handdator

Visa fullständig version : Ang stress och aktivitetsfaktor


Wannabetore
2013-08-19, 22:16
Läser igen grubs defftråd där han säger att man ska ta sin "stress- och aktivitetsfaktor" i åtanke:

..stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren


Sitter och funderar vad min faktor kan vara. Jag arbetar på kontor och sitter mycket på dagarna, dock så går jag varje dag 1.2 mil, styrketränar 4 dagar i veckan (1-1.5 timme) samt kör intensiva 60m sprintpass 30-45minuter 2 dagar i veckan.

Kan hända att jag ibland går 1 mil istället för 1.2


Vad skulle min aktivitetsfaktor kunna vara?

tjing
2013-08-19, 22:41
Skitsvårt att säga; vet inte vad du gör i övrigt osv.

I regel är det lättare att testa med ett energiintag och se vad som händer på vågen och ta det därifrån. Du kan ändå inte räkna ut en exakt aktivitetsfaktor då det bara är uppskattningar.

wessmen
2013-08-20, 13:08
Om du har möjlighet så prova ät efter hunger.
Har kört jämna makros nu ett tag och ätit när jag kännt mig hungrig, vilket landar på runt 3000kcal om dagen.

Annars så sätt ett intag du kör över 10 dagar och kolla sen vikten. Skulle bli förvånad om du inte går ner i vikt på 3000 med den aktiviteten.

Reaper123
2013-08-20, 13:19
Känns som 1.5-1.7 är en ganska bra utgångspunkt om man nu vill ha en siffra att börja med, sen göra som tidigare sagt...

Alltså utvärdera och justera intaget om vikttrenden ej är vad den önskas/förväntas!

ddavid
2013-08-20, 21:10
Då jag räknade ihop din fysiska aktivitet kom jag fram till att du efter att ha bestämt grundPAL bör lägga till iaf 0,5 extra på det värdet. Så någonstans runt 1,8/1,9 skulle jag säga men är du rädd för att gå upp i vikt så börja lite lägre. Men du går ju nästan 2 timmar/dag - bara det är ju runt 700 kcal extra/dag.

Personligen anser jag att 2,0 inte direkt kan spegla en elitidrottares vardag. Kanske förr i tiden då formlerna togs fram men knappast idag. Om jag vore konditionsidrottare med PAL 2,0 skulle min energiförbrukning endast bli ca 4000 kcal, vilket jag anser vara rätt lågt för den som tränar 1-2 löppass/dag.