handdator

Visa fullständig version : Är min dator helt pajj


cAase
2013-08-20, 09:24
Råkade tappa min dator i golvet för ett tag sen, men den fungerade precis som vanligt. Nu har jag ett problem, min dator kan inte ansluta sig till hemmets router. Jag lyckas koppla upp mig via mobil, pappas dator och min systers, överallt förutom på min dator . Jag hittar inte heller grannarnas routers som jag fick upp förr. Jag får alltså inte upp några val i sökandet. Jag trodde att det berodde på att jag pajjat datorn, men till min stora förvåning fungerar datorn på jobbet, på min mobils hotspot. Överallt förutom hemma, där andra kopplar upp sig.

Vad kan felet vara? http://img.tapatalk.com/d/13/08/20/ytasutu5.jpg
http://img.tapatalk.com/d/13/08/20/ype7e6er.jpg

Den här listan brukar vara full av nätverk.

N4 - Carbon - Franco

Menigar
2013-08-20, 09:45
på många bärbara datorer så går antennen runt skärmen, antennen är antagligen bruten och ger dålig mottagning. prova att ställa datorn så nära routern som möjligt och se om du får upp något då?

EDIT: kopplar du upp dig på din mobils hotspot via wifi eller usb?

cAase
2013-08-20, 09:51
på många bärbara datorer så går antennen runt skärmen, antennen är antagligen bruten och ger dålig mottagning. prova att ställa datorn så nära routern som möjligt och se om du får upp något då?

EDIT: kopplar du upp dig på din mobils hotspot via wifi eller usb?

När jag är bredvid routern får jag bra signal men lyckas inte koppla upp mig, får upp "gick inte att ansluta". Misstänker att det är som du säger, att antennen är förstörd. Det intressanta är ju dock att jag utan minsta problem kopplar upp mig på nätverket på jobbet och även på min hotspot. Går inte via usb på hotspoten utan wifi.


EDIT: Var lite otydlig i OT. Jag kommer alltså in på det trådlösa nätverket på jobbet, och även om jag kör via hotapot

N4 - Carbon - Franco

Sk1llz
2013-08-20, 10:00
Prova hålla ner knappen Fn och sedan F12 (samtidigt som Fn är nedtryckt). Detta borde aktivera/avaktivera ditt wifi-kort.

cAase
2013-08-20, 10:01
Prova hålla ner knappen Fn och sedan F12 (samtidigt som Fn är nedtryckt). Detta borde aktivera/avaktivera ditt wifi-kort.

Testat, dessvärre utan resultat :/
Saken är att jag kan köpa att jag pajjat antennen, tycker dock det är lite konstigt bara att jag kommer in på nätverket på två olika jobb :/ En lampa på routern lyser också rött, har startat om routern, kollat kablar osv. Tror dock inte det är routern då varenda kotte h hemma kommer in på den.

N4 - Carbon - Franco

Mental
2013-08-20, 10:03
Prova hålla ner knappen Fn och sedan F12 (samtidigt som Fn är nedtryckt). Detta borde aktivera/avaktivera ditt wifi-kort.

Wifin funkar prima på jobbet, då bör det ju inte vara ett inaktiverat kort som är problemet?

Menigar
2013-08-20, 11:35
det lättaste är nog att du köper ett usb-wifikort om du inte känner någon händig som kan öppna datorn, laga/ersätta antennen och byta gångjärnet som är av. kan ju vara så att wifi-kortet fått sig en smäll.
har du reserverade mac-adresser eller liknande i routern?

Nordenator
2013-08-20, 11:39
Backup och formatera/installera om windows. Så många problem som uppstår är mjukvarubaserade snarare än på grund av hårdvara.

421
2013-08-20, 11:39
Skulle jag gissa så är antenn inte trasig utan u/fl smd connector har hoppat ur.

cAase
2013-08-20, 12:43
det lättaste är nog att du köper ett usb-wifikort om du inte känner någon händig som kan öppna datorn, laga/ersätta antennen och byta gångjärnet som är av. kan ju vara så att wifi-kortet fått sig en smäll.
har du reserverade mac-adresser eller liknande i routern?

Hur mycket brukar sådana kosta ungefär? Angående det med reserverade mac-adresser är jag tyvärr helt omedveten om.

N4 - Carbon - Franco

Mental
2013-08-20, 13:02
det lättaste är nog att du köper ett usb-wifikort om du inte känner någon händig som kan öppna datorn, laga/ersätta antennen och byta gångjärnet som är av. kan ju vara så att wifi-kortet fått sig en smäll.
har du reserverade mac-adresser eller liknande i routern?

Skulle jag gissa så är antenn inte trasig utan u/fl smd connector har hoppat ur.

Varför skulle wifin fungera utan strul på jobbet då?

421
2013-08-20, 13:03
Varför skulle wifin fungera utan strul på jobbet då?

Kan vara olika frekvenser, olika antenner.

T.ex. N är mimo men inte G.

tlk
2013-08-20, 13:05
Har liknande problem här hemma imellanåt. Brukar ändra sån därade "kanal" eller vad det heter på routern så brukar det reda sig illa kvickt. Är precis som grannarnas dumma wifi stör.

cAase
2013-08-20, 13:24
Tänkte också lite om det kunde vara kanalrelaterat. Hur ändrar man det enklast?

N4 - Carbon - Franco

Wzup2u
2013-08-20, 18:02
testat avinstallera enheten i enhetshanteran och startat om så den installerar om på nytt?