handdator

Visa fullständig version : Hijabupproret


Angel
2013-08-19, 21:30
Svämmar över på min instagram. Alla ska ta på sig slöja för att visa att man stöder slöjbärande kvinnor.


Stödjer någon alla flickor som blir trakasserad, våldtagna osv pga fel klädsel, för kort kjol osv?

Är sjal det nya?

Såg faktiskt tom två tjejer på vagnen som hade tagit på sig sjal och funderade på om den satt rätt, typ 17 och svenska. Så vem vet, en trend kanske är påväg.

shut teh face
2013-08-19, 21:33
Man ska hedra.

Jag har just nu på mig kort kjol och slöja.

Imorgon ska jag hedra det flygande spaghettimonster genom att ha på mig ett durkslag på huvudet.

Tolkia
2013-08-19, 21:33
Av vad jag har sett verkar det vara en antirasistisk aktion. Jag har svårt att se hur det på något sätt är "dåligt" för att det inte samtidigt är anti en massa andra saker, typ våldtäkt, sexuella trakasserier.

micke81
2013-08-19, 21:36
trams. drar man inte förhastade slutsater?

Olegh
2013-08-19, 21:36
Det är fint att människor bryr sig. Oavsett hur det yttras, är intentionen god och i värsta fall harmlös.

tjing
2013-08-19, 21:37
Det beror väl på slöjans typ. Men om vi nu talar slöja som något kvinnor ska ha på sig för att inte väcka männens lustar tycker jag att vi kan resa vidare från stenåldern.

I bästa fall är det en feministisk aktion för att ta tillbaka slöjan, i värsta fall är det ju att spela bakåtsträvare rakt i händerna.

Simel
2013-08-19, 21:37
Ja. I dag ska hela Sverige ta på sig sjal som solidaritetshandling efter att en beslöjad kvinna i fredags blev misshandlad av en svensk man i Farsta. Jättefint tycker jag. Medmänsklighet är en dygd. Frågan jag ställer mig är dock varför Sverige inte tar på sig ett kors som solidaritetshandling (och inte mode/trend) för alla kristna minoriteter som blir brutalt torterade, våldtagna och mördade i Mellanöstern och övriga delar av världen. Bara de senaste dagarna har över 60 kyrkor förstörts i Egypten. Det sker ett en rensning på de människor som tror på korset, och detta har pågått i flera år, men hela världen blundar för det.

Vart är uppropen som sker för våldtäkterna mot kortklädda tjejer? Ska vi inte ha ett upprop där alla går i underkläder/kortkort en hel dag? Det begås tusentals våldtäkter idag p.g.a. att tjejer har "fel" eller "utmanande" klädsel. Hur kan en misshandel vara större än dessa? Eller är det skillnad på folk och folk, etnicitet och etnicitet?

Vart är uppropen för svenskar som blir misshandlade för sin etnicitet i Malmö? http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran/

nissepelle
2013-08-19, 21:40
Vi borde ha slöjförbud. Jävla idioter som håller på och snackar om kvinnors frihet att få bära slöja och att vi inte ska komma och låtsas veta bättre än de slöjbärande kvinnorna själva.

Aktionen verkar dock bra utifrån det tolkia säger, jag kände inte till den annars. En antirasistisk aktion till förmån för slöjbärande kvinnor är positivt.

Simel
2013-08-19, 21:41
tHwW3nksmKg
Är väl inte omöjligt att det stämmer.

421
2013-08-19, 21:42
Jag kan ta på mig mitpachat om det räknas.

David Brent
2013-08-19, 21:42
Det är fint att människor bryr sig. Oavsett hur det yttras, är intentionen god och i värsta fall harmlös.

Tror det finns en god portion AWs som hoppar på tåget för uppmärksamheten som ges med.

Angel
2013-08-19, 21:45
Av vad jag har sett verkar det vara en antirasistisk aktion. Jag har svårt att se hur det på något sätt är "dåligt" för att det inte samtidigt är anti en massa andra saker, typ våldtäkt, sexuella trakasserier.

Av det som skrivs så är det pga att Sverige kränker mänskliga rättigheter och behandlar slöjbärande kvinnor sämre. Alla har rätt till sin slöja och fler borde bära den, ungefär så.

nissepelle
2013-08-19, 21:49
tHwW3nksmKg
Är väl inte omöjligt att det stämmer.

Killen verkar inte jättepåliglig. Han ändrar sig ju fram och tillbaka om att han såg henne, såg henne inte, det bor inga svenskar där så därför hände det inte, alla känner alla det är därför han vet det. Vad vet han EGENTLIGEN?

421
2013-08-19, 21:50
De enda som reagerat negativt på mitt slöjbärande har varit slöjbärande muslimer och deras män.

micke81
2013-08-19, 21:54
Ja. I dag ska hela Sverige ta på sig sjal som solidaritetshandling efter att en beslöjad kvinna i fredags blev misshandlad av en svensk man i Farsta. Jättefint tycker jag. Medmänsklighet är en dygd. Frågan jag ställer mig är dock varför Sverige inte tar på sig ett kors som solidaritetshandling (och inte mode/trend) för alla kristna minoriteter som blir brutalt torterade, våldtagna och mördade i Mellanöstern och övriga delar av världen. Bara de senaste dagarna har över 60 kyrkor förstörts i Egypten. Det sker ett en rensning på de människor som tror på korset, och detta har pågått i flera år, men hela världen blundar för det.

Vart är uppropen som sker för våldtäkterna mot kortklädda tjejer? Ska vi inte ha ett upprop där alla går i underkläder/kortkort en hel dag? Det begås tusentals våldtäkter idag p.g.a. att tjejer har "fel" eller "utmanande" klädsel. Hur kan en misshandel vara större än dessa? Eller är det skillnad på folk och folk, etnicitet och etnicitet?

Vart är uppropen för svenskar som blir misshandlade för sin etnicitet i Malmö? http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran/

Är det bekräftat att en svensk man var gärningsman än? och i sådanna fall var den svenska mannen svensk eller nysvensk eller bara vit eller spelar det ens en roll eftersom människor inom rikets gränser uppenbarligen är svenskar? tycker det går troll i nyhetsrapportering i almänhet och framförallt gott om förhastade slutsatser baserade på någon form av rubrikskrivning som i första hand är ämnad att rikta sej mot folks emotionella och mindre konkreta sida.

tjing
2013-08-19, 21:55
De enda som reagerat negativt på mitt slöjbärande har varit slöjbärande muslimer och deras män.

Bär du slöja?

tp_88
2013-08-19, 21:55
Det är väl bra att folk visar sympati med ett misshandelsoffer.

Proportioner är bra skit dock, har jag hört ryktesvägen...

421
2013-08-19, 22:01
Bär du slöja?

Bara vissa helgdagar, 3 per år.

Deceiver85
2013-08-19, 22:01
Trams i dess absolut mest skrämmande form, och fel på så många vis.

Asdf
2013-08-19, 22:05
Jag uppmuntrar det till fullo. Religiösa tokar bör de med ha sina rättigheter även om man lider med dem

Petoria
2013-08-19, 22:09
Ja. I dag ska hela Sverige ta på sig sjal som solidaritetshandling efter att en beslöjad kvinna i fredags blev misshandlad av en svensk man i Farsta. Jättefint tycker jag. Medmänsklighet är en dygd. Frågan jag ställer mig är dock varför Sverige inte tar på sig ett kors som solidaritetshandling (och inte mode/trend) för alla kristna minoriteter som blir brutalt torterade, våldtagna och mördade i Mellanöstern och övriga delar av världen. Bara de senaste dagarna har över 60 kyrkor förstörts i Egypten. Det sker ett en rensning på de människor som tror på korset, och detta har pågått i flera år, men hela världen blundar för det.

Vart är uppropen som sker för våldtäkterna mot kortklädda tjejer? Ska vi inte ha ett upprop där alla går i underkläder/kortkort en hel dag? Det begås tusentals våldtäkter idag p.g.a. att tjejer har "fel" eller "utmanande" klädsel. Hur kan en misshandel vara större än dessa? Eller är det skillnad på folk och folk, etnicitet och etnicitet?

Vart är uppropen för svenskar som blir misshandlade för sin etnicitet i Malmö? http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran/

Ingen stoppar dig från att göra ett "uppror". Har personerna som kommit på detta upproret sagt att den misshandeln är värre än tusentals våldtäkter?

PowPow
2013-08-19, 22:18
De som uppmanade till "uppropet" avslutade sin artikel med "Vi önskar att ni tar ställning för kvinnors rätt att få klä sig precis som man själv vill i det offentliga rummet utan att riskera påhopp.".

Jag ser inte hur någon annan än riktigt råbarkade dödsmuslimer kan vara emot detta. Eventuellt Sverigedemokraterna också.

micke81
2013-08-19, 22:22
De som uppmanade till "uppropet" avslutade sin artikel med "Vi önskar att ni tar ställning för kvinnors rätt att få klä sig precis som man själv vill i det offentliga rummet utan att riskera påhopp.".

Jag ser inte hur någon annan än riktigt råbarkade dödsmuslimer kan vara emot detta. Eventuellt Sverigedemokraterna också.

så man skall ta ställning för att kvinnor ska få klä sej enligt eget tycke och smak genom att själv anpassa sina kläder efter någon annans önskemål?*screwy*

Herr Oberst
2013-08-19, 22:23
Alla ska få klä sig som dom vill.
Tyvärr är slöjan en självmotsägelse i det hela då plagget är framtaget för att motverka kvinnans frihet

Wannabetore
2013-08-19, 22:27
Först av allt så har polisen i stort sett lagt ned det hela då dom inte hittar något alls som tyder på att historian är sann.

Sen, vad gör en gravid muslim i 20års åldern (som är 4 barns mamma??) ute 23 på kvällen? Inte direkt vanligt kan man ju säga.

Sen är det såklart en "vit man" som är gärningsmannen, ja, det är säkert många "vita män" som är i invandrartäta områden 23 på kvällen och spöar på gravida muslimska kvinnor.


Luktar kupp av alltihopa.


Förövrigt är det bara ironiskt, ja, vad bra, vi visar solidaritet för kvinnan genom att ta på oss ett tält som är ett resultat av grovt kvinnoförtryck :S

Wannabetore
2013-08-19, 22:28
Sen kan man undra vilken dag det är dags att visa solidaritet för alla svenska kvinnor som blivit gruppvåldtagna och mördade? Det är lite värre, va?

Wannabetore
2013-08-19, 22:31
Sen är det faktiskt skrämmande hur svenska kvinnor börjar ta på sig islam-klädnad, detta är bara början tror jag.

Asdf
2013-08-19, 22:34
Sen kan man undra vilken dag det är dags att visa solidaritet för alla svenska kvinnor som blivit gruppvåldtagna och mördade? Det är lite värre, va?

Det ena utesluter ju ej det andra. Sen får man ta fabriceringsrykten med en nypa salt. La polisen ner fallet? Varför?

Wannabetore
2013-08-19, 22:38
tHwW3nksmKg
Är väl inte omöjligt att det stämmer.

Japp, som jag tänkte. Allt är en kupp, går att läsa på exponerat om detta med ett par killar som har grävt djupt i det hela.

Polisen har inte sagt ett dugg, eller ja, det finns inga misstankar över huvud taget. Och återigen, en fyrbarnsmamma i 20års åldern som 23 på kvällen blir misshandlad av en "vit kristen svensk" i ett invandrartätt område? Please, kan ni inte bättre än så?

Detta är ju inte direkt första gången, för bara nån månad sedan var det liv om liknande, då var det tydligen någon sverigedemokrat i örebro som hade "uttalat sig rasitiskt" och försökt slita av nån slöja, sen kom det fram att så inte alls var fallet genom video, det var den muslimska kvinnan i fråga som var aggressiv och slagit honom: avpixlat.info/2013/06/14/burka*kvinna-ljog-sd-politiker-friad*-fran-misstankar-om-misshandel*



Tycker folk ska sluta vara så naiva och börja ifrågasätta mer, ni känner inte till islam så bra, islam gör allt i sin makt för att få inflytande i samhället, så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara.

Snubben
2013-08-19, 22:49
Är det bara jag som inte bryr mig?

Wannabetore
2013-08-19, 22:50
Är det bara jag som inte bryr mig?

Ja

filmjölk
2013-08-19, 22:56
Jag tror jag smäller av....PK:ismen har slagit knut på sig själv.

Slöjan är ett uttryck för just en hederskultur av kvinnoförtryck och kontroll av kvinnans sexualitet. Jag blir rent förbannad på dessa politiskt korrekta stolpskott som får för sig att de är solidariska mot invandrarkvinnor genom att ta på sig en slöja, när de i själva verket spottar på dessa kvinnor genom sin pk:ism.

Wannabetore
2013-08-19, 23:03
Jag tror jag smäller av....PK:ismen har slagit knut på sig själv.

Slöjan är ett uttryck för just en hederskultur av kvinnoförtryck och kontroll av kvinnans sexualitet. Jag blir rent förbannad på dessa politiskt korrekta stolpskott som får för sig att de är solidariska mot invandrarkvinnor genom att ta på sig en slöja, när de i själva verket spottar på dessa kvinnor genom sin pk:ism.

Mm, media är helt löjligt nu för tiden, fattar inte vad dom håller på med :(

Oprovocerade attacker mot muslimska kvinnor är vanliga och bakom dem står oftast "vita svenska män" – det skriver flera antirasistiska debattörer på Aftonbladet Debatt i samband med att en gravid muslimsk kvinna misshandlats i Farsta.

Det var strax innan midnatt natten till lördagen vid 23-tiden som kvinnan, som är i 20-årsåldern, var ute och gick, då hon blev överfallen och misshandlad så svårt att hon svimmade. Polisen har ingen misstänkt gärningsman och har inte gått ut med bilder eller signalement.

Kvinnan misstänker att hon överfölls för att hon bar slöja, och nu efterlyser ett antal debattörer ett ”hijabupprop” till stöd för kvinnan. Iklädda det religiösa plagget ska ”alla medsystrar” i Sverige under måndagen ”beslöja sig i syfte att visa solidaritet med alla muslimska kvinnor som alltför ofta får utstå trakasserier och våld”, skriver Bilan Osman, Fatima Doubakil, Foujan Rouzbeh, Nabila Abdul Fattah och Nachla Libre, på Aftonbladet Debatt.

Bakom våldet mot de muslimska kvinnorna står enligt debattörerna svenskar.
”Oftast är angriparna vita, svenska män”, skriver de.

Debattörerna vill att polisen ska prioritera ärenden där muslimer är offer, samt att justitieminister Betrice Ask ska tillsätta en utredning.

”Vi kräver att Ask tillsätter en kommission för att utreda och kartlägga, samt komma med konkreta åtgärdsplaner mot de utbredda hatbrotten mot muslimer”, skriver de.

Enligt statistik är invandrarkvinnor i högre utsträckning än svenska kvinnor utsatta för våld – dock är hotet deras egna män och släktingar, enligt rapporten.

I länder så som Irak, Etiopien och Somalia ligger acceptansen bland kvinnor för våld mot kvinnor på 59, 68, respektive 76 procent. Störst förståelse för en mans rätt att misshandla sin partner finns i Afghanistan, hos hela 90 procent av kvinnorna, enligt en annan rapport.

Aj aj, alltid dessa "vita svenska män" alltså! Jag undrar verkligen vart alla dessa ariska dödsnazister håller hus?

Allt jag ser på stan på kvällar och nätter är gapiga, överaggressiva män från andra länder som verkar leva för att hävda sig.

Fyfan det här landet är påväg käpprätt åt helvete *gah!*

Wannabetore
2013-08-19, 23:04
Och sen undrar jag, är det inte dom som alltid brukar gapa om vem som är svensk och inte?? "vem är svensk egentligen!", men nu går det minsann väldigt lätt att säga vem som är svensk och inte? Hur ska dom ha det??

Och sen att dom säger sig stå för "anti rasism" och "mot sexism" samtidigt som dom gör sexistiska (män) och rasistiska (vita) uttalanden.

Jag tror jag smäller av.

Wannabetore
2013-08-19, 23:09
Seriöst?

En annan intressant sak som det grävande Flashbackgänget hittade är: ”Intressant är att en av de mest drivande från islamisterna, Foujan Rouzbeh, som dessutom dyker upp i TV4 imorgon, (läs idag), knappa timmen innan det påstådda överfallet twittrade kl 22:37 att:

http://cdn.exponerat.info/wp-content/uploads/2013/08/2013-08-19-10-45-19_tweet_hijab_misshandel_.jpg

Åh herregud, allt är så uppenbart. Läs mer här: http://www.exponerat.info/misstankt-hatbrott-mot-gravid-muslimkvinna-sant-eller-falskt/

Asdf
2013-08-19, 23:13
Wannabetore lugna ner dig lite innan tråden spårar ur fullständigt

Varför inte skippa hijab och köra burkaupproret? Burka avenger är ett populärt barnprogram i indonesien med en kvinna som jagar talibaner! :)

http://img.ibtimes.com/www/data/images/full/2013/07/24/392912.jpg

Rosvall
2013-08-19, 23:18
Mm, media är helt löjligt nu för tiden, fattar inte vad dom håller på med :(





Aj aj, alltid dessa "vita svenska män" alltså! Jag undrar verkligen vart alla dessa ariska dödsnazister håller hus?

Allt jag ser på stan på kvällar och nätter är gapiga, överaggressiva män från andra länder som verkar leva för att hävda sig.

Fyfan det här landet är påväg käpprätt åt helvete *gah!*

+1. Skönt att se att någon orkar skriva det självklara. Håller med om att det är en frustrerande situation :/

Oxe
2013-08-19, 23:35
Jag är/var negativt inställd till det där tramset dom drog igång

Yes
2013-08-20, 05:50
Jag tror jag smäller av....PK:ismen har slagit knut på sig själv.

Slöjan är ett uttryck för just en hederskultur av kvinnoförtryck och kontroll av kvinnans sexualitet. Jag blir rent förbannad på dessa politiskt korrekta stolpskott som får för sig att de är solidariska mot invandrarkvinnor genom att ta på sig en slöja, när de i själva verket spottar på dessa kvinnor genom sin pk:ism.
Jisses, jag håller med dig helt... Skrämmande!

Skrev det till en vän på FB som ville känna sig duktig. Vi är tydligen inte vänner längre.

TheOne1994
2013-08-20, 05:55
Jisses, jag håller med dig helt... Skrämmande!

Skrev det till en vän på FB som ville känna sig duktig. Vi är tydligen inte vänner längre.

ha ha ha, så fort "politiken" kommer upp på bordet så blir man alltid ovänner.

Filmjölk borde få nobelpriset snart ! Han är ju grym :)

Tolkia
2013-08-20, 06:10
Som vanligt orkar ingen ta reda på vad det handlar om, men indignerad orkar man vara. Jag förväntar mig att alla upprörda white knights står upp för kvinnors, invandrares och svenskars med brunt fejs rättighet att slippa ta skit i sin vardag. Varför inte här på Kolozzeum genom att sluta reproducera misogyn och vardagsrasistisk smörja?

Morty
2013-08-20, 08:28
Som vanligt orkar ingen ta reda på vad det handlar om, men indignerad orkar man vara. Jag förväntar mig att alla upprörda white knights står upp för kvinnors, invandrares och svenskars med brunt fejs rättighet att slippa ta skit i sin vardag. Varför inte här på Kolozzeum genom att sluta reproducera misogyn och vardagsrasistisk smörja?

Fan vad skönt det vore men det är verkligen att be om för mycket av gemene gymmande kolozzeumpojke. Enda gången "kvinnors rätt" kan proklameras för är om det är på bekostnad av islam och/eller muslimer. Annars blir feminister utskrattade.

Lellan
2013-08-20, 08:55
Av det som skrivs så är det pga att Sverige kränker mänskliga rättigheter och behandlar slöjbärande kvinnor sämre. Alla har rätt till sin slöja och fler borde bära den, ungefär så.

What, vem tolkar det så? :confused:

Alltså - hur kan man ORKA bli upprörd när folk vill visa solidaritet, oavsett vad det må vara. Visst får man tycka att det är fånigt, men jag fattar inte hur man kan vara emot en solidarisk handling som någon vill uttrycka.

Det finns människor som bär blått för att öka medvetheten om autism, människor som rakar av sig håret som sympatihandling för cancerdrabbade, Emma Green Tregaro målade naglarna som en tyst men tydlig protest mot hur människor som inte följer heteronormen drabbas i Ryssland.. och nu finns det människor som vill visa solidaritet för en grupp som drabbas av våld pga sin uppenbara religionstillhörighet.

Ingen behöver ju hålla med, delta osv - och det utesluter knappast annat engagemang.. men är ju harmlöst? Om någon slöjbärande känner stöd när hon ser solidaritetshandlingen, är det farligt, skadligt? Nä. Då så. Låt folk hålla på, herregud - är det nåt man ska störa sig på är det väl typ.. candycrush el ngt mer meningslöst. ;)

Jag målade naglarna i regnbågens färger i helgen, inte för uppmärksamhet utan för att jag gillade initiativet.. Tänker inte raka huvudet bära slöja eller annat men är över lag emot våld och när och hur man väljer att visa det tycker jag är fånigt om folk ska ha åsikter om.

Lellan
2013-08-20, 09:02
Stödjer någon alla flickor som blir trakasserad, våldtagna osv pga fel klädsel, för kort kjol osv?


Jag tycker det låter som ett bra initiativ, men kanske inför sommaren.. Angel startar i vår?
*popcorn* :d

Grahn
2013-08-20, 09:31
Slöja kan både vara dåligt pga att det är ett mer eller mindre tvång och oacceptabelt som orsak till överfall( om det nu var det som var orsaken), förstår inte ens problemet. Vari ligger motsättningen?

Men visst kunde vår omvärld vara mer nyanserad med att stå upp mot andra saker med, men vi får väl den media vi förtjänar( aka konsumerar ).

Burkan är ju för övrigt lysande, om vi alla bär den bakom ratten så blir vi immuna mot fartkameror! ;)

421
2013-08-20, 09:39
Jag skulle kunna tänka mig bära slöja för att stödja just för att jag vet hur det är att bli dömd för sin religion. Problemet är att de som jag då stödjer är de som har dömt och även skulle göra igen.

Lellan
2013-08-20, 09:47
Jag skulle kunna tänka mig bära slöja för att stödja just för att jag vet hur det är att bli dömd för sin religion. Problemet är att de som jag då stödjer är de som har dömt och även skulle göra igen.

Blir du utdömd specifikt av just kvinnor som misshandlats pga att de burit slöja? :confused:

Du stödjer inte islam eller muslimer överlag genom delta i detta uppror, utan att det förekommer våld på basis av att man tillhör en religion. Men eftersom flertalet tolkar det som stöd av just slöjbärande inom en religion så är det väl förståeligt att auktionen känns mindre lyckad.

Få tänkte väl tex om Emma Green-Tregaro att hon syftade till att bli lesbisk.

421
2013-08-20, 09:50
Blir du utdömd specifikt av just kvinnor som misshandlats pga att de burit slöja? :confused:

Du stödjer inte islam eller muslimer överlag genom delta i detta uppror, utan att det förekommer våld på basis av att man tillhör en religion. Men eftersom flertalet tolkar det som stöd av just slöjbärande inom en religion så är det väl förståeligt att auktionen känns mindre lyckad.

Få tänkte väl tex om Emma Green-Tregaro att hon syftade till att bli lesbisk.

Nej men om jag deltar i detta så kommer jag inom kort tid uppleva något från muslimer eller annat folk från mellanöstern. Det hela blir ironiskt.

De kunde även valt att kalla det slöjupproret, det hade det gjort det neutralt.

Loke
2013-08-20, 10:01
Jag tror jag smäller av....PK:ismen har slagit knut på sig själv.

Slöjan är ett uttryck för just en hederskultur av kvinnoförtryck och kontroll av kvinnans sexualitet. Jag blir rent förbannad på dessa politiskt korrekta stolpskott som får för sig att de är solidariska mot invandrarkvinnor genom att ta på sig en slöja, när de i själva verket spottar på dessa kvinnor genom sin pk:ism.

Haha, jag undrar vem som slår knut på sig själv. Hela grejen handlar ju om att kvinnor med slöja blir utsatta för påhopp, nu senast i form av en misshandel. Kan vi alla vara överens om att sånt händer och att det är ett problem? Bra.

Nästa grej är att slöjan kanske är ett uttryck för kvinnoförtryck. Ok, om så är, rättfärdigar det att kvinnorna som bär slöjan blir utsatta för påhopp i form av misshandel eller ens verbalt? Det verkar ju lite konstigt att angripa offret för eventuellt kvinnoförtryck? Om det inte är rättfärdigat så måste det väl vara ok att visa sitt stöd mot offret som ändå drabbas?

Jag känner bara en som bär slöja, och baserat på hennes personlighet är jag 100% säker på att det inte handlar om förtryck. Det är nog mest ett uttryck av stolthet för hennes arabiska härkomst. För mig räcker det med ett enda fall av motsatsen för att bevisa att din tes om att slöja = kvinnoförtryck inte håller. Vi får nog använda lite mer raffinerade metoder för att hitta sånt.

pragmatist
2013-08-20, 10:55
Man kan ju undra varför det blir uppror om vissa saker men inte andra. Varje gång jag ser en sån här aktion är min första tanke "jaha, men varför ingen liknande aktion för X, Y och Z som förefaller vara ett mycket större problem och som drabbar många fler?" Varför folk silar mygg och sväljer kameler.

Innebär detta att det är fel med den här typen av stödaktioner? Nja, å ena sidan är de väl harmlösa, men å andra sidan kanske de distraherar oss från mer allvarliga problem. Rubriker i Aftonbladet kanske inte är någon vidare bra vägledning för vad vi ska starta uppror kring och inte.

filmjölk
2013-08-20, 11:23
Haha, jag undrar vem som slår knut på sig själv. Hela grejen handlar ju om att kvinnor med slöja blir utsatta för påhopp, nu senast i form av en misshandel. Kan vi alla vara överens om att sånt händer och att det är ett problem? Bra.

Nästa grej är att slöjan kanske är ett uttryck för kvinnoförtryck. Ok, om så är, rättfärdigar det att kvinnorna som bär slöjan blir utsatta för påhopp i form av misshandel eller ens verbalt? Det verkar ju lite konstigt att angripa offret för eventuellt kvinnoförtryck? Om det inte är rättfärdigat så måste det väl vara ok att visa sitt stöd mot offret som ändå drabbas?

Jag känner bara en som bär slöja, och baserat på hennes personlighet är jag 100% säker på att det inte handlar om förtryck. Det är nog mest ett uttryck av stolthet för hennes arabiska härkomst. För mig räcker det med ett enda fall av motsatsen för att bevisa att din tes om att slöja = kvinnoförtryck inte håller. Vi får nog använda lite mer raffinerade metoder för att hitta sånt.

Hela grejen handlar om att en kvinna med slöja blev slagen av en vit man som visste att det hette "Hijab". Kvinnor med slöja blir systematiskt slagna och förtryckta av män som kräver att de har på sig slöja. Långt mer än ett fall, dagligen.

Du känner en arabisk kvinna med slöja som inte blir förtryckt. Jag känner på en höft ett tjugotal kvinnor med bakgrund inom slöjbärande kulturer som blir eller har blivit förtryckta. Jag känner en kvinna ifrån en icke-slöjbärande kultur som har samma erfarenhet. Jag känner ingen kvinna från slöjbärande kultur som saknar den erfarenheten.

Slöjbärande kvinnor blir inte förtryckta av vita svenska kränkta män, slöjbärande kvinnor blir förtryckta av vita, bruna, gula och svarta muslimska kränkta män. Så ja, vi kan komma överens om att sådant händer, men inte på de premisserna den politiskt korrekta intelligentian vill göra gällande.

Alkro
2013-08-20, 11:43
Olika kulturer har olika normer. Enligt vissa muslimer ska kvinnor täcka håret genom att ha slöja. I USA i vissa delstater är det olagligt att som kvinna vara topless på allmän plats trots att det är tillåtet för män. I Sverige får man inte visa sig naken på allmän plats.

Maximal
2013-08-20, 11:59
Är det bara jag som inte bryr mig?

Nepp!

Wannabetore
2013-08-20, 13:52
Jisses, jag håller med dig helt... Skrämmande!

Skrev det till en vän på FB som ville känna sig duktig. Vi är tydligen inte vänner längre.

Är ren parodi.

Minns 2010 hur jag förlorade många vänner för att jag röstade SD. När jag sedan gick med i gruppen "sd in i sveriges riksdag" så förlorade jag massa fb vänner.

Nu, några år senare, när vinden börjat vända, ja, då minsann börjar dom höra av sig.

Så sjukt löjligt vad människor är rädd att gå emot konsensus i detta land, en enorm feghet som man bara skakar huvudet åt.

TheOne1994
2013-08-20, 13:54
Är ren parodi.

Minns 2010 hur jag förlorade många vänner för att jag röstade SD. När jag sedan gick med i gruppen "sd in i sveriges riksdag" så förlorade jag massa fb vänner.

Nu, några år senare, när vinden börjat vända, ja, då minsann börjar dom höra av sig.

Så sjukt löjligt vad människor är rädd att gå emot konsensus i detta land, en enorm feghet som man bara skakar huvudet åt.

tog du emot dom eller gav dom "middle finger" ?

Wannabetore
2013-08-20, 13:56
Haha, jag undrar vem som slår knut på sig själv. Hela grejen handlar ju om att kvinnor med slöja blir utsatta för påhopp, nu senast i form av en misshandel. Kan vi alla vara överens om att sånt händer och att det är ett problem? Bra.

Ingen kvinna har blivit utsatt för något, polisen har INGA bevis, INGEN misstänkt, INGET som tyder på att det har skett. Vi har vittnen som säger att det var kvinnans egna man som slog henne och att det hela är en kupp.

Det händer men det är YTTERST ovanligt, vad som dock är vanligt är kvinnor som flyger ut från balkongen, kvinnor som blir hedersmördade i namnet av islam, kvinnor som blir gruppvåldtagna, pensionärer som blir rånade, unga flickor som blir misshandlade.

Det är ett något större problem än att nån hittat på att en "VIT SVENSK MAN" (såklart, dödsnazister som vi är :smash: ) slagit en GRAVID MUSLIM klockan 23 i ett INVANDRAROMRÅDE.

Aaa jo, stämmer nog *whatever*


Nästa grej är att slöjan kanske är ett uttryck för kvinnoförtryck

Det är inte något KANSKE alls. Man sätter ett tält på sin kvinna och förtrycker henne, här i sverige har vi kommit längre än så och vi borde inte ens acceptera detta vidriga kvinnoförnedrande beteende.

Wannabetore
2013-08-20, 13:58
Blir du utdömd specifikt av just kvinnor som misshandlats pga att de burit slöja? :confused:

Du stödjer inte islam eller muslimer överlag genom delta i detta uppror, utan att det förekommer våld på basis av att man tillhör en religion. Men eftersom flertalet tolkar det som stöd av just slöjbärande inom en religion så är det väl förståeligt att auktionen känns mindre lyckad.

Få tänkte väl tex om Emma Green-Tregaro att hon syftade till att bli lesbisk.

1. Ingen kvinna har misshandlats här pga att dom burit slöja, de fall som tagits upp har aldrig bevisats, i ena fallet så visade det sig att kvinnan ljög och att det var HON som börjat slagits.

2. Ja, det förekommer våld på daglig basis. Har du varit i malmö? Judar blir fullkomligt utdrivna av muslimer, men när kommer protesterna och hetset i media angående detta?

Kristna svenska flickor blir trakkaserade och våldtagna av muslimska män som kallar dom "horor" för att dom inte går med ett tält på sig, NÄR SKA VI PROTESTERA MOT DET? ELLER ÄR DET RASISTISKT KANSKE? *whatever*


Tyvärr, du är endast en nyttig idiot som fallit för kuppen.

Wannabetore
2013-08-20, 14:00
Hela landet är helt åt skogen nu. Minns den där händelsen i bollnäs förra året när en flicka blev våldtagen av 2 män från något utomeuropeiskt land.

Snart nog skulle det minsann demonstreras, vad skulle det demonstreras mot, våldtäkter? NEJ RASISM.


Jag undrar verkligen hur länge det tar för gemene svensk att vakna upp och fatta vad som försigår, den dagen kan jag åtminstonde klappa mig själv på axeln och säga att jag inte var den sista.

Wannabetore
2013-08-20, 14:01
tog du emot dom eller gav dom "middle finger" ?

middle finger, svaga individer är vad det är.

Wannabetore
2013-08-20, 14:03
Slöjbärande kvinnor blir inte förtryckta av vita svenska kränkta män, slöjbärande kvinnor blir förtryckta av vita, bruna, gula och svarta muslimska kränkta män. Så ja, vi kan komma överens om att sådant händer, men inte på de premisserna den politiskt korrekta intelligentian vill göra gällande.

Fyfan så sant, älskar dig. Det är fan inte många som vågar stå upp och säga sanningen i detta land.

Hur fan kan man få för sig att det är VITA SVENSKA MÄN som står för "förtrycket" och "misshandlarna" ? Är ni helt från vettet eller? Förstår ni hur kvinnan ses på inom islam? Förstår ni hur mycket skit som försigår bakom stängda dörrar?

När fan ska ni demonstrera mot detta era fega kräk? Varför fan vågar ni inte SÄGA ETT ORD MOT ISLAM?

Det är så att man spyr *spy*

421
2013-08-20, 14:05
Jag vill säga att jag är inte anti-islam eller muslimer, de är mina systrar och bröder. Jag har väldigt många muslimska vänner.

Med det sagt jag kan berätta historien om första gången jag kom till Sverige när jag var 10år. Jag skulle hälsa på mina morföräldrar i Sverige över helgen (rosh hashana). Jag var klädd i traditionella kläder med klänning och tichel.

En man frågar mig på hebreiska, är du judinna? Jag svarar glad ja. Din moder är en .... och du är en .... svarar han då, sen spottade han på mig och gick. Jag blev chockad och började gråta och hade tur en idf såg det och kunde guida mig till mina morföräldrar.

Jag vet att det inte är alla muslimer eller de flesta.

Pudzianovski
2013-08-20, 14:08
Varför fan vågar ni inte SÄGA ETT ORD MOT ISLAM?


Islam är bajs. Precis som alla andra fjantiga religioner. Det flygande spaghettimonstret är iof ok.

TheOne1994
2013-08-20, 14:18
Jag vill säga att jag är inte anti-islam eller muslimer, de är mina systrar och bröder. Jag har väldigt många muslimska vänner.

Med det sagt jag kan berätta historien om första gången jag kom till Sverige när jag var 10år. Jag skulle hälsa på mina morföräldrar i Sverige över helgen (rosh hashana). Jag var klädd i traditionella kläder med klänning och tichel.

En man frågar mig på hebreiska, är du judinna? Jag svarar glad ja. Din moder är en .... och du är en .... svarar han då, sen spottade han på mig och gick. Jag blev chockad och började gråta och hade tur en idf såg det och kunde guida mig till mina morföräldrar.

Jag vet att det inte är alla muslimer eller de flesta.

en vuxen människa spottar på dej som är 10 år gammal. Shit, sånt är ju bara tragiskat. Svårt för mig att förstå. Har du kontakt med honom idag eller du har aldrig sett honom igen ?

421
2013-08-20, 14:19
Det var någon okänd på flygplatsen, inte någon jag kände såklart. Medans jag hämtade väska.

TheOne1994
2013-08-20, 14:23
Det var någon okänd på flygplatsen, inte någon jag kände såklart. Medans jag hämtade väska.

fega jvla kräket ! Det spelar ingen roll färg/religon osv men när vuxna ger sig på barn då ska dom tamejfan åka på stryk !!! Framhäva sig själva genom att ge sig på mindre.

421
2013-08-20, 14:26
fega jvla kräket ! Det spelar ingen roll färg/religon osv men när vuxna ger sig på barn då ska dom tamejfan åka på stryk !!! Framhäva sig själva genom att ge sig på mindre.

Jag skrev inte för att folk ska bli arga eller sympati. Jag har fått lära mig att hantera och acceptera att vi inte är omtyckta av all och har fått lära mig hur hantera.

Det var perspektiv på ett uppror för att få bära hijab. Min erfarenhet när jag har täckt hår är nyfiken från etniskt svenska och hat från etniskt arabiska (inte alla eller många!)

FoxCharlie
2013-08-20, 14:37
Jag förstår inte heller varför dem som stödjer det här ska nöja sig med hijab.
Dra på er en Burka och känn på friheten! :)

Macroman
2013-08-20, 15:05
Jag tror jag smäller av....PK:ismen har slagit knut på sig själv.

Slöjan är ett uttryck för just en hederskultur av kvinnoförtryck och kontroll av kvinnans sexualitet. Jag blir rent förbannad på dessa politiskt korrekta stolpskott som får för sig att de är solidariska mot invandrarkvinnor genom att ta på sig en slöja, när de i själva verket spottar på dessa kvinnor genom sin pk:ism.

+ motherfucking 1

Wannabetore
2013-08-20, 15:08
Inte förvånande om hijab blir en symbol för feminism och kvinnans frigörelse från det vita patriarkatet. Logik och sunt förnuft är nämligen inte vänsterns och feministers starka sida. :D

en stor stark
2013-08-20, 15:36
Klart man ska få bära slöja, om det är så att man vill ha en slöja och inte så att man blir tvingad till det. Vill man ha en slöja för sin egen skull och sin religions skull (eller vad man nu vill) så är det okej. Jag tycker det är löjligt men vi har religionsfrihet. Däremot ska man inte bli tvingad av sin man/släkt etc om man inte vill det.

Sen förstår jag inte det här med att man inte får prata ont om Islam, det är väl klart man får? Precis som man får prata ont om Kristendom, om man vill. Och jag hör ofta det från många, som talar illa om religion.

PowPow
2013-08-20, 15:40
Sen förstår jag inte det här med att man inte får prata ont om Islam, det är väl klart man får? Precis som man får prata ont om Kristendom, om man vill. Och jag hör ofta det från många, som talar illa om religion.

Använder man sig inte av svordomar, skriver vartannat ord med versaler och/eller använder PK som skällsord så räknas det såklart inte.

en stor stark
2013-08-20, 15:44
Använder man sig inte av svordomar, skriver vartannat ord med versaler och/eller använder PK som skällsord så räknas det såklart inte.

Haha :d

Nej men lite så är det ju faktiskt. Det är klart att folk blir defensiva när någon försöker provocera och attackera om något. Så blir det ju med de flesta ämnen.

421
2013-08-20, 15:47
Hijab är inte bara plagget , utan hela koden för modesty.

Det som på hebreiska är tzniut.

Lawler
2013-08-20, 16:16
Jag vet inte om det har med den nya tidens snabba kommunikation att göra men att vänta ett tag och ta reda på vad som faktiskt har hänt verkar inte vara ett alternativ. Nästan från första stund så har den påstådda händelsen använts för politiska syften. Problemet är att denna tidiga rapportering med olika påståenden lätt slår igenom och blir det folk i allmänhet kommer ihåg om en händelse. Oavsett vad som senare kommer visa sig stämma så kommer de att veta att en svensk man angrep en slöjbärande kvinna och att det mestadels är vita svenska män som misshandlar kvinnor med slöja(enligt debattartikeln).

Sniggel
2013-08-20, 16:33
What, vem tolkar det så? :confused:

Alltså - hur kan man ORKA bli upprörd när folk vill visa solidaritet, oavsett vad det må vara. Visst får man tycka att det är fånigt, men jag fattar inte hur man kan vara emot en solidarisk handling som någon vill uttrycka.

Det finns människor som bär blått för att öka medvetheten om autism, människor som rakar av sig håret som sympatihandling för cancerdrabbade, Emma Green Tregaro målade naglarna som en tyst men tydlig protest mot hur människor som inte följer heteronormen drabbas i Ryssland.. och nu finns det människor som vill visa solidaritet för en grupp som drabbas av våld pga sin uppenbara religionstillhörighet.

Ingen behöver ju hålla med, delta osv - och det utesluter knappast annat engagemang.. men är ju harmlöst? Om någon slöjbärande känner stöd när hon ser solidaritetshandlingen, är det farligt, skadligt? Nä. Då så. Låt folk hålla på, herregud - är det nåt man ska störa sig på är det väl typ.. candycrush el ngt mer meningslöst. ;)

Jag målade naglarna i regnbågens färger i helgen, inte för uppmärksamhet utan för att jag gillade initiativet.. Tänker inte raka huvudet bära slöja eller annat men är över lag emot våld och när och hur man väljer att visa det tycker jag är fånigt om folk ska ha åsikter om.

Intentionerna är förmodligen goda. Men konsekvenserna kanske inte är harmlösa. Att uttrycka stöd för vad slöjan (kan) stå för är knepigt. Så jag kan förstå om folk kan bli upprörda över stödet eftersom de ser att stödet förstärker ett förtryck. Deras upprördhet har alltså också goda intentioner.

Jag själv är rätt neutralt inställd till företeelsen. Jag är för att man ska få lov att bära slöja, eftersom man ska få lov att bära i princip vad som helst. Men jag vill absolut inte uppmuntra bruket eftersom jag ej vet på vilka grunder de flesta individer väljer att bära slöja. Då kanske jag omedvetet stöder ett förtryck. Självklart är jag emot våld innan någon drar några väldigt konstiga slutsatser. Dock är det väldigt sällan slöjbärande individer utsätts för fysiskt våld pga rasistiska skäl i jämförelse med allt annat fysiskt förekommande våld så jag tycker det är en rätt oviktig sak att bry sig om. Varför jag också inte bryr mig speciellt mycket. Eller har jag fel ang hur ofta det sker?

yxa
2013-08-20, 17:51
allt är bluff, hennes man slog henne och hon ljuger till polisen

Looney
2013-08-20, 17:52
Jag är imponerad av vilket engagemang det finns här för att befria kvinnor från sin sjal och därmed sitt förtryck... för det är väl det som är meningen med att tycka att hijabuppropet är dumt?

Eller kan det helt enkelt var så att många, möjligtvis undermedvetet, går i islamofobins och de många islamofobiska krafternas led? Jag kan inte hitta en annan förklaring till att så många här tar ett ställningstagande mot(!) principen om att få utöva sin tro utan rädsla för förföljelse och trakasserier. För det är det som är meningen med hijabupproret. Möjligtvis besitter inte en del den intellektuella kapaciteten som krävs för att skilja mellan att ta på sig en hijab för att markera mot förföljelse och trakasserier och att ta på sig en hijab för att man tycker om att kvinnor klär sig i sjal. Men de flesta tror jag helt enkelt är förblindade av den djupt rotade islamofobin, och jag råder till att ta ert förnuft till fånga och ptjaa kanske lägga upp en bild av er med sjal..

För övrigt känner jag en hel del kvinnor med sjal, och ja de utsätts för trakasserier med jämna mellanrum. Både på ett tydligt sätt men mer i form av argt muttrande och dåligt bemötande etc

micke81
2013-08-20, 17:57
Jag är imponerad av vilket engagemang det finns här för att befria kvinnor från sin sjal och därmed sitt förtryck... för det är väl det som är meningen med att tycka att hijabuppropet är dumt?

Eller kan det helt enkelt var så att många, möjligtvis undermedvetet, går i islamofobins och de många islamofobiska krafternas led? Jag kan inte hitta en annan förklaring till att så många här tar ett ställningstagande mot(!) principen om att få utöva sin tro utan rädsla för förföljelse och trakasserier. För det är det som är meningen med hijabupproret. Möjligtvis besitter inte en del den intellektuella kapaciteten som krävs för att skilja mellan att ta på sig en hijab för att markera mot förföljelse och trakasserier och att ta på sig en hijab för att man tycker om att kvinnor klär sig i sjal. Men de flesta tror jag helt enkelt är förblindade av den djupt rotade islamofobin, och jag råder till att ta ert förnuft till fånga och ptjaa kanske lägga upp en bild av er med sjal..

För övrigt känner jag en hel del kvinnor med sjal, och ja de utsätts för trakasserier med jämna mellanrum. Både på ett tydligt sätt men mer i form av argt muttrande och dåligt bemötande etc

eller är det så att väldigt många människor i dagens sammhälle drabbats av åkomman paranoid rasistofbi med inslag av såväl halucinationer som hypokondri? glatt påhejade av media som gör allt för att hitta en rubrik som eventuelt inte ens har något med verkligheten att göra?

redbrigade
2013-08-20, 18:01
Innan man som svennebanan tar på sig ett lakan och hashtagar #hijabupproret, kanske man ska fundera på vad hijaben betyder för de kvinnorna som tvingas bära den i den muslimska världen.

Min svärmor var på besök i sitt hemland Irak där män försökte tvinga henne att bära hijab, men hon vägrade för den underkastelsen som den innebär kan hon inte acceptera. Det samma gäller alla hennes vänner som aldrig skulle kunna tänka sig att bära hijab. Slöjan är inte ett uttryck för frihet utan förtryck.

Looney
2013-08-20, 18:02
eller är det så att väldigt många människor i dagens sammhälle drabbats av åkomman paranoid rasistofbi med inslag av såväl halucinationer som hypokondri? glatt påhejade av media som gör allt för att hitta en rubrik som eventuelt inte ens har något med verkligheten att göra?

Jag vet inte vem du är eller hur du ser ut... men ser du europeisk ut och är man (dvs. bär ej sjal) kan det vara svårt för dig att avgöra halten trakasserier mot hijabbärande kvinnor i det svenska samhället

421
2013-08-20, 18:04
Varför använda ordet hijab?

Looney
2013-08-20, 18:07
Innan man som svennebanan tar på sig ett lakan och hashtagar #hijabupproret, kanske man ska fundera på vad hijaben betyder för de kvinnorna som tvingas bära den i den muslimska världen.

Min svärmor var på besök i sitt hemland Irak där män försökte tvinga henne att bära hijab, men hon vägrade för den underkastelsen som den innebär kan hon inte acceptera. Det samma gäller alla hennes vänner som aldrig skulle kunna tänka sig att bära hijab. Slöjan är inte ett uttryck för frihet utan förtryck.

Bra gjort av din svärmor att stå emot förtrycket. Här i Sverige finns det kvinnor som känner att de inte kan bära slöja för risken av trakasserier. Din farmor och de kvinnor som trakasseras för sin slöja i Sverige vinner båda av att man står upp mot förtryck och för principen om självbestämmande.

Nordström
2013-08-20, 18:08
Eller kan det helt enkelt var så att många, möjligtvis undermedvetet, går i islamofobins och de många islamofobiska krafternas led? Jag kan inte hitta en annan förklaring till att så många här tar ett ställningstagande mot(!) principen om att få utöva sin tro utan rädsla för förföljelse och trakasserier. För det är det som är meningen med hijabupproret. Möjligtvis besitter inte en del den intellektuella kapaciteten som krävs för att skilja mellan att ta på sig en hijab för att markera mot förföljelse och trakasserier och att ta på sig en hijab för att man tycker om att kvinnor klär sig i sjal. Men de flesta tror jag helt enkelt är förblindade av den djupt rotade islamofobin, och jag råder till att ta ert förnuft till fånga och ptjaa kanske lägga upp en bild av er med sjal..

Problemet är ju att sånt här bara görs när det är vita män som är gärningsmännen. Inte fan är det någon som gått runt med judiska kläder/symboler trots att judar är långt mycket mer utsatta än muslimer. Inte heller är det någon som bryr sig om de många svenska ungdomar som blir utsatta för trakasserier/våld/våldtäkt av invandrargäng. Inte heller de muslimer som blev/blir utsatta av trakasserier i Södertälje fick någon uppmärksamhet, av den enkla anledningen att gärningsmännen var kristna syrianer.

Det är bara när det går att plocka billiga politiska poäng som det är värt att engagera sig.

För övrigt känner jag en hel del kvinnor med sjal, och ja de utsätts för trakasserier med jämna mellanrum. Både på ett tydligt sätt men mer i form av argt muttrande och dåligt bemötande etc

Tror du att punkare har det bättre?

Crippa90
2013-08-20, 18:10
Jag kan inte hitta en annan förklaring till att så många här tar ett ställningstagande mot(!) principen om att få utöva sin tro utan rädsla för förföljelse och trakasserier.

Har ens någon i tråden gjort det?


Förövrigt håller jag med Sniggel. Likt en typisk svensk är jag neutral.

Looney
2013-08-20, 18:14
Problemet är ju att sånt här bara görs när det är vita män som är gärningsmännen. Inte fan är det någon som gått runt med judiska kläder/symboler trots att judar är långt mycket mer utsatta än muslimer. Inte heller är det någon som bryr sig om de många svenska ungdomar som blir utsatta för trakasserier/våld/våldtäkt av invandrargäng. Inte heller de muslimer som blev/blir utsatta av trakasserier i Södertälje fick någon uppmärksamhet, av den enkla anledningen att gärningsmännen var kristna syrianer.

Det är bara när det går att plocka billiga politiska poäng som det är värt att engagera sig.



Tror du att punkare har det bättre?

Men starta punkarupproret då eller kippaupproret och jag lovar dig att jag kommer, liksom nu, ställa mig mot förtrycket och för rätten till självbestämmande utan rädsla för förtryck.

Looney
2013-08-20, 18:17
Har ens någon i tråden gjort det?


Förövrigt håller jag med Sniggel. Likt en typisk svensk är jag neutral.

När någon ställer sig mot en antirasistisk aktion för människors rätt till självbestämmande utan rädsla för förtryck så, ja

Nordström
2013-08-20, 18:20
När någon ställer sig mot en antirasistisk aktion för människors rätt till självbestämmande utan rädsla för förtryck så, ja

Är man antirasist bör man väl ställa upp för alla grupper, eller hur?

421
2013-08-20, 18:20
Muslim är inte en ras eller ett folkslag.

Hade det kallats slöjupproret eller sjalupproret så hade det inte inkluderat bara muslimer.

Looney
2013-08-20, 18:25
Är man antirasist bör man väl ställa upp för alla grupper, eller hur?

Att vara för människors rätt till självbestämmande och utövande av tro är rätt inkluderande. Eller tänkte du att man behöver dra på sig en kippa ovanpå sjalen för att legitimera uppropet?

filmjölk
2013-08-20, 18:30
Att vara för människors rätt till självbestämmande och utövande av tro är rätt inkluderande. Eller tänkte du att man behöver dra på sig en kippa ovanpå sjalen för att legitimera uppropet?

Att vara för människors rätt till självbestämmande och delta i upproret är en motsägelse. Särskilt av sk. feminister som borde stå på kvinnors sida, men jag gissar att det inte betyder ett smack då det ställs mot antirasism.

xodd
2013-08-20, 18:32
När någon ställer sig mot en antirasistisk aktion för människors rätt till självbestämmande utan rädsla för förtryck så, ja

Det är ju just det här som blir paradoxalt med det sk "Hijabupproret". Att ta på sig någonting som många kvinnor i många länder bara kan drömma om att få ta av sig i det offentliga rummet utan att bli förföljda eller straffade och samtidigt hävda att det är något antirasistiskt "alla har rätt att bestämma över sig själva" jippo. :smash:

Den största hycklaren av den alla måste dock vara Gudrun Schyman, men det kanske inte var något nytt.

Crippa90
2013-08-20, 18:33
När någon ställer sig mot en antirasistisk aktion för människors rätt till självbestämmande utan rädsla för förtryck så, ja

Du får fråga dig också varför människor ställer sig emot aktionen, inte bara att de gör det.

Läs exempelvis Sniggels och pragmatists inlägg så kanske du inser att det inte är så svartvitt som du vill få det till.

Nordström
2013-08-20, 18:33
Att vara för människors rätt till självbestämmande och utövande av tro är rätt inkluderande. Eller tänkte du att man behöver dra på sig en kippa ovanpå sjalen för att legitimera uppropet?

Judar i Sverige har blivit uppmanade (av politiker) att dölja judiska symboler t.ex.. Här verkar ju budskapet vara det motsatta d.v.s att det ska vara helt ok skylta med sin religiösa tillhörighet.

Min poäng är att man behandlar grupper olika, vilket ju knappast kan kallas "antirasistiskt".

micke81
2013-08-20, 18:34
Jag vet inte vem du är eller hur du ser ut... men ser du europeisk ut och är man (dvs. bär ej sjal) kan det vara svårt för dig att avgöra halten trakasserier mot hijabbärande kvinnor i det svenska samhället

Det finns skitstövlar av alla sorter fundera lite över hur debaten ser ut i olika former av media och i samhället i stort,jag står för det jag skrev innan det finns en hel del människor som borde fundera lite mer över rubrikerna,sitt eget ställningstagande och hur verkligheten i många fall ser ut.

trakasserier är alltid trakaserier ,våld är alltid våld och skitstövlar kommer alltid vara skitstövlar den riktiga anledningen till eventuelta trakasserier och våldet är skitstövlar och ingenting annat.

Looney
2013-08-20, 18:37
Att vara för människors rätt till självbestämmande och delta i upproret är en motsägelse. Särskilt av sk. feminister som borde stå på kvinnors sida, men jag gissar att det inte betyder ett smack då det ställs mot antirasism.

En motsägelse är att säga sig vara mot kvinnoförtryck och inte stödja en aktion för kvinnans rätt att bära sjal utan rädsla för trakasserier - om hon så väljer att bära sjalen självklart.

Ekvationen slöjbärare = förtryckt får stå för dig.

421
2013-08-20, 18:38
Jag är så äcklig att man inte ens tilltalar mig :)

Looney:

ana asef gedan li filastin

Looney
2013-08-20, 18:40
Det finns skitstövlar av alla sorter fundera lite över hur debaten ser ut i olika former av media och i samhället i stort,jag står för det jag skrev innan det finns en hel del människor som borde fundera lite mer över rubrikerna,sitt eget ställningstagande och hur verkligheten i många fall ser ut.

trakasserier är alltid trakaserier ,våld är alltid våld och skitstövlar kommer alltid vara skitstövlar den riktiga anledningen till eventuelta trakasserier och våldet är skitstövlar och ingenting annat.

Så du kan inte se att kvinnor som bör slöja skulle vara extra utsatta för hathandlingar - även fast du läst denna tråd? Är du en av dem som inte tror att homosexuella är särskilt utsatta heller? Du kan inte se att det värsta av hat finns strukturellt förankrat och att det finns en poäng i att i en aktion göra ett ställningstagande mot det?

Looney
2013-08-20, 18:45
Det är ju just det här som blir paradoxalt med det sk "Hijabupproret". Att ta på sig någonting som många kvinnor i många länder bara kan drömma om att få ta av sig i det offentliga rummet utan att bli förföljda eller straffade och samtidigt hävda att det är något antirasistiskt "alla har rätt att bestämma över sig själva" jippo. :smash:

Den största hycklaren av den alla måste dock vara Gudrun Schyman, men det kanske inte var något nytt.


Jag hävdar ju att en kvinna faktiskt kan med egen vilja ta på sig en sjal (och därmed inte vara förtryckt i det avseende) medan andra hävdar ekvationen släjbärare = förtryckt.

Asdf
2013-08-20, 18:47
Så man kan säga som såhär - man är för en kvinnas rätt att självmant få förtrycka sig själv i att bära hijab/slöja/täcke/ikeagardiner och samtidigt vara för prostitution...nej där är det helt annorlunda! ;)

Konsekvens någon?

filmjölk
2013-08-20, 18:49
Ekvationen slöjbärare = förtryckt får stå för dig.

Jag vill utveckla den ekvationen till "kvinna ifrån slöjbärande kultur" = förtryckt. Slöjan är en symbol för det förtrycket. Att då frivilligt ta på sig slöja är att stödja ett förtryck, och rentav ett hån mot förtryckta kvinnor.

Kalla mig gärna rasist, men jag har i många år jobbat med bla. förtryckta kvinnor ifrån sådana kulturer som patienter (men även kollegor och bekanta...rentav vänner) så jag vet rätt mycket om vilket förtryck de är utsatta för. Tvångsgifte med sina egna farbröder, slöjtvång, misshandel, mordhot etc etc.

Kommer du ihåg Fadime? Vad tror du hon hade ansett om svenska feministiska kvinnor som genom att dra på sig slöja visar sitt stöd till sådan kultur?

xodd
2013-08-20, 18:53
Jag hävdar ju att en kvinna faktiskt kan med egen vilja ta på sig en sjal (och därmed inte vara förtryckt i det avseende) medan andra hävdar ekvationen släjbärare = förtryckt.

Att ta på sig en sjal är nog inte några problem för dom som gör det, där emot är det ett enormt problem för en hel del om de skulle få för sig tanken att ta av sig den.

Jag tycker själva tanken med det du beskriver är väldigt bra, men snacka om att skjuta sig själv i foten genom att försöka hävda det genom att slänga på sig en hijab.

Jag misstänker att du inte ser dilemmat?

Looney
2013-08-20, 18:58
Jag vill utveckla den ekvationen till "kvinna ifrån slöjbärande kultur" = förtryckt. Slöjan är en symbol för det förtrycket. Att då frivilligt ta på sig slöja är att stödja ett förtryck, och rentav ett hån mot förtryckta kvinnor.

Kalla mig gärna rasist, men jag har i många år jobbat med bla. förtryckta kvinnor ifrån sådana kulturer som patienter (men även kollegor och bekanta...rentav vänner) så jag vet rätt mycket om vilket förtryck de är utsatta för. Tvångsgifte med sina egna farbröder, slöjtvång, misshandel, mordhot etc etc.

Kommer du ihåg Fadime? Vad tror du hon hade ansett om svenska feministiska kvinnor som genom att dra på sig slöja visar sitt stöd till sådan kultur?

Vad säger du om muslimska kvinnor som inte är från "slöjbärande kulturer" är de utsatta för förtryck eller finns bara förtryck för de som bär slöja?

Fadime är en stor hjälte och ikon för kampen mot förtryck. Kan inte spekulera om vad hon skulle säga om aktionen, jag vet dock vad jag hoppas på att hon skulle ha sagt, typ : "lika viktigt som det är för kvinnor att få välja att ta av sig sjalen utan rädsla för förtryck är det lika viktigt att kvinnor har friheten att ha på sig sjal utan rädsla" typ...

Looney
2013-08-20, 19:01
Att ta på sig en sjal är nog inte några problem för dom som gör det, där emot är det ett enormt problem för en hel del om de skulle få för sig tanken att ta av sig den.

Jag tycker själva tanken med det du beskriver är väldigt bra, men snacka om att skjuta sig själv i foten genom att försöka hävda det genom att slänga på sig en hijab.

Jag misstänker att du inte ser dilemmat?

Människor är i olika situationer, för vissa är sjalen ett förtryck för andra inte. Det enda rätta är att ställa sig bakom principen om att få välja själv

Nordström
2013-08-20, 19:04
Judar i Sverige har blivit uppmanade (av politiker) att dölja judiska symboler t.ex.. Här verkar ju budskapet vara det motsatta d.v.s att det ska vara helt ok skylta med sin religiösa tillhörighet.

Min poäng är att man behandlar grupper olika, vilket ju knappast kan kallas "antirasistiskt".

Bump.

Du får gärna bemöta mitt inlägg.

filmjölk
2013-08-20, 19:05
Vad säger du om muslimska kvinnor som inte är från "slöjbärande kulturer" är de utsatta för förtryck eller finns bara förtryck för de som bär slöja?

...

Jag säger att det förtrycket ett fåtal etniskt svenska icke-muslimska kvinnor lever under är (förvisso hemskt) men en procentuellt räknad piss i Östersjön jämfört med hur kvinnor ifrån dessa kulturer förtrycks. Det förtrycket kommer inte heller ifrån svenska vita icke-muslimska män, utan ifrån män med samma kultur.

Looney
2013-08-20, 19:08
Bump.

Du får gärna bemöta mitt inlägg.

Jag tycker att judar ska få leva och verka i alla samhällen utan att behöva vara rädda för förtryck. Dvs. den politikern du talar om borde inte syssla med politik och jag kan helt klart se ett behov av ett kippauppror

micke81
2013-08-20, 19:09
Så du kan inte se att kvinnor som bör slöja skulle vara extra utsatta för hathandlingar - även fast du läst denna tråd? Är du en av dem som inte tror att homosexuella är särskilt utsatta heller? Du kan inte se att det värsta av hat finns strukturellt förankrat och att det finns en poäng i att i en aktion göra ett ställningstagande mot det?

öppna ögonen,tänk efter lite mer,allt och alla är på något sätt "utsatta" för det ena eller andra, det är rent korkat att punktmarkera på det sätt som generellt sätt görs,väldigt många är väldigt lätta att distrahera,är du lättdistraherad ?

tänk såhära: två personer blir misshandlade eller hotade,detta helt oprovocerat på grund av vilka dom är den ena är en fullt frisk vit hetrosexuel svensk man den andra är en kolsvart cpskadad homosexuel eskimåktransvestit iförd burka med regnbågsmönser sittandes i rullstol.
vem är förövaren och vad är egentligen skillnaden? slutresultatet är med största sannolikhet mycket likt mellan fallen,den enda egentliga skillnaden är vilket av fallen som har störst sannolikhet att nämnas i media och röra upp känslor. båda personerna har fortfarande blivit misshandlade eller hotade men den ena har större chans att få samhället att reagera.

Looney
2013-08-20, 19:11
Jag säger att det förtrycket ett fåtal etniskt svenska icke-muslimska kvinnor lever under är (förvisso hemskt) men en procentuellt räknad piss i Östersjön jämfört med hur kvinnor ifrån dessa kulturer förtrycks. Det förtrycket kommer inte heller ifrån svenska vita icke-muslimska män, utan ifrån män med samma kultur.

Pisstråkigt. Jag förstår dock inte hur detta är relevant i förhållande till hijabupproret.

Looney
2013-08-20, 19:12
öppna ögonen,tänk efter lite mer,allt och alla är på något sätt "utsatta" för det ena eller andra, det är rent korkat att punktmarkera på det sätt som generellt sätt görs,väldigt många är väldigt lätta att distrahera,är du lättdistraherad ?

tänk såhära: två personer blir misshandlade eller hotade,detta helt oprovocerat på grund av vilka dom är den ena är en fullt frisk vit hetrosexuel svensk man den andra är en kolsvart cpskadad homosexuel eskimåktransvestit iförd burka med regnbågsmönser sittandes i rullstol.
vem är förövaren och vad är egentligen skillnaden? slutresultatet är med största sannolikhet mycket likt mellan fallen,den enda egentliga skillnaden är vilket av fallen som har störst sannolikhet att nämnas i media och röra upp känslor. båda personerna har fortfarande blivit misshandlade eller hotade men den ena har större chans att få samhället att reagera.

Så det finns inget som heter strukturellt hat och förtryck?

Nordström
2013-08-20, 19:13
Jag tycker att judar ska få leva och verka i alla samhällen utan att behöva vara rädda för förtryck. Dvs. den politikern du talar om borde inte syssla med politik och jag kan helt klart se ett behov av ett kippauppror

Men det kommer vi inte att få se eftersom gärningsmännen är nästan uteslutande muslimer och inte vita män.

micke81
2013-08-20, 19:19
Så det finns inget som heter strukturellt hat och förtryck?

det finns det absolut,om du öppnar ögonen lite grann kommer du upptäcka att det finns mellan alla upptänkliga folkgrupper du kan tänka dej. våldsmakare i olika former är det verkliga problemet vilket du säkert redan har upptäckt om du inte är lättdistraherad? problemet att det eventuelt kan riktas mot särskilda grupper är sekundärt i sammanhanget.

Angel
2013-08-20, 19:21
På tal om, hittade en blogg via hashtaggen om en svensk tjej som konverterat till islam och bär slöja. Det fascinerar mig. Antagligen för det är så långt ifrån mig själv.

www.hayal.se

filmjölk
2013-08-20, 19:26
Pisstråkigt. Jag förstår dock inte hur detta är relevant i förhållande till hijabupproret.

jag har ältat precis det i tråden rätt många ggr nu. Men för min mentala hälsas skull skall jag sluta skriva i denna tråden.

Jag vill avsluta min medverkan med ett stycke islamofobi ur verkliga livet. En nära släkting till mig (kristen och helsvensk) är gift med en kurdisk tjej. De har blivit misshandlade, hotade till livet och trakasserade. De har inte blivit hotade av vare sig nynazister, sverigedemokrater eller islamofober - utan av muslimer.

Asdf
2013-08-20, 19:35
På tal om, hittade en blogg via hashtaggen om en svensk tjej som konverterat till islam och bär slöja. Det fascinerar mig. Antagligen för det är så långt ifrån mig själv.

www.hayal.se

Carolina farraj?

Edit : Det om något är intressant, finns uppennbarlgen en djupt rotad orsak både till komvertiter och för de som lämnar

Nordström
2013-08-20, 19:36
Hon kunde inte uppge något signalement då hon under misshandeln var bortvänd från mannen - något som försvårat polisens arbete.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/polis-vi-har-dna-i-hijabfallet

Ändå verkar utgångspunkten vara att gärningsmannen är svensk....?

Looney
2013-08-20, 19:36
jag har ältat precis det i tråden rätt många ggr nu. Men för min mentala hälsas skull skall jag sluta skriva i denna tråden.

Jag vill avsluta min medverkan med ett stycke islamofobi ur verkliga livet. En nära släkting till mig (kristen och helsvensk) är gift med en kurdisk tjej. De har blivit misshandlade, hotade till livet och trakasserade. De har inte blivit hotade av vare sig nynazister, sverigedemokrater eller islamofober - utan av muslimer.

Du har ältat men inte övertygat. Kvinnoförtryckande kulturer finns och är ett faktum för många. Faktum är att det finns kvinnoförtryckande kulturer i olika former, att göra slöjan till symbolen för detta förtryck är förkastligt och är ett förtryck i sig för de kvinnor som av egen vilja bär sjal. Du vill väl inte vara delaktig i en kvinnoförtryckande kultur?

421
2013-08-20, 19:41
Så enligt vad du säger så väljer alla de som inte har slöja på sig att stödja genom valet att inte ha på sig?

Angel
2013-08-20, 19:42
Carolina farraj?

Edit : Det om något är intressant, finns uppennbarlgen en djupt rotad orsak både till komvertiter och för de som lämnar

Therese tror jag hon hette?

Nordström
2013-08-20, 19:52
Du har ältat men inte övertygat. Kvinnoförtryckande kulturer finns och är ett faktum för många. Faktum är att det finns kvinnoförtryckande kulturer i olika former, att göra slöjan till symbolen för detta förtryck är förkastligt
Varför då? Att kvinnor ska bära slöja (och i övrigt heltäckande klädsel) i dessa kulturer är ju någonting som männen har kommit på för att kontrollera kvinnans sexualitet.

och är ett förtryck i sig för de kvinnor som av egen vilja bär sjal. Du vill väl inte vara delaktig i en kvinnoförtryckande kultur?

Det är rätt komiskt att det finns kvinnor som av "fri vilja" bär sjal. När en kvinna som "väljer" att vara hemmafru eller att jobba inom ett kvinnodominerat yrke gör de det p.g.a. "könsmaktsordning" eller "patriarkala strukturer". Det är inte deras egentliga vilja....

Jag tror jag åker och lägger in mig snart........sluten avdelning.

421
2013-08-20, 20:03
Jag tror jag visade vad jag menade varför jag inte har slöja.

maximuscle
2013-08-20, 20:11
Hon kunde inte uppge något signalement då hon under misshandeln var bortvänd från mannen - något som försvårat polisens arbete.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/polis-vi-har-dna-i-hijabfallet

Ändå verkar utgångspunkten vara att gärningsmannen är svensk....?


ja där blir inte 1+1 två direkt...men hon drog väl en egen slutsats...

va det inte nån SD politiker som vart anmäld för ha misshandlat en muslim kvinna i nån matbutik , hon sa att han attackerat henne å slagit henne till marken, men sen när övervaknings filmen kollades igenom , så hade hon bara attackerat han å sen kastat sig på marken själv så skrikit att han slagit fast han ej rört henne...behöver jag säga att det lades ner ganska snabbt...

det jag ville få fram va bara att jag inte tror på det förräns det finns bevis på att det skulle varit en svensk , hittas ju på grejer till höger å vänster för att smutskasta mm...

Asdf
2013-08-20, 21:25
Varför då? Att kvinnor ska bära slöja (och i övrigt heltäckande klädsel) i dessa kulturer är ju någonting som männen har kommit på för att kontrollera kvinnans sexualitet.



Det är rätt komiskt att det finns kvinnor som av "fri vilja" bär sjal. När en kvinna som "väljer" att vara hemmafru eller att jobba inom ett kvinnodominerat yrke gör de det p.g.a. "könsmaktsordning" eller "patriarkala strukturer". Det är inte deras egentliga vilja....

Jag tror jag åker och lägger in mig snart........sluten avdelning.

+1
Jag väntar fortfarande på att företrädarna för slöjupproret tycker att en muslimsk kvinna får prostituera sig med samma argumentation som med hennes hijab. Jag är övertygad om att så inte är fallet. Är en självmant prostituerad kvinna mer förtryckt än en kvinna med hijab? Vem bestämmer det? Om något är den vita sexuellt frisläppta kvinnan mer fri än den hunsade muslimska donnan, men den prostituerade är förtryckt men inte hon?

thenut
2013-08-20, 21:40
Bara en inflikning gällande kippaupproret som en del har nämnt:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/reepalu-deltar-i-ny-kippavandring

http://www.skanskan.se/article/20130518/MALMO/130519320/-/manga-visade-sitt-stod-vid-kippavandring

Så det finns uppror mot lite av varje faktiskt.

Personligen tycker jag det är rätt ointressant om sälen till att någon bli misshandlad, jag tycker att själva handlingen är förkastlig nog i sig... Misshandelsuppror någon? Alla sminkar sig sönderslagna och twitterstormar....

Simel
2013-08-20, 22:33
"Det jag finner mest anmärkningsvärt är det snabba händelseförloppet. En påstådd misshandel natten mot Lördagen och 5 muslimska företrädare kommer med ett utspel om slöjmanifestation redan på Söndagen. De har alltså på endast ett dygn satt sig in i brottsutredningen, samlat ihop en grupp tyckare, kommit fram till ett gemensamt uttalande och fått till ett förslag till en manifestation som ska ske redan dagen efter, samt lyckats kabla ut detta via gammelmedia."

När man sedan ser att en av skribenterna dagen innan basunerat ut att det minsann kommer att hända "stora grejer" inom kort så...

Simel
2013-08-20, 22:49
HIJABUPPROPET En gravid kollega till mig misshandlades eftersom förövaren inte tyckte att ännu en blatteunge skulle födas i Sverige. Det rasistiska, sexistiska och sekteristiska våldet har många ansikten – men hijabuppropet slår fast att precis så här ser hatbrottens offer ut. Därför blir kampanjen närmast motsatsen till diversifiering. Slöjan är en extremt kontroversiell symbol som många muslimska kvinnor kämpar för att slippa, skriver Nuri Kino, journalist och författare.

Jag har en kollega som älskar mode. Hon är alltid snyggt klädd och har rätt makeupfärger i ton med klädernas. Höga klackar. Smycken, eleganta sådana. Och självklart rött läppstift. Till och med parfymen matchas. Hur hinner/orkar hon? Hon har ju fullt upp med att rädda världen.

Hon är alltid involverad i ett nytt bistånds- eller människorättsprojekt. Dessutom har hon barn att ta hand om. Hon hade två sedan tidigare och födde ett till för några månader sedan. Ett som tar mycket tid.

Barnet är nämligen sjukt. När min kollega var i åttonde månaden, för ungefär tre månader sedan, blev hon brutalt misshandlad.

En kvinna sprang fram till henne och sparkade på hennes mage, om och om igen. Misshandlaren tyckte inte att ännu en blatteunge skulle födas i Sverige. Min kollega försökte skydda magen, försökte rädda det lilla liv som fanns där. Hon grät, bönade och bad den andra kvinnan att sluta sparka – utan resultat. Två personer gick förbi, ingen av dem ingrep (tror att det gör mig mest förbannad). När misshandlaren kände att hon fått nog – att hon sparkat tillräckligt, och att folk började närma sig dem – sprang hon därifrån.

Min kollega höll i det kors hon alltid diskret bär runt halsen och bad till Gud att barnet inte hade tagit skada. Enligt min kollega upprättades det en polisanmälan, den ledde ingenstans. Man kunde inte hitta förövaren och lade ned förundersökningen.

I helgen började hijabupproret. Många prominenta och ickeprominenta svenskor har sedan dess tagit på sig en sjal i solidaritet med en kvinna som enligt Svenska Dagbladet ”säger sig ha misshandlats i fredags i Farsta …” Jag tycker självklart att misshandelsfallet är för jäkligt. Att den skyldige ska gripas och dömas. Det tror jag att vi alla är överens om.

Men varför hijab? Och vad ska vi ha på oss för att sympatisera med min kollega vars barn blev fött sjukt på grund av misshandeln hon utsattes för? Rött läppstift? Modekläder? Ett kors runt halsen?

Angela, en facebookvän som är 23 år och studerar till gymnasielärare i ämnena religion och svenska fick en statusuppdatering flitigt delad igår. Så här lyder den:

Idag ska hela Sverige ta på sig sjal som solidaritetshandling efter att en beslöjad kvinna i fredags blev misshandlad av en svensk man i Farsta. Jättefint tycker jag. Medmänsklighet är en dygd. Frågan jag ställer mig är dock när Sverige ska ta på sig ett kors som solidaritetshandling (och inte mode/trend) för alla Kristina minoriteter som blir brutalt torterade, våldtagna och mördade i Mellanöstern och övriga delar av världen. Bara de senaste dagarna har över 60 kyrkor förstörts i Egypten. Det sker ett en rensning på de människor som tror på Korset, och detta har pågått i flera år, men hela världen blundar för det. Jag är för hijab-upproret men önskar också att få se ett uppror från omvärlden mot det brutala massmorden mot de Kristna.

En annan vän, en algerisk journalist, ringde och frågade om det är sant att svenska kvinnor, däribland kända politiker har tagit på sig sjal. Han undrade också om de tänker konvertera till islam. Jag svarade att det är en symbol, att de vill visa att vi inte tänker tolerera misshandel av oliktänkande i vårt land.

När jag lade på kom jag på att jag borde ha sagt att vi inte tolererar misshandel, PUNKT!

Slöjan är en extremt omstridd och kontroversiell symbol som många muslimska kvinnor kämpar för att SLIPPA. Så nu ska etniska svenskar liksom få känna hur det känns (mest kvinnor dock?) och sen på köpet markerar vi att så här ser muslimer ut förstår ni. Muslim utan sjal? Nej, det är inga muslimer.

Hijabuppropet blir ur det perspektivet närmast motsatsen till diversifiering. Dessutom, kan inte alla män ta på sig kjol istället? För det är ju rasism/sexism och kvinnohat det handlar om här i slutänden.

Beatrice Ask, du som har agerat så starkt i Farstafallet: Vad ska vi göra i alla andra fall tycker du?

http://debatt.svt.se/2013/08/20/hijabuppropet-forstarker-bilden-av-muslimska-kvinnor-som-offer/

favve
2013-08-20, 23:48
Bara en inflikning gällande kippaupproret som en del har nämnt:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/reepalu-deltar-i-ny-kippavandring

http://www.skanskan.se/article/20130518/MALMO/130519320/-/manga-visade-sitt-stod-vid-kippavandring

Så det finns uppror mot lite av varje faktiskt.

Personligen tycker jag det är rätt ointressant om sälen till att någon bli misshandlad, jag tycker att själva handlingen är förkastlig nog i sig... Misshandelsuppror någon? Alla sminkar sig sönderslagna och twitterstormar....
Vore det inte en superbra plan att strunta i att benämna nästa upprop med Hijabupproret, och istället välja att kalla det "rätten till religiös klädselupproret". Ledarna för dagens Hijabuppror tar hjälp av judiska församlingen och tågar tillsammans. Lägg alla gamla dispyter åt sidan och samlas tillsammans. Ett sådant initiativ hade säkert haft positivt inflytande på världens längsta konflikt(Israel-Palestina). Dock marginellt inflytande får väl tilläggas, men allt annat än dagens dödläge är bättre.

421
2013-08-20, 23:53
Jag skulle delta direkt. Som jag försökta säga till looney på arabiska, jag är väldigt ledsen för palestina.

Jag har US-Israeliskt medborgarskap och båda de nationaliteterna ger mycket hat från folk från mellanöstern. Jag har förståelse och tolerans för varför men jag är inte mina länder, jag är ledsen för all smärta de gjort men jag är inte de :(

Jag är även judinna vilket ger ännu mer hat från vissa muslimer, återigen jag är inte min religion :(

kaer
2013-08-21, 08:20
Vet inte om det har nämnts, men det finns ju en sk slut-walk med, väl?
Frågan är ju hur många religösa kvinnor som går med i den i solidaritet.

Asdf
2013-08-21, 21:02
Jag skulle delta direkt. Som jag försökta säga till looney på arabiska, jag är väldigt ledsen för palestina.

Jag har US-Israeliskt medborgarskap och båda de nationaliteterna ger mycket hat från folk från mellanöstern. Jag har förståelse och tolerans för varför men jag är inte mina länder, jag är ledsen för all smärta de gjort men jag är inte de :(

Jag är även judinna vilket ger ännu mer hat från vissa muslimer, återigen jag är inte min religion :(

Intellektuellt och kulturellt överlägsna individer får alltid hat från de som är motsatsen. Tro fan att de är avundsjuka på en religion som skapat mervärde och drivit utvecklingen framåt i varje land den befinner sig i, jämfört med deras egna som skapat motsättningar, social misär och elände överallt. Man borde känna medlidande för vilka konsekvenser människors val ger men för min del bryr jag mig inte alls

Exdiaq
2013-08-21, 21:21
Vill allehanda tyckare spöka ut sig och slåss mot väderkvarnar för de väl göra det. Vill andra allehanda tyckare slåss mot andra allehanda tyckare som slåss mot väderkvarnar för de göra det också.

Jag tycker det hela är tramsigt. Å andra sidan har jag bara ägnat 5-10min på att sätta mig in i det.

Sniggel
2013-08-21, 21:27
"Det är din rättighet som muslim att bära slöja min kära fru! T om Svenne på gatan försvarar slöjbärandet. Och du har funderat på att inte bära slöja <insert sammanhang här>. Tänk på hur dina medsystrar hade påverkats om du slutat bära! Många otrogna ser ner på våra kvinnor och hade du tagit av dig slöjan hade du varit på deras sida!"


Hur kan man inte se att en dylik konversation (eller värre händelse) kan utspela sig pga att folk deltar i denna företeelse?
Därför kan jag förstå om det är knepigt. Jag fördömer som sagt inte att folk gör det (eftersom det även kan tjäna goda syften och för att intentionerna är goda) utan bara att företeelsen är problematisk. Är det så svårt att se?

älskarcola
2013-08-21, 21:31
Drog på mig en hijab idag så kom en muslimsk man fram och misshandlade mig.

Nej förlåt, dumt..

Men någon som sett en muslimsk man dra på sig en slöja/hijab dom här dagarna? :O

Tolkia
2013-08-21, 21:34
Ja, man borde aldrig engagera sig för sina medmänniskor. Tänk om någon annan medmänniska varit i en liknande situation och velat ha det så! Eller om de man engagerar sig för bara ljugit ihop sina problem! Eller om man bara skapar mer problem för de man engagerar sig för! Eller om de man engagerar sig för kanske förtjänar att ha det som de har det! Nej, man borde aldrig engagera sig för sina medmänniskor, det kan ju vara problematiskt. Hur kan man inte förstå att det kan vara problematiskt? Låt oss alla leva metaliv där vi bara engagerar oss i oss själva.

Exdiaq
2013-08-21, 22:03
[...]
Låt oss alla leva metaliv där vi bara engagerar oss i oss själva.

Skulle alla engagera sig i sig själva och inte i andra vågar jag påstå att konflikter och en hel del mentala defekter/belastningar skulle upphöra att existera.

Tolkia
2013-08-21, 22:08
Ja, om det utsträcktes till att innefatta att inte predika för andra hur de borde leva sina liv. Men av diskussionen här verkar det ju som om det finns någon frizon för predikan om man predikar den rätta, distanserade läran, så kanske inte ändå.

Exdiaq
2013-08-21, 22:18
Ja, om det utsträcktes till att innefatta att inte predika för andra hur de borde leva sina liv. Men av diskussionen här verkar det ju som om det finns någon frizon för predikan om man predikar den rätta, distanserade läran, så kanske inte ändå.

Det behöver inte utsträckas alls till något. Jag skrev det klart och tydligen redan från början. Engagera sig i sig själv och inte i andra. Predikar man engagerar man sig i allra högsta grad.

en stor stark
2013-08-21, 22:20
Ja, man borde aldrig engagera sig för sina medmänniskor. Tänk om någon annan medmänniska varit i en liknande situation och velat ha det så! Eller om de man engagerar sig för bara ljugit ihop sina problem! Eller om man bara skapar mer problem för de man engagerar sig för! Eller om de man engagerar sig för kanske förtjänar att ha det som de har det! Nej, man borde aldrig engagera sig för sina medmänniskor, det kan ju vara problematiskt. Hur kan man inte förstå att det kan vara problematiskt? Låt oss alla leva metaliv där vi bara engagerar oss i oss själva.

Håller med en del här.

Tycker argumenten som är i stil med: "Men X och Y har det sämre, varför hedrar vi inte dem just nu?", eller "De har det inte så dåligt jämfört med X och Y, varför tar ni ens upp detta?".
Typ som med bombningarna i Boston. Det är klart att det har hänt mycket värre saker, men det är väl ingen anledning att inte tycka synd om/hedra de som föll offer den dagen? Bara för att det inte var det värsta som hänt, så var det fortfarande hemskt. Och jag kan, samtidigt, tycka att andra händelser är hemska också. Att tycka en händelse är hemskt och tycka synd om dess offer tar inte ifrån något från de som fallit offer i någon annan hemsk händelse.

All denna hets om att om något är lite hycklande eller inte det värsta som hänt kan lätt stå i vägen för framgång.
"Ska vi ge dessa rättigheterna till X?"
"Nej för guds skull! De har det ju inte det lika dåligt som Y".
Där borde man ju snarare sträva efter att göra det "rätta" för både X och Y, istället för att strunta i att göra det "rätta" för X.

Alexton
2013-08-21, 22:43
Sverige har fått internationell kritik från omvärlden och EU for att judar utsätts för hatbrott och förföljelse i Sverige i snart 10 år utan att någon bryr sig nämnvärt.

Inte ser du politikerna rusa till undsättning och presskonferans om det ? Medan att en tjej blir misshandlad och råkar vara muslim och då är det sammanbrott.

Det handlar om proportioner.

en stor stark
2013-08-21, 22:47
Handlar väl mera om vilket uttryck det tar. Sverige har fått internationell kritik från omvärlden och EU for att judar har det pissigt i sverige i snart 10 år utan att bry sig nämnvärt.

Inte ser du politikerna rusa till undsättning och presskonferans om det ? Medan att en tjej blir misshandlad och råkar vara muslim och då är det sammanbrott.

Det handlar om proportioner.

Där håller jag ju med, men då är det en annan sak. Skulle man sagt "De där förtjänar inte uppmärksamhet eller förbättring" trots att de har det illa, så är det såklart ett problem. Men det gör man ju inte automatiskt bara för att man firar/hyllar någon annan.

Sen anser jag inte att proportioner är så viktigt. Eller rättare sagt, ska man få proportioner är det väl bättre att ge mer uppmärksamhet till det som är "värre" snarare än att klaga på att något som inte är lika illa får uppmärksamhet. Att klanka ner på något som förtjänar uppmärksamhet i proportionernas namn tycker jag inte är bra.

Men nu pratar jag mer generellt än just detta fallet. Detta fallet har ju fler argument mot sig/runt sig än just de jag tog upp.

Alexton
2013-08-21, 22:52
Förstår precis vad du menar och jag håller med.
Det jag menar är att de som redan stör sig på att muslimer skulle särbehandlas jämfört med andra religioner i media kommer få vatten på sin kvarn och hatet riskerar att växa.

Vi har även bara en viss mängd nyhetsminuter och sidor i gammelmedia.

en stor stark
2013-08-21, 22:54
Förstår precis vad du menar och jag håller med.
Det jag menar är att de som redan stör sig på att muslimer skulle särbehandlas jämfört med andra religioner i media kommer få vatten på sin kvarn och hatet riskerar att växa.

Vi har även bara en viss mängd nyhetsminuter och sidor i gammelmedia.

Jo, det är en poäng. Detta fallet har ju en del saker omkring sig som gör det till ett mer komplicerat problem.

Tyckte nog Bostonbomberna var ett bättre exempel. Även om det är svårt att få ett specifikt exempel som passar in exakt på det jag menar.

421
2013-08-21, 22:54
Man hade utan problem kunnat få med flera religioner genom att kalla det slöjupproret. Istället väljer man det islamspecifika hijab.

LeBron
2013-08-22, 04:23
Svämmar över på min instagram. Alla ska ta på sig slöja för att visa att man stöder slöjbärande kvinnor.


Stödjer någon alla flickor som blir trakasserad, våldtagna osv pga fel klädsel, för kort kjol osv?

Är sjal det nya?

Såg faktiskt tom två tjejer på vagnen som hade tagit på sig sjal och funderade på om den satt rätt, typ 17 och svenska. Så vem vet, en trend kanske är påväg.

Nej, bara för en dag-ish för att visa sitt "stöd". Precis som med knappnålarna med Norska flaggan på efter ABB.

Edit: u mad?

grytlappen
2013-08-22, 07:00
Stöd kvinnors rätt att bli förtryckta!

Vi borde stödja kvinnors rätt att inte bära slöja istället.

Och som vissa nämnt innan, varför gör vi inte tvärt om och tar på oss blonda peruker som stöd för alla svenska tjejer som blir rasistiskt trakasserade?

Eller varför inte en dag med kippar (huvudbonaden som judar bär) för att visa vårt stöd för alla judar som blir förtryckta i Malmö?

PowPow
2013-08-22, 07:10
Vi borde stödja kvinnors rätt att inte bära slöja istället.



Det var precis vad uppropet gick ut på. Att stödja kvinnors rätt att få klä sig hur de vill utan att bli trakasserade. Varken av dig, sina män eller någon annan random person.

Snubben
2013-08-22, 07:51
Eller varför inte en dag med kippar (huvudbonaden som judar bär) för att visa vårt stöd för alla judar som blir förtryckta i Malmö?

Du får väl rätta mig om jag har fel nu men det har väl ändå varit 2 rätt stora kippavandringar i Malmö hittills? Politiker, vanliga människor, religösa etc. har deltagit..

Grahn
2013-08-22, 08:05
Du får väl rätta mig om jag har fel nu men det har väl ändå varit 2 rätt stora kippavandringar i Malmö hittills? Politiker, vanliga människor, religösa etc. har deltagit..

Kanske inte lika uppmärksammat i vår media dock?

EpicLloyd
2013-08-22, 18:36
Såhär ser jag på saken:

Förbud mot sjal=dåligt.
Tvång att ha sjal=dåligt.
Fritt val att ha sjal eller ej, utan repressalier=bra.

Men så är ja väl en kulturmarxistisk landsförrädare också... ;P

EpicLloyd
2013-08-22, 18:51
Det som är intressant är att man börjar diskutera kvinnor och slöjor och inte den rasistiska mannen som kunde ha dödat kvinnan och hennes ofödda barn...

Sniggel
2013-08-22, 18:57
Sen anser jag inte att proportioner är så viktigt. Eller rättare sagt, ska man få proportioner är det väl bättre att ge mer uppmärksamhet till det som är "värre" snarare än att klaga på att något som inte är lika illa får uppmärksamhet.

Tror att många "passar på" att ta upp "värre saker" i samband med att detta ämne dök upp. Ibland genom att klaga på företeelsen och ibland utan att lägga någon värdering i hijabupproret utan bara passa på och kapa tråden lite för att man tycker att man har något viktigt/tänkvärt att berätta "on a related note". Det behöver ju inte vara negativt riktat mot "hijabupproret" men det kan ju dock tolkas som ganska arrogant.

Röda Björnen
2013-08-22, 19:02
Du visar inget stöd för kvinnor genom att bära sjal. Hijab, nickab, sjal eller vad man nu vill kalla det bör förbjudas inom Sverige.

Kvinnoförtryck är vad det handlar om, skapat utav män för att kontrollera kvinnor.
Det är pinsamt att se feminister klä sig i det, skrattretande också.

MVH

Pherall
2013-08-22, 19:14
+1 på Röda Björnen.

Wzup2u
2013-08-22, 19:42
visst bra sak kanske.
men e för mycket protester mot allt nu för tiden precis allllllltttttttt.

favve
2013-08-22, 19:58
Det som är intressant är att man börjar diskutera kvinnor och slöjor och inte den rasistiska mannen som kunde ha dödat kvinnan och hennes ofödda barn...
Hon var väl svensk konvertit så rasistisk motiv tror jag inte ligger bakom, snarare islamofobiskt. Mitt inlägg berörde funderingar kring att flera religiösa grupper kunde samarbeta för att få bättre effekt. Anledningen till att jag inte tog upp dådet som sådant är att det inte finns så mycket att diskutera. Vem tycker det är bra att han dunkade en gravid kvinnans huvud i motorhuven?

EpicLloyd
2013-08-22, 20:00
visst bra sak kanske.
men e för mycket protester mot allt nu för tiden precis allllllltttttttt.

Tycker du?

Jämfört med tex. Grekland och Frankrike så har vi inte alls mycket protester här. Vi här i Sverige är på tok för mesiga och tolererar alldeles för mycket.

Sniggel
2013-08-22, 20:05
Kan vara värt att nämna att kvinnor och män täcker för vissa kroppsdelar här i Sverige. Det mest lättsmälta exemplet är väl att kvinnor täcker för brösten även då de är lättklädda (t ex på stranden). Ett annat är att det inte är ok för manliga busschaufförer att bära shorts. De är tvingade att ha långbyxor eller kjol.
I vissa andra länder i världen täcker inte kvinnor för brösten och män får lov att bära shorts även om de kör buss.
Tänk om man som familj av någon anledning var tvungen att flytta till ett sådant land och "alla" konstant ifrågasatte varför kvinnan i familjen envisades med att dölja sina bröst och mannen anklagades för att kontrollera/förnedra sin fru för att hon väljer att behålla något på överkroppen trots det väldigt varma klimatet.

Angel
2013-08-23, 18:59
Nu ska samma kvinna blivit misshandlad igen enligt Aftonbladet.

micke81
2013-08-23, 19:12
Nu ska samma kvinna blivit misshandlad igen enligt Aftonbladet.

hände det på riktigt den här gången och vem var förövaren?

Baan
2013-08-23, 19:37
hände det på riktigt den här gången och vem var förövaren?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1954105-kvinna-i-sloja-anfallen-pa-nytt

Khyron_
2013-08-23, 19:41
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1954105-kvinna-i-sloja-anfallen-pa-nytt

Enligt Hägg finns det inga vittnen till händelsen
*popcorn*

älskarcola
2013-08-23, 19:43
Hon slog sig själv, helt klart. Boarderline

micke81
2013-08-23, 19:47
Hon slog sig själv, helt klart. Boarderline

Alternativt fick lite hjälp av familjen,precis som vid så kallade balkongfall.


Ja jag är skeptisk.

supercharge
2013-08-23, 20:24
Haha, ja denna eviga politiska korrekthet. Det är verkligen helt vansinnigt, Gudrun Schyman - företrädare för Sveriges mest extremfeministiska parti - klär sig i slöja: ett plagg intimt kopplat med den överlägset mest patriarkala och kvinnofientliga religiösa sekt som existerar på planeten. Det är helt otroligt ärligt talat. Tänk om kristendomen gått in för att täcka över kvinnor med dukar i offentligheten, då skulle det vara uppror i media.

Nej, jag tycker som Robert Gustavsson, vi har pk-fascism idag, och det är bisarrt vilken låg nivå det är på det offentliga samtalet. Det mesta går ut på att peka finger mot avvikare och hålla politiskt motiverade kampanjer.

Det är förresten även komiskt att jämföra Forserum med judarnas situation i Malmö, i ren mediarapportering om man nu tror att det är opartiskt.

älskarcola
2013-08-23, 20:58
Alternativt fick lite hjälp av familjen,precis som vid så kallade balkongfall.


Ja jag är skeptisk.

Blir ändå mer skeptisk när Aftonbladet inte postade fler artiklar om slöjuppropet.
Annars skulle dom köra det i en hel vecka c:..

Asdf
2013-08-24, 00:43
Med det uppror som existerar kanske man borde ta kvinnosynen i islam på allvar? Först kom uppdrag gransknings reportage om moskeerna i sverige och nu detta. Vart är feminismrörelsen?

grytlappen
2013-08-24, 01:56
Med det uppror som existerar kanske man borde ta kvinnosynen i islam på allvar? Först kom uppdrag gransknings reportage om moskeerna i sverige och nu detta. Vart är feminismrörelsen?

Feministrörelsen stödjer ju islam med all sin kraft :D rätt komiskt ändå

Röda Björnen
2013-08-24, 02:10
Efter den misshandeln startades det så kallade hijabuppropet för att uppmärksamma trakasserier mot muslimska kvinnor i Sverige.

Jag hatar mänskligheten.

MVH

EpicLloyd
2013-08-26, 20:48
Vart är feminismrörelsen? Här (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17046154.ab). Så att feminister öht inte skulle uppmärksamma islamisters kvinnosyn är helt enkelt inte sant.

begt
2013-08-26, 21:07
Här (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17046154.ab). Så att feminister öht inte skulle uppmärksamma islamisters kvinnosyn är helt enkelt inte sant.

De var väl inte svenska feminister?

Grahn
2013-08-27, 07:21
De var väl inte svenska feminister?

feminister är förvirrande nog inte en uniform massa med helt uniforma åsikter, det är lyckligtvis inte muslimer heller för den delen om någon trodde det.

Det brukar försvåra konversationer något enormt då ena sidan använder epitetet som summan av allt dåligt som kan tillskrivas det och motparten oftast har diametralt motsatt bild av vad epitetet står för. :D

Hobbes
2013-08-27, 08:52
Undrar varför vi inte behöver ha Hijabuppror i Canada?