handdator

Visa fullständig version : Träningsschema för bruten arm


eternallord
2013-08-19, 16:16
Bröt vänster underarm för en vecka sen så det blir troligtvis ingen kampsport på ett tag, så jag tänkte hålla igång med lite gymmande tills vidare. En underarmsfraktur begränsar ju dock vad som kan utföras och jag vill således ha tips på att sätta ihop ett någerlunda helkroppspass under förutsättningarna. Gipset slutar innan armbågen så jag har fortfarande rörlighet där. Vissa självklara har vi ju som alla ben- och magövningar/maskiner, men på överkroppen kommer det nog krävas lite mer kreativitet. En fliesmaskin borde fungera för bröst tex. Vad mer kan tänkas?

pezrulezhaakon
2013-08-19, 17:01
eternallord

Bröt armen? Hur omfattande?

Arne Persson
2013-08-19, 18:12
Bröt vänster underarm för en vecka sen så det blir troligtvis ingen kampsport på ett tag, så jag tänkte hålla igång med lite gymmande tills vidare. En underarmsfraktur begränsar ju dock vad som kan utföras och jag vill således ha tips på att sätta ihop ett någerlunda helkroppspass under förutsättningarna. Gipset slutar innan armbågen så jag har fortfarande rörlighet där. Vissa självklara har vi ju som alla ben- och magövningar/maskiner, men på överkroppen kommer det nog krävas lite mer kreativitet. En fliesmaskin borde fungera för bröst tex. Vad mer kan tänkas?

Är det en radiusfraktur, ulnarfraktur eller bägge? Handleden ok?
Du bör hålla dig lugn innan en bencallus har bildats. Annars kan det bli förskjutning i tillrättalagda ben.

eternallord
2013-08-19, 18:41
Det är ulnan som gått av, precis på kulan vid handleden. Ska tillbaka på återbesök den 29de då de ska ta bort gipset och kolla om den börjat fästa, annars blir det operation. Tack för inputen. Får kanske hålla mig till nederkroppsövningar helt enkelt.

Arne Persson
2013-08-19, 19:20
Det är ulnan som gått av, precis på kulan vid handleden. Ska tillbaka på återbesök den 29de då de ska ta bort gipset och kolla om den börjat fästa, annars blir det operation. Tack för inputen. Får kanske hålla mig till nederkroppsövningar helt enkelt.

Som sagt var använd INTE armen förtidigt. Min fru lyckades med kostverket att förskjuta de tillrättalagda benen trots min varningar. Jag bad henne hålla sig lugn i början vilket hon självfallet inte gjorde. När gipset togs bort så var det snett och vingt och smärtande. Fn väntar hon på tid att bryta upp benen och göra om det, ev med lite extraben från höften.

killenigrillen
2013-08-19, 19:58
Om man bestämt sig i första skedet att inte operera så ska du ge det en chans att läka ihop bra. Håll igång rörligheten i axel/armbåge (beroende på vilka restriktioner du har) så gott du kan.
Några veckor av rörlighetsträning är skit och ingenting i det långa loppet. Se till att du får de bästa förutsättningarna att bli helt bra igen, istället för att gå på för hårt av ingen anledning.

Om det ger någon tyngd till mina ord så jobbar jag som sjukgymnast på en ortoped-avdelning.