handdator

Visa fullständig version : Dra bort mjölk från kosten = Bättre hy?


skivståång
2013-08-19, 01:15
Kan någon klargöra denna "huskur" att mjölk = acne.

Jag är 19 år, har problem med acne, kört både antibiotika + starka krämer. Fortfarande rätt taskig hy. Roaccutan är inget jag vill pröva, hört & läst aldelles för mycket skit om det.


Vad tror ni, kan en dietändring vara lösningen, då alltså.

Godis
Chips
Mjölk
Läsk

Detta är vad jag konsumerar som förmodligen kan orsaka acne. Vad tror ni? :)

tlk
2013-08-19, 01:27
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23800069 och https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23614736 ger liten vag överblicksförklaring till varför just snabba kolhydrater och mjölk kan orsaka problem. Rådfrågar du pubmed om "acne dairy" så får du upp ett otal till. Mycket pekar åt samma håll (dvs. mTORC1).


Förslagsvis så håller du dig borta från enkla sockerarter och mjölkprodukter.

skivståång
2013-08-19, 01:30
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23800069 och https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23614736 ger liten vag överblicksförklaring till varför just snabba kolhydrater och mjölk kan orsaka problem. Rådfrågar du pubmed om "acne dairy" så får du upp ett otal till. Mycket pekar åt samma håll (dvs. mTORC1).


Förslagsvis så håller du dig borta från enkla sockerarter och mjölkprodukter.

Alright, thx :)

Behöver ja ta bort mjölken i kaffet med? :(

Hemi
2013-08-19, 05:25
Du gor vad du vill men allt detta "ta bort...", "at inte...", "sluta at..." ar det inte lite drastiskt? Skall man ta bort en sak maste ju nagot annat sattas dit i stallet, och hur paverkar det? Man kan minska och andra volymer utan att helt ta bort en sak t ex snabbmat, godis...Det ar att doma sig sjalv hart. Nar det gar sa langt att man inte haller mjolk i kaffet langre, skall vara nat allvarligt problem da.

qozmox
2013-08-19, 07:17
Alright, thx :)

Behöver ja ta bort mjölken i kaffet med? :(

du har väl knappast nån stor mängd i kaffet eller?
men annars kan du ju alltid köra på nå mjölksubstitut.
i just kaffe har jag märkt att det spelar mindre roll va för mjölk man har i.

Frankz55
2013-08-19, 07:22
du har väl knappast nån stor mängd i kaffet eller?
men annars kan du ju alltid köra på nå mjölksubstitut.
i just kaffe har jag märkt att det spelar mindre roll va för mjölk man har i.

Precis. Går ej att blindtesta havre/sojamjölk i kaffet. Smakar exakt lika.

tjing
2013-08-19, 08:47
Höga insulintoppar och mjölprodukter är förmodligen en bov i dramat, som sagt. Prova att dra ner på mjölkprodukter överhuvudtaget och kolla om det hjälper.

En överaktiv anabol mTOR-signalering ligger förmodligen bakom.

svag74
2013-08-19, 10:05
Kan någon klargöra denna "huskur" att mjölk = acne.

Jag är 19 år, har problem med acne, kört både antibiotika + starka krämer. Fortfarande rätt taskig hy. Roaccutan är inget jag vill pröva, hört & läst aldelles för mycket skit om det.


Vad tror ni, kan en dietändring vara lösningen, då alltså.

Godis
Chips
Mjölk
Läsk

Detta är vad jag konsumerar som förmodligen kan orsaka acne. Vad tror ni? :)

Mjölkprodukter är boven för mig, så inte helt otroligt att det är samma för dig.
Stay away from ost/mjölk en vecka och se.
Ost är gott men man dör inte av att utesluta det.
Mjölk är mer nödvändigt, men går att testa havredryck eller annat substitut.
Ge det en vecka. Det är inga omedelbara gensvar man får utan det verkar ta några dagar innan man ser effekt i ansiktet från vad man ätit. Äter jag en pizza ikväll så kommer det ta 1-3 dagar innan jag får "betala" för den t.ex.

Godis/socker/olja o.s.v. har ingen effekt på mig, men kanske för andra.

Fogel
2013-08-19, 16:30
Någon som vet om vassle påverkar hyn?

Alsor
2013-08-19, 16:31
Dricker du mycket vassleprotein kan det också vara en bov i dramat.

King Grub
2013-08-19, 16:31
Det är den mest aknepåverkande delen av mjölk ja.

wessmen
2013-08-19, 16:51
Du kan alltid prova, men är det grov akne är det troligtivs hormonella problem, främst östrogen.

ddavid
2013-08-19, 17:02
Energiöverskott, snabba kolhydrater och mycket mjölkprotein har varit mina finnproblem förr i tiden. Nu fyller man snart 22 och bulkar på i princip mjölk och högt GI, och är typ finnlös. Allting löser sig med åldern ;)

Och jag tycker du först ska prova dra ned på all skitmat och annat som påverkar insulintopparna. Funkar inte det så får du prova eliminera mjölken. Dumt att börja med att utesluta mjölken imo. Det är gott och är bra återhämtning efter träning=)

Babyface
2013-08-19, 19:40
Vad är du mest otrolig över med roaccutan? Att levern ska ta skada? Man har regelbundna blodprov. Väldigt överdrivet med biverkningarna, visst du kan riskera att pajja levern om du inte sköter alkoholen. Känner bra många som tagit det och alla blir bara jävligt torra,läpparna spricker med mera.

Klein
2013-08-19, 23:19
Du kan alltid prova, men är det grov akne är det troligtivs hormonella problem, främst östrogen.

Oavsett hur grov acnen är så går det att lösa med dietära förändringar.

Sheogorath
2013-08-20, 00:19
Oavsett hur grov acnen är så går det att lösa med dietära förändringar.

Eller Crossfit. Har jag hört.

Är du seriös?

Klein
2013-08-20, 00:49
Eller Crossfit. Har jag hört.

Är du seriös?

Japp. En väl formulerad kost genererar inte acne samt hjälper kroppen att läka ut befintlig acne. Det är dock ganska grova förändringar som måste till. Att byta ut nåt enskilt livsmedel gör varken från eller till hos den som har svår acne.

skivståång
2013-08-20, 00:52
Hur är det med vattenintag, dricker nästintill kanske 5-1l rent vatten om dagen. Träningsdagar blir det då typ 2l under ett pass.

men ja ,vad är ett vettigt intag av vatten? Kan ovettiga intag ha positiva effekter, tänkte typ 10l om dagen?

olle lindblad
2013-08-20, 05:08
Det enda som verkligen hjälpte mig var Roaccutan. Den enda biverkningen jag fick var torr hud och torra slemhinnor. Skulle absolut göra om det om det skulle behövas.

lofito
2013-08-20, 15:44
Hur bedömer man "taskig" hy mot en som har en hyfsat bra hy tex.?
När jag var ung, främst i tonåren hade jag sjukt mycket finnar. Mådde väldigt dåligt
över det och var helt röd i mitt ansikte. Mina föräldrar påtalade ständigt om att det ofta
är så i ung ålder och att de går bort med tiden, dvs. när man blir äldre.

Nu är jag 23 år och har blivit kvitt alla finnar. Ibland kan jag dock få en och annan finne
på kinderna eller precis under näsan. Det blir oftast sådana "vita" finnar som sedan torkar
ut om man inte drar i de. Tycker inte det är ett så stort problem för mig även om man
skulle vilja bli kvitt det helt. Finns folk som har det värre.

Simonbaws
2013-08-20, 15:51
alla mina finnar försvann när jag ersatte vasslen med aminosyror ;)