handdator

Visa fullständig version : starkare i bänkpress med stopp än utan?


maattee10
2013-08-19, 13:37
bänkpress med stopp: 125kgx3

bänkpress TnG: 120kgx3

brukar det inte vara tvärtom och värför är vissa/jag starkare med stopp?

LillisJ
2013-08-19, 13:40
What.

Nu måste jag testa *drool*

PureWhey
2013-08-19, 13:47
Möjligt att du går för snabbt ner när du inte skall stanna.


Le iPhone

maattee10
2013-08-19, 13:50
Möjligt att du går för snabbt ner när du inte skall stanna.


Le iPhone

hmm.. ah det kan stämma:/ men om inte vad kan de då va?

maattee10
2013-08-19, 13:50
What.

Nu måste jag testa *drool*

haha ah prova;)

Petoria
2013-08-19, 13:51
Du kanske kör med bättre teknik när du kör med stopp

maattee10
2013-08-19, 13:56
Du kanske kör med bättre teknik när du kör med stopp

kör ju med samma teknik:/

Petoria
2013-08-19, 14:03
kör ju med samma teknik:/

Kanske använder mer leg drive när du kör med stopp. Hade varit lättare om du filmade när du kör med stopp och utan.

maattee10
2013-08-19, 14:10
Kanske använder mer leg drive när du kör med stopp. Hade varit lättare om du filmade när du kör med stopp och utan.

jo de klart, men har ingenting med att man är svag i bröst/triceps eller stark i bröst/triceps?

aijou
2013-08-19, 14:22
Grattis. Det är väl bara att tacka och ta emot? :thumbup:

MtotheM
2013-08-19, 14:26
jo de klart, men har ingenting med att man är svag i bröst/triceps eller stark i bröst/triceps?

Det beror på vart du vanligtvis har din sticking-point. Ur starkare med stopp kan man nog inte riktigt dra några slutsatser över styrkebalansen mellan musklerna.

Det finns en hel del möjliga förklaringar till att du är/var starkare med stopp. Du kan ha haft en bra dag, du aktiverar benen mer i lyftet med stopp, du använder bröst/magen som katapult etc.

maattee10
2013-08-19, 14:40
Det beror på vart du vanligtvis har din sticking-point. Ur starkare med stopp kan man nog inte riktigt dra några slutsatser över styrkebalansen mellan musklerna.

Det finns en hel del möjliga förklaringar till att du är/var starkare med stopp. Du kan ha haft en bra dag, du aktiverar benen mer i lyftet med stopp, du använder bröst/magen som katapult etc.

det där sista du sa. är det tillåtet på tävling? samt vad är sticking - Point?

Rikard Jansson
2013-08-19, 14:42
Grattis. Det är väl bara att tacka och ta emot? :thumbup:

Läskigt att jag ordagrant tänkte skriva det här när jag såg titeln :D

MtotheM
2013-08-19, 14:52
det där sista du sa. är det tillåtet på tävling? samt vad är sticking - Point?

Jag är faktiskt lite osäker på hur det står till med om det är tillåtet eller inte, men så här står det i reglerna:
ORSAKER TILL UNDERKÄNNANDE I BÄNKPRESS.
3 " Onormal " satsning från bröstet/buken, på sådant sätt att det underlättar.
http://gamla.vgsf.se/regelbok/IPF%20rulebook%20swe_130120DELAD.pdf

Men exakt vad "onormal" innebär är jag inte säker på och jag antar att det finns grader i helvetet.

Sticking-point är den del av lyftet där man fastnar vid ett misslyckat lyft alternativt där har som minst fart på stången. Så fastnar du på bröstet eller minimalt ovanför så tyder det ofta på svaga bröst, fastnar du vid utlåsningen så tyder det på tricepsstyrka.


EDIT:
Så här står det i dom engelska reglerna:
Causes for Disqualification of a Bench press
3. Heaving, or sinking the bar into the chest or abdominal area after it is motionless in such a way as to make the lift easier

Så det kanske ändå är tillåtet förutsatt att man inte fortsätter sänka stången efter att den ligger stilla/fått press signal?

maattee10
2013-08-19, 15:04
ok, men nästa gång ja filmar så ska ja lägga ut det här och kolla vad ni andra tycker:)

min sticking-point är precis ovanför brösten:/ vad ska jag träna då?

maattee10
2013-08-19, 15:05
Grattis. Det är väl bara att tacka och ta emot? :thumbup:

Läskigt att jag ordagrant tänkte skriva det här när jag såg titeln :D

tack ska ni ha grabbar:D

MtotheM
2013-08-19, 15:10
ok, men nästa gång ja filmar så ska ja lägga ut det här och kolla vad ni andra tycker:)

min sticking-point är precis ovanför brösten:/ vad ska jag träna då?

Om det är precis över brösten (alltså typ <10->15cm ifrån) så skulle jag säga att bröstmusklerna släpar i styrka. Är det lite högre upp så kan det vara vid övergången mellan bröst och triceps, och då kan det vara bra att kolla över tekniken eller träna upp explosiviteten i brösten så att man får fart förbi svaga länken.

Vad jag vet så håller du även ganska smalt så jag hade breddat greppet, speciellt då du är ganska lång.

maattee10
2013-08-19, 15:18
Om det är precis över brösten (alltså typ <10->15cm ifrån) så skulle jag säga att bröstmusklerna släpar i styrka. Är det lite högre upp så kan det vara vid övergången mellan bröst och triceps, och då kan det vara bra att kolla över tekniken eller träna upp explosiviteten i brösten så att man får fart förbi svaga länken.

Vad jag vet så håller du även ganska smalt så jag hade breddat greppet, speciellt då du är ganska lång.

jag är svagare med bredare grepp:/ har alltid kört med pekfingret, men nyligen bytt till lillfingret och gick från 130-140kg på drygt 1vecka:)

MtotheM
2013-08-19, 15:29
jag är svagare med bredare grepp:/ har alltid kört med pekfingret, men nyligen bytt till lillfingret och gick från 130-140kg på drygt 1vecka:)

Nu har också OL-stänger och SL-stänger olika avstånd mellan ringarna så du borde nog även kolla vad du använder för någon. För mig motsvarar t.ex. lillfingrarna på ringarna på en OL-stång, långfingrarna på ringarna på en SL-stång (alltså inte långt ifrån maximal tillåten greppbredd).

Men om vi antar att det är en SL-stång så är brösten förmodligen svaga länken och du använder förmodligen bröstkorgen/buken som katapult för att få fart förbi första fasen i lyftet och är därför starkare med stopp.

maattee10
2013-08-19, 15:38
Nu har också OL-stänger och SL-stänger olika avstånd mellan ringarna så du borde nog även kolla vad du använder för någon. För mig motsvarar t.ex. lillfingrarna på ringarna på en OL-stång, långfingrarna på ringarna på en SL-stång (alltså inte långt ifrån maximal tillåten greppbredd).

Men om vi antar att det är en SL-stång så är brösten förmodligen svaga länken och du använder förmodligen bröstkorgen/buken som katapult för att få fart förbi första fasen i lyftet och är därför starkare med stopp.

ok tack så mycket:)

men jag använder ju studs i bänk maxning utan stopp:/

MtotheM
2013-08-19, 15:41
ok tack så mycket:)

men jag använder ju studs i bänk maxning utan stopp:/

Och då är frågan vilket ger mer? Nu är det så klart en hel del spekulation från min sida eftersom det inte riktigt finns några filmer/bilder att jämföra ifrån.

maattee10
2013-08-19, 15:53
Och då är frågan vilket ger mer? Nu är det så klart en hel del spekulation från min sida eftersom det inte riktigt finns några filmer/bilder att jämföra ifrån.

ne, de klart. men uppskattar all hjälp jag kan få:)

juste sen har vi typ 3 olika stänger med olika mått:/

1: ol-stång

2: tror de är sl-stång, den är lite grövre och snurrar inte, samt är ringarna längre in. jag använder denna oftast

3: lite grövre än sl-stången, vet inte om ringarna är densamma. men den snurrar inte. förslag på vad det är för stång?

spinki
2013-08-19, 15:55
Det är inte så enkelt som att du ändrar andningen mellan stop och vanlig ;)

maattee10
2013-08-19, 16:01
Det är inte så enkelt som att du ändrar andningen mellan stop och vanlig ;)

nepp kör samma:/

det ända jag kan komma på är att det är stabilare i stoppbänk än TNG:/

MtotheM
2013-08-19, 16:03
ne, de klart. men uppskattar all hjälp jag kan få:)

juste sen har vi typ 3 olika stänger med olika mått:/

1: ol-stång

2: tror de är sl-stång, den är lite grövre och snurrar inte, samt är ringarna längre in. jag använder denna oftast

3: lite grövre än sl-stången, vet inte om ringarna är densamma. men den snurrar inte. förslag på vad det är för stång?

Ända sättet att veta säkert är att mäta. Avståndet mellan ringarna ska vara 81cm på en SL-stång och diametern 29mm. SL stänger ska också roterna, men inte fullt lika lätt som ol stänger.

maattee10
2013-08-19, 16:22
Ända sättet att veta säkert är att mäta. Avståndet mellan ringarna ska vara 81cm på en SL-stång och diametern 29mm. SL stänger ska också roterna, men inte fullt lika lätt som ol stänger.

ok, det kanske är sl-stånger både 2:an och 3:an:)

maattee10
2013-08-19, 16:39
är de här katapulten?

/gfLV_clEf5Q

Anders77
2013-08-19, 16:57
Ditt lyft på 140 kg var ju utan stopp. Så länge du inte tar mer än 140 kg med stopp så är du bevisligen starkare utan stopp än med stopp.

Sedan kanske du har lite lättare för att reppa när du kör med stopp för att tekniken blir bättre då. Omöjligt att säga utan filmer.

Karlsson95
2013-08-19, 17:02
Jag va också starkare med stopp ett tag men de va pga av ovanan att köra utan stopp, körde typ 5 månader då jag hade stopp i alla set :)

maattee10
2013-08-19, 17:10
Ditt lyft på 140 kg var ju utan stopp. Så länge du inte tar mer än 140 kg med stopp så är du bevisligen starkare utan stopp än med stopp.

Sedan kanske du har lite lättare för att reppa när du kör med stopp för att tekniken blir bättre då. Omöjligt att säga utan filmer.

där sa du nått:)

dumt a mig att inte fatta de:smash: jag får helt enkelt filma ett max lyft med stop på måndag och återkomma;)

maattee10
2013-08-19, 17:12
Jag va också starkare med stopp ett tag men de va pga av ovanan att köra utan stopp, körde typ 5 månader då jag hade stopp i alla set :)

jag har alltid kört utan stopp. men på senare tid har jag inte kommit ner till brösten, så provade med stopp för någon vecka sen och det visade sig att jag är starkare att reppa med stopp:)

Tobbey
2013-08-19, 18:39
Kan som tidigare nämnt vara en långsammare sänkning så du behåller mer "tighthet" i kroppen hela vägen ner, samt att du kanske skjuter in armbågarna mer mot kroppen vilket ger en bättre skjuts från bröstet.

Wibba
2013-08-19, 18:49
Typ samma för mig. Jag är ovan att köra tng bänk och därför missar jag banan lite. Är mer stabil med stopp så det känns lättare även om jag förmodligen gör en tyngre singel i tng-bänk. Gör jag runt 3-5 reps känner jag mig starkare med stopp!

maattee10
2013-08-19, 20:09
som sagt, jag är inte ovan att köra TNG. gjort det sen jag börja gymma

filmjölk
2013-08-19, 20:52
Antagligen vänder du rätt långsamt och bromsar vikten vid TNG och lite mer fart ner när du kör stopp.

För att "få ut" rejält av att reppa TNG behövs fart på stången, både upp och ner.

maattee10
2013-08-20, 06:27
Antagligen vänder du rätt långsamt och bromsar vikten vid TNG och lite mer fart ner när du kör stopp.

För att "få ut" rejält av att reppa TNG behövs fart på stången, både upp och ner.

ok, ska tänka på de;)

milax
2013-08-20, 08:00
jag har alltid kört utan stopp. men på senare tid har jag inte kommit ner till brösten, så provade med stopp för någon vecka sen och det visade sig att jag är starkare att reppa med stopp:)

Jag gjorde samma notering igår på gymmet, var lite övertänd första set och studsade nästan stången i bröstet. :smash: Det kändes lite i ryggen och jag bestämde mig för att skärpa mig! Var mer fokuserad och gick långsammare ned, jag blev betydligt starkare tycker jag.

Loke
2013-08-20, 08:40
Är också nästintill starkare med stopp. Varierar lite fram och tillbaka vad som funkar bäst.

För mig beror det nog på att jag tappar mycket styrka om jag inte får axelleden i exakt rätt läge, vilket gör att jag inte kan utnyttja spänsten i bröst etc. Detta i sin tur beror sannolikt på att jag har/har haft mycket problem med rotatorcuff, skulderblad, etc.

Har inte upplevt att mer träning av tng ger bättre styrka där. Tränar oftast en försiktig variant av tng.

arthax
2013-08-20, 10:16
Är också nästintill starkare med stopp. Varierar lite fram och tillbaka vad som funkar bäst.

För mig beror det nog på att jag tappar mycket styrka om jag inte får axelleden i exakt rätt läge, vilket gör att jag inte kan utnyttja spänsten i bröst etc. Detta i sin tur beror sannolikt på att jag har/har haft mycket problem med rotatorcuff, skulderblad, etc.

Har inte upplevt att mer träning av tng ger bättre styrka där. Tränar oftast en försiktig variant av tng.

Det fetstilta är otrolig avgörande när jag lyfter och tycks variera nästan från pass till pass. Jag skulle behöva en bra bänkintruktion.

maattee10
2013-08-20, 12:42
Bänkpress med stopp:
135kgx1

Bänkpress TNG:
140kgx1

var bara tvungen att kolla, jag är starkare på att reppa med stopp, men om jag ska maxa så är jag starkare i TNG:) vad är skillnaden för er med och utan stopp?

krubkungen
2013-08-20, 12:43
Det fetstilta är otrolig avgörande när jag lyfter och tycks variera nästan från pass till pass. Jag skulle behöva en bra bänkintruktion.

Samma här, hade inte bangat på det.

maattee10
2013-08-20, 13:46
juste sitter ringarna på samma ställe om de är ol-stänger?

stång1: smal och rullar lätt, ringarna långt ut(räfflad i mitten)

stång2: något grövre och rullar väldigt lite, ringarna lite närmre varann(räfflad i mitten)

stång3: grövst av alla och rullar ingenting, ringarna ligger annu närmre varann(len i mitten)

vad är se för stänger?

rooz
2013-08-20, 13:53
OL är 91cm mellan ringarna, "rullar" bra i ändarna

SL är 81cm, "rullar" knappt alls.

maattee10
2013-08-20, 13:58
OL är 91cm mellan ringarna, "rullar" bra i ändarna

SL är 81cm, "rullar" knappt alls.

det vet jag men de här var 3st olika på 20kg st:/

maattee10
2013-08-22, 14:51
stång1 = OL-stång = ca 91cm

stång2 = SL-stång = ca 81cm´- starkare med lill fingret än pek:)

stång3 = någon slags fatbar = ca 75cm

maattee10
2013-10-11, 14:23
Här är filmerna, de har tagit lite tid

150kg med stopp

kz-swGCtsB0

140kg utan stopp

bsjN_2nPcHI

Rikard Jansson
2013-10-11, 14:28
Prova att köra utan den där "dippen" efter stoppet före du lyfter upp stången, för mig veterligen får man inte göra så på tävlingar längre. Jag lyfter också mer med stopp om jag får göra så men mindre utan!

maattee10
2013-10-11, 14:31
Prova att köra utan den där "dippen" efter stoppet före du lyfter upp stången, för mig veterligen får man inte göra så på tävlingar längre. Jag lyfter också mer med stopp om jag får göra så men mindre utan!

menar du att den går in i bröstkorgen? det får man visst göra på tävlingar, samt att robin sjögren gör de

Mapa
2013-10-11, 14:35
Prova att köra utan den där "dippen" efter stoppet före du lyfter upp stången, för mig veterligen får man inte göra så på tävlingar längre. Jag lyfter också mer med stopp om jag får göra så men mindre utan!

den lilla har jag mycket svårt o se att dem ska underkänna. Men ja man får inte sjunka efter pressignal. Om du nu måste sjunka så sjunk direkt, inte efter stoppet

maattee10
2013-10-11, 14:44
den lilla har jag mycket svårt o se att dem ska underkänna. Men ja man får inte sjunka efter pressignal. Om du nu måste sjunka så sjunk direkt, inte efter stoppet

med andra ord så hade den varit godkänd? (om jag inte hade efterpressat)

MtotheM
2013-10-11, 15:05
med andra ord så hade den varit godkänd? (om jag inte hade efterpressat)

Njao. Du sjunker ner djupare i bröstkorgen efter att du stoppat som alltså kan underkännas på heaving som jag förstått det. Sjunk istället ner hela vägen in i bröstet direkt och stoppa där.

maattee10
2013-10-11, 15:17
Njao. Du sjunker ner djupare i bröstkorgen efter att du stoppat som alltså kan underkännas på heaving som jag förstått det. Sjunk istället ner hela vägen in i bröstet direkt och stoppa där.

ok tackar