för "snabbt"protein att dricka många gånger under dagen?

Nej.

Svar i fetstilt.

Bjern
2013-08-21, 21:27
Jag har läst att man bör äta/dricka runt 20 g protein före och efter träning och att mer än 20 g inte har någon positiv inverkan på träning.
Men om man vill öka det totala dagsintaget av protein borde man kunna ta 30 g före och efter träning?

Som det ser ut nu dricker jag vassle (20g) 3-4 gånger om dagen, ska jag öka på till 5-6 gånger om dagen eller öka från 20g till 30g per servering?
Är vassle ett för "snabbt"protein att dricka många gånger under dagen?
Bör jag dricka något annat protein istället (typ kasein)?

Tränar du fastande eller nära inpå (avsaknad av aminosyror i blodet) kan ett intag innan vara motiverat, annars troligen inte. 20g protein, inte proteinpulver som troligen inte innehåller 100% protein.

I samband med träning är det nog inte fel med proteintillskott.

20g protein ifrån vassle är tillräckligt för att stimulera proteinsyntesen maximalt, ska du dricka ett proteinpulver flera gånger under dagen har troligen fördelar att välja ett med snabbt upptag som vassle.

Kan låta tråkigt, men mat duger lika bra.

Walkx
2013-08-22, 06:34
Som många föregående sagt så är ju protein tillskott inte till för att byta ut mot måltid det ska funka som ett supplementet. Jag skulle rekommendera för dig att innan träning få i dig runt 100g kolhydrater för att detta ger dig energin som kommer gå åt på gymmet när du kör ett hårt pass. Fyller du inte på med energi så kommer ju proteinet gå åt till att bilda energi och om det inte är tillräckligt bryter kroppen ner muskler om du inte har tillräckligt med energi.
Du bör inte överkonsumera proteintillskott då magen måste arbeta ganska hårt, skona magen och kompensera med vanlig husmanskost och få i dig din större del av protein den vägen. Jag tar bara proteintillskott som ett mellanmål ihop med något annat och det funkar kanon.

vicarious
2013-08-22, 10:56
Du bör inte överkonsumera proteintillskott då magen måste arbeta ganska hårt, skona magen och kompensera med vanlig husmanskost och få i dig din större del av protein den vägen. Jag tar bara proteintillskott som ett mellanmål ihop med något annat och det funkar kanon.

Måste magen arbeta hårdare om man dricker vassle än om man äter proteinrik mat? Känns som att det borde vara tvärtom. Vasslet rinner väl genom magsäcken ganska snabbt och enkelt jämfört med mat. Men hursomhelst, är det negativt att magen får arbeta?

shiroto

Om du äter något innan du tränar och detta sker relativt nära inpå träningen så kan du nog nöja dig med att ta en drink efter träningen.

Walkx
2013-08-22, 14:40
Blanda med ljummet vatten tillsammans med proteinet gör det lättare för magen, för om du har något kallt eller mjölk så måste magen först värma det så det blir rätt temperatur. Angående att magen får jobba så är det väl från olika magar men jag har haft stora problem med att just ta protein "fel" och då har magen svarat med illamående och lite smärtor. Så jag tror det är nyttigt att kasta in mer riktigt mat men det är ju vad som funkar för mig.

King Grub
2013-08-22, 14:44
för om du har något kallt eller mjölk så måste magen först värma det så det blir rätt temperatur

"Först"? Innan vad?

vicarious
2013-08-22, 15:31
Blanda med ljummet vatten tillsammans med proteinet gör det lättare för magen, för om du har något kallt eller mjölk så måste magen först värma det så det blir rätt temperatur. Angående att magen får jobba så är det väl från olika magar men jag har haft stora problem med att just ta protein "fel" och då har magen svarat med illamående och lite smärtor. Så jag tror det är nyttigt att kasta in mer riktigt mat men det är ju vad som funkar för mig.

Du kanske är känslig mot laktos och borde prova ett isolat.

Walkx
2013-08-22, 17:33
"Först"? Innan vad?

Kroppstempererat blir stimulerat för tarmarna och sedan går ut till cellerna, annars måste det blir rätt tempererat (vart vet jag inte)

Walkx
2013-08-22, 17:37
Du kanske är känslig mot laktos och borde prova ett isolat.

Vissa har sagt det men har haft uppehåll med proteintillskottet och äta som jag brukar vilket innehåller mycket mejeriprodukter så att jag skulle vara känslig mot laktos känns konstigt då jag får illamående och inte riktigt ont i magen..

Prost
2013-08-22, 19:28
Jag har läst att man bör äta/dricka runt 20 g protein före och efter träning och att mer än 20 g inte har någon positiv inverkan på träning.
Men om man vill öka det totala dagsintaget av protein borde man kunna ta 30 g före och efter träning?

Som det ser ut nu dricker jag vassle (20g) 3-4 gånger om dagen, ska jag öka på till 5-6 gånger om dagen eller öka från 20g till 30g per servering?
Är vassle ett för "snabbt"protein att dricka många gånger under dagen?
Bör jag dricka något annat protein istället (typ kasein)?

Om du tar 20g vasslepulver så är det ej 20gram vassleprotein dock, ifall du inte menade just 20g protein Från vasslepulver vilket blir lite mer.

Rahf
2013-08-22, 21:09
Kroppstempererat blir stimulerat för tarmarna och sedan går ut till cellerna, annars måste det blir rätt tempererat (vart vet jag inte)

Vart hörde du det?

Walkx
2013-08-22, 22:42
Vart hörde du det?

Läkare har sagt det samt läst lite.

Walkx
2013-08-22, 22:45
Vart hörde du det?


Kanske formulera mig dåligt men när du stoppar i dig något som inte är Kroppstempererat så måste kroppen antingen värma eller kyla, detta TROR jag göra via tarmarna, sedan skickas det ut i cellerna då det har brutits ned.

Rahf
2013-08-22, 23:09
Det var inte svaret på frågan.

Walkx
2013-08-23, 08:14
Det var inte svaret på frågan.

What? Jag sa läkare och läst, besvarar inte det din fråga nog?