handdator

Visa fullständig version : Gains på ett års "seriös" träning


otto12345
2013-08-20, 18:13
Skulle vara kul att få "professionell" bedömning av mina gains under mitt första år på gymmet. Jag hade som mål att nå 100 kg i "de tre stora" men lyckades med två av dem så får mig är det ett tungt bakslag...

Sedan 30 Augusti förra året har jag gått ner 20 kg(väger idag ca 85kg och är 185 lång)

Marklyft: började med 50 kg och tar idag 115*4(ej provat att maxa)

Knäböj: Började med 50 kg och tar idag 100*4(ej provat att maxa)

Bänkpress: började med 40 kg och tar idag 90*1

Som sagt jag har tappat lite utav motivationen eftersom att jag inte nådde upp till 100 kg i bänkpress som var mitt mål, därför undrar jag nu om mina gains är "okej" ändå eller bör jag träna ännu hårdare eller liknande.

Jag har testat att köra SL 5x5, 3-split och just nu köra jag Tri-phase.

TheOne1994
2013-08-20, 18:14
hur gammal är du ? Hur mkt väger du ?

otto12345
2013-08-20, 18:16
Är 20 år och väger 85 kg(hög vikt jag vet, går på ny deff om cirkus en månad)

Dennis012345
2013-08-20, 18:17
Imponerande att du har gått ner 20kg! Hur lång är du?

Tycker inte att du ska tappa motivationen, du har bra grund att försätta på!

otto12345
2013-08-20, 18:18
missade att skriva det i första inlägget, la till det nu, jag är 185 och väger 85

Latissimus Dorsi
2013-08-20, 18:18
Absolut inte dåliga ökningar, med tanke på att du även gått ner i vikt. Bra jobbat kompis :)

TheOne1994
2013-08-20, 18:20
det är säkert okej. Du kan ju inte sluta nu :)
Fortsätt lyfta skrot ,nya mål.
Ska du bara slänga detta i graven och vara nöjd ? Nej grabben !! Det är framåt vi ska :)
Lycka till !!

Illustrerade mannen
2013-08-20, 18:40
Bra jobbat och fina ökningar! Inte ska du deppa över bänken! Det är ju den "tyngsta" av de tre och lite drygt 1X kroppsvikten är ju inte illa pinkat. Detta i kombination med din viktnedgång gör att du ska vara riktigt nöjd! Nya mål och nya "gains"!
Mina mål nu är/var 1,5xkv i bänk (uppnått!), 2xkv i böj och 3xkv i mark. Snart...

Dande92
2013-08-20, 19:02
Jätte bra gjort ju!!. Hur har du gått ner i vikt samt ökat i styrka? har du haft olika deff perioder?

Tobbey
2013-08-20, 19:02
Riktigt starkt jobbat! Varför sluta nu? Bänken är ju riktigt fin.

Jag har själv snart tränat 1 år och har också gått ner i vikt under tiden, vi har ganska lika stats. Är 181cm lång.

Start: 96kg, 1 oktober 2012.
Idag: 80,5kg, 20 Augusti 2013.

Knäböj - 50kg halvböj till dagens 130kg "atg" (tränat på mycket rörlighet också).
Bänkpress - 35kg svajigt all-in till dagens 80kg, inge bra ökning alls.
Marklyft - 70kg, inget extremt max, men det var tungt, dagens ligger på 150kg inte heller grisigt maxat.

Ska försöka hinna ner några kilon till typ 77kg, försöka bibehålla styrkan eller kanske t.o.m öka.

otto12345
2013-08-20, 19:57
Illustrerade mannen, tack för feedbacken, det är svårt själv att se att man gjort något bra och när man kollar runt här tycker jag alla lyfter så sjukt tungt så man får lite komplex...

Dande, Jag körde en "bulk" eller vad man nu ska kalla det fram till December, jag lyssnade mest på vad mina kompisar sa vilket resulterade i relativt dåliga resultat. 1a Januari började jag en deff som pågick till början på Juli och var då nere på 78(100 kg startvikt) Körde 3 månaders SL 5x5 under deffen övrig tid var 3-split

Tobbey, tycker dina gains är stört mycket bättre, blir avundsjuk på marklyften och knäböjen. Riktigt imponerande!

Tobbey
2013-08-20, 20:07
Tobbey, tycker dina gains är stört mycket bättre, blir avundsjuk på marklyften och knäböjen. Riktigt imponerande!

Vigt mer eller mindre mitt liv varje dag åt att läsa på om kost och träning samt träna i princip varje dag, följt mina kostplaner och gått ner i vikt, men har hela tiden legat och svajat mellan bulk och deff på senare tider vilket har gett +/- 0 i någon månad, blev lite starkare dock.

Inte så nöjd, hade velat kommit längre. Har dock en mer avslappnad attityd till kosten nu, och träningen försöker jag ha lite roligare på. Jag verkar ju öka på bra ändå så varför ha ihjäl sig själv jämt? :D
Nu går jag ner mycket bättre och blir inte "arg" på mig själv när jag inte får äta kycklingfilé till middag för att morsan lagat potatisgratäng och oxfilé bara för att det "sabbar" min kost.

Det viktigaste är att man tycker det man gör är kul, att man ser framsteg är viktigt också för att man ska orka/vilja fortsätta. Jag tror det är viktigast att fokusera på att göra träningen roligare istället för att pusha sig mot alla mål man har i skallen hela tiden. Om man konstant kan hålla allt på 50-75% i många år istället för 100% / all-out i 2 år kommer man komma längre. Det har jag lärt mig nu även om jag inte hållt på så länge. Började för hårt.

Man får vara nöjd med det man har. Det är ändå en egen "sport" och du tävlar mot dig själv.

Ulvur
2013-08-20, 21:09
Illustrerade mannen, tack för feedbacken, det är svårt själv att se att man gjort något bra och när man kollar runt här tycker jag alla lyfter så sjukt tungt så man får lite komplex...

.....

Att bli fartblind av att hänga på kolozzeum är det fler än du som erfarar kan jag lova. Dina stats är bra, särskilt med tanke på att du gått ned i vikt under tiden så sluta absolut inte nu!

Fuark
2013-08-20, 21:21
85 är inte en hög vikt på 185. Tvekar på att du behöver deffa om det inte enbart handlar om estetiska skäl

Stefan J
2013-08-20, 21:51
Det här är jättefina ökningar på ett år, långt över genomsnittet. Du har mer än fördubblat din styrka och samtidigt gått ner 20kg i kroppsvikt. Din kropp verkar ju svara bra på träning och att du inte är nöjd låter mer som orimliga målsättningar än något annat.

otto12345
2013-08-21, 15:00
Jag vill helst ner runt 10-12% bodyfat innan jag bulkar igen nästa gång, därav valet att deffa, orkar inte "deffa" i 6 månader som det blev sist

AronP
2013-08-22, 08:52
Det här är jättefina ökningar på ett år, långt över genomsnittet. Du har mer än fördubblat din styrka och samtidigt gått ner 20kg i kroppsvikt. Din kropp verkar ju svara bra på träning och att du inte är nöjd låter mer som orimliga målsättningar än något annat.

+1

Folk i allmänhet verkar ha orimliga förväntningar på sig om vad man kan åstadkomma.

Badaboom
2013-08-22, 13:07
Illustrerade mannen, tack för feedbacken, det är svårt själv att se att man gjort något bra och när man kollar runt här tycker jag alla lyfter så sjukt tungt så man får lite komplex...


Nu talar du om människor som tränat hårt i åratal och slitit sig till ökningar under lång tid. Du kan inte jämföra dig med dom innan du själv tränat lika länge. Att få komplex över att man inte presterar lika bra som någon med mångdubbel erfarenhet är bara dumt.

Sen finns det precis lika många människor här, om inte fler, som lyfter mindre än dig för den delen.

RobbanColeman
2013-08-22, 13:21
Nu talar du om människor som tränat hårt i åratal och slitit sig till ökningar under lång tid. Du kan inte jämföra dig med dom innan du själv tränat lika länge. Att få komplex över att man inte presterar lika bra som någon med mångdubbel erfarenhet är bara dumt.

Sen finns det precis lika många människor här, om inte fler, som lyfter mindre än dig för den delen.

Vad är lång tid och hård träning? Förtydliga gärna hur du menar.

Badaboom
2013-08-22, 13:28
Vad är lång tid och hård träning? Förtydliga gärna hur du menar.

Förstår inte vilken del av mitt uttalande du inte förstår. Att folk som bänkar 200 kg har tränat under avsevärt längre tid än TS råder det väl knappast några tvivel om?

RobbanColeman
2013-08-22, 13:31
Förstår inte vilken del av mitt uttalande du inte förstår. Att folk som bänkar 200 kg har tränat under avsevärt längre tid än TS råder det väl knappast några tvivel om?

Tror inte TS syftar till dem som tränat 10-15år då han jämför sig...

Jag kan ha fel men jag menar jag har ju svårt att hävda mig i dagsformstråden t ex, fortfarande. Styrkemässigt i de stora tre finns det ju tonåringar här som lyfter galna vikter så jag kan ju förstå frustrationen. Inget att bekymra sig över byggningsmässigt men om man vill bli stark.

Badaboom
2013-08-22, 13:34
Tror inte TS syftar till dem som tränat 10-15år då han jämför sig...

Har ingen aning om vilka han jämför sig med, men det räcker med att någon tränat 2 år för att han ska ha hållit på dubbelt så länge som TS.

Hur som helst, min poäng är att det bara är dumt att börja jämföra sig med massa folk på kolozzeum efter ett års träning och låta det knäcka ens motivation.

RobbanColeman
2013-08-22, 13:39
Har ingen aning om vilka han jämför sig med, men det räcker med att någon tränat 2 år för att han ska ha hållit på dubbelt så länge som TS.

Hur som helst, min poäng är att det bara är dumt att börja jämföra sig med massa folk på kolozzeum efter ett års träning och låta det knäcka ens motivation.

Japp, låter vettigt. ;)

Tänk min situation, 19 år på gymmet, om jag jämför mig med andra är jag sämst av allihop. Ju mer investerad tid jag har desto sämre är jag i förhållande resultat mot nedlagd tid. :D

Det jag menar med slutklämmen är att TS är besviken alldeles för tidigt i karriären. ;)

otto12345
2013-08-22, 14:16
Jag är inte besviken eller har funderingar på att sluta jag kände bara det kändes tråkigt att många andra fått bättre resultat och tappade därför lite motivation. Man vill trots allt få ut maximalt när man lägger ner så pass mycket tid. Så trådens syfte är mer att få feedback om det är dåligt och vad jag isåfall kan göra annorlunda alternativt att det jag gjort so far har visat bra resultat och att jag bör fortsätta på samma väg. Efter att ha läst de svar jag fått så verkar ändå resultaten vara helt okej så jag fortsätter på det jag tidigare kört och visar det sig att ökningar uteblir får jag byta upplägg.

TheOne1994
2013-08-22, 14:18
Jag är inte besviken eller har funderingar på att sluta jag kände bara det kändes tråkigt att många andra fått bättre resultat och tappade därför lite motivation. Man vill trots allt få ut maximalt när man lägger ner så pass mycket tid. Så trådens syfte är mer att få feedback om det är dåligt och vad jag isåfall kan göra annorlunda alternativt att det jag gjort so far har visat bra resultat och att jag bör fortsätta på samma väg. Efter att ha läst de svar jag fått så verkar ändå resultaten vara helt okej så jag fortsätter på det jag tidigare kört och visar det sig att ökningar uteblir får jag byta upplägg.

kör ditt eget race ! Det gäller inte bara träningen i sig. Jämföra dej med andra kan utesluta dina egna resultat. Du är grym precis som DU är !!!

Beemel
2013-08-22, 16:57
Stämmer in i det som skrivits ovan, sådana styrkeökningar samtidigt som du förlorat 20% av din kroppsvikt är verkligen inte att förakta.
Bra jobbat.
Jag har själv, procentuellt, ökat mindre i styrka än dig och bara förlorat hälften så mycket vikt. Och jag är skitnöjd med mina resultat.

Beemel
2013-08-22, 16:58
Jag är inte besviken eller har funderingar på att sluta jag kände bara det kändes tråkigt att många andra fått bättre resultat och tappade därför lite motivation. Man vill trots allt få ut maximalt när man lägger ner så pass mycket tid. Så trådens syfte är mer att få feedback om det är dåligt och vad jag isåfall kan göra annorlunda alternativt att det jag gjort so far har visat bra resultat och att jag bör fortsätta på samma väg. Efter att ha läst de svar jag fått så verkar ändå resultaten vara helt okej så jag fortsätter på det jag tidigare kört och visar det sig att ökningar uteblir får jag byta upplägg.

Har verkligen "många" andra fått bättre resultat, tillåt mig tvivla. Dina resultat är väldigt väldigt bra.

PureWhey
2013-08-22, 17:14
Har verkligen "många" andra fått bättre resultat, tillåt mig tvivla. Dina resultat är väldigt väldigt bra.

Snarare är det väl så att man oftast ser folk som fått bra resultat, ingen uppmärksammar dem med sämre.

Beemel
2013-08-22, 17:33
Snarare är det väl så att man oftast ser folk som fått bra resultat, ingen uppmärksammar dem med sämre.

Sant, men jag står fast vid att det fortfarande inte kan handla om så "många" som dubblar sin styrka och tappar 20% av sin kroppsvikt parallellt

CalleP
2013-08-22, 17:34
Bra resultat för tiden och grymt att du har gått ner 20kg i kroppsvikt och samtidigt ökat styrkan.

PureWhey
2013-08-22, 17:35
Sant, men jag står fast vid att det fortfarande inte kan handla om så "många" som dubblar sin styrka och tappar 20% av sin kroppsvikt parallellt

Jag tycker också det är bra, försökte bara förklara var han kan ha fått sina tankar om "dåliga resultat" ifrån :-).


Le iPhone