handdator

Visa fullständig version : Tankar kring VLCD


imaginationisher
2013-08-20, 13:01
Hej!

Jag skulle behöva lite tips och råd hur jag ska gå tillväga.

Jag är kvinna, 175 cm lång och väger drygt 72 kg, vilket är mer än vad jag är komfortabel med. Jag har tidigare varit relativt "fit" och tränat mycket (främst konditions idrotter), men har gått upp dryga 12 kg i vikt det senaste året då jag har varit skadad (rotatorcuffruptur) och inte kunnat träna som vanligt.

Min fråga är då hur jag ska lägga upp kosten, jag är väldigt otålig av naturen (vilket är en anledning till att rehab har tagit längre än vad det kanske skulle ha behövt göra) och just nu är jag i princip äcklad över hur jag ser ut, och jag antar att träningen inte kommer bli lättare att komma tillbaka till om jag har extra vikt att bära runt på.

I slutändan skulle jag vilja komma ner till mina ursprungliga 60 kg, det är bara vägen dit som jag inte vet riktigt hur jag ska lägga upp.

Det jag har funderat på är att köra någon variant av hemmasnickrad VLCD, med 500 kcal + ungefärligt vad jag förbrukar med träning, tills jag når dryga 65 kg och efter det lägga mig på kaloribalans i några veckor och sedan ta de sista kilona långsamt då jag har kommit igång lite bättre och kanske känner mig lite mer motiverad.

Just nu ser träningen ut ungefär såhär:
Måndag: Styrka, överkropp (rehab)
Tisdag: 1.5 h spinning
Onsdag: Styrka, halvkropps-pass
Torsdag: 1.5 h simning (rehab). 1.5 h spinning.
Fredag: Vila
Lördag: Styrka, underkropp. 1.5 h simning (rehab)
Söndag: 1 h löpning.

Så några förslag eller påpekande på detta? Alla tips mottages tacksamt.

vicarious
2013-08-20, 13:36
VLCD med sådär mycket träning kommer du troligtvis gå in i väggen av. Mer energi eller mindre träning. Min åsikt är alltså att det låter som en dålig idé.

tjing
2013-08-20, 14:40
Nej, fy tusan. Det är för lite mat för så mycket träning.

Du kommer bli utmattad, förkyld och deprimerad.

Prova att käka riktig mat efter mättnad. Plocka bort feta såser, godis, läsk etc. Ät nyttiga fetter, kolhydrater och protein. Börja där och justera allt efteråt. Du kommer nog tappa i vikt p g a den höga träningsdosen.

tlk
2013-08-20, 15:22
Ska du in på det här spåret så leta upp ett ex av Lyle McDonalds "Rapid Fatloss Handbook".

Stryk all konditionsträning. Kör ett minimum av styrketräning för att behålla muskelmass. Och på 500kcal är det protein för hela slanten.

imaginationisher
2013-08-20, 15:24
Jag vet ju egentligen att det är bättre att äta hälsosamt, men jag är rädd för att jag ska bli uttråkad/ge upp om det inte går fort nog. Jag har även funderat på om jag ska kanske ska minska ner på träningen under 2-3 veckor medan jag kör VLCD:n, eftersom en viktminskning känns som prio ett före att börja bygg upp mig själv igen.

Fast jag är nog bara lite dum i huvudet/ lat för av någon anledning känns det tuffare att äta normal + träna än att köra en VLCD + minska på träningen. Måste kanske jobba lite på mina hjärnspöken =D

Gober
2013-08-20, 16:32
Den mängden träning och VLCD? Lycka till ;-)