handdator

Visa fullständig version : Inkomst + Metod. Vad gör du?


Sidor : [1] 2

samsam
2013-08-20, 12:17
Hej!

Jag börjar bli trött på min nuvarande sysselsättning och överväger ett byte.
För detta undersöker jag alla möjliga alternativ.

Vänligen posta:
1) Vad är din Månatliga inkomst?
2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
Valfritt:
3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?

Detta är tänkt som en enkel studie över Orsak och Verkan; Vilken Inkomstmetod kan generera vilken Inkomst, med vilken Nöjdhet.
Jag är 24 år och hade verkligen uppskattat det!

BobaFett
2013-08-20, 13:05
Jobbar som stationstekniker på ett kärnkraftverk. Tror jag tjänade 450000 eller nåt sånt förra året.

Trivs rätt bra med jobbet, 8/10. Däremot trivs jag inte lika mycket i stan där jag bor 6/10. Var tvungen att flytta till en håla pga jobbet.

Reaper123
2013-08-20, 13:30
Jobbar som stationstekniker på ett kärnkraftverk. Tror jag tjänade 450000 eller nåt sånt förra året.

Trivs rätt bra med jobbet, 8/10. Däremot trivs jag inte lika mycket i stan där jag bor 6/10. Var tvungen att flytta till en håla pga jobbet.Av ren nyfikenhet (är tydligen i "samma" branch): Vad har man för utbildning för att jobba som stationstekniker på ett kärnkraftverk? Låter som en helt okej lön imho!

On topic:
1. Ser ut att bli strax under 380kkr iår.
2. Labingenjör på ett kärntekniskt laboratorium.
3. Är nöjd med utvecklingsmöjligheterna och arbetsinnehåll (dock varierande arbetsbelastning) men då jag ej har en tillräckligt bra utbildning så ligger jag enligt mig lite för lågt i lön för att se att detta är ett ställe jag kommer jobba hela mitt liv för siktar högre! (går i tankar att byta snart för inne på år nr 4)

Stort pluss är att arbetet sker 40 timmar per vecka måndag till fredag under dagtid med möjlighet till flex!

speedy83
2013-08-20, 13:40
Jobbar som stationstekniker på ett kärnkraftverk. Tror jag tjänade 450000 eller nåt sånt förra året.

Trivs rätt bra med jobbet, 8/10. Däremot trivs jag inte lika mycket i stan där jag bor 6/10. Var tvungen att flytta till en håla pga jobbet.

Av ren nyfikenhet (är tydligen i "samma" branch): Vad har man för utbildning för att jobba som stationstekniker på ett kärnkraftverk? Låter som en helt okej lön imho!

On topic:
1. Ser ut att bli strax under 380kkr iår.
2. Labingenjör på ett kärntekniskt laboratorium.
3. Är nöjd med utvecklingsmöjligheterna och arbetsinnehåll (dock varierande arbetsbelastning) men då jag ej har en tillräckligt bra utbildning så ligger jag enligt mig lite för lågt i lön för att se att detta är ett ställe jag kommer jobba hela mitt liv för siktar högre! (går i tankar att byta snart för inne på år nr 4)

Stort pluss är att arbetet sker 40 timmar per vecka måndag till fredag under dagtid med möjlighet till flex!

Intressant att hitta gelikar, är inte i exakt samma bransch utan jobbar med kärnavfallet, men är ju så nära man kan komma :)

BobaFett: Kul att du bor i Ohamn, gör jag också och precis som dig var det jobbet som drog mig hit.

OnT: Har väl ca: 400.000:-/år skulle jag tro och jobbar 40h/v dagtid. Resor förekommer men inte så frekvent.

Arbetar med inköp och trivs väldigt bra. Finns mycket att lära och utvecklingsmöjligheterna är ganska goda får man nog ändå säga.

Kokosbjornen
2013-08-20, 13:55
Kan tänka att ålder och erfarenhet spelar roll i ekvationen också. Själv blir jag 23 i år.

1. Ganska precis under 300k i år
2. Service Desk Analyst, mitt första jobb.
3. Har trivts mycket bra under de 2.5 år som jag varit här. Mycket varierande jobb på denna arbetsplatsen, men kan vara dags att leta annat med mer avancerade uppgifter. Jobbtiteln gör inte riktigt rättvisa.

BobaFett
2013-08-20, 14:01
Av ren nyfikenhet (är tydligen i "samma" branch): Vad har man för utbildning för att jobba som stationstekniker på ett kärnkraftverk? Låter som en helt okej lön imho!



Drifttekniker. Man får utbildning på jobbet i ett år fast man tjänar rätt mycket mer under utbildningen konstigt nog.

Intressant att hitta gelikar, är inte i exakt samma bransch utan jobbar med kärnavfallet, men är ju så nära man kan komma :)

BobaFett: Kul att du bor i Ohamn, gör jag också och precis som dig var det jobbet som drog mig hit.

OnT: Har väl ca: 400.000:-/år skulle jag tro och jobbar 40h/v dagtid. Resor förekommer men inte så frekvent.

Arbetar med inköp och trivs väldigt bra. Finns mycket att lära och utvecklingsmöjligheterna är ganska goda får man nog ändå säga.

Ni tjänar nog mer än mig i timlön men jag får OB pga skift och sen så kan man tjäna rätt mycket under revision om man vill. Man kommer lätt upp i maxgränsen för övertid på ett år under revision om man vill.

StarkaUlf
2013-08-20, 14:06
Kan tänka att ålder och erfarenhet spelar roll i ekvationen också. Själv blir jag 23 i år.

1. Ganska precis under 300k i år
2. Service Desk Analyst, mitt första jobb.
3. Har trivts mycket bra under de 2.5 år som jag varit här. Mycket varierande jobb på denna arbetsplatsen, men kan vara dags att leta annat med mer avancerade uppgifter. Jobbtiteln gör inte riktigt rättvisa.

Får man fråga om vilka arbetsuppgifter som förekommer vid ett sådant jobb? Bara som exempel.

wintersnowdrift
2013-08-20, 15:27
1) Vad är din Månatliga inkomst?
24500 kr brutto.

2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
Farbror staten betalar mig för att jag ska föra mänskligheten framåt (a.k.a: jag är doktorand).

3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?
8-9 just nu. Man tjänar ju inte så bra under tiden man är doktorand men det reder nog upp sig när jag är klar. Väldigt roligt hittills (har bara hållit på ett år), men det kräver att man klarar av att jobba självständigt vilket inte är så lätt som man kan tro alla gånger. Jag mår bra av det när det går bra och jag har flyt, mindre bra när något strular eller skiter sig :).

//Kristin

Mjukis
2013-08-20, 15:52
1) 43k brutto månad.
2) Systemutvecklare
3) Jodå, så länge man får hålla på med problemlösning är det riktigt skoj, annars kan det va ganska B. Samt kan gymma på lunchen om jag känner för det.

tearz
2013-08-20, 15:58
Just nu : Inte ett piss
2. Jag studerar för att på sikt kunna dra in lite större slantar genom mitt arbete,samt finna något jag trivs bra med och kan tänka mig syssla med fram till pension.
3. Mycket nöjd med mitt val för tillfället,gäller att se framåt.


=DDD

Rikard Jansson
2013-08-20, 17:01
1.) Mellan 4000-6000 i månaden
2.) Jobbar mellan 4.5-9 h i veckan som croupier och ströjobbar 2-6 h här och där
3.) 10/10 :)

Eldhroka
2013-08-20, 17:08
2000-3000/månad (CSNbidrag)
Studerar
Mycket nöjd

shut teh face
2013-08-20, 17:34
1) 43,000
2) Systemtekniker eller IT-arkitekt?
Valfritt:
3) 8/10, trivs som fisken men inte nöjd med lönen för det arbete jag utför, med tanke på kompetensprofil och vad jag skulle kunna haft på andra företag. Egentligen är jag nöjd med lönen också, men låg ålder (inte jobbat så länge), hus, bilar, barn, gör att jag inte direkt har några pengar. Lite tidigt med vissa saker helt enkelt :)

Pushit
2013-08-20, 17:47
Det vore ju intressant om ni skrev er utbildning också!

Ronn
2013-08-20, 17:57
Djuphavsfiskare, drar in ca 150 laxar om dan, utbildad fritidspedagog.

Trivs som fisken.

kaffekopp
2013-08-20, 18:00
arbetslös
0kr
5 års arkitekt utbildning


gief job plix

Captainwide
2013-08-20, 18:01
Skola.
1050 kr i månaden. (Glad för allt jag får) Lång pendling. Tråkig miljö. Inte direkt mina favorit ämnen, men kunskap är kunskap. 6/10

421
2013-08-20, 18:03
1) just nu symboliska summor + pappa betalar
2) göra praktik utlandstjänst (ambassad/konsulat)
3) väldigt roligt och intressant

När jag blir klar utbildning så är startlön ~160K USD / år i privat sektor eller hälften om man artbetar department of state / department of justice

hallar
2013-08-20, 19:41
ST-läkare. Grundlön 41000. Lönebesked vanligen 55-70 000 då pga jourersättningar. Arbetar mycket.

Extremt roligt och givande.

Yxel
2013-08-20, 20:39
27500 grundlön i månaden som ingångslön. Tillkommer OB + lite traktamente
Lokförare
60 veckors utbildning man klarar i sömnen.
Ett yrke man klarar i sömnen
Göra lite, för "mycket" pengar
Trivs 10/10.

Wzup2u
2013-08-20, 20:46
piss betalt jobbar inte 100 % på långa vägar..
låg betald med låga timmar.
=måste snart fixa heltidsjobb med mer lön....
funkar inte i längden snart.
dock vill jag inte ha massa skit jobb heller , bara slita för pengar med något jag hatar aldrig... hellre gatan.

olander08
2013-08-20, 21:20
1) 43k brutto månad.
2) Systemutvecklare
3) Jodå, så länge man får hålla på med problemlösning är det riktigt skoj, annars kan det va ganska B. Samt kan gymma på lunchen om jag känner för det.

Hur lång arbetslivserfarenhet har du som utvecklare?

OnT:
0:-
Nyutexaminerad och arbetslös, vilket förhoppningsvis ändras imorgon.

Gpajpen
2013-08-20, 21:36
Bagare.

Har deg upp till öronen så jag klarar mig.

Trivdes bättre förut när vi var 2 bagare, en smet.

Chrillee
2013-08-20, 21:47
1) 43,000
2) Systemtekniker eller IT-arkitekt?
Valfritt:
3) 8/10, trivs som fisken men inte nöjd med lönen för det arbete jag utför, med tanke på kompetensprofil och vad jag skulle kunna haft på andra företag. Egentligen är jag nöjd med lönen också, men låg ålder (inte jobbat så länge), hus, bilar, barn, gör att jag inte direkt har några pengar. Lite tidigt med vissa saker helt enkelt :)

Vår platschef har inte ens den lönen :confused:

Sjukt var folk håvar in cash.

shut teh face
2013-08-20, 21:56
Men vad är bra lön egentligen, vad har man efter skatt, 29k? Jag har ett antal tusenlappar mer än vissa andra, vad är detta egentligen värt? Har man familj och f-ledigheter hit och dit, kan ha lite finare bil kanske (jag kör dock skoda :D).

På lång sikt kan det göra att man har mer pengar om man sparar, men vad är 100,000 på kontot, ett bröllop? Inte ens det ibland. Man anpassar utgifterna efter inkomsten.

Oavsett lön, så anser jag mig ha bra inkomst när jag kan spara 10-15k i månaden minst, det kunde jag förut när vi bodde i lägenhet, men inte längre. När frun börjar jobba igen så kan jag kanske erkänna att jag har bra lön igen, min dröm är att kunna spara 50% av allt som kommer in, ca 20k minst.

Minimjölk
2013-08-20, 22:00
Bagare.

Har deg upp till öronen så jag klarar mig.

Trivdes bättre förut när vi var 2 bagare, en smet.

:D

Jag skrattade högt åt din lilla ordvits. Behövde det efter att ha bränt proppskåpet i den andra tråden om "yrkesval".

Pejij
2013-08-20, 22:39
Fyller 22.

1) Snittar ca 42000 kr brutto. (500k/år)
2) Anställd av ett försäkringsbolag och säljer försäkringar över telefon. Jobbar ca 120h/månad. Enbart provisionsbaserad lön.
3) Jag är väldigt nöjd. Jobbat här i snart 3 år. Visst finns det perioder när det inte går lika bra, då jag tvivlar på om jag verkligen vill hålla på med detta. Men fördelarna överväger nackdelarna. Ingen utbildning annat än gymnasiet, jobba lite, tjäna bra.

C.E.J.
2013-08-20, 23:19
Vilken Inkomstmetod kan generera vilken Inkomst,

Vad betyder detta ens? :confused:

kaffekopp
2013-08-20, 23:39
Men vad är bra lön egentligen, vad har man efter skatt, 29k? Jag har ett antal tusenlappar mer än vissa andra, vad är detta egentligen värt? Har man familj och f-ledigheter hit och dit, kan ha lite finare bil kanske (jag kör dock skoda :D).

På lång sikt kan det göra att man har mer pengar om man sparar, men vad är 100,000 på kontot, ett bröllop? Inte ens det ibland. Man anpassar utgifterna efter inkomsten.

Oavsett lön, så anser jag mig ha bra inkomst när jag kan spara 10-15k i månaden minst, det kunde jag förut när vi bodde i lägenhet, men inte längre. När frun börjar jobba igen så kan jag kanske erkänna att jag har bra lön igen, min dröm är att kunna spara 50% av allt som kommer in, ca 20k minst.


kommer inte ihåg vart jag läste/hörde det, men det är inte förrens man kommer upp i 60-70k+(iirc!) per månad man ser någon större skillnad på spenderandet och livskvaliteen, tills dess spenderar folk pengarna på mer eller mindre samma saker med marginell skillnad.

personligen tror jag det är viktigare att välja ett yrke man trivs med än att fokusera för mycket på saldot :)

Minimjölk
2013-08-20, 23:49
Handlar nog mycket om personligheten med. Jag har levt perioder med både låg och hög inkomst utan att mitt spenderande varierat så mycket. Däremot är det klart att jag unnar mig mer när jag har möjlighet. Idag har jag större inkomst än någonsin vilket gör att jag kan leva väl och ändå spara undan/investera runt 60%. Jag är nästan lyckligare över detta sparande än den lyx jag ändå omger mig av i min vardag.

Skulle jag tjäna mer skulle jag troligtvis spara undan ännu mer procentuellt sett

Yes
2013-08-21, 06:31
Större ekonomisk trygghet, mer pengar till boende, bil, vardagslyx och nöjen... Nä hörrni, det spelar inte så stor roll vad man tjänar. ;)

OnT så:

25kkr/mån brutto plus extrajobb någon lördag i månaden.

Byråkrat.

Trivs bra. Utvecklande och varierande arbetsuppgifter med arbetskamrater som är lika knäppa som jag.
Lönen hade gärna fått vara bättre, men som ny går jag i en lönetrappa så den borde öka fort det kommande året. 8/10.

Utbildning som krävs är 120hp inom juridik, ekonomi eller socionomi.

Minimjölk
2013-08-21, 08:00
Självklart spelar de ekonmiska förutsättninagrna stor roll före ens välmående. ja ghar nog aldrig mått bättre och det råkar i mitt falla sammanfalla med att jag aldrig haft det bättre ekonomiskt. I mitt fall har jag däremot varit riktigt lycklig även i perioder när jag haft det rejält fattigts ställt men visst ger pengar förutsättningar.

För egen del är det främst valmöjligheterna som lockar. Att kunna välja vad man vill ha och lägga sina pengar på istället för att tvingas välja en viss vara pga att ekonmin inte tillåter någon annan.

Detta är speciellt synbart i min matkorg. Tidigare köptes oftast billigare alternativ in med följd att maten blev av betydligt sämre standard. I takt med jag blivit bättre på matlagning och köper finare råvaror blir ju mina anrättninagr betydligt roligare att tillaga och inmundiga. Om detta mest beror på att jag blivit äldre och mer kräsen eller om jag pga min ekonomi tycker det är värt X antal tusenlappar extra varje månad kan jag inte svara på men det är en sköna känsla att kunna unna sig det kött och de grönsaker jag vill och kunna köpa en finare flaska vin till detta. Måltiden blir ju sååå mycket bättre.

Är väl egentligen samma sak inom en massa andra områden.

kaer
2013-08-21, 08:14
a) Runt 50k. Är _väldigt_ nöjd med min lön, även om jag inser att ja skulle tjäna mer på att ha eget. Är väl egentligen lite mindre eftersom vi väljer själva hur mycket som ska sättas av till pension och betalar all utrustning själva, men det har sina perks med.
b) It-konsult/systemutvecklare.
c) Är otroligt nöjd med allting runt mitt arbete, även om det såklart finns roliga och mindre roliga uppdrag. Stor skillnad mellan utmanade nyutveckling och förvaltning av gamla sunkiga system. Men mitt företag är fantastiskt, chefer, kollegor osv osv.

Edit: Jag är 39 år.

Magnus N
2013-08-21, 08:19
Vänligen posta:
1) Vad är din Månatliga inkomst?

~28k

2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?

Jobbar som elektriker

Valfritt:
3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?

Överlag positivt, 7/10

Mental
2013-08-21, 08:33
Självklart spelar lönen roll, men inte jättestor roll.

Jag bytte karriär från högavlönat It-jobb via studier till ett lågavlönat vårdyrke (Dietist)
Jag har ungefär hälften netto nu mot vad jag hade 2004, men mår sjukt mycket bättre och trivs på jobbet.

Sett till allmänt välbefinnande och livsglädje är studietiden svårslagen, och den var ju ekonomiskt inte ett dugg att hurra för, man hade grundtryggheten men inte mer än så. Så vad man har möjlighet att göra och vilka man umgås med avgör väldigt mycket.

Mental
2013-08-21, 08:35
1) Vad är din Månatliga inkomst?
~25ish brutto

2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
Valfritt: Klinisk dietist i primärvården


3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom? 9/10. Trivs mycket bra på jobbet, ingen söndagsångest och det var kul att komma tillbaka efter semestern. Det enda som drar ned är en del emotionellt jobbiga patientmöten.

TheOne1994
2013-08-21, 08:35
Självklart spelar lönen roll, men inte jättestor roll.

Jag bytte karriär från högavlönat It-jobb via studier till ett lågavlönat vårdyrke (Dietist)
Jag har ungefär hälften netto nu mot vad jag hade 2004, men mår sjukt mycket bättre och trivs på jobbet.

Sett till allmänt välbefinnande och livsglädje är studietiden svårslagen, och den var ju ekonomiskt inte ett dugg att hurra för, man hade grundtryggheten men inte mer än så. Så vad man har möjlighet att göra och vilka man umgås med avgör väldigt mycket.

grymt avis att du vågar ta ett sådant beslut. Jag är i din sits men vågar inte byta jobb pga av lönen...

straycat
2013-08-21, 08:57
Älskar hur alla tjänar 40k+ i denna tråden

För egen del:
19000SEK/månad brutto
snart 24 år
servicerelaterat (ingen krav på utbildning)
Jobbat i snart 1,5år på denna arbetsplats (heltidsvik)

Gpajpen
2013-08-21, 09:06
Bara dom som är ivriga att skriva sörru

Udd3n
2013-08-21, 09:06
Älskar hur alla tjänar 40k+ i denna tråden

För egen del:
19000SEK/månad brutto
snart 24 år
servicerelaterat (ingen krav på utbildning)
Jobbat i snart 1,5år på denna arbetsplats (heltidsvik)

Detta är on teh_internetz. Här tjänar alla jättemycket och 40k+ är medel.

Ladugårdsdörr
2013-08-21, 09:22
1) Vad är din Månatliga inkomst?
Pass, sura miner undviker jag helst. Grinar ni över 40k så är det ingen bra idé att jag droppar mina siffror. Dessutom brukar det provocera något oerhört att vi inte spenderar mer än någon med "normala" inkomster utan skickar in allt överskott som amortering på huslånet.

2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
Konsult, norsk oljeindustri. Suttit hos samma kund i sju år så det har hunnit bli en del på sparkontot samtidigt som jag till viss del växt fast i företaget.

3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?
Jobbet en 3/10, lönen 9/10. Nöjd över att jag vågade säga upp mig i Sverige, packa ryggsäcken och dra hit. Våga chansa är mitt tips, även om tiderna inte är de samma idag som -06.

Mental
2013-08-21, 09:35
Älskar hur alla tjänar 40k+ i denna tråden


Nej, långt i från alla, men de kanske bara är de du ser?

straycat
2013-08-21, 09:41
Nej, långt i från alla, men de kanske bara är de du ser?

Dom är helt klart överrepresenterade iaf

Att ens tjäna 25k är ju sjukt bra imo, skulle vara glad om jag hade sån lön. men vad vet jag! mvh lågavlönad fattigslödder

mycketbrännvin
2013-08-21, 09:52
ca 22000

Jobbar som lagerförsäljare av byggmaterial

Lönen 2/10 Arbetet 3/10. Skit jobb och skit lön, söker hela tiden efter nya möjigheter

mycketbrännvin
2013-08-21, 09:56
Men vad är bra lön egentligen, vad har man efter skatt, 29k? Jag har ett antal tusenlappar mer än vissa andra, vad är detta egentligen värt? Har man familj och f-ledigheter hit och dit, kan ha lite finare bil kanske (jag kör dock skoda :D).

På lång sikt kan det göra att man har mer pengar om man sparar, men vad är 100,000 på kontot, ett bröllop? Inte ens det ibland. Man anpassar utgifterna efter inkomsten.

Oavsett lön, så anser jag mig ha bra inkomst när jag kan spara 10-15k i månaden minst, det kunde jag förut när vi bodde i lägenhet, men inte längre. När frun börjar jobba igen så kan jag kanske erkänna att jag har bra lön igen, min dröm är att kunna spara 50% av allt som kommer in, ca 20k minst.

Nog har det skillnad! Det känns jävligt när varje månad går jämnt ut med lönen och man inte ens kan unne sig ett restaurangbesök med gott samvete. Minst 20 000 netto för att slippa leva som en kyrkråtta

Mental
2013-08-21, 10:01
Nog har det skillnad! Det känns jävligt när varje månad går jämnt ut med lönen och man inte ens kan unne sig ett restaurangbesök med gott samvete. Minst 20 000 netto för att slippa leva som en kyrkråtta

Med 22 brutto har du vad, 17 netto?

Du är antingen en mycket rik kyrkråtta, eller så har du skaffat dig dyra vanor.


Jag har strax under 20 netto, och jag sparar 2.500, amorterar 1700kr och har ett rätt dyrt boende. Och jag har ett öl och mat/restaurangkonto i min budget på 4-5k :P

Pudzianovski
2013-08-21, 10:08
Roade mig med att räkna på medelinkomsten här.

Medelinkomsten ligger på 34 400 cirkus i denna tråden (av de som arbetar med ett vanligt arbete heltid så att säga) .

Gpajpen
2013-08-21, 10:08
Med 22 brutto har du vad, 17 netto?

Du är antingen en mycket rik kyrkråtta, eller så har du skaffat dig dyra vanor.


Jag har strax under 20 netto, och jag sparar 2.500, amorterar 1700kr och har ett rätt dyrt boende. Och jag har ett öl och mat/restaurangkonto i min budget på 4-5k :P

Du har ingen bil, inga avbetalningar, inte ofta köper saker, är äldre och har allt "ordnat" ?

Gpajpen
2013-08-21, 10:09
Roade mig med att räkna på medelinkomsten här.

Medelinkomsten ligger på 34 400 cirkus i denna tråden (av de som arbetar med ett vanligt arbete heltid så att säga) .

Tog du med ladugårdsdörr som jag tror drae in 90

Minimjölk tjänar också som en mindre vd

tlk
2013-08-21, 10:12
CSN som inkomst för tillfället. Räcker och blir över.

10/10 väldigt nöjd med tillvaron just nu.

Pudzianovski
2013-08-21, 10:14
Tog du med ladugårdsdörr som jag tror drae in 90

Minimjölk tjänar också som en mindre vd

Tog med de som skrivit ut någon form av siffra. Tror inte nån av dem gjorde det. Orkar inte kolla.

The_RobRoy
2013-08-21, 10:20
Detta är speciellt synbart i min matkorg. Tidigare köptes oftast billigare alternativ in med följd att maten blev av betydligt sämre standard. I takt med jag blivit bättre på matlagning och köper finare råvaror blir ju mina anrättninagr betydligt roligare att tillaga och inmundiga. Om detta mest beror på att jag blivit äldre och mer kräsen eller om jag pga min ekonomi tycker det är värt X antal tusenlappar extra varje månad kan jag inte svara på men det är en sköna känsla att kunna unna sig det kött och de grönsaker jag vill och kunna köpa en finare flaska vin till detta. Måltiden blir ju sååå mycket bättre.

Är väl egentligen samma sak inom en massa andra områden.

Visst är det kul att lyxa till det ibland och det är säkerligen lite nyttigare för kroppen att äta dyrare råvaror, men jag tycker faktiskt att det tillslut blir blaise att alltid äta dyrare finare mat, man slutar uppskatta det. Det blir det nya normala.

Har efter 2 år i HK blivit skeptisk till att äta ute för mycket, det tappade helt känslan av att vara något speciellt när man köper lunch varje dag och äter middag ute 4-5 dagar i veckan. Förr brukade jag verkligen njuta när man unnade sig att äta ute.

Edit: Jag passar också på lönefrågan, uppenbarligen fortfarande för svensk. De flesta som tjänar bra, inklusive mig jobbar ändå utomlands, så det inte riktigt jämförbart.

speedy83
2013-08-21, 10:22
Du har ingen bil, inga avbetalningar, inte ofta köper saker, är äldre och har allt "ordnat" ?

Att köpa en massa saker är väl inte riktigt relevant för att anse att en nettolön på 17k är dåligt. När jag var 19 ( inte jättelänge sen) hade jag 10-11k netto på heltidstjänst och gick då inte back. Bara fjantigt att höra 20-åringar utan någon högre avancerad utbildning eller erfarenhet gnälla över "bara" 15-18,000 netto.

mycketbrännvin
2013-08-21, 10:22
Med 22 brutto har du vad, 17 netto?

Du är antingen en mycket rik kyrkråtta, eller så har du skaffat dig dyra vanor.


Jag har strax under 20 netto, och jag sparar 2.500, amorterar 1700kr och har ett rätt dyrt boende. Och jag har ett öl och mat/restaurangkonto i min budget på 4-5k :P

ca 16. Hyran 4000, eletricitet 700, bensin 1500, räkningar/försäkringar 1000 maten +2000. Som du ser så är det här nog ganska normalt för dom flesta, delar dessutom på kostnaderna med sambon. Självklart man man ju leva på pasta och tonfisk för att dra ner kostnaderna lite men hjälper ej så mycket.

TheOne1994
2013-08-21, 10:29
En 24 åringa som har 24000:- ska inte jämföras med en 40 åring som har 35000:-. Alla har börjat lågt och arbetat sig uppåt...kan nästan jämföras med att bygga muskler :) Idag ska ju allting gå so fort.

Simel
2013-08-21, 10:31
ST-läkare. Grundlön 41000. Lönebesked vanligen 55-70 000 då pga jourersättningar. Arbetar mycket.

Extremt roligt och givande.

Vad för ST?

speedy83
2013-08-21, 10:32
en 24 åringa som har 24000:- ska inte jämföras med en 40 åring som har 35000:-. Alla har börjat lågt och arbetat sig uppåt...kan nästan jämföras med att bygga muskler :) idag ska ju allting gå so fort.

+1

Simel
2013-08-21, 10:33
bagare.

Har deg upp till öronen så jag klarar mig.

Trivdes bättre förut när vi var 2 bagare, en smet.

:d :d

Pepz
2013-08-21, 10:36
har för mig att medianinkomsten i sverige är under 20kkr/månad
självklart är de som tjänar bra mycket mer benägna att skriva i en sån här tråd.

jmf penislängdstråden..


.

Mental
2013-08-21, 10:37
ca 16. Hyran 4000, eletricitet 700, bensin 1500, räkningar/försäkringar 1000 maten +2000. Som du ser så är det här nog ganska normalt för dom flesta, delar dessutom på kostnaderna med sambon. Självklart man man ju leva på pasta och tonfisk för att dra ner kostnaderna lite men hjälper ej så mycket.

Med en sambo att dela de fasta kostnaderna tycker jag att du borde ha råd att unna dig en middag ute ibland.

Vad har du kvar efter fasta kostnader? Jag har efter hyra och räkningar och sparande ca 8k kvar till mat/förbrukning/kläder/resor/nöjen. Och jag har pengar kvar i slutet av varje månad.

tlk
2013-08-21, 10:40
Kanske skulle fylla i bättre:

1) Nettoinkomster nu då: 11000 CSN, ~10000 passiv inkomst. Summa 21k. Fasta utgifter på runt 11 laxar (hyra, el, fessekring, gympakort, etc.). 2000 mat å tillskott kanske. 8000 in i depån.

2) Metod: Sitter på högskolan och är obnoxious.

3) 10/10. Jmf. med när jag jobbade 2 jobb parallellt och tjänade bättre så är det här mycket trevligare. Mer givande med. Den lägre inkomsten har inte gjort någon skillnad i vardagliga livet... blir väl mindre i investeringskassan men det är inte hela världen. Känns lite avigt dock så ska dra ner på matkostnaderna med nån 500 spänn och göra vettigare saker med di stålarna.

Mental
2013-08-21, 10:50
har för mig att medianinkomsten i sverige är under 20kkr/månad
självklart är de som tjänar bra mycket mer benägna att skriva i en sån här tråd.

jmf penislängdstråden..


.


Medianlönen i Sverige 2011: 269 726 kr/år

Sammanräknad förvärvsinkomst består av inkomst av tjänst och inkomst av näringsverksamhet. I inkomst av tjänst ingår förutom löneinkomst även inkomst från pension, sjukpenning och andra skattepliktiga ersättningar från försäkringskassan. 2011 års förvärvsinkomst uppdaterad 2013-01-24 på SCB.


~22.400

För de som har skattepliktig inkomst då, som lön, sjukersättning eller pension.



Kollar man på de som förvärvsarbetar hittar jag detta.

http://i.imgur.com/uydY5Su.jpg

Minimjölk
2013-08-21, 10:52
har för mig att medianinkomsten i sverige är under 20kkr/månad
självklart är de som tjänar bra mycket mer benägna att skriva i en sån här tråd.

jmf penislängdstråden..


.

Precis, läser man i denna typen av trådar är det lätta tt man känner sig underbetald. När "var och varanann" 22-åring lyfter över 40k+bonus så känns ens egna slit under 10, 20, 30 år mindre värt om man ligger under den nivån. Visst finns det de som tjänar grova kulor redan i ung ålder men den stora majoriteten har en betydligt lägre lön så detta är något som man får leva med om man känner sig förfördelad.

Hur som helst, om man finner nöje i det kan man ju på Ratsit kolla hur man själv och andra ligger till i Sverige. Detat kanske kan få en att må bättre.

Om inte detta hjälper finns det uträknare hur du placerar dig i världen och där är vi alla extremt lyckligt lottade ekonomiskt. Dessutom är som vi redan konstaterat pengar ingen garanti för lycka, den kan mycket väl uppstå utan pengar men med pengar är det ju lättare att hamna i lyckostadiet tack vare att man är mindre orolig och kan göra lite mer av de saker man vill göra.

mycketbrännvin
2013-08-21, 11:11
Med en sambo att dela de fasta kostnaderna tycker jag att du borde ha råd att unna dig en middag ute ibland.

Vad har du kvar efter fasta kostnader? Jag har efter hyra och räkningar och sparande ca 8k kvar till mat/förbrukning/kläder/resor/nöjen. Och jag har pengar kvar i slutet av varje månad.

Ungefär samma. En bra månad blir jag kvar med ca 1000-1500

tjabon
2013-08-21, 11:15
1) Vad är din Månatliga inkomst?
~ 100 000 SEK , provisionsbaserad.

2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
-Säkerhetskonsult åt lokala restautanger och pizzerior.

Valfritt:
3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?
-Jobbigt med utgifter för ammunition, vapevård, nya knogjärn m.m.
Bra basebollträn är inte billiga heller. Annars trevligt,träffar mycket folk.

tossefar
2013-08-21, 11:21
1) Vad är din Månatliga inkomst?
~ 100 000 SEK , provisionsbaserad.

2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
-Säkerhetskonsult åt lokala restautanger och pizzerior.

Valfritt:
3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?
-Jobbigt med utgifter för ammunition, vapevård, nya knogjärn m.m.
Bra basebollträn är inte billiga heller. Annars trevligt,träffar mycket folk.

Superkul. 15/10 kulpoäng. En riktig fullpott.

Yes
2013-08-21, 11:58
Dom är helt klart överrepresenterade iaf

Att ens tjäna 25k är ju sjukt bra imo, skulle vara glad om jag hade sån lön. men vad vet jag! mvh lågavlönad fattigslödder
25 är inte en bra lön nånstans. Det är högst mediokert, i varje fall i Stockholm.

TheOne1994
2013-08-21, 12:00
25 är inte en bra lön nånstans. Det är högst mediokert, i varje fall i Stockholm.

25000 är bra beroende på vill jag säga.

mycketbrännvin
2013-08-21, 12:01
25000 är inte bra, visst kan det vara ok ifall du spelar tetris 8 timmar per dag men mycket pengar är det ej

Chrillee
2013-08-21, 12:07
25000 är bra beroende på vill jag säga.

Precis. Har lägre lön än så men sparar 4-5k/mån och ändå lever "normalt". I synnerhet när man går från studiebidrag 8k till åtminstone det dubbla netto.

speedy83
2013-08-21, 12:13
Ungefär samma. En bra månad blir jag kvar med ca 1000-1500

Utan att lägga mig i er privatekonomi för mycket undrar jag vart dina pengar då tar vägen, sett till din tidigare post känns det märkligt.

421
2013-08-21, 12:15
Hittar man någon som vill betala en för något man vill göra så gör det!

Ett arbete man tycker om är mycket mer värt högre lön och de mindre pengarna man tjänar sparar man in på mindre ångestköp.

Ladugårdsdörr
2013-08-21, 12:21
Ett arbete man tycker om är mycket mer värt högre lön och de mindre pengarna man tjänar sparar man in på mindre ångestköp.

Dumheter.

Kokosbjornen
2013-08-21, 12:23
Får man fråga om vilka arbetsuppgifter som förekommer vid ett sådant jobb? Bara som exempel.

Framför allt support till användarna i huset. Men vi är 3 stycken på dryga 200 anställda och 2 som ansvarar för standardsupport. Så mycket frågor från dom anställda om program osv.

Utöver det, hantera servrar, licenser, i viss mån nätverk, telefoni, distribution av mjukvara, hårdvara, policys.

tlk
2013-08-21, 12:35
Hittar man någon som vill betala en för något man vill göra så gör det!

Ett arbete man tycker om är mycket mer värt högre lön och de mindre pengarna man tjänar sparar man in på mindre ångestköp.

Håller helt klart med. Att ha ett jobb där man verkligen trivs till 100% sina 8 timmar / dag (eller hur många man nu råkar lägga på det) är fasiken svårt att värdera i pengar.

TheOne1994
2013-08-21, 12:36
sen för att vara riktigt tradig: pengar har ingen större betydelse i längden. Du har samma tankar i livet vare sig du har 10000:- eller 45000:- :)
Pengar gör inte dej lyckligare...nått i den stilen heter det :)

Sheogorath
2013-08-21, 12:40
sen för att vara riktigt tradig: pengar har ingen större betydelse i längden. Du har samma tankar i livet vare sig du har 10000:- eller 45000:- :)
Pengar gör inte dej lyckligare...nått i den stilen heter det :)

Det är nog väldigt sant. Det krävs en viss ekonomiskt nivå (som är låg) för att kunna vara maximalt lycklig, tror jag. Sen blir det i all väsentlighet en personlighetsfråga.

Vinner man på lotto kommer man tillfälligt att vara superlycklig, och förlorar man massa pengar kommer man bli tillfälligt deprimerad, men sen faller man tillbaka i sin normalmisär efter några månader. :D

NickeSthlm
2013-08-21, 12:41
Förstår inte varför folk blir så sjukt provocerade av att se vad andra tjänar. Sjukt typiskt svenskt att det på något sätt ska vara fult att tjäna pengar och när folk skriver ut precis det TS undrar över så blir det direkt snoppmätartråd?

Antingen skaffar ni förutsättningarna för att skaffa ett jobb där ni tjänar bra med pengar eller så tar ni ett jobb där ni trivs bra. Har ni tur så smäller ni bägge två i ett och samma jobb. Trivs ni inte på era jobb eller tycker ni lönen suger? Gör något åt saken..

Jag tjänar idag mer än dubbelt så mycket som jag gjorde när plockade min första lön efter skolan för 13 år sedan. Ska ärligt säga att det inte gjort mig speciellt mycket rikare då man drar på sig nya vanor och kostnader så idag har jag ändå inte speciellt "mycket" pengar kvar varje månad. Men jag har ju mig själv att skylla ;)

1. Mediasäljare
2. ca 35000/månaden
3. 10/10 Trivs riktigt bra med det jag gör på dagarna. Tycker att det är kul att göra både affärer och ha kontakt med andra människor så det här passar mig perfekt. Utbildning? Läst och lärt mig mycket själv, internutbildningar mm...

Mental
2013-08-21, 12:51
Vilka har du uppfattat som sjukt provocerade?

hilfebre
2013-08-21, 12:51
1. Soldat, Försvarsmakten.
2. 20k brutto / ca 45 brutto under insats.
3. 8/10. Bra kollegor, stundtals utmanande och stora möjligheter att gratis genomgå roliga utbildningar. Träna på arbetstid är också riktigt värdigt.

Mental
2013-08-21, 12:53
Pengar är ganska oviktigt så länge man har de... När det fattas är det plötsligt skitviktigt och nästan det enda man tänker på.

Det är inte en kul känsla när man hela tiden förlorar sömn och mår illa över hur man ska få in till nästa hyra.

tlk
2013-08-21, 12:56
Pengar är ganska oviktigt så länge man har de... När det fattas är det plötsligt skitviktigt och nästan det enda man tänker på.

Det är inte en kul känsla när man hela tiden förlorar sömn och mår illa över hur man ska få in till nästa hyra.

Är ju dock inget som händer i Sverige, som svensk medborgare, eftersom man kan få ekonomiskt bistånd från närmsta socialförvaltning. Och existensminimum är väl tilltagen här i landet.

Förutsatt att man inte förväntar sig att det ska betala för lyxartiklar (telefonabonnang och dylikt, exempelvis).

421
2013-08-21, 12:56
Pengar är ganska oviktigt så länge man har de... När det fattas är det plötsligt skitviktigt och nästan det enda man tänker på.

Det är inte en kul känsla när man hela tiden förlorar sömn och mår illa över hur man ska få in till nästa hyra.

Detta är väldigt sant.

Min erfarenhet är att de som ogillar jobbet mest även spenderat mest pengar på materiella saker.

spoon
2013-08-21, 12:58
Hittar man någon som vill betala en för något man vill göra så gör det!

Ett arbete man tycker om är mycket mer värt högre lön och de mindre pengarna man tjänar sparar man in på mindre ångestköp.

Det måste inte vara ett motsatsförhållande mellan att tjäna bra och att trivas. Varför inte ha båda två?

421
2013-08-21, 13:03
Det måste inte vara ett motsatsförhållande mellan att tjäna bra och att trivas. Varför inte ha båda två?

De behöver inte vara motsats men ordningen jag väljer är att trivas och sedan betalning.

TheOne1994
2013-08-21, 13:07
Förstår inte varför folk blir så sjukt provocerade av att se vad andra tjänar. Sjukt typiskt svenskt att det på något sätt ska vara fult att tjäna pengar och när folk skriver ut precis det TS undrar över så blir det direkt snoppmätartråd?

Antingen skaffar ni förutsättningarna för att skaffa ett jobb där ni tjänar bra med pengar eller så tar ni ett jobb där ni trivs bra. Har ni tur så smäller ni bägge två i ett och samma jobb. Trivs ni inte på era jobb eller tycker ni lönen suger? Gör något åt saken..

Jag tjänar idag mer än dubbelt så mycket som jag gjorde när plockade min första lön efter skolan för 13 år sedan. Ska ärligt säga att det inte gjort mig speciellt mycket rikare då man drar på sig nya vanor och kostnader så idag har jag ändå inte speciellt "mycket" pengar kvar varje månad. Men jag har ju mig själv att skylla ;)

1. Mediasäljare
2. ca 35000/månaden
3. 10/10 Trivs riktigt bra med det jag gör på dagarna. Tycker att det är kul att göra både affärer och ha kontakt med andra människor så det här passar mig perfekt. Utbildning? Läst och lärt mig mycket själv, internutbildningar mm...

underbart !!!
svårare än så är det inte, vill du något så tar du dej dit. Eller som svensk ställer du dej i ledet och tittar på :)

mela
2013-08-21, 13:09
1) Vad är din Månatliga inkomst?
34440 brutto

2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
Lagermedarbetare

Valfritt:
3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?
6/10
Trivs bra med lön och kollegor. Slitsamt jobb som sliter ut kropp, ostimulerande och omotiverande. Slutar dock om 3 veckor för att studera till något som komme att ge mig lägre inkomst.

Scratch89
2013-08-21, 13:20
Jag kommer att gå in med en lön på runt 22k innan skatt när jag har tagit examen, känns väl sådär. Men, vad ska man annars göra med alla pengar? :D

När/om jag hamnar där jag vill hamna om några år kommer jag att tjäna betydligt bättre, säg 30-35k, men frågan är ju om det är värt det då vidareutbildningarna är svindyra.

Zorban
2013-08-21, 13:43
1. 41k, plus en relativt säker 15% bonus
2. IT-ingenjör
3. 7/10. Trivs i allmänhet med mitt yrkesval, men finns absolut mer spännande saker jag kan göra än det jag sysslar med just nu.

Rent ekonomiskt så tycker jag inte att någonting skiljer sig mellan nu och när jag hade 14-15k mindre som nyutexaminerad för några år sedan, lever exakt likadant. Blir extremt mycket skatt, och på det som blir över är det mest småsaker som smyger sig in i vardagen, typ lite bättre matvaror och lite dyrare resor.

mycketbrännvin
2013-08-21, 13:44
Utan att lägga mig i er privatekonomi för mycket undrar jag vart dina pengar då tar vägen, sett till din tidigare post känns det märkligt.

Tillskott, gymkort, kläder, ca 1000 till utekvällar sen tillkommer ju olika kostnader som man ej räknat olika servicar osv. enda jag satsar på är träningen och kläder ( dock köper jag knappt nånting alls nuförtiden). Har en mycket billig bil, precis allt är det billigaste man kan få från laptop till knivar och gafflar. Sanningen är at det är dyrt att leva

Yes
2013-08-21, 13:45
25000 är bra beroende på vill jag säga.
Det är bra om man jobbar 2 dagar i veckan, men det är inte mycket pengar.

mycketbrännvin
2013-08-21, 13:50
sen för att vara riktigt tradig: pengar har ingen större betydelse i längden. Du har samma tankar i livet vare sig du har 10000:- eller 45000:- :)
Pengar gör inte dej lyckligare...nått i den stilen heter det :)

Nu var ditt exempel ganska extremt men nog skiljer det sig mycket i långa loppet. Blir du med 10 000- 15 000 netto mer kvar i handen så nog gör det skillnad, du har råd med ´bättre bostad osv. och nog gör det dig lyckligare. Skillnaden kan ju också vara en bil, ett par utomlandsresor, en större tv, kanske det inte har nån betydelse i långa loppet men nog ändras levnadsstandarden

speedy83
2013-08-21, 13:53
Tillskott, gymkort, kläder, ca 1000 till utekvällar sen tillkommer ju olika kostnader som man ej räknat olika servicar osv. enda jag satsar på är träningen och kläder ( dock köper jag knappt nånting alls nuförtiden). Har en mycket billig bil, precis allt är det billigaste man kan få från laptop till knivar och gafflar. Sanningen är at det är dyrt att leva

Ok, men då köper du ju mycket "övrigt" inte direkt så att du knappt överlever sen vill man alltid ha mer, så kommer det alltid vara.

Jag tycker att en lön på 22-25k är väldigt bra betalt om man har ett relativt okomplicerat yrke och inte har någon eftergymnasial utbildning, då det ju måste ge avkastning att studera i 3-5 år där du:

1: drar på dig lån på x hundratusen.
2: inkomstbortfall under denna tid, säg en lön på 20*12=240.000/år*3-5= miljonklassen.

Ska man sedan då bara tjäna någon tusenlapp mer än innan blir det ju kontraproduktivt.

TheOne1994
2013-08-21, 14:01
Nu var ditt exempel ganska extremt men nog skiljer det sig mycket i långa loppet. Blir du med 10 000- 15 000 netto mer kvar i handen så nog gör det skillnad, du har råd med ´bättre bostad osv. och nog gör det dig lyckligare. Skillnaden kan ju också vara en bil, ett par utomlandsresor, en större tv, kanske det inte har nån betydelse i långa loppet men nog ändras levnadsstandarden

ja det var ett stort gap på beloppet :)

jag försöker sätta mig in i om prylar kan göra en lycklig. har svårt att se att en platt tv skulle få mig att må bättre. Högre lön bli automatiskt mer prylar det förstår även jag. men ändras ditt beteende /personlighet ? Kanske lite OT men men..

Zorgus
2013-08-21, 14:02
1) Vad är din Månatliga inkomst?
~ 100 000 SEK , provisionsbaserad.

2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
-Säkerhetskonsult åt lokala restautanger och pizzerior.

Valfritt:
3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?
-Jobbigt med utgifter för ammunition, vapevård, nya knogjärn m.m.
Bra basebollträn är inte billiga heller. Annars trevligt,träffar mycket folk.

Tack för dagens garv :hbang:

The_RobRoy
2013-08-21, 14:03
Jag skulle vilja tjäna så bra att jag har råd hjälpa andra människor.

Visst jag kan spara undan en rejäl slant, men som jag tänkt hittills är det fortfarande pengar jag behöver (kontantinsats till bostad osv). Har dock börjat leka med tanken på vilket värde det tillför att jag har riktigt hög levnadsstandard jämfört med vad mina pengar kan hjälpa andra människor här i Asien.

Någon förändring på den fronten lär dock dröjja tills/ifall jag skulle få ett lokalt kontrakt här och börja tjäna pengar som riktigt bankers. Jag är trots allt "bara" 30 år också, så man vet ju inte vad som händer, kanske blir sjuk och behöver pengarna själv.

Raschmus
2013-08-21, 14:09
25tkr brutto + 1-5tkr

Jobbar som administratör och säljare mer än heltid (fastlön). Jobbar extra som bartender på helgerna. Ibland har man ingen lust att arbeta och då kan det bli en tusing i månaden. På semester i sommar blev det mer och då plockade jag 12tkr+dricks från baren i juli.

Trivs 8/10. Det pendlar som alla andra jobb men tycker det går för långsamt att klättra. Dock ligger det mycket i vad Theone1994 nånting skrev tidigare; så jävla bråttom hela tiden. Lär mig oavsett mycket hela tiden. Känner mig som en mini CFO i bolaget som är en del av en stor koncern

Raschmus
2013-08-21, 14:13
Jag skulle vilja tjäna så bra att jag har råd hjälpa andra människor.

Visst jag kan spara undan en rejäl slant, men som jag tänkt hittills är det fortfarande pengar jag behöver (kontantinsats till bostad osv). Har dock börjat leka med tanken på vilket värde det tillför att jag har riktigt hög levnadsstandard jämfört med vad mina pengar kan hjälpa andra människor här i Asien.

Någon förändring på den fronten lär dock dröjja tills/ifall jag skulle få ett lokalt kontrakt här och börja tjäna pengar som riktigt bankers. Jag är trots allt "bara" 30 år också, så man vet ju inte vad som händer, kanske blir sjuk och behöver pengarna själv.

+1.

Kanske inte alls vad du själv tänkte men för egen del har jag ingen längtan att rädda barnen i Afrika eller ge bostad åt Indier som smutsigt tryckts ner pga kastsystemet. Skulle snarare vilja betala av en polares huslån som haft det tjärvt några år. Kunna byta ut mosters garderob för 250tkr som aldrig har råd att unna sig själv någonting. Kunna bjuda en lokal uteliggare på ett års hyra i en hygglig lägenhet. Kunna skämma bort ens lillebror med en resa och lite fräcka kostymer. Dela med mig av lyx, snarare än att hjälpa borde väl passa min önskan bättre.

mycketbrännvin
2013-08-21, 14:17
ja det var ett stort gap på beloppet :)

jag försöker sätta mig in i om prylar kan göra en lycklig. har svårt att se att en platt tv skulle få mig att må bättre. Högre lön bli automatiskt mer prylar det förstår även jag. men ändras ditt beteende /personlighet ? Kanske lite OT men men..

Om du har en ok lön som du klarar dig med så tror jag inte skillnaden är så stor som om du varje månad får fundera hur du skall klara alla räkningar om vi jämför bra lön vs sämre lön. Ökad levnadsstandars= fler resor, dyrar prylar, nyare bil, ev. bättre bostad, fler restaurangbesök. gör det en lyckligare? Mig skulle det iaf göra bra mycket lyckligare...

The_RobRoy
2013-08-21, 14:22
+1.

Kanske inte alls vad du själv tänkte men för egen del har jag ingen längtan att rädda barnen i Afrika eller ge bostad åt Indier som smutsigt tryckts ner pga kastsystemet. Skulle snarare vilja betala av en polares huslån som haft det tjärvt några år. Kunna byta ut mosters garderob för 250tkr som aldrig har råd att unna sig själv någonting. Kunna bjuda en lokal uteliggare på ett års hyra i en hygglig lägenhet. Kunna skämma bort ens lillebror med en resa och lite fräcka kostymer. Dela med mig av lyx, snarare än att hjälpa borde väl passa min önskan bättre.

Jag tänkte inte riktigt heller barnen i Afrika, utan vänner/bekanta/släkt osv som du säger. Men kanske även någon med hjärnan men uppvuxen utan möjligheter

Hur mycket skulle du behöva tjäna för att börja bete dig såhär? Och hur länge skulle du spara till dig själv innan du började?

Raschmus
2013-08-21, 14:24
Om du har en ok lön som du klarar dig med så tror jag inte skillnaden är så stor som om du varje månad får fundera hur du skall klara alla räkningar om vi jämför bra lön vs sämre lön. Ökad levnadsstandars= fler resor, dyrar prylar, nyare bil, ev. bättre bostad, fler restaurangbesök. gör det en lyckligare? Mig skulle det iaf göra bra mycket lyckligare...

Tro fan pengar gör dig lyckligare. Allt annat är bullshit.

Tänk dig att du arbetar 07:00-19:00 på ett jobb du inte gillar. Kommer hem och matar tre barn, umgås med dem den lilla tid ni har för att sedan lägga dig helt förstörd 23:00 och börja om 06:00.

Alternativt arbetar du 07:00-16:00 på ett jobb du inte heller gillar men du slutar fyra för du behöver inte övertiden. Sedan tar du dina tre kids till ett uteställe där ni kan käka gott och bli omhändertagna för att sedan åka till Liseberg eller dylikt. Du somnar 23:00 och vaknar vid 09:00 för du bestämde dig för att ta ledigt, du för jävla mycket pengar så du behöver egentligen inte jobba.

Eller klassikern: "Pengar kanske inte alltid gör dig lycklig men jag gråter fan så mycket hellre i en porsche än i en gammal fiat." Jag krökar hellre ner mina tårar med en schysst whiskey i kostym än en smuggelvodka i ett nerpissat hörn.

421
2013-08-21, 14:24
Mycketbrännvin du blandar lycka med kul och nöje. Tänk vad som gör dig olycklig så får du kanske bättre perspektiv.

mycketbrännvin
2013-08-21, 14:27
Mycketbrännvin du blandar lycka med kul och nöje. Tänk vad som gör dig olycklig så får du kanske bättre perspektiv.

fattigdom gör mig olycklig;)

Raschmus
2013-08-21, 14:32
Jag tänkte inte riktigt heller barnen i Afrika, utan vänner/bekanta/släkt osv som du säger. Men kanske även någon med hjärnan men uppvuxen utan möjligheter

Hur mycket skulle du behöva tjäna för att börja bete dig såhär? Och hur länge skulle du spara till dig själv innan du började?

Svårt att säg. Jag tror inte det har så mycket med sparande att göra. Jag är inte jättesugen på att spara 2tkr/mån för att om 10 år byta ut min mosters garderob med mina surt förvärvade 250tkr. Hade det däremot rullat in en kvarts miljon varje månad hade det varit en ickefråga.

Jag är väl hycklare. Jag tycker egentligen att var man bör skänka 10% till sin omgivning oavsett inkomst men jag själv skänker inte en spänn (förutom en hundring till en luffare då och då).

Jag kan svara att när jag har 50tkr netto i månaden så ska jag börja ge utav helvete men då jag har en sådan längtan efter rikedom lär jag väl investera mitt överskott i exempelvis fastigheter vilket gör att jag ändå inte har några fria sedlar att sprida i min omgivning. Det dröjer nog länge innan man upplever sig så pass rik att man är absolut nöjd med sin tillvaro så man skänker överskottet.

TheOne1994
2013-08-21, 14:38
fattigdom gör mig olycklig;)

vi tänker nog bara lite olika. sånt här är svårt att diskutera, lite som politik :)

det som gör mig lycklig (tanken som får mig att lé ) min tjej och träning. Kom inte med en jvla plåtsak det står BMW i fronten, o platt tv:n kan du kasta på tippen :)

The_RobRoy
2013-08-21, 14:39
Jag kan svara att när jag har 50tkr netto i månaden så ska jag börja ge utav helvete men då jag har en sådan längtan efter rikedom lär jag väl investera mitt överskott i exempelvis fastigheter vilket gör att jag ändå inte har några fria sedlar att sprida i min omgivning. Det dröjer nog länge innan man upplever sig så pass rik att man är absolut nöjd med sin tillvaro så man skänker överskottet.

Exakt ;)

Och 50tkr netto när du dragit på lite på utgiftsidan är inte så bra längre. 20-25k i utgifter per månad, du har 27.5k*12= 330k extra per år i sparande. Pengar, men inte så mycket kvar om du lägger 250k på moster.

nisse1976
2013-08-21, 15:01
det som gör mig lycklig (tanken som får mig att lé ) min tjej och träning. Kom inte med en jvla plåtsak det står BMW i fronten, o platt tv:n kan du kasta på tippen :)

Att en flashig bil eller tv skulle göra en lyckligare tror inte jag heller.

Men skulle du inte vara lyckligare om du och din tjej hade råd att göra lite semestrar ihop, hade råd att ta en spontanweekend till Rom en helg, kan köpa hem god mat och vin på helgerna kontra att inte ha råd att göra nånting som kostar pengar och alltid vara tvungen att käka nudlar?
Det finns ju mellanting med principen kvarstår.

Jag blir definitivt lyckligare av pengar upp till en viss gräns, det som möjliggör det jag nämnde ovan.
Sen om jag har råd att köpa ett hus för 3 eller 4 mille eller om jag får köra fiesta eller porsche tror jag inte gör mig lyckligare.

tlk
2013-08-21, 15:03
Men vadå? En spontanweekend till Rom kostar vad.. några hundringar för flyget? Behövs knappast några stora inkomster för det.

Minimjölk
2013-08-21, 15:09
Hur mycket skulle du behöva tjäna för att börja bete dig såhär? Och hur länge skulle du spara till dig själv innan du började?

1. Till att börja med skulle jag se till att jag har pengar undansparat för en kontaninsats till boende.

2. När jag bor i ett boende jag trivs i skulle jag amortera bort lånet helt

3. parallellt med ovanstående investera och spara pengar så att jag klarar mig med 0kr i inkomst med bibehållen standard i minst 10 år.

4. Under perioden med 2 och 3 ovan skulle jag lägga mig till med en livsstil som jag trivs bra med.

5. När jag under några år kommit till en bra nivå i 4 och då även uppfyllt 2 och 3 kommer jag ju plötsligt och lustigt ha mer pengar än jag behöver och då kan ju bidrag av diverse slag kännas som en bra grej.

Nu är jag redan idag rätt duktig på att bjuda vänner och familj på diverse saker men visst skulle jag kunna bjuda på betydligt mer. För mig är det dock viktigare att bjuda på rätt sak vid rätt tillfälle än att konstant göda alla runtomkring. Hur tråkigt det än låter så blir det snabbt en vana att folk förväntar sig det ena och det andra utan att egentligen uppskatta vad som bjuds. har problem med otacksamhet. Ogillar när människor snålar och utnyttjar det faktum att andra är givmilda och bjuder. Tyvärr finns dessa överallt. Därför gillar jag att bidra till de som minst anar det för då vet jag att det betyder något. Har tex gett en surfplatta och en dator till min moster om inte hade råd att skaffa sig en egen. Denna utrustning bara låg och skräpade hemma hos mig och fyller nu en stor nytta hos henne. Sådant tycker jag känns roligt.

421
2013-08-21, 15:12
Det som ger lycka är personer du omger dig med om ögonblicken du delar med dessa. Det som sedan är olika är lekplatsen och leksakerna.

Det lyckligaste ögonblicket i år är när jag och halvsyster hade picnic, drack billigt vin och åt fettig mat på ett berg här i stockholm och solen gick ner. Hon gav mig då en kram och sa några ord. Då grät jag av lycka.

davvvan
2013-08-21, 15:15
Större ekonomisk trygghet, mer pengar till boende, bil, vardagslyx och nöjen... Nä hörrni, det spelar inte så stor roll vad man tjänar. ;)

OnT så:

25kkr/mån brutto plus extrajobb någon lördag i månaden.

Byråkrat.

Trivs bra. Utvecklande och varierande arbetsuppgifter med arbetskamrater som är lika knäppa som jag.
Lönen hade gärna fått vara bättre, men som ny går jag i en lönetrappa så den borde öka fort det kommande året. 8/10.

Utbildning som krävs är 120hp inom juridik, ekonomi eller socionomi.

Vill du utveckla mer i detalj vad det är du arbetar med och inom vilken sektor?

Minimjölk
2013-08-21, 15:17
Exakt ;)

Och 50tkr netto när du dragit på lite på utgiftsidan är inte så bra längre. 20-25k i utgifter per månad, du har 27.5k*12= 330k extra per år i sparande. Pengar, men inte så mycket kvar om du lägger 250k på moster.

Precis.

Sedan har vi ju skillnaden mellan brutto och netto
I Sverige framförallt är skillnaden mellan hög lön och medelhöglön marginell. 55% skatt på lönen gör ju att en lön som brutto är 20000kr högre per månad "bara" ger 9000kr mer ut i plånboken. 9000kr är ju iofs rätt mycket pengar men för de allra flesta innebär ett jobb där du tjänar 20k extra rejäla förväntingar och krav vilket troligtvis leder till att du jobbar mer och hårdare.

På något eller några år är det lätt att höja sin standard så att din levnadskostnad är 9000kr högre. Vips är du tillbaka där du startade men med mer ansvar och en något nyare bil och kanske ett finare märke på kavajen.

Detat i sig gör nog inte så många lyckligare. kan du däremot byta til lett jobb som passar dig bättre och du dessutom får bättre betalt så du har råd att göra vad du vill samtidigt som du kan säkra din framtid, då har du troligtvis större förutsättningar för at tskapa lycka i din närhet.

mycketbrännvin
2013-08-21, 15:25
vi tänker nog bara lite olika. sånt här är svårt att diskutera, lite som politik :)

det som gör mig lycklig (tanken som får mig att lé ) min tjej och träning. Kom inte med en jvla plåtsak det står BMW i fronten, o platt tv:n kan du kasta på tippen :)

Javisst! men nog är det grädde på på moset att kunna ta flickvännen med sig på en utlandsresa 2ggr/år (ej kanarieöarna) tex. Det bästa med att ha pengar är nog att slippa oroa sig.

The_RobRoy
2013-08-21, 16:05
1. Till att börja med skulle jag se till att jag har pengar undansparat för en kontaninsats till boende.

2. När jag bor i ett boende jag trivs i skulle jag amortera bort lånet helt

3. parallellt med ovanstående investera och spara pengar så att jag klarar mig med 0kr i inkomst med bibehållen standard i minst 10 år.

4. Under perioden med 2 och 3 ovan skulle jag lägga mig till med en livsstil som jag trivs bra med.

5. När jag under några år kommit till en bra nivå i 4 och då även uppfyllt 2 och 3 kommer jag ju plötsligt och lustigt ha mer pengar än jag behöver och då kan ju bidrag av diverse slag kännas som en bra grej.


Om vi antar att man passerat 1. i livet redan och är högavlönad, nyinförskaffad bostad för familjen.

För att uppnå 2. Om vi antar utgifter på 50 000 SEK per månad för ett bekvämt liv. Ett boende med 6 msek kvar på lånet.

Med en lön efter skatt på 100 000 SEK spar man 600 000 SEK per år = 10 år att betala av lånet.

För att uppnå 3. Utgifter 10 år: 50 000 * 12 * 10 = 6 MSEK, detta är lika många år till för att uppnå

20 år för att uppnå det du säger med inte en helt orimlig levnadskostnad för en familj. Det krävs en rätt saftig lön efter skatt och man är en gammal man innan man kan börja bjuda andra på saft & bullar. Bara att ge upp det i Sverige känns det som, 100 netto för en familj kräver 2 löner på runt 80 kakor per näsa.

Olegh
2013-08-21, 16:26
Tycker alltid det känns så fånigt när Minimjölk och (..vem fan var det nu, ja någon mer) börjar skriva om fantasilöner/kostnader. För en annan blir det liksom surrealistiskt och mer än en smula överlägset i sin framställning.

Yes
2013-08-21, 16:32
Eftersom de har lyckats uppnå det är det ju uppenbarligen varken fantasilöner eller surrealistiskt.

Olegh
2013-08-21, 16:42
Det känns så. Varför är en separat diskussion som jag redan nu anar att vi aldrig kommer kunna mötas i. Det var en onödig inflikning, ursäkta.

Scratch89
2013-08-21, 16:48
Tycker alltid det känns så fånigt när Minimjölk och (..vem fan var det nu, ja någon mer) börjar skriva om fantasilöner/kostnader. För en annan blir det liksom surrealistiskt och mer än en smula överlägset i sin framställning.

Jag håller med, fast deras åsikter väger ju dock lika tungt som våra, även fast vi tjänar mindre. Men det låter så... orealistiskt, när folk skriver "Det är väl bara att spara tjugo tusen varje månad så har du kontantinsatsen om ett år!". Jag menar, jag kommer troligen aldrig att få ut över 20 k efter skatt.

Beelz
2013-08-21, 17:02
1) Vad är din Månatliga inkomst?
300 000 - 400 000kr /år
2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
Målare
3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?
9/10 Det är underbart jobb! Man får jobba med kroppen och skapa fina ytor och resultat som man är nöjd med. Uppskattningen av mitt hantverk är mer värt pengarna jag drar in! Men när man får ta reda på skitjobb efter andra suger det riktigt hårt...

Yes
2013-08-21, 17:05
Jag håller med, fast deras åsikter väger ju dock lika tungt som våra, även fast vi tjänar mindre. Men det låter så... orealistiskt, när folk skriver "Det är väl bara att spara tjugo tusen varje månad så har du kontantinsatsen om ett år!". Jag menar, jag kommer troligen aldrig att få ut över 20 k efter skatt.
Det fanns väl inget "bara" i det? Att ta sig dit handlar sedan om att göra rätt val. Om det vore lätt skulle alla rulla i pengar, men att tänka på det som orealistiskt är bara att lägga krokben för sig själv.

För övrigt tror jag du utan större problem kan få en lön på över 20k efter skatt. ;)

Shpendi
2013-08-21, 17:06
Har varit en fattig student nu i 3 år, men kmr börja tjäna 32k i månaden nu i sep. Svårt att säga om jobbet kommer att vara kul men det tror jag verkligen! :D (IT-Konsult)

Ponde
2013-08-21, 17:53
Fattar inte varför vissa i tråden blir "häpna" eller "chockade" av "surrealistiska löner" som vissa anger sig ha. Så länge den personen är en arbetstagare som har 40+h i veckan som denne måste sitta på jobbet+ jobbresor, så är det ju inget som skiljer denna individ från en rörmåkare. Båda jobbar åt andra så att arbetsgivarens företag/aktiebolag blir mera värt--->mer pengar åt kapitalägarna.

Häpen skulle jag bli om någon berättade att denne var rentier, dvs. levde på avkastning från sitt kapital (värdepapper/råmetaller/bostäder/mark) och nästan inte lyfter ett finger på dagarna, gör vad denne vill helt enkelt.

DET är något jag eftersträvar, hade jag fått välja mellan 800k sek/år som rentier eller 5 mille som VD så hade jag utan tvekan varit rentier, ger en mer frihet helt enkelt (med pengar köper du din frihet p.g.a. att du inte behöver löneslava varje vecka för att leva och unna dig åt roliga saker).

Gpajpen
2013-08-21, 17:55
Båda ska lida 40h/vecka i hela deras liv och en får 13 k för besväret och en får 41k? Klart folk blir häpna.

Scratch89
2013-08-21, 17:57
För övrigt tror jag du utan större problem kan få en lön på över 20k efter skatt. ;)

Som sjukgymnast? I think not. :D

Ponde
2013-08-21, 18:02
Båda ska lida 40h/vecka i hela deras liv och en får 13 k för besväret och en får 41k? Klart folk blir häpna.

Jag antar att arbetsuppgifterna/ansvaret skiljer sig markant, även utbildningsnivån...

Mindek
2013-08-21, 18:07
1. Kontorsslav
2. Väldigt mycket med svenska mått, betalar ingen skatt... inte så mkt jämfört med en del andra här
3. Inte så nöjd (6/10) men lönen uppväger det hela. Jobbar med en del trevliga kollegor vilket ju oftast är det som betyder mest.

Akerhage
2013-08-21, 18:25
1. Systemtestare (mjukvara+hårdvara) (Titel: Testingenjör)
2. 23K Brutto
3. Trivs bra med jobbet, varierande emellanåt, ibland lite enformigt. Min "ingångslön" på 23K skall jag försöka trycka upp till minst 27K vid lönesamtal. Utöver den usla lönen, så är jobbet kanon då jag kan ta med min jycke hit samt har flexibel arbetstid.

thenut
2013-08-21, 18:35
1. 38.5k/mån (började på 21k om jag inte minns fel)
2. Systemutvecklare/projektledare
3. 8/10. Har jobbat med samma produkt och mer eller mindre samma folk (i lite lika bolag) i 14 år, en väldigt bra arbetsplats i mina ögon. Sen finns det naturligtvis bra och dåliga dagar, men det kan man nog tyvärr aldrig undvika...

bladhet
2013-08-21, 18:52
Ca 27 000kr/månad
Sketen brevbärare. 27år
7/10 dålig planering, ständig stress, hjärndöda arbetskamrater, betald motion. Vad kan man inte gilla med de??
Men med den lönen lever man gott uppe i dom norrländska skogarna. Hade jag bott i stockholm hade jag förmodligen haft tredjehands kontrakt på en lägenhet i någon sunkig förort. Men här kan man bo i en schyst villa, ha ny bil och fortfarande leva gott!

Alexton
2013-08-21, 19:04
Slutade på arbetet i lördags och nu bär det av med flytt och omskolning.

Tidigare jobb
ca~24-28k månad
säljare leksaksbranchen
5/10 Frihet, trevligt folk och underbara medarbetare. Sen har vi personerna som borde kastrerats innan de hade chansen att föröka sig och sprida sin vidriga avkomma. De som saknar helt förmågan att tänka rationellt eller ta till sig säkerhetsinformation och istället tror att barn uppfostrar sig själva och kan lämnas hur som helst och överallt.
Barnen växer upp till mini versioner av sina föräldrar och soc får en ny medlem i registret.
Bilbarnstol i framsätet felvänd, good stuff. Det är säkert tillverkaren fel när du krockar och barnet huvud flyger 20 meter från bilen.

MasterChief
2013-08-21, 19:09
Vilka fattiglappar ni är. Vet inte riktigt om jag har lust att umgås med er mer.

Akerhage
2013-08-21, 19:16
Vilka fattiglappar ni är. Vet inte riktigt om jag har lust att umgås med er mer.

Så länge du bjussar så är jag jätteschysst!

Chrillee
2013-08-21, 19:28
Ca 27 000kr/månad
Sketen brevbärare. 27år
7/10 dålig planering, ständig stress, hjärndöda arbetskamrater, betald motion. Vad kan man inte gilla med de??
Men med den lönen lever man gott uppe i dom norrländska skogarna. Hade jag bott i stockholm hade jag förmodligen haft tredjehands kontrakt på en lägenhet i någon sunkig förort. Men här kan man bo i en schyst villa, ha ny bil och fortfarande leva gott!

27k för ett jobb där man som 21 åring är gammal? Känner några brevbärare, de ligger runt 18-19k brutto.

Edit: Kollade lönestatistik, drygt 1% har din lön.

Gpajpen
2013-08-21, 19:33
Jag antar att arbetsuppgifterna/ansvaret skiljer sig markant, även utbildningsnivån...

Jo givetvis. Men den som aldrig haft pengar genom hela livet blir det rätt stora (omöjliga för många) ansträngningar att komma "dit" jämfört med någon radhus-svensson familj och uppåt. I många fall måste det liksom sitta redan från grundskolan annars är det kört. Nog om det. Folk blir häpna efterssom många har lika mycket över att spara som andra har deras totala lön in. Det blir surrealistiskt oavsett om man vet att "ansvaret" skiljer sig (säg den arbetare som inte tycket att kontorsnissarna bara dricker kaffe och larvar runt) och utbildningsnivån (matad sen barnsben att skola är viktigt, möjligheter att fokusera på plugg inte en packad morsa, får bo hemma under studietiden alt. får pengar när man fyller 18 till flytt etc etc etc)

Yes
2013-08-21, 19:35
Som sjukgymnast? I think not. :D
Nåja, du har ju många år kvar till pension och lär inte ha en negativ löneutveckling. :)

Vilka fattiglappar ni är. Vet inte riktigt om jag har lust att umgås med er mer.
Jag förstår om någon inte vill beblanda sig med oss fattiga plebejer. :(

Yes
2013-08-21, 19:42
Jo givetvis. Men den som aldrig haft pengar genom hela livet blir det rätt stora (omöjliga för många) ansträngningar att komma "dit" jämfört med någon radhus-svensson familj och uppåt. I många fall måste det liksom sitta redan från grundskolan annars är det kört. Nog om det. Folk blir häpna efterssom många har lika mycket över att spara som andra har deras totala lön in. Det blir surrealistiskt oavsett om man vet att "ansvaret" skiljer sig (säg den arbetare som inte tycket att kontorsnissarna bara dricker kaffe och larvar runt) och utbildningsnivån (matad sen barnsben att skola är viktigt, möjligheter att fokusera på plugg inte en packad morsa, får bo hemma under studietiden alt. får pengar när man fyller 18 till flytt etc etc etc)
Ändå finns det många från svår bakgrund som klarat sig fantastiskt bra.

Det blir förstås extra svårt med de dummaste lärdomarna av alla: Ursäkter och att drömmar är ouppnåeliga.

shut teh face
2013-08-21, 19:53
Gpajpen; det stämmer kanske rätt bra på folk som blir läkare, advokater eller liknande. Men man måste inte jobba med sådant för att uppnå hög lön.

Min morsa är undersköterska, min pappa är är bilmekaniker, jag har aldrig haft någon press att studera, och inte heller haft höga betyg, jag satt exempelvis och spela WoW ett år efter gymnasiet och lökade hemma. Sen fick jag nog och började arbeta mot ett mål. Inom IT kanske det är lättare, om man har intresse, men det går ju att studera mer eller mindre vad man vill i Sverige om man vill förändra sitt liv. Att överleva på CSN är inga problem, och vad spelar några hundra tusen i CSN-lån för roll?

Jag håller med snacket ovan angående att det ser ut som man är på en hög häst när man sitter och tycker angående sparande och ekonomi när man sitter och trycker på väldigt hög lön. Men det finns ingen anledning för någon att sitta och sura över dåligt jobb och dålig lön, en annan sak om man trivs att stå på ett lagerband hela dagarna. :)

Anton Fräs
2013-08-21, 20:03
1) Vad är din Månatliga inkomst?
22 800 kronor, är 22 år och läst fyra år på högskola.

2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
Dietist inom slutenvård

3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?
9/10 Trivs otroligt bra på jobbet nackdelen är att det inte är i hemstaden.

Hoppas kunna få strax över 25000 kronor inom ett par år samt förtjänster vid sidan av från egen firma.

Dreas
2013-08-21, 20:06
1) Vad är din Månatliga inkomst?
Över 25 under 30k
2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
IT-konsult, läste till systemvetare med inriktning på affärssystem.
3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?
Bra dagar 10/10. Dåliga dagar 7/10.
Mår bra och känner att jag utvecklas, men dåliga dagar kommer och man har mindre att göra, då är det inte fullt lika kul.

Gpajpen
2013-08-21, 20:15
Ändå finns det många från svår bakgrund som klarat sig fantastiskt bra.

Det blir förstås extra svårt med de dummaste lärdomarna av alla: Ursäkter och att drömmar är ouppnåeliga.

Många? Skulle säga att jävlitt många INte når sin potential/drömmar just pga svår bakgrund satt stopp psykiskt, psykosocialt, ekonomiskt.

Jo men det är lite det. Jag tjänar t.ex mycket mer än dig och har inte gått högskola. Men alla som gått en utbildning blir auto lite finare för att dom "har gjort" det. Men på vilket sätt är det egentligen svårt om det redan fungerat medel/bra i skolan hela livet och ekonomiskhjälp finns att få av t.ex päron i nödfall osvosv.

Yes
2013-08-21, 20:16
Gpajpen; det stämmer kanske rätt bra på folk som blir läkare, advokater eller liknande. Men man måste inte jobba med sådant för att uppnå hög lön.

En klasskompis till mig stod med ena foten i graven under högstadiet och början av gymnasiet i väntan på organtransplantationer samt komplikationer därav. Efter gymnasiet fick han en liten släng av ryggmärgscancer.

Han blev klar med sin läkarexamen i början av året.

Yes
2013-08-21, 20:22
Många? Skulle säga att jävlitt många INte når sin potential/drömmar just pga svår bakgrund satt stopp psykiskt, psykosocialt, ekonomiskt.

Jo men det är lite det. Jag tjänar t.ex mycket mer än dig och har inte gått högskola. Men alla som gått en utbildning blir auto lite finare för att dom "har gjort" det. Men på vilket sätt är det egentligen svårt om det redan fungerat medel/bra i skolan hela livet och ekonomiskhjälp finns att få av t.ex päron i nödfall osvosv.
Ja, många. Poängen är inte att det på något vis skulle råda brist på folk som misslyckats, utan att motgångar och svårigheter inte behöver definiera ens liv. Människor är inte själlösa produkter av omständigheter, även om dessa påverkar en, utan av sina val.

Livet är inte en tävling i vem som haft det svårast.

Patriarch K
2013-08-21, 20:25
Jag studerar just nu så jag håvar bara in studiebidraget + lån (lånet sparar på en fond till bostad så att jag har råd att betala handpenning på framtida bostad).

Annars jobbar jag som snusprovare 8 timmar i månaden och drar in 2000:- extra. Utöver det jobbar jag också som IT-konsult, men det är ett meriterande studentjobb bara så jag drar enbart in 90:-/h och får enbart betalt för projekt-timmar. Man kan väl då säga 1500:- i månaden där när jag väl har ett projekt.
Har en liten verksamhet vid sidan av också där jag bygger keramikflöjter som jag tänkt sälja. Fast vid det här skedet håller jag på att bygga asmånga så att jag har ett lager och kan götta mig sedan när jag säljer dem. Då är beräknas inkomst ungefär 1000:- i månaden där.

Jag köper även och säljer saker på tradera. Köper billigt från blocket, ebay, loppisar etc och auktionerar ut på tradera. I snitt kanske jag går plus 500:- per månad för väldigt lite arbete.

Ibland händer det att jag får en spelning lite här och var och kan då dra in lite extra cash via musiken. Ibland även på gatan 'a 100:-/h. Totalsumma för musiken kanske blir 500:- i månaden om jag slår ut det över ett år månadsvis.

Totalsumma netto när allt går som det ska = 5500:- + bidrag på 2800 = 8300:-. Inte illa ändå för att vara studerande. Dock brukar det oftast bara bli hälften av det jag nämnt :cool:

shut teh face
2013-08-21, 20:38
Jag studerar just nu så jag håvar bara in studiebidraget + lån (lånet sparar på en fond till bostad så att jag har råd att betala handpenning på framtida bostad).

Annars jobbar jag som snusprovare 8 timmar i månaden och drar in 2000:- extra. Utöver det jobbar jag också som IT-konsult, men det är ett meriterande studentjobb bara så jag drar enbart in 90:-/h och får enbart betalt för projekt-timmar. Man kan väl då säga 1500:- i månaden där när jag väl har ett projekt.
Har en liten verksamhet vid sidan av också där jag bygger keramikflöjter som jag tänkt sälja. Fast vid det här skedet håller jag på att bygga asmånga så att jag har ett lager och kan götta mig sedan när jag säljer dem. Då är beräknas inkomst ungefär 1000:- i månaden där.

Jag köper även och säljer saker på tradera. Köper billigt från blocket, ebay, loppisar etc och auktionerar ut på tradera. I snitt kanske jag går plus 500:- per månad för väldigt lite arbete.

Ibland händer det att jag får en spelning lite här och var och kan då dra in lite extra cash via musiken. Ibland även på gatan 'a 100:-/h. Totalsumma för musiken kanske blir 500:- i månaden om jag slår ut det över ett år månadsvis.

Totalsumma netto när allt går som det ska = 5500:- + bidrag på 2800 = 8300:-. Inte illa ändå för att vara studerande. Dock brukar det oftast bara bli hälften av det jag nämnt :cool:
Du håller på med väldigt mycket olika prylar :)

Exdiaq
2013-08-21, 20:44
Sopgubbe + brödgubbe under sommaren: 31 080kr brutto/månad
Student + brödgubbe under hösten: 6 330kr brutto/månad

Ej nöjd. Trivsamma jobb dock. Pengar är inte allt.

Exdiaq
2013-08-21, 20:46
Jag studerar just nu så jag håvar bara in studiebidraget + lån (lånet sparar på en fond till bostad så att jag har råd att betala handpenning på framtida bostad).

Annars jobbar jag som snusprovare 8 timmar i månaden och drar in 2000:- extra. Utöver det jobbar jag också som IT-konsult, men det är ett meriterande studentjobb bara så jag drar enbart in 90:-/h och får enbart betalt för projekt-timmar. Man kan väl då säga 1500:- i månaden där när jag väl har ett projekt.
Har en liten verksamhet vid sidan av också där jag bygger keramikflöjter som jag tänkt sälja. Fast vid det här skedet håller jag på att bygga asmånga så att jag har ett lager och kan götta mig sedan när jag säljer dem. Då är beräknas inkomst ungefär 1000:- i månaden där.

Jag köper även och säljer saker på tradera. Köper billigt från blocket, ebay, loppisar etc och auktionerar ut på tradera. I snitt kanske jag går plus 500:- per månad för väldigt lite arbete.

Ibland händer det att jag får en spelning lite här och var och kan då dra in lite extra cash via musiken. Ibland även på gatan 'a 100:-/h. Totalsumma för musiken kanske blir 500:- i månaden om jag slår ut det över ett år månadsvis.

Totalsumma netto när allt går som det ska = 5500:- + bidrag på 2800 = 8300:-. Inte illa ändå för att vara studerande. Dock brukar det oftast bara bli hälften av det jag nämnt :cool:

Hur hinner du med att studera egentligen?

Nebuchadnezzar
2013-08-21, 20:53
Hur hinner du med att studera egentligen?

Skulle säga att dom flesta utbildningar går att läsa bredvid ett heltidsjobb om man har lätt för sig akademiskt. Med reservation för obligatorisk närvaro och schemakrockar.

Patriarch K
2013-08-21, 21:00
Hur hinner du med att studera egentligen?

...glömde jag säga att jag har en hög med omtentor bakom mig också? cofffee
Min utbildning är rätt svår också (Chalmers) så det är lite trixigt att få ihop allt, men det är inte så mycket som det låter!

bigtraps
2013-08-21, 21:18
Ca 27 000kr/månad
Sketen brevbärare. 27år
7/10 dålig planering, ständig stress, hjärndöda arbetskamrater, betald motion. Vad kan man inte gilla med de??
Men med den lönen lever man gott uppe i dom norrländska skogarna. Hade jag bott i stockholm hade jag förmodligen haft tredjehands kontrakt på en lägenhet i någon sunkig förort. Men här kan man bo i en schyst villa, ha ny bil och fortfarande leva gott!

Du måste ligga bland de mest välbetalda brevbärarna i landet

leo1
2013-08-21, 21:43
Märklig tråd, får värsta Twin Peaks-känslan. Finns det folk som anser att allt under 40 000:- är dåligt? Känner mig iaf skaplig median.

1) Vad är din Månatliga inkomst?
25k
2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
Lagerarbetare
3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?
Helt okej arbetsuppgifter, bra kollegor, bra arbetsgivare.

Jag har cirka 7 500:- i utgifter varje månad. Bor singel i en mellanstor stad, etta centralt, egen bil. Har råd med semesterresa 2-3 veckor på vintern och 2 veckor på sommaren.

Behöver inte leva snålt. Kan unna mig lite saker. Skulle i princip klara av att bli arbetslös om jag skulle få stämpla.

Patriarch K
2013-08-21, 22:04
Du måste ligga bland de mest välbetalda brevbärarna i landet

Hehe, verkligen. 27.000 är ju en vanlig ingångslön för högutbildade. Att säga att det där är dålig lön är ju bara korkat. En riktigt bra lön imo, speciellt för en brevbärare.

Exdiaq
2013-08-21, 22:14
Du måste ligga bland de mest välbetalda brevbärarna i landet

Risktillägg. Måste hantera hungriga björnar, fulla norrlänningar och bitska käringar dagligen.

Vivaldi
2013-08-21, 22:32
Drar in cirka 40-5000 Brutto

Jobbar som säljare av diverse tidningar på uppdrag av tidningarna själva ( medelåldern på firman = 35+ )

Trivs 3/10 på jobbet då jag visserligen kan gå i god för produkterna samt har fullt flexschema och företaget ej tolererar fulsälj, men jag har ju planer på att arbeta inom något helt annat då jag egentligen behöver något mer intellektuellt stimulerande

The_RobRoy
2013-08-22, 01:19
Tycker alltid det känns så fånigt när Minimjölk och (..vem fan var det nu, ja någon mer) börjar skriva om fantasilöner/kostnader. För en annan blir det liksom surrealistiskt och mer än en smula överlägset i sin framställning.

Jag håller med, fast deras åsikter väger ju dock lika tungt som våra, även fast vi tjänar mindre. Men det låter så... orealistiskt, när folk skriver "Det är väl bara att spara tjugo tusen varje månad så har du kontantinsatsen om ett år!". Jag menar, jag kommer troligen aldrig att få ut över 20 k efter skatt.

Märklig tråd, får värsta Twin Peaks-känslan. Finns det folk som anser att allt under 40 000:- är dåligt? Känner mig iaf skaplig median.


Visst Minimjölk, jag och några till tycker det är roligt att diskutera privatekonomi och brukar ofta blanda oss i sådana trådar. Men den här gången har ju faktiskt allihop som tjänar mycket pengar låtit bli att svara i tråden. Har någon ens med över 50k i grundlön svarat i tråden? Det är en hög lön i Sverige, men det finns mer än hundratusen i Sverige som tjänar så mycket eller mer.

Sen är det flesta på kolo fortfarande tidigt i karriären (jag också) så om man då ska jämföra sig med Minimjölk och Masterchief blir det lite orättvist.

Minimjölk
2013-08-22, 07:42
Jag är med RobRoy här, det är inte min mening att sitta på någon hög häst som vissa liknade vid men om det är så jag uppfattas är jag såklart inte sämre att jag framöver tänker om hur jag uttrycker mig i denna typen av trådar.

precis som RobRoy ser jag ingen som flashar med sin inkomst i denna tråden. Det jag skrivit om är att för min del har min lycka på något sätt korrelerat med mängden pengar men att jag ändå är osäker på om det är pengarna eller bara ett sammanträffande. Jag har också skrivit att jag inte ändrat min livstil enormt mycket sedan tidigt i karriären men visst höjs omkostnaderna när man har två barn, hus och "måste ha" två bilar mm. Jag är medveten om att inte ALLA har möjlighet att tex skaffa hus men de allra flesta i Sverige skulle om de prioriterar annorlunda ha en möjlighet om viljan finns där.

Jag eller någon annan för den delen har ALDRIG sagt att ALLA kan spara 20k. När jag pratar spartermer utrycker jag mig allt som oftast i % och där vidhåller jag min åsikt att man alltid skall se till att ha ett sparande på minst 10% av sin nettolön.

Sedan för att bli lite mer jante så tjänar jag absolut inte de pengarna ni tror jag gör men eftersom jag haft en ekonomisk plan som jag följt i snart 15år har jag sett till att jag har bra förutsättningar idag och framöver och detta är något alla kan göra. Detta har bla gjort att jag har pengar som jag investera och få en fin intäkt istället för att som många andra i min sits sitta med överbelånade kåkar.

Självklart hjälper en fin lön till men 75% av grunden till min nutida ekonomi lade jag när min lön var under medel av de siffror som presenterats i denna tråden.

Som tidigare sagt, jag skall tänka på hur jag formulerar mig framöver för min mening i de flesta av dessa trådarna är faktiskt att hjälpa folk att tänka mer på sin privatekonomi långsiktigt, inte reta upp folk.

Mental
2013-08-22, 08:03
Jag eller någon annan för den delen har ALDRIG sagt att ALLA kan spara 20k. När jag pratar spartermer utrycker jag mig allt som oftast i % och där vidhåller jag min åsikt att man alltid skall se till att ha ett sparande på minst 10% av sin nettolön.



Men det är en otrolig skillnad på att spara 3k i månaden med 30k netto än det är att spara 1600kr med 16k netto.

Minimjölk
2013-08-22, 08:22
Men det är en otrolig skillnad på att spara 3k i månaden med 30k netto än det är att spara 1600kr med 16k netto.

Klart att det är en skillnad men jag skulle inte vilja kalla den otrolig. Det är skillnad på hur du och jag reagerar på 4set bicepscurl med men mitt syfte med att spara i % är att man skall rätta magen efter plånboken. Har du 16k netto är det extra viktigt att göra upp en plan där du minimerar onödiga utgifter och därmed får mer pengar över till vettiga saker. Om man går igenom sitt liv och sin ekonomi finns det alltid saker att göra. Genom att spara 10% eller mer konsekvent så kan man på några års sikt förändra sin ekonomi rejält jämfört med att varje månad bränna varenda korvöre. Framför allt ger det en trygghet och valmöjligheter. Har du noll kronor på banken och vill köpa en sak nu när det är kampanj får du antingen betala överpris med avbetalning alternativt vänta några månader och då spara hårt för att sedan behöva betala fullt pris. Båda alternativen är klart sämre än att du faktiskt har pengar undansparade til ldessa att tillfället dyker upp och då smäller du till. Samma sak på andra hållet. Har du pengar undansparade skapar det en trygghet som gör att du kan handla mer sunt även vid kris.

Har du 30k netto har du större möjligheter till sparande men många blir när de får högre lön fartblinda och bränner alla pengarna ändå då de tycker att de skall unna sig.

Gpajpen
2013-08-22, 08:46
Skillnaden är visst otrolig.
Den med 16 netto kommer kanske att få göra slut med vänner sitt sociala liv, glöm nya kläder, köpa en ramlösa, etcetc. Eftersom dom utgifter alla har kommer att äta upp så pass stor del av inkomsten, så för att spara blir det att sitta inne hela månaden. Bestämma promenader med folk på FB funkar, men känns inte som man har så mycket att prata om.

Ingen som ska spara 3k på 30netto kommer ens behöva anstränga sig. Snarare att det helt enkelt kommer bli över automatiskt bara av att leva normalt, några biobesök cafébesök krogbesök storhandlingar lite fredagsmys och nytt bilbatteri och en tröja.

speedy83
2013-08-22, 09:04
Skillnaden är visst otrolig.
Den med 16 netto kommer kanske att få göra slut med vänner sitt sociala liv, glöm nya kläder, köpa en ramlösa, etcetc. Eftersom dom utgifter alla har kommer att äta upp så pass stor del av inkomsten, så för att spara blir det att sitta inne hela månaden. Bestämma promenader med folk på FB funkar, men känns inte som man har så mycket att prata om.

Ingen som ska spara 3k på 30netto kommer ens behöva anstränga sig. Snarare att det helt enkelt kommer bli över automatiskt bara av att leva normalt, några biobesök cafébesök krogbesök storhandlingar lite fredagsmys och nytt bilbatteri och en tröja.

Jisses lider ordentligt med dig om det är detta livet du tror att 16k netto betyder. Det låter snarare som ett liv på socbidrag eller existensminimum. Att behöva "göra slut" med vänner pga sin inkomst i det läget låter ju helt förvrängt. Då har man sjukt dåliga och fjantiga kompisar!

Dessutom är det ju lite orealistiskt att ta ett exempel på 30 netto också då det inte är jättevanligt att man har det. Borde ju innebära en lön på uppemot 50 brutto vilket man inte uppnår hur som helst.

Gpajpen
2013-08-22, 09:07
Jisses lider ordentligt med dig om det är detta livet du tror att 16k netto betyder. Det låter snarare som ett liv på socbidrag eller existensminimum. Att behöva "göra slut" med vänner pga sin inkomst i det läget låter ju helt förvrängt. Då har man sjukt dåliga och fjantiga kompisar!

Nej men om du ska spara 10%/mån. Ne du gör väl inte slut officiellt fattar du väl men du lär ju lägga allt som kostar på hyllan? Eller räknar ni bara med 21åringar som bor i en kokvrå hyra på 1900 och datorn och säng medflyttad från barndomshemmet?

Zorban
2013-08-22, 09:07
Skillnaden är visst otrolig.
Den med 16 netto kommer kanske att få göra slut med vänner sitt sociala liv, glöm nya kläder, köpa en ramlösa, etcetc. Eftersom dom utgifter alla har kommer att äta upp så pass stor del av inkomsten, så för att spara blir det att sitta inne hela månaden. Bestämma promenader med folk på FB funkar, men känns inte som man har så mycket att prata om.

Ingen som ska spara 3k på 30netto kommer ens behöva anstränga sig. Snarare att det helt enkelt kommer bli över automatiskt bara av att leva normalt, några biobesök cafébesök krogbesök storhandlingar lite fredagsmys och nytt bilbatteri och en tröja.
Är det så vanligt att dom utgifter som "alla har" äter upp 16k netto? Då lever man över sina tillgångar.

stafh
2013-08-22, 09:08
6 ar pa en av sveriges bästa tekniska högskolor, utbildad civilingenjör, havar in hela 1300€ netto per manad och bor i delad lägenhet med fem andra för att ha rad. FML

Zorban
2013-08-22, 09:18
6 ar pa en av sveriges bästa tekniska högskolor, utbildad civilingenjör, havar in hela 1300€ netto per manad och bor i delad lägenhet med fem andra för att ha rad. FML
Hur händer det?

stafh
2013-08-22, 09:35
Hur händer det?

Doktorand :(

http://blog.emergingscholars.org/wp-content/uploads/2012/02/GradSchoolPickOne.jpg

Zorban
2013-08-22, 09:38
Doktorand :(

http://blog.emergingscholars.org/wp-content/uploads/2012/02/GradSchoolPickOne.jpg
Du doktorerar nu altså, utomlands?

Chrillee
2013-08-22, 09:41
Skillnaden är visst otrolig.
Den med 16 netto kommer kanske att få göra slut med vänner sitt sociala liv, glöm nya kläder, köpa en ramlösa, etcetc. Eftersom dom utgifter alla har kommer att äta upp så pass stor del av inkomsten, så för att spara blir det att sitta inne hela månaden. Bestämma promenader med folk på FB funkar, men känns inte som man har så mycket att prata om.

Ingen som ska spara 3k på 30netto kommer ens behöva anstränga sig. Snarare att det helt enkelt kommer bli över automatiskt bara av att leva normalt, några biobesök cafébesök krogbesök storhandlingar lite fredagsmys och nytt bilbatteri och en tröja.

Nu är jag sambo, men ändå. Har ut strax under 17 netto och sparar 3-5k/mån och lever normalt. Det roliga är att man märker att man ändå kan leva rätt bra när polarna gnäller över att de 1 vecka innan lön är urfattiga.

Så det du skriver känns något överdrivet.

stafh
2013-08-22, 09:42
Du doktorerar nu altså, utomlands?

Jupp.

Zorban
2013-08-22, 09:44
Jupp.
Sålänge du inte jobbar i Sverige efteråt så får du säkert igen pengarna :) Var är det förresten, 1300 Euro låter väldigt lite som doktorandlön?

Minimjölk
2013-08-22, 09:44
Är det så vanligt att dom utgifter som "alla har" äter upp 16k netto? Då lever man över sina tillgångar.

Precis det jag fösökte förmedla. Klara man nätt och jämt sig +/-0 varje månad då lever man på gränsen vilket på sikt kommer leda till betydligt sämre förutsättningar än om du faktiskt går plus varje månad.

Jag köper inte alls det faktum att man måste sluta leva för att man skall spara 10% av sin lön. Om man när man får ut 16k inte klarar överleva på 14,4k så lever man i för stor kostym och vad händer då den dagen då man kanske måste gå ned i lön och klara sig på kanske 12k? 16k ut är långt över existensminimum!!


Utöver detta verkar många vilja skämma bort sig själva något helt ofantligt och både vill ha och äta en alldeles för stor kaka samtidigt.
Vissa som får ut 16k bor dyrt, fikar/äter mat ofta ute, nya flashiga kläder men sedan räcker inte pengarna till en ny bil och de börjar klaga alt belånar sig över öronen med dåliga villkor. Man måste välja hur man spenderar sina pengar men min uppfattning är att många vill kunna unna sig långt över vad deras inkomst faktiskt ger möjlighet till. Det är väl det som är grundproblemet och leder till lyxfällan.

Det finns mängder av områden där jag håller igen ekonomiskt, äter tex ute rätt sällan, köper inte speciellt mycket kläder mm. Dessa pengar som jag sparar lägger jag då istället på saker som jag uppskattar mer.

Vi är alla olika och vi får göra våra val, skulle jag gjort om mina ekonomiska val i livet är det få grejor jag skulle ändra med facit i hand. På kort sikt är det jobbigt och tråkigt att leva ekonomiskt men på lång sikt är det fantastiskt. Du kommer få mer pengar at tröra dig med varje månad plus att du kan spara.

Ett enkelt exempel:

Pelle tjänar 10k och bränner 10k, månad efter månad, år efter år. 20 år senare är hans sits oförändrad. han lever för sin lön varje månad.

Oskar tjänar även han 10k men försöker spara/investera lite av detta, han lever därmed sparasammmare och hans kostnader är därför bara 9k och han sparar undan 10%. Efter några år använder han de undansparande pengarna till att amortera på lån, slippa ta lån, köpa saker i rätt tid mm mm. Detta gör att de 9k som han lever för plötsligt bara behöver vara 7,5k med bibehållen standard. helt plötsligt har han 2,5k över att spara, här har han ju mängder med val, spara allt eller faktiskt unna sig mer. Låt säga at than vil ljhöja sin standard så han väljer at tlägga 1,5k på ökad konsumption. Då är han tillbaka på 9k men lever där och då betydligt bättre än Pelle samtidigt som han varje månad kan spara undan 1k. Kör denna runda några gånger så ser ni att efter 20år så kommer Pelle och Oskar ha helt olika förutsättningar trots deras begränsade inkomst.

421
2013-08-22, 09:46
Man kan nästan tro minimjölk arbetar med ekonomi :D bravo.

Chrillee
2013-08-22, 10:04
Ja, det eller sunt förnuft.

421
2013-08-22, 10:05
Kanske men just konceptet med hur sparade pengar senare ökar livsstandarden är lite högre tänkande.

Chrillee
2013-08-22, 10:07
Kanske men just konceptet med hur sparade pengar senare ökar livsstandarden är lite högre tänkande.

Jo iofs, ska nog saxa det till mina kompisar som inte lyckats spara en krona fast de har haft en fast tjänst med ok lön i xx år.

NickeSthlm
2013-08-22, 10:44
Minimjölk:
Mycket bra skrivet. Kan inte annat än hålla med till 100%!

Tror att folk tycker att det är lättare att gnälla över sin situation istället för att göra något åt saken. Klart man kan spara även om man inte tjänar 30k i månaden, handlar endast om att anpassa sig. 10% av sin lön låter som ett bra mål och är något jag själv ska ta efter, har varit usel på eget sparande.

JamesD
2013-08-22, 11:24
Skillnaden är visst otrolig.
Den med 16 netto kommer kanske att få göra slut med vänner sitt sociala liv, glöm nya kläder, köpa en ramlösa, etcetc. Eftersom dom utgifter alla har kommer att äta upp så pass stor del av inkomsten, så för att spara blir det att sitta inne hela månaden. Bestämma promenader med folk på FB funkar, men känns inte som man har så mycket att prata om.

Ingen som ska spara 3k på 30netto kommer ens behöva anstränga sig. Snarare att det helt enkelt kommer bli över automatiskt bara av att leva normalt, några biobesök cafébesök krogbesök storhandlingar lite fredagsmys och nytt bilbatteri och en tröja.

Lol, jag sparar mellan 8-10k på sådan lön utan vidare problem. Känner aldrig att jag missar något eller lider för det.

Mental
2013-08-22, 11:59
Lol, jag sparar mellan 8-10k på sådan lön utan vidare problem. Känner aldrig att jag missar något eller lider för det.

Ja, det är klart att det är enkelt när man bor med mamma som står för mat och hyra ;)

Minimjölk
2013-08-22, 12:04
Skulle vara intressant om de som ligger kring 16k redovisar snabbt hur deras budget ser ut i Lyxfällan-style:

Boende:
Mat:
Transport:
Kläder:
Övrigt:
Sprande:
Lån:

kaer
2013-08-22, 12:43
Har någon ens med över 50k i grundlön svarat i tråden? Det är en hög lön i Sverige, men det finns mer än hundratusen i Sverige som tjänar så mycket eller mer.

Som jag tidigare skrev i tråden så ligger jag där i krokarna, har hängt med lite dåligt men vad är det man ska svara på?
Jag tycker tråden hamnat väldigt mycket off topic ifrån grundinlägget som väl mer handlade om olika framtidsval?

Det fanns väl någon riktigt lång tråd förut om lönenivåer och hur onödigt det var att tjäna över x kr?

Mental
2013-08-22, 12:45
Jag kan bjuppa på min budget, den är från 20130701

http://i.imgur.com/2hhxhDs.jpg

Min utfallsanalys visar dock att jag behöver öka utrymme för kläder/hygien, då både städartiklar och hygienartiklar ingår där. Och mina kostnader för eltanborstar, rakblad, raklödder, deo, hudvård osv äter hela budgetutrymmet och jag får inget över till kläder.

Antagligen om det ska vara rimligt behöver jag vika 500kr månaden bara till kläder, då både vinterjacka, skor och lite jeans och skjortor behöver inhandlas innom närmsta halvåret.

Min budget är fortfarande under utverdering, och när jag missar nallar jag på sparkontot.

I samband med köp av bostadsrätten så brände jag alla buffertar och länsade var enda liten vrå på pengar, så marginalerna är rätt snäva.

Lönen är netto.

Mental
2013-08-22, 12:46
Som jag tidigare skrev i tråden så ligger jag där i krokarna, har hängt med lite dåligt men vad är det man ska svara på?
Jag tycker tråden hamnat väldigt mycket off topic ifrån grundinlägget som väl mer handlade om olika framtidsval?

Det fanns väl någon riktigt lång tråd förut om lönenivåer och hur onödigt det var att tjäna över x kr?

Så är det med diskutionsforum, ämnen blir flytande med tiden. :)

kaer
2013-08-22, 12:52
Så är det med diskutionsforum, ämnen blir flytande med tiden. :)

Vad är du med i för akassa/fackförbund?

Mental
2013-08-22, 12:52
Vad är du med i för akassa/fackförbund?

Naturvetarna/Akademikernas erkända akassa (AEA)
Och en del av min fackavgift går till mitt medlemskap i DRF, dietisternas riksförbund.

The_RobRoy
2013-08-22, 13:30
Som jag tidigare skrev i tråden så ligger jag där i krokarna, har hängt med lite dåligt men vad är det man ska svara på?


Det var mer ett försvar mot de som började främst gnälla på Minimjölk, eller i allmänhet sådana som pratade om höga löner. Kul att du har en bra lön, men det du skrev om pensionen bör du nog tänka på! :)

MasterChief
2013-08-22, 15:34
Min utfallsanalys...

:d Seriöst upplägg!

Själv så tycker jag värdet med att tjäna rätt bra är att jag inte behöver ägna en sekund åt att planera min privatekonomi. Det enda jag har är en stående sparpeng och resten skiter jag i. Däremot har jag märkt att jag blir gradvis snålare mot mig själv ju äldre jag blir. Kanske ett resultat av att jag kanske insett att konsumtion blir man inte direkt gladare av.

Mental
2013-08-22, 15:38
:d Seriöst upplägg!

Själv så tycker jag värdet med att tjäna rätt bra är att jag inte behöver ägna en sekund åt att planera min privatekonomi. Det enda jag har är en stående sparpeng och resten skiter jag i. Däremot har jag märkt att jag blir gradvis snålare mot mig själv ju äldre jag blir. Kanske ett resultat av att jag kanske insett att konsumtion blir man inte direkt gladare av.

Och jag har valt att arbeta med något jag älskar, även om lönen är så pass låg att jag måste planera och budgetera. Jag är mycket nöjd med mitt beslut! :)

tossefar
2013-08-22, 16:31
Och jag har valt att arbeta med något jag älskar, även om lönen är så pass låg att jag måste planera och budgetera. Jag är mycket nöjd med mitt beslut! :)

Du betalar 3800 kr per månad i bara kostnader för lån! Sedan tillkommer 750 kr i amorteringar. Känner du att det är en rimlig skuldsättningsgrad för någon med din inkomst? För mig är det absurt.

The_RobRoy
2013-08-22, 16:40
Du betalar 3800 kr per månad i bara kostnader för lån! Sedan tillkommer 750 kr i amorteringar. Känner du att det är en rimlig skuldsättningsgrad för någon med din inkomst? För mig är det absurt.

Bör du inte tillägga, ifall det är lån tagna med dagens låga räntor? Jag är benägen att hålla med, kalkylen ser tuff ut med en ränta på det dubbla.

Måste ändå säga att det är bra av dig att hålla såpass bra koll på kostnaderna, det hjälper verkligen att lista upp precis allt sådär, man blir ofta förvånad hur mycket pengar som springer iväg. Jag gör det själv alldeles för sällan.

Mental
2013-08-22, 16:45
Du betalar 3800 kr per månad i bara kostnader för lån! Sedan tillkommer 750 kr i amorteringar. Känner du att det är en rimlig skuldsättningsgrad för någon med din inkomst? För mig är det absurt.

Välkommen till stockholm :) Här är det rätt normalt.

Dock tror jag lägenheten på sikt kan ge avkastning, men man vet aldrig.
Jag klarar dubbla räntetrycket då jag har god koll på min ekonomi och inga problem att följa en uppställd budget.
Alternativet är att köpa en billigare lägenhet längre bort och pendla till jobbet, att hyra är inte att tänka på. Då tillkommer antingen bilkostnader, som lätt överstiget vad jag betalar för lån, eller så tid på pendeltåg/buss/t-bana.

Jag pendlade i början, ca 2h per dag. Det är ca 40h i månaden avlönad tid som jag måste lägga för mitt arbetes räkning, och tid är pengar. Jag föredrar att ha mindre medel att röra mig och mer tid över snarare än tvärt om.

The_RobRoy
2013-08-22, 16:49
Välkommen till stockholm :) Här är det rätt normalt.


Ja det är ingen rolig situation, jag ville ha en 2:a när jag skulle köpa 2008:a, räntan va fortfarande runt 6% då och det blev räntekostnader runt 8000 per månad + avgift, så 10 lax i månaden. Jag pallade inte riktigt med det och flyttade till förorten. Så här i efterhand det största misstaget jag kunde gjort då min förortstvåa stigit kanske 200k i värde, medans innerstadslägenheten går 1msek dyrare nu. Men börjar det inte bli väl galna priser i Sthlm nu? Det finns verkligen inget stopp.. ..du tror på fortsatt uppgång?

hultman
2013-08-22, 17:03
Ja det är ingen rolig situation, jag ville ha en 2:a när jag skulle köpa 2008:a, räntan va fortfarande runt 6% då och det blev räntekostnader runt 8000 per månad + avgift, så 10 lax i månaden. Jag pallade inte riktigt med det och flyttade till förorten. Så här i efterhand det största misstaget jag kunde gjort då min förortstvåa stigit kanske 200k i värde, medans innerstadslägenheten går 1msek dyrare nu. Men börjar det inte bli väl galna priser i Sthlm nu? Det finns verkligen inget stopp.. ..du tror på fortsatt uppgång?

Jag köpte min lägenhet i innerstaden för snart tre år sedan. I morgon läggs den ut på hemnet för 50k mer i acceptpris än jag betalade för den. Då steg den 800k i budgivningen, räknar i princip med nollvinst nu. Så, nja, vet inte om de stigit så mycket.

stalegg
2013-08-22, 17:04
Jag har ut en gnutta mer än 16k, brukar få ut ca 17,5k.

Hyra 4500
Mat 3000-5000 allt ätbart/drickbart inkluderat, godis osv.
Bil 2000 uppskattat
El 250
Tele 430
Bredband 380
Kläder kanske 500
Övrigt kanske 500
Har inga lån

Summan blir då ca 12500, alltså 5000 över i månaden som något sorts snitt. Tror att jag oftast ligger strax under 3000 i mat t.ex., så egentligen 6000 kanske. Ibland kan man ju få runt 10k över när man spenderar ovanligt lite. Hoppas jag inte glömt något nu, rafsade ihop detta snabbt!
Sedan köper man ju såklart lite dyrare saker ibland, men då är det ju bra att alltid ha lite pengar över samt ett ok sparkonto, så det märks aldrig direkt av.

JamesD
2013-08-22, 17:20
Ja, det är klart att det är enkelt när man bor med mamma som står för mat och hyra ;)

Nej, då hade man ju sparat 15-16 i månaden :)

bladhet
2013-08-22, 19:12
Det är inte på dom stora inkomsterna man blir rik på utan på dom små utgifterna!

arthax
2013-08-22, 19:15
Det är inte på dom stora inkomsterna man blir rik på utan på dom små utgifterna!

Ligger mycket i det.

bladhet
2013-08-22, 19:16
Du måste ligga bland de mest välbetalda brevbärarna i landet
,
Jag är helt säker på att så är inte fallet, vet dom som har mer på vårat kontor

Ponde
2013-08-22, 19:19
Ligger mycket i det.

Precis, de flesta "höginkomsttagare" lägger ju sprätt på pengarna direkt i form av ökad lyxkonsumtion (tänk läkare, jurister, ekonomer på chefsposition, ingenjörer i chefsposition). Dessa då om de tjänar runt 1 mille om året, tjänar du 3 mille eller mera i året så finns det inte ens så mycket dyrare bilar du kan skaffa/dyrare resor att betala, så det är där du kan spara även om du höjt levnadsstandarden mycket...

davvvan
2013-08-22, 19:24
Blir alltid så jävla inspirerad av att läsa om alla höga inkomster, höga sparanden, disciplin, budget mm. Snöar in mig på just sparandet, eller minimerandet av utgifter en kort stund, plöjer olika forumstrådar och läser in mig på hur man utför det här på allra bästa sätt.

Kan inte ni, som bevisligen klarar av detta, skapa en tråd där vi försöker hjälpa varandra med små tips som underlättar det här och som faktiskt var och en kan ta efter. Stora tips är givetvis också välkomna.

Jag själv är i den sitsen att jag efter några års studier befinner mig ute i yrkeslivet som nyutexaminerad. Jag tjänar normalt, har ett ganska dyrt boende trots samboskap, men jag har lite kunskap om hur jag ska lägga upp mitt sparande på bästa sätt. Sedan någon månad tillbaka sparar jag undan ca 25% av lönen till ett långsiktigt sparande på upp till 5 år, en kontantinsats t ex. Jag har även en tanke på att spara undan 5-10% av lönen till en egen liten buffert utöver det. Vilken sparmetod är bäst beroende på vilka olika tidsperioder man pratar om, ska man sprida ut riskerna osv, osv. Ni fattar.

Finns den här tråden redan så ber jag om ursäkt för min post, men detta är ett område som har intresserat mig stort från och till. Jag får bara inte riktigt tummen ur och går igenom hela min vardag och vad den innehåller - lön, räkningar, onödiga utgifter, spontana köp, fasta avgifter, materiellt överflöd mm.

Men utifrån det jag har läst i den här tråden så finns det många som bevisligen gjort många saker på rätt sätt, kanske andra som försökt sig på någonting men det gick åt helvete. Alla kan vi ta lärdom av detta. Sprid er kunskap.

Hamsterkakan
2013-08-22, 19:53
1) Vad är din Månatliga inkomst?
25.000 Netto i snitt

2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
- Soldat

Valfritt:
3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?

6-7. Vissa dagar 10.

Röda Björnen
2013-08-22, 19:55
Jag har gått igenom flera arbeten men jag tror mina stoltaste stunder var fan när jag sparade till lägenhet och jobbade såhär:
Mcdonalds. 40/H i månaden.
Lagerarbete. 80/H i månaden.
Extrajobb på mitt gym av desperation. 30-31H i månaden. (jobbade extra på mitt gym med att städa 1h varje kväll av desperation för att få in extra slant)

Fick ut kanske, säg. 3000 kr gymstädning, 3000 donken, 5000 Lager. I runda slängar 11000 per månad.

Levde på 3L mjölk per dag och 500-800G Havregryn + multivitamineral tabs. (23kr Lidl mjölk, 4-8 kr Havregryn och 10 kr Multivitamineral 37-41 kr om dagen) i 30 månader innan jag fick bättre jobb och mer lön.

1) Vad är din Månatliga inkomst?
18-22

2) Hur erhåller du den? Vad är din tjänst/inkomstmetod?
- Väktare

Valfritt:
3) Hur nöjd är du med din metod/ditt jobb, på en skala från 1-10? Mår du bra av den, eller tvärtom?

1-10. Vissa dagar 10 och vissa dagar 1.

bertbert
2013-08-22, 19:55
Davvyan, varför ska någon annan "visa" hur man gör?

Det finns inget att visa, nämligen. Lägg upp ett månadssparande på 10% av lönen till ett konto du inte rör. Det ÄR så enkelt.

bertbert
2013-08-22, 19:56
Precis det jag fösökte förmedla. Klara man nätt och jämt sig +/-0 varje månad då lever man på gränsen vilket på sikt kommer leda till betydligt sämre förutsättningar än om du faktiskt går plus varje månad.

Jag köper inte alls det faktum att man måste sluta leva för att man skall spara 10% av sin lön. Om man när man får ut 16k inte klarar överleva på 14,4k så lever man i för stor kostym och vad händer då den dagen då man kanske måste gå ned i lön och klara sig på kanske 12k? 16k ut är långt över existensminimum!!


Utöver detta verkar många vilja skämma bort sig själva något helt ofantligt och både vill ha och äta en alldeles för stor kaka samtidigt.
Vissa som får ut 16k bor dyrt, fikar/äter mat ofta ute, nya flashiga kläder men sedan räcker inte pengarna till en ny bil och de börjar klaga alt belånar sig över öronen med dåliga villkor. Man måste välja hur man spenderar sina pengar men min uppfattning är att många vill kunna unna sig långt över vad deras inkomst faktiskt ger möjlighet till. Det är väl det som är grundproblemet och leder till lyxfällan.

Det finns mängder av områden där jag håller igen ekonomiskt, äter tex ute rätt sällan, köper inte speciellt mycket kläder mm. Dessa pengar som jag sparar lägger jag då istället på saker som jag uppskattar mer.

Vi är alla olika och vi får göra våra val, skulle jag gjort om mina ekonomiska val i livet är det få grejor jag skulle ändra med facit i hand. På kort sikt är det jobbigt och tråkigt att leva ekonomiskt men på lång sikt är det fantastiskt. Du kommer få mer pengar at tröra dig med varje månad plus att du kan spara.

Ett enkelt exempel:

Pelle tjänar 10k och bränner 10k, månad efter månad, år efter år. 20 år senare är hans sits oförändrad. han lever för sin lön varje månad.

Oskar tjänar även han 10k men försöker spara/investera lite av detta, han lever därmed sparasammmare och hans kostnader är därför bara 9k och han sparar undan 10%. Efter några år använder han de undansparande pengarna till att amortera på lån, slippa ta lån, köpa saker i rätt tid mm mm. Detta gör att de 9k som han lever för plötsligt bara behöver vara 7,5k med bibehållen standard. helt plötsligt har han 2,5k över att spara, här har han ju mängder med val, spara allt eller faktiskt unna sig mer. Låt säga at than vil ljhöja sin standard så han väljer at tlägga 1,5k på ökad konsumption. Då är han tillbaka på 9k men lever där och då betydligt bättre än Pelle samtidigt som han varje månad kan spara undan 1k. Kör denna runda några gånger så ser ni att efter 20år så kommer Pelle och Oskar ha helt olika förutsättningar trots deras begränsade inkomst.

Man kan nästan tro minimjölk arbetar med ekonomi :D bravo.

Visst är minimjölks inlägg bra och välformulerat, men det han skriver är något som alla som överhuvudtaget har en inkomst borde förstå...

Yes
2013-08-22, 19:59
Det är lite som att deffa. Alla vet hur man gör, men det är inte alltid lätt att hålla sig från att gråtrunka med en bunke Ben & Jerrys Chocolate Fudge Brownie i näven.

hultman
2013-08-22, 20:32
Blir alltid så jävla inspirerad av att läsa om alla höga inkomster, höga sparanden, disciplin, budget mm. Snöar in mig på just sparandet, eller minimerandet av utgifter en kort stund, plöjer olika forumstrådar och läser in mig på hur man utför det här på allra bästa sätt.

Kan inte ni, som bevisligen klarar av detta, skapa en tråd där vi försöker hjälpa varandra med små tips som underlättar det här och som faktiskt var och en kan ta efter. Stora tips är givetvis också välkomna.

Jag själv är i den sitsen att jag efter några års studier befinner mig ute i yrkeslivet som nyutexaminerad. Jag tjänar normalt, har ett ganska dyrt boende trots samboskap, men jag har lite kunskap om hur jag ska lägga upp mitt sparande på bästa sätt. Sedan någon månad tillbaka sparar jag undan ca 25% av lönen till ett långsiktigt sparande på upp till 5 år, en kontantinsats t ex. Jag har även en tanke på att spara undan 5-10% av lönen till en egen liten buffert utöver det. Vilken sparmetod är bäst beroende på vilka olika tidsperioder man pratar om, ska man sprida ut riskerna osv, osv. Ni fattar.

Finns den här tråden redan så ber jag om ursäkt för min post, men detta är ett område som har intresserat mig stort från och till. Jag får bara inte riktigt tummen ur och går igenom hela min vardag och vad den innehåller - lön, räkningar, onödiga utgifter, spontana köp, fasta avgifter, materiellt överflöd mm.

Men utifrån det jag har läst i den här tråden så finns det många som bevisligen gjort många saker på rätt sätt, kanske andra som försökt sig på någonting men det gick åt helvete. Alla kan vi ta lärdom av detta. Sprid er kunskap.

Det är sällan jag bryr mig om andra människors privatekonomi men jag förundras ofta över hur människor i den tidigare mitten av livet väljer att pensionsspara, lägga en stor del av lönen i ett sparkonto med inflationsränta och "kostnadseffektivisera" sitt liv. Vad är det man sparar till egentligen? Livet blir inte bättre eller mer spännande än vad det är just nu. Det blir definitivt inte roligare av att kontosaldot ökar. Pengar är bara ett medel för att kunna köpa det som faller en in och det finns behov och intressen både idag och imorgon.

Om man arbetar för någon annan, på ett helt vanligt jobb, och aldrig tjänar mer än medel så kommer man heller aldrig ha råd att göra något som andra Svenssons inte har råd att göra. Det är inte de låga utgifterna som gör dig rik, det är istället de stora chansningarna och hårda ansträngningarna. Och turen förstås. Glöm Ferrari, lyxprylar och schysst boende om du jobbar åt någon annan. Landets bäst betalda verkställande direktörer får ut mellan 5 och 10 miljoner rent om året medan de jobbar röven av sig. Den lönen får de i ett par år och de ansträngningar som föregår positionen är varken lika välbetalda eller enkla att kombinera med familjeliv och fritid. Ska man bli rik så måste man starta eget eller hitta något av de mycket få arbeten som betalas bättre än en börs-VD. De flesta av de sistnämnda kräver chansningar ändå.

Jag har tidigare i livet alltid strävat efter att nå högst. Valde mellan att armbåga och låtsas-tjena mig igenom ekonomivärlden och att chansa lite. Valde att chansa lite. Har inte ångrat mig ännu och har hittills haft mycket tur i mitt karriärval. Förhoppningsvis håller det i sig längre och ger mig möjligheten att diversifiera investeringarna ännu mer. Mina tidigare arbetskamrater och studiekamrater har slitit arslet av sig på positioner som låter ganska häftiga för gemene man men som knappast är värda den möda de kräver. Och vad har de att sträva efter? Mer ansvar, mer arbete och några tiotals tusen i plånboken efter skatt för de som lyckas allra bäst? Hellre blir jag en Svensson om turen skulle försvinna.

d1anny2
2013-08-22, 20:57
1. Inkomst: Trettifem norska netto
2. Aktivitet: Pappaledig
3. Trivselnivå: 8/10. Riktigt kul att vara med barnen. Får tränat 4-5 gånger i veckan, hjälper ibland frun med skolan, läser bok då och då, umgås emellanåt med en annan pappaledig. Skönt att inte arbeta. Ibland saknas dock jobbet och kamraterna där, och kämpigt att gå upp i natten.

speedy83
2013-08-23, 07:16
,
Jag är helt säker på att så är inte fallet, vet dom som har mer på vårat kontor

Det bevisar ju bara vilken sjuk snedvriden lönekultur vi har i landet då.

1. Inkomst: Trettifem norska netto
2. Aktivitet: Pappaledig
3. Trivselnivå: 8/10. Riktigt kul att vara med barnen. Får tränat 4-5 gånger i veckan, hjälper ibland frun med skolan, läser bok då och då, umgås emellanåt med en annan pappaledig. Skönt att inte arbeta. Ibland saknas dock jobbet och kamraterna där, och kämpigt att gå upp i natten.

Kunde ju då vara intressant att veta VAD du jobbar med för gissar att inte ens Norska staten ger 35k netto för att vara föräldrarledig.

Tomas W
2013-08-23, 10:29
Kunde ju då vara intressant att veta VAD du jobbar med för gissar att inte ens Norska staten ger 35k netto för att vara föräldrarledig.

Speciellt när föräldraredigheten i Norge bara är 49 veckor totalt, antar att modern har lite utav den tiden med.

d1anny2
2013-08-23, 11:01
Modern har inget av den tiden då hon inte är berättigad till norska mammapengar. Så jag har rätt till 38v.
Jag jobbar vanligtvis som serviceingenjör för Aker Solutions. Mkt resor, olika typer av tillägg etc. Så jo, det är norska staten som betalar. Men firman lägger även till en slant ser det ut som på lönespecen.

speedy83
2013-08-23, 11:15
Modern har inget av den tiden då hon inte är berättigad till norska mammapengar. Så jag har rätt till 38v.
Jag jobbar vanligtvis som serviceingenjör för Aker Solutions. Mkt resor, olika typer av tillägg etc. Så jo, det är norska staten som betalar. Men firman lägger även till en slant ser det ut som på lönespecen.

Ok intressant. Bör ju vara en ganska bra slant de lägger till kan man tycka. Nog för att jag hört mycket bra om Norge och deras system men att de skulle betala ut såna hiskeliga summor i pappaledighet känns väl tilltaget.

Tomas W
2013-08-23, 11:25
Ok intressant. Bör ju vara en ganska bra slant de lägger till kan man tycka. Nog för att jag hört mycket bra om Norge och deras system men att de skulle betala ut såna hiskeliga summor i pappaledighet känns väl tilltaget.

Max 6 G har jag för mig att de utbetalar i Norge för föräldrarpeng, en G är runt 85k, men vissa företag har inskrivet att de täcker uppöver om man har högre lön.

spoon
2013-08-23, 11:27
Tycker också att 38v låter mycket men det är inte omöjligt att det stämmer. Norge är ett speciellt land.

Vanlig pappaperm är 14v
http://www.nav.no/familie/svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/fedrekvote

Ladugårdsdörr
2013-08-23, 11:48
Tycker också att 38v låter mycket men det är inte omöjligt att det stämmer. Norge är ett speciellt land.

Vanlig pappaperm är 14v
http://www.nav.no/familie/svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/fedrekvote

Det där är ju bara pappakvoten, man kan givetvis fördela veckorna olika om man så önskar, och om nu mamman inte omfattas av norska systemet så tar pappan så mycket som möjligt.

Men riktigt norgeroligt blir det när man funderar på logiken i att man kan välja mellan att ha 49 veckor med 100% eller 59 veckor med 80% och samtidigt har rätt att ta extra obetalda veckor om man vill...

Kids på gång eftersom du verkar påläst? :naughty:

spoon
2013-08-23, 12:22
Nej för fan. Det var bara ett Googlesök.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

dluddeckens
2013-08-23, 12:47
Jag kan bjuppa på min budget, den är från 20130701

http://i.imgur.com/2hhxhDs.jpg

Min utfallsanalys visar dock att jag behöver öka utrymme för kläder/hygien, då både städartiklar och hygienartiklar ingår där. Och mina kostnader för eltanborstar, rakblad, raklödder, deo, hudvård osv äter hela budgetutrymmet och jag får inget över till kläder.

Antagligen om det ska vara rimligt behöver jag vika 500kr månaden bara till kläder, då både vinterjacka, skor och lite jeans och skjortor behöver inhandlas innom närmsta halvåret.

Min budget är fortfarande under utverdering, och när jag missar nallar jag på sparkontot.

I samband med köp av bostadsrätten så brände jag alla buffertar och länsade var enda liten vrå på pengar, så marginalerna är rätt snäva.

Lönen är netto.


Kul med en budget. Kan bjuda på min egen:


Gem. Betalning 11000** (gemensamt med sambon, se nedan).
Spotify 100
CSN 900
Amortering 900
Fack & akassa 400
Träningskort 300
Aktier 2000
Pers. sparande 2000
Övrigt 5400
Totalt 23000

(nu har jag något mer än 23 loppor netto, men struntsamma, det varierar lite mellan månader. Det slår direkt mot posten "övrigt").

** Jag betalar 11 000 av de gemensamma utgifterna på 17600.
Gemensamma utgifter:
Hyra 5500
El 350
Hemförsäkring 150
Mat 3000
Sparande 3000
Bil 1800
Bilförsäkring 800
Bensin 2400
Bilskatt 200
Bredband 400

d1anny2
2013-08-23, 12:57
Pappaperm eller fedrekvote är helt riktigt på 12v. Och så läggs resten av ledigheten ovanpå. Men själva ansökan alltså. Nav är en snårig instans. Fått läsa på en hel del. Missa helt ersättning för första barnet. Söker man inte (som far iaf) inom tio månader missar man hela grejen. Och har man inte rätt till pappapengar kan man få engångsersättning på trettifemtusen. Men den söker man ju bara om man inte har rätt till annat, och det vet man oftast först när man sökt...

HMS Laestander
2013-08-23, 13:58
När man snackar pengar och mycket hit eller mycket dit måste man ju också ha i åtanke vilken levnadssituation personen ifråga befinner sig i för tillfället.

För en som nyligen gått ut gymnasiet och går från CSN till säg 13000 netto blir det jävligt mycket pengar. För Svensson som däremot utbildat sig och jobbat länge blir 13000 netto jävligt lite.

Allting handlar om perspektiv.

Gpajpen
2013-08-23, 14:00
Jag kan bjuppa på min budget, den är från 20130701

http://i.imgur.com/2hhxhDs.jpg

Fin budget,
Lite frågor,

du köper Aldrig någonting till din lägenhet? En kruka, en tavla, en blu-ray spelare?

Hur gör du om du behöver en ny soffa alt dator alt säng?

Prottepulver?

Mcdonalds?

Nytt tennisrack?

Känns som att du inte köper några saker, vad jobbar du får då om du ändå bara kan "leva" men inget annat nöje (stora drag)?

19,300 netto är ju inte ens dåligt betyder väl 26 typ brutto? Dvs medelinkomst?

Mvh

Mental
2013-08-23, 14:05
Fin budget,
Lite frågor,

du köper Aldrig någonting till din lägenhet? En kruka, en tavla, en blu-ray spelare?

Hur gör du om du behöver en ny soffa alt dator alt säng?

Prottepulver?

Mcdonalds?

Nytt tennisrack?

Känns som att du inte köper några saker, vad jobbar du får då om du ändå bara kan "leva" men inget annat nöje (stora drag)?

19,300 netto är ju inte ens dåligt betyder väl 26 typ brutto? Dvs medelinkomst?

Mvh

Donken skulle falla in under övrigt, räknar inte det som mat. Prottepulver ser jag ingen aledning alls att köpa, föredrar att äta mat, men annars hade jag räknat det till matkontot.

Nytt tennisrack skulle gå från övrigtpengarna, så även bluerayspelaren. Större saker som en ny soffa eller en omtapetsering skulle tas från sparkontot. Jag sätter ju av 2.5k i månaden för att ha som buffert och till nödvändiga men inte regelbundet återkommande större saker.
Små saker köps kontinueligt, men om det inte faller under någon av de andra kategorierna så tas det från "övrigt"pengarna.

421
2013-08-23, 14:07
Jag hoppas jag aldrig behöver göra en budget, jag blir snurrig av det här.

Gpajpen
2013-08-23, 14:10
Donken skulle falla in under övrigt, räknar inte det som mat. Prottepulver ser jag ingen aledning alls att köpa, föredrar att äta mat, men annars hade jag räknat det till matkontot.

Nytt tennisrack skulle gå från övrigtpengarna, så även bluerayspelaren. Större saker som en ny soffa eller en omtapetsering skulle tas från sparkontot. Jag sätter ju av 2.5k i månaden för att ha som buffert och till nödvändiga men inte regelbundet återkommande större saker.
Små saker köps kontinueligt, men om det inte faller under någon av de andra kategorierna så tas det från "övrigt"pengarna.

Gött. Ska nog göra upp en budget själv. Märks att man är sjukt omogen som åker och handlar satan lever loppan varenda löning sen bara sitter och väntar på nästa lön i 3 veckor om och om igen.

Mental
2013-08-23, 14:17
Ett tips, om man som jag har halvkass diciplin med pengar.

Se till att ha ett så jämnt skuldtryck som möjligt från månad till månad. Undvik kvartal/årsräkningar.

Saker som fack, akassa, försäkringar, csn, tandläkare mm har jag på månadsbetalning med autogiro.

Många har tex CSN på kvartalsräkning, och har då två månader med mer "övrigt" pengar och en med rejält mycket mindre, för min ekonomi är det bättre att ha 600kr månaden än 1800kr var 3:e månad. För om det ska funka måste jag ha diciplin nog att inte levt upp 1200kr de tidigare två månaderna.

tlk
2013-08-23, 14:51
Jaha om vi ändå dumpar budgets så är jag lätt på.


Hyra: 8900
El-nätavgift: 350
El: 500
Internet: 299
Hemförsäkring: 150
Mat: 1200
Hygienåkläder: 300
Gympakort: 169

Summo: 11570

In: 21000

diff: 9430 som mest går till depå och buffertsparande. Inget man blir rik på men rätt gött att ha något sparat tills när man slutar CSN:a sig.


Saker "till lägenheten" köpes sällan då jag ändå bor i Malmö och saker fås gratis.

Är så klart inte helt nöjd med detta och jobbar på att minska t.ex. matutgifterna (som såklart inkluderar proteinpulver etc.)

Mental
2013-08-23, 14:54
21 in med CSN är inte fel, jobbar lite vid sidan av?
Nära 9 lök i hyra svider nog en del dock antar jag?
Hur du klarar hygien och kläder på 300 är jag nyfiken på, där går det mycket för mig.
Och 1200kr mat är väl normalt om man har bara CSN, men med din inkomst tänker jag mig att man vill lägga liter mer på käket?

tlk
2013-08-23, 15:01
21 in med CSN är inte fel, jobbar lite vid sidan av?
Nära 9 lök i hyra svider nog en del dock antar jag?
Hur du klarar hygien och kläder på 300 är jag nyfiken på, där går det mycket för mig.
Och 1200kr mat är väl normalt om man har bara CSN, men med din inkomst tänker jag mig att man vill lägga liter mer på käket?

~11k CSN (man kan ju låna mer om man har jöbbat sig lite innan) + passiv inkomst.

Funderar dock på att skaffa något extra kneg vid sidan av.

Jag köper väl sällan kläder rent allmänt. Ett nytt plagg om året?. Och hygien vettifan.. släkting som har fått för sig att hygienartiklar är jättebästa presenten hela tiden. Och munvårdsprodukter slänger colgate på mig. Är väl mest tvättmedel å dasspapper som kostar.

Ser ingen anledning alls att öka matkostnaderna. Äta dyrare bara för att man kan känns så där. Om något tänker jag minska dem sen när jag flyttat ut från den här skithålan till stad som jag bor i. Getter ger bra med mjölk har jag hört.

mycketbrännvin
2013-08-23, 15:06
Många klarar sig med rätt små matkostnader...Dock svårt att få i sig 4000kcal/dag helsosam mat utan att lägga ut pengar

WHITEFOLKS
2013-08-23, 15:08
Många klarar sig med rätt små matkostnader...Dock svårt att få i sig 4000kcal/dag helsosam mat utan att lägga ut pengar

Ofta kan det snarare bli billigare.

jahaa
2013-08-23, 15:24
Jaha om vi ändå dumpar budgets så är jag lätt på.



Mat: 1200



Är så klart inte helt nöjd med detta och jobbar på att minska t.ex. matutgifterna (som såklart inkluderar proteinpulver etc.)

Hur fan äter du för 1200kr i månaden och har proteinpulvet inräknat ????

Gpajpen
2013-08-23, 16:10
Nudlar alt. fjäderviktare på deff alt. Wow 24/7

WHITEFOLKS
2013-08-23, 16:13
Det är inga problem om man inte är kräsen och petig.

Olegh
2013-08-23, 16:13
Äh. Laga och ät bara billig mat. Var aldrig lat eller spontan. Ge inte efter för vad man är sugen på.

Tråkigt, men egentligen inga problem.

Gpajpen
2013-08-23, 16:17
Det är inga problem om man inte är kräsen och petig.
Bara ägg, nån enstaka torr alaska pollock, tonfisk, broccoli och lågprispasta och vatten dygnet runt blev mer än 1200/mån för mig efter gymnasiet. Så exakt vad menar du att äta?

Loke
2013-08-23, 16:34
Hur fan äter du för 1200kr i månaden och har proteinpulvet inräknat ????

Tja, ett kg torkad säd eller baljväxter blir 3-4000 kcal. Det räcker alltså gott och väl per dag. Billiga varianter kostar ofta runt 15 kr/kg. Köper man i säckar om typ 10 kg kan man ofta komma ner under 10 kr/kg. Lite kryddor på det så hamnar man på högst 500 kr/månad. Flera miljarder människor lever ungefär så.

Är målet 1200 så finns det masor med utrymme över. 250 kr per månad kan man kanske lägga på kyckling eller blandfärs, det blir ungefär 150 gram per dag. 250 till skulle iaf jag lägga på mjölkprodukter (och/eller proteinpulver om man föredrar det). Ytterligare 250 skulle jag lägga på lite blandade, lyxigare grönsaker. Sånt som man kan behöva för grytor. Nu är vi visserligen uppe i 1250, men vi har också lagt till så mycket att vi kanske kan skära ner lite på tidigare nämda säder och baljväxter.

Personligen tycker jag 1200 är lite jobbigt, men det handlar nog till stor del om att jag är rätt dålig på att laga mat och för lat för att till exempel baka bröd.

Ponde
2013-08-23, 16:38
Det är sällan jag bryr mig om andra människors privatekonomi men jag förundras ofta över hur människor i den tidigare mitten av livet väljer att pensionsspara, lägga en stor del av lönen i ett sparkonto med inflationsränta och "kostnadseffektivisera" sitt liv. Vad är det man sparar till egentligen? Livet blir inte bättre eller mer spännande än vad det är just nu. Det blir definitivt inte roligare av att kontosaldot ökar. Pengar är bara ett medel för att kunna köpa det som faller en in och det finns behov och intressen både idag och imorgon.

Om man arbetar för någon annan, på ett helt vanligt jobb, och aldrig tjänar mer än medel så kommer man heller aldrig ha råd att göra något som andra Svenssons inte har råd att göra. Det är inte de låga utgifterna som gör dig rik, det är istället de stora chansningarna och hårda ansträngningarna. Och turen förstås. Glöm Ferrari, lyxprylar och schysst boende om du jobbar åt någon annan. Landets bäst betalda verkställande direktörer får ut mellan 5 och 10 miljoner rent om året medan de jobbar röven av sig. Den lönen får de i ett par år och de ansträngningar som föregår positionen är varken lika välbetalda eller enkla att kombinera med familjeliv och fritid. Ska man bli rik så måste man starta eget eller hitta något av de mycket få arbeten som betalas bättre än en börs-VD. De flesta av de sistnämnda kräver chansningar ändå.

Jag har tidigare i livet alltid strävat efter att nå högst. Valde mellan att armbåga och låtsas-tjena mig igenom ekonomivärlden och att chansa lite. Valde att chansa lite. Har inte ångrat mig ännu och har hittills haft mycket tur i mitt karriärval. Förhoppningsvis håller det i sig längre och ger mig möjligheten att diversifiera investeringarna ännu mer. Mina tidigare arbetskamrater och studiekamrater har slitit arslet av sig på positioner som låter ganska häftiga för gemene man men som knappast är värda den möda de kräver. Och vad har de att sträva efter? Mer ansvar, mer arbete och några tiotals tusen i plånboken efter skatt för de som lyckas allra bäst? Hellre blir jag en Svensson om turen skulle försvinna.

Det du missar är att pengar=frihet (i form av att du inte behöver jobba om du har en passiv inkomst av kapital som täcker levnadsstandarden du vill ha).
När behovet av att jobba inte finns så har du alltså all vaken tid över till att göra exakt vad du vill, detta är vad jag menar med frihet.

Vill du nå detta så måste du investera pengarna, jobba arslet av dig och helst starta eget (beroende på hur mycket du vill kuna tjäna på ditt kapital) för att nå dit. Det du snackar om att "pensionsspara" och "räntekonton" är bara skit som obildade/okunniga personer blir lurade av banker till att göra. Dina pengar kommer aldrig någonsin att bli mer värda/ens hålla värdet om du pensionssparar eller har dem i banken.

Du borde inte utgå ifrån att alla är korkade och att man inte skulle klara av att vettigt få pengarna att jobba åt en på lång sikt (hög lön--->högre möjlighet till sparande underlättar också. Framgångsrik firma/tur underlättar ännu mera).

tlk
2013-08-23, 16:46
Hur fan äter du för 1200kr i månaden och har proteinpulvet inräknat ????

Kycklinginälvor. 20kr/kg. oxhjärtan å lever ligger på detsamma. Inga pråbblem. Linser och bönor är billigt. Äter ändå bara ~3000kcal / dag så lugna pucken. Mest mjölken som drar upp priset. Kort datum på tjött är fint datum tjött.

Nudlar? not even once. grönt å kött å baljväxter.

Proteinpulver är ju ändå billig. Men en påse whey fx räcker ju lätt 1-2 månader ändå.

jahaa
2013-08-23, 18:36
Kycklinginälvor. 20kr/kg. oxhjärtan å lever ligger på detsamma. Inga pråbblem. Linser och bönor är billigt. Äter ändå bara ~3000kcal / dag så lugna pucken. Mest mjölken som drar upp priset. Kort datum på tjött är fint datum tjött.

Nudlar? not even once. grönt å kött å baljväxter.

Proteinpulver är ju ändå billig. Men en påse whey fx räcker ju lätt 1-2 månader ändå.

Fyfan, noll livskvalite. Antar att det finns dom som inte gillar mat. Själv lägger jag 4000-5000 på mat/tillskott i månaden då tycker jag ändå inte det är så överdrivet.

421
2013-08-23, 18:37
4000-5000? Antar du inte gillar mat.

jahaa
2013-08-23, 18:45
4000-5000? Antar du inte gillar mat.

va?

421
2013-08-23, 18:46
va?

Det är en billig kväll ute om man gillar la dolce vita, allting relativt och du behöver inte förminska deras förmåga leva billigare än dig.

shut teh face
2013-08-23, 18:49
Har inte budgeten tillgänglig här men vi har såhär
gemensamma kostnader 17,000 kr
personliga kostnader 5,000 kr
frugans kostnader 3,500 kr

Sen går cirka 10k till sparande i olika former, fonder, buffert, barn, extra amortering, kontantinsats nästa boende, dock är problemet att mycket går till buffert som helaaaaaaa tiden måste tas av, fattar inte hur egentligen, men blir så med två bilar, hus, grejer som behövs, behöver fixas etc. Så totalt sett så blir det väldigt lite på det jag är mest intresserad av; kontantinsats till nästa boende.

När vi bodde i hyresrätt gick 10-15k alltid till kontantinsats och de stannade där liksom.. :)

Så totalt sett är jag väldigt missnöjd med andelen sparande, har på 1 år endast fått ihop 50k och det är INTE tack vare månadssparande eller budget, det är tack vare enstaka monsterlöner, men jag hoppas det blir bättre när frugan börjar jobba, hon studerar just nu och kommer vara föräldraledig snart igen.

jahaa
2013-08-23, 18:50
Det är en billig kväll ute om man gillar la dolce vita, allting relativt och du behöver inte förminska deras förmåga leva billigare än dig.

Förminska deras förmåga att leva billigare än mig? Verkligen inte det jag gjorde. Men 1200 måste ju vara långt under medel, han skriver ju tom att han har pengar över varje månad och vill ändå dra ner på kostnaden för mat.

shut teh face
2013-08-23, 18:59
Kan ju säga såhär, att hade jag haft 50% mindre lön hade jag ändå försökt spara 10k, då hade jag helt enkelt gett fan i att bo så två bilar krävs, mindre hus, mindre matbudget etc. Just nu är det en acceptabel situation - förutom tillfälliga ångestperioder, men jag hade hellre levt billigare. Men familjen håller inte med om det. :)

När jag studerade och gick på CSN så sparade jag ihop ett körkort under 1 år, jag har verkligen inga problem att leva snålt som satan.

Johanss0n
2013-08-23, 19:01
Det är en billig kväll ute om man gillar la dolce vita, allting relativt och du behöver inte förminska deras förmåga leva billigare än dig.

Fast de längre upp verkar ju snarare diskutera hur mkt de lägger på råvaror. Då är inte 4-5000 så lite även om pappa betalar. ;)

bladhet
2013-08-23, 19:33
Det bevisar ju bara vilken sjuk snedvriden lönekultur vi har i landet då.



Kunde ju då vara intressant att veta VAD du jobbar med för gissar att inte ens Norska staten ger 35k netto för att vara föräldrarledig.

Utveckla gärna! Vad är det som är så snevridet? Att jag har låg lön för ett slitigt jobb? Isåfall kan jag bara hålla med dig :)

Fatalist
2013-08-23, 20:09
~9000kr CSN-bidrag+lån.

5 års studier kvar.

Sedan en medioker lön i 2 år. Sedan en bra lön jag aldrig kommer att klaga på.

tlk
2013-08-23, 20:24
Fyfan, noll livskvalite. Antar att det finns dom som inte gillar mat. Själv lägger jag 4000-5000 på mat/tillskott i månaden då tycker jag ändå inte det är så överdrivet.

Jag mäter inte min livskvalitet i mat och kosttillskott. Gör du?


Om du oroar dig för att få godsmakande mat för mindre än 4 papp i månaden så kanske du skulle gå en kockkurs och aquira lite kulinariska skillz.

jahaa
2013-08-23, 20:47
Jag mäter inte min livskvalitet i mat och kosttillskott. Gör du?


Om du oroar dig för att få godsmakande mat för mindre än 4 papp i månaden så kanske du skulle gå en kockkurs och aquira lite kulinariska skillz.

Mat är definitivt EN av dom saker jag tycker bidrar till bättre livskvalite i vardagen, sen vad som är god mat är ju subjektivitet. Men jag är faktiskt ganska bra på att laga mat dock så gillar jag kött/kyckling/fisk och äter gärna 500-1000gram/dagen och vilket är lite svårt att göra på en 1200kr budget oavsett hur mycket "kulinariska skillz" man har. Verkar som du tog illa upp av mitt första inlägg och kan inte riktigt förstå varför? har din pappa dragit ner på din matbudget nyligen?

tlk
2013-08-23, 20:55
Mat är definitivt EN av dom saker jag tycker bidrar till bättre livskvalite i vardagen, sen vad som är god mat är ju subjektivitet. Men jag är faktiskt ganska bra på att laga mat dock så gillar jag kött/kyckling/fisk och äter gärna 500-1000gram/dagen och vilket är lite svårt att göra på en 1200kr budget oavsett hur mycket "kulinariska skillz" man har. Verkar som du tog illa upp av mitt första inlägg och kan inte riktigt förstå varför? har din pappa dragit ner på din matbudget nyligen?

Varifrån fick du att jag tog illa upp? Inte heller vet jag vad min pappa har med något att göra.

Jag gillar också kött/kyckling/fisk. Ett kg om dagen äter jag väl knappast men säkert ett halvt. Och 500g kött av olika slag om dagen får du lätt in på 1200kr.

Olegh
2013-08-23, 21:01
Om man räknar kycklinginälvor och vad det nu var för hjärtan som kött. Det senare är ju en muskel åtminstone, men det känns tveksamt. Mer traditionellt billigt kött får du knappast billigare än 40-50 kr/kg, dvs. 600-750 kr per 30 dagar. Tveksamt om det går in i en budget på 1200 kr.

jahaa
2013-08-23, 21:10
Varifrån fick du att jag tog illa upp? Inte heller vet jag vad min pappa har med något att göra.

Jag gillar också kött/kyckling/fisk. Ett kg om dagen äter jag väl knappast men säkert ett halvt. Och 500g kött av olika slag om dagen får du lätt in på 1200kr.

Vart vill du komma med denna diskussion? du kan äta 500g kött för 0kr också bara gå ut och jaga katter och igelkottar.

tlk
2013-08-23, 21:11
Om man räknar kycklinginälvor och vad det nu var för hjärtan som kött. Det senare är ju en muskel åtminstone, men det känns tveksamt. Mer traditionellt billigt kött får du knappast billigare än 40-50 kr/kg, dvs. 600-750 kr per 30 dagar. Tveksamt om det går in i en budget på 1200 kr.

Du får alltså inte in 600-750 i 1200? .ok! .. Inte för det har någon betydelse. Jag gillar min mat och känner inte att jag hade fått någon förhöjd livskvalitet i att köpa dyrare mat. T.ex. gå ut och jäsa på restaurang tycker jag är allmänt otrevligt.. istället kan man ju gå ut i skogen och stampa eller göra något annat givande.

å +210 för en liter mjölk om dan. OMG hur går det här ihop.

tonvis med olika grönsaker till detta, ofc.

Kycklingmage är förstås även det en muskel. Lever är väl kanske inte någon muskel men brukar mig veterligen räknas som kött det med. Likaså njure och testiklar. Idag var det dock fläskfärs (säkert 30kr/kg), röda linser (not a clue på priset), kvarg (7 kr för halvkilot . dat ICA basic fifan), å potäter, å en slatt vin för att musta upp det. mums.

tlk
2013-08-23, 21:11
Vart vill du komma med denna diskussion? du kan äta 500g kött för 0kr också bara gå ut och jaga katter och igelkottar.

Jag vill inte komma någonstans. Bara påpekar att du lätt får in 500g kött om dagen på 1200 kr matbudget även om du verkar tro att det inte går... Det var ju ändå du som började diskutera med mig. Vart vill du komma?

Köper ju hellre mitt kött i butik än går ut och jagar. Men det är väl en smaksak.