handdator

Visa fullständig version : Nästa steg i träningen? Försätta bulka eller påbörja deff?


damir
2013-08-19, 09:44
Hej på er,

Drar en kort historia om min träning:

Är 32 år och hela livet har jag varit smal. Till slut tröttnade jag på att vara smal och tog tag i träningen.

Började träna i slutet av oktober förra året med startvikt på 68kg. På mina 184cm så såg det rätt tunnt kan jag säga. Idag så väger jag 86kg och målet är 90kg innan eventuellt deff.

Sen början har jag haft uppehåll i drygt två månader pga ryggskada. I övrigt
har jag snittat fyra pass per vecka. Min nuvarande schema är följande:

Måndag (Bröst & triceps):
Tisdag (Rygg & biceps):
Onsdag vila
Tordag Axlar och mage
Fredag Ben
Lördag och söndag vila.

Har kört en 3-split schema i början och i våras övergick jag till 4-split. Sista tre månader har det inte hänt mycket. Känns som jag har fastnat, vikter ökar inte i samma takt som i början och även viktökningen har saktat ner rejält.

Det jag undrar är om en deff hade passat mig nu så att man ser lite av resultatet för att boosta motivationen eller ska jag försätta nöta. Tror ni ett byte av schemat skulle göra förändring. Jag är varierar inte så mycket när det kommer till övningar. Är ganska lat på den punkten. Kör med klassiska bas och isolations övningar. Kör ingen konditionsträning för tillfälle.

Vill gärna ta träningen till nästa nivå men vet inte hur, då jag jag tror har nått platå. Eftersom jag är nybörjare så är jag inte säker om jag har nått platå. :em:

Bifogar även lite bilder.

crizzan
2013-08-19, 10:37
Om även vikten på vågen står stilla äter du för lite, och det kan påverka resultaten på gymmet.

Räkna macros för att hålla koll på hur mycket du får i dig, går du inte upp ät mer.
Tycker du ska bulka ett tag till.

bigjepp
2013-08-19, 15:07
kan du träna på helgen hade jag inte kört 2 vilodagar i rad. vila en dag efter ben passet sen upprepa.
jag hade nog lagt mig på balans eller iaf bromsat ner vikt uppgången, 18 kg är rätt mycket att gå upp.

damir
2013-08-20, 08:21
Tack för era svar.

I början hade jag alldeles för hög kaloriintag men insåg ganska snabbt att jag var tvungen att bromsa in. Sista 6-7 månader håller jag mig till ca 300kcal över dagliga behovet.

Om jag lägger mig på balans, då kommer det inte hända så mycket med fettförbränningen eller muskeltillväxt? Eller är jag helt ute och cyklar.

Annars tänkte jag mig clean bulka fram till våren och sen långsam deff till sommar för att sen ligga i balans över sommaren. Efter sommaren börja med clean och långsam bulk.

Visst kan jag träna helger också men tycker 4 dagar i veckan räcker.