handdator

Visa fullständig version : träna torsdag eller fredag om dricka lördag?


sumialic
2013-08-20, 20:23
Fredag är bekvämast för mig eftersom jag körde ett helkroppspass i Måndags och tänkte köra ett imorgon och på Fredag egentligen. Men om det nu är sämre om jag tränar så tätt inpå drickandet som Fredag så kan jag istället lägga ett längre halvkroppspass imorgon och ett längre halvkroppspass på Torsdagen. Veckovolymen blir densamma för mig ändå.

Så är det med fördel att inte träna dagen innan drickandet?

Wzup2u
2013-08-20, 20:40
i aint got no clue tror de kvittar. sen vet jag inte hur mkt du dricker .
drick någa öl innan du tränar ioch fyll på med snabba kolhydrater efter du tränat fest hela dagen och snabba kolhydrater innan träning och efter... så gör ölen nytta :naughty: :naughty:

Cameltotem
2013-08-20, 20:58
Jag gissar helt här utan erfarenhet men kör den kroppsdel du bryr dig minst. Så gör jag i alla fall men som sagt har ingen aning hur alkoholen förstör byggandet.

tjing
2013-08-20, 22:13
Dagen innan bryr jag mig inte om. Dagen efter däremot är sämre.

sumialic
2013-08-21, 06:29
Dagen innan bryr jag mig inte om. Dagen efter däremot är sämre.

Dagen efter är det vila så där är det lugnt :)

Min tankar om dagen innan går väl mycket till att proteinsyntesen är förhöjd 48h efter ett pass och att då redan 24 timmar efter ett pass inta alkohol som sänker proteinsyntesen borde vara mindre fördelaktigt jämfört med torsdagen och inta alkohol 48 timmar efter istället.

tjing
2013-08-21, 10:25
Är den?

sumialic
2013-08-21, 10:31
Är den?

Förr var det så, kanske är nya bud numer. You tell me?

remindme
2013-08-21, 10:52
Träna torsdag, fredag eller lördag eller alla daga spelar väll ingen roll? "Kanske" om du är en idrottare på elitnivå rätta mig om jag har fel?

Diomedea exulans
2013-08-21, 11:06
Tycker du ska träna söndagen. Det är en skön känsla att träna bakfull. Gymbesöket är en bra ursäkt för att försvinna från eventuella ragg också.

Reaper123
2013-08-21, 11:16
Är det en gångsföreteelse så säger jag träna vilken dag som helst på veckan före fyllan!

Jag har aldrig märkt någon större skillnad och då har jag periodvis supit (mig redlös) mer eller mindre VARJE fredag och lördag och tränat 4-5ggr/vecka!

Man måste ju få leva och att nojja tar ju bort udden av just detta imho!

tjing
2013-08-21, 13:42
Förr var det så, kanske är nya bud numer. You tell me?

Nja beror sannolikt på volym och vilka krav som ställs på kroppen, men kring 24 h hos tränade personer och sedan klingar den av ned till baseline på 30 h är siffror jag sett.

Kortare för pass med mindre volym.

Men att träna dagen innan man dricker är lite av en icke-fråga tycker jag. Hade du frågat samma dag så nja.

chsjoegren
2013-08-21, 13:55
Träna både dagen innan och dagen efter.
Bara du inte tränar samma dag (dvs tränar och dricker efter).
Står även en bra tumregel i länken nedan: " drick inte mer än att du kan träna dagen efter".
http://traningslara.se/alkoholintag-prestation-och-aterhamtning/

BisonLGcrew
2013-08-21, 17:18
Om du själv inte märker en skillnad på passen och dagarna efter själv så påverkar det antagligen inte så mycket. Men jag dricker aldrig längre, kan inte träna lika hårt då. Man sover sämre om man är ute också, och sen hinner man inte äta lika mycket om man sover igen det på morgonen, så är man mer tom till passet = sämre pass. Märker du inget har du antagligen i en så pass låg växel att du kan göra lite som du vill.

Sooffiiee
2013-08-21, 22:16
Off topic för visso Men jag måste bara tillägga!

Jag jobbar som servitris och under en kväll så serverade jag en engelsman ca 10 starköl vilket gjorde honom redigt full, jag kanske till och med gjorde mig skyldig till överservering ;) Men han var sjukt trevlig och innan han skulle dra när vi stängde vid 01:00 så sa han "see you tomorrow after the Stockholm Marathon!" Min kollega som tyckte att det lät helt osannolikt att han skulle palla med något sådant sa att om han kommer in med medaljen och visar att han kommit i mål så bjuder hon honom på ett mål mat och en öl på husets bekostnad.

Sagt och gjort. Dagen efter ramlar han in ny dushad och med medaljen i högsta hugg, slår sig ner i baren och bara flinar. Han sprang på strax över 4 timmar.

Efter att jag sett vad denna man åstadkommit så finns det absolut inga ursäkter, man kan träna hur bakis man än är!

Ännu roligare är att han sen säger " The first 7 miles i dont even remember" så jävla grym

tjing
2013-08-21, 22:32
Ja jäklar, det var minst sagt imponerande.

cero
2013-08-22, 04:23
Håller fullständigt med.

sumialic
2013-08-23, 12:01
Efter svaren i denna tråd blir jag fundersam över vad det egentligen är som är så dåligt med alkohol när det gäller muskelbyggning såvida fyllan inte påverkar prestationen på ens nästkommande pass?