handdator

Visa fullständig version : Bulka eller deffa?


kemppe
2013-08-18, 23:07
Jag har tränat hårt hela våren med att bränna fett och bibehålla/bygga muskler. Det resulterade i att jag tappade drygt 2,5 kg fett och gick upp drygt 1 kg på 5 månader. I fettprocent gick jag från 23,4% kroppsfett till 20,6%.

Mitt långsiktiga mål är att bli riktigt fit, fitness fit. Nu vet jag inte vilken fettprocent ni fitnesstävlande ligger på i tävlingsamband, samt vad ni "vågar" gå upp till vid bulk. Men jag gissar att ni inte är i närheten av 20% iallafall.

Bör jag fokusera på att deffa ordentligt först innan jag ger mig på en bulk och byggperiod? Eller kan jag bulka nu och få en bättre deff till våren om jag byggt på mig mer muskler?

Jag känner mig lite vilsen och hoppas på att få lite goda råd av er erfarna hur jag bör göra. Vore ju inte fel om man kunde fixa en tvättbräda till nästa sommar :)

gemalto
2013-08-18, 23:12
Svårt att avgöra utan bild och vad ditt kortsiktiga och långsiktiga mål är. Inledningsvis kan du lägga upp en bild på din kropp så det blir lättare att avgöra.

Ifall du har en blind-date på stranden om två månader så finns det all anledning att deffa.

crizzan
2013-08-18, 23:58
Först av allt. Ge oss en bild, det säger mer än alla stats du kan ge oss princip.

Sen gärna även vikt och ålder samt längd om bild är omäjligt för om du väger 100kg på 170cm med 20% kroppsfet är det lite skillnad mot 180cm lång 80kg och 20% Kroppfett.
Men som sagt helst en eller flera bilder.

spas
2013-08-19, 07:32
Jag har tränat hårt hela våren med att bränna fett och bibehålla/bygga muskler. Det resulterade i att jag tappade drygt 2,5 kg fett och gick upp drygt 1 kg på 5 månader. I fettprocent gick jag från 23,4% kroppsfett till 20,6%.

Mitt långsiktiga mål är att bli riktigt fit, fitness fit. Nu vet jag inte vilken fettprocent ni fitnesstävlande ligger på i tävlingsamband, samt vad ni "vågar" gå upp till vid bulk. Men jag gissar att ni inte är i närheten av 20% iallafall.

Bör jag fokusera på att deffa ordentligt först innan jag ger mig på en bulk och byggperiod? Eller kan jag bulka nu och få en bättre deff till våren om jag byggt på mig mer muskler?

Jag känner mig lite vilsen och hoppas på att få lite goda råd av er erfarna hur jag bör göra. Vore ju inte fel om man kunde fixa en tvättbräda till nästa sommar :)

Bra jobbat så långt. I mitt tycke så känns det dumt att laga något som inte är trasigt. Högre vikt och mindre fett är ju kalas. Fortsätt med det du gör nu så blir det bra på sikt.

Om målet är en kropp i stil med fitnesstävlande så låt det ta tid. Blir du toknojjig och brunstig när solen tittar fram nästa vår så ta en diet om du måste, men det lär inte påverka ditt långsiktiga mål.

kemppe
2013-08-19, 08:50
Här är en alldeles färsk bild samt ålder, vikt och längd.
37 år
78 kg
175 cm

crizzan
2013-08-19, 10:15
Om jag var du, skulle jag bulka.

Men jag bryr mig inte om att bli halvfet och att folk inte tycker om min fysik.

Jag bulkar för tillfället just nu och ligger runt 20%kroppsfett. Har bulkat någon månad nu och i januari startar jag deff.

Men beror på om du tycker det är viktigt att se bra ut på sommaren varje sommar eller om du hellre ser riktigt bra ut om något år.

Detta är bara min åsikt och om du skulle bli för fet så kan du ju alltid deffa strax efter jul eller något!

kemppe
2013-08-19, 10:40
Jag det är det jag har funderat på. Att bulka fram till jul och sedan gå på deff efter det. Jag har aldrig deffat innan, så jag har ingen koll på hur mycket man kan tappa fram till sommaren utan att vara superextrem i sin deff.

crizzan
2013-08-19, 10:46
JAg själv gick upp i muskelmassa och styrka under min första deff. Dock är jag 16 men oavsett tycker jag du skall göra så, gå på bulk och deffa till sommaren för att sedan ha ett bättre utgångsläge!

Dande92
2013-08-19, 10:59
Jag tkr också du ska fokusera på att bygga upp mer muskler och sedan gå en deff mot sommaren om du vill bli riktigt hård! På bilden ser de inte heller ut som att du har speciellt mycket fett

strikt
2013-08-19, 11:04
Deffa.

Ingen extrem deff dock. Lägg dig på svagt underskott och träna hårt. -500 kcal är perfekt.

Ingen aning om din aktivitetsnivå under veckorna. Men testa att lägg dig på 2000 kcal varje dag och försök hålla proteinet uppe runt 120 gram. Kör så strikt några veckor och stäm av med vågen för att se hur det hela fortlöper.

PureWhey
2013-08-19, 11:32
Deffa.

Ingen extrem deff dock. Lägg dig på svagt underskott och träna hårt. -500 kcal är perfekt.

Ingen aning om din aktivitetsnivå under veckorna. Men testa att lägg dig på 2000 kcal varje dag och försök hålla proteinet uppe runt 120 gram. Kör så strikt några veckor och stäm av med vågen för att se hur det hela fortlöper.

+1


Le iPhone

Simon95
2013-08-19, 11:47
Vad trivs du med? Det är frågan du ska ställa dig själv.

Om jag var du (mår som bäst när jag inte känner mig "mullig") så skulle jag deffa en kortare period med -500kcal. För dig så ser det ut som att 1 månad skulle räcka, det är inte nödvändigt att gå ned lägre.

När du är klar med deffen så brukar folk rekommendera att man ligger på balans i nån vecka för att därefter gå in för en "kontrollerad bulk". Väg dig varje dag och se till att du får en jämn och fin viktuppgång. Om allt genomförs korrekt så borde du kunna undvika att deffa igen och istället fokusera på att utvecklas.

Oavsett hur du gör, lycka till!

strikt
2013-08-19, 12:08
Lyssna på dig själv i slutändan. När du känner att du är nöjd med deffandet, eller ser extremt fit ut. Börja bulka upp dig långsamt.

Rinse and repeat eller bara träna och var allmänt glad och ligg på balans året om efter det.

Angel78
2013-08-19, 12:21
Om allt genomförs korrekt så borde du kunna undvika att deffa igen och istället fokusera på att utvecklas.

Det där låter ju bara så fel för mig iallafall. Vadå undvika att deffa? Visst om du redan är nöjd med din kropp så kanske du kan tänka dig att köra kaloribalans men det går ju riktigt sakta att bygga med kaloribalans. Men om du är 18 nu (gissning här) så är du ju en testosteron bomb just nu så du kan ju deffa och bygga utan problem :Virro Vi äldre får välja det ena eller det andra. Fan lite lätt avis på dig asså, kötta på medan du kan *flex*

Skillnad är ju clean bulk, det är ju riktigt lätt att deffa bort varje år :)

20% bf är ju inte roligt men att bara tappa 2.5kg på 5 månader? Kan lova dig att du vill inte ha 20% och sen känner att du vill komma till form på vårkanten och ner till 10%, kommer bli jobbigt och går du på för hårt så ryker muskler. Här finns alltså en risk att du bränner mer muskler än de är värt bara för att du vill ha fram brädan fort... Inte värt de!

Jag skulle lägga mig på -500 som nån annan redan sagt om jag var du eller 5-800. Kör tills du är nöjd i spegeln, ett "hyffsat" 6-pack är väl runt 10-11% för dom flesta. Sen börjar du bygga.

Ska du ner till fitness form så sikta på 7% då men annars så är det ju inte dumt att pendla mellan 9-12%, där du har 9% till sommaren, kör balans till hösten och clean bulk höst/vinter. Kan ju berätta att gå under 10% kräver tålamod :D Även på clean bulk så känner du dig relativt hård året om, rätt skön känsla så jag förstår kaloribalans men man bygger ju så dåligt :(

Lycka till!

Simon95
2013-08-19, 14:59
Det där låter ju bara så fel för mig iallafall. Vadå undvika att deffa? Visst om du redan är nöjd med din kropp så kanske du kan tänka dig att köra kaloribalans men det går ju riktigt sakta att bygga med kaloribalans. Men om du är 18 nu (gissning här) så är du ju en testosteron bomb just nu så du kan ju deffa och bygga utan problem :Virro Vi äldre får välja det ena eller det andra. Fan lite lätt avis på dig asså, kötta på medan du kan *flex*

Skillnad är ju clean bulk, det är ju riktigt lätt att deffa bort varje år :)

20% bf är ju inte roligt men att bara tappa 2.5kg på 5 månader? Kan lova dig att du vill inte ha 20% och sen känner att du vill komma till form på vårkanten och ner till 10%, kommer bli jobbigt och går du på för hårt så ryker muskler. Här finns alltså en risk att du bränner mer muskler än de är värt bara för att du vill ha fram brädan fort... Inte värt de!

Jag skulle lägga mig på -500 som nån annan redan sagt om jag var du eller 5-800. Kör tills du är nöjd i spegeln, ett "hyffsat" 6-pack är väl runt 10-11% för dom flesta. Sen börjar du bygga.

Ska du ner till fitness form så sikta på 7% då men annars så är det ju inte dumt att pendla mellan 9-12%, där du har 9% till sommaren, kör balans till hösten och clean bulk höst/vinter. Kan ju berätta att gå under 10% kräver tålamod :D Även på clean bulk så känner du dig relativt hård året om, rätt skön känsla så jag förstår kaloribalans men man bygger ju så dåligt :(

Lycka till!

Just därför man ska försöka lägga så mycket tid som möjligt på byggning. Av egen erfarenhet tycker jag att deff förstör en hel del (bulk 2ggr, deff 2ggr).

Men som du säger, gör man en clean bulk så kommer man snabbt i form.

StampChamp
2013-08-19, 15:08
Jag förespråkar oftast bulk, en långsam. Men tycker 20% är mycket att fortsätta med, jag försöker hålla mig från att kliva över 15% när jag bygger. Gör mer skada än nytta över det!

Commando1980
2013-08-19, 19:54
Det viktigaste är att du kan träna och gör så under många år.

Angel78
2013-08-20, 06:57
(bulk 2ggr, deff 2ggr)

Nä, bara en deff och en clean bulk, en deff på våren, balans över sommaren och sen en clean bulk över höst/vinter och lite in på våren :)

Tycker kroppen reagerar konstigt och slänger på sig fan så mycket vätska om man går direkt från deff till bulk för övrigt.

Det viktigaste är att du kan träna och gör så under många år.

Väldigt sant det också :)

FLCL
2013-08-20, 08:37
Vad innebär egentligen "clean bulk"? Någon som kan ge en bra länk eller förklaring? :)

damir
2013-08-20, 08:45
Vad innebär egentligen "clean bulk"? Någon som kan ge en bra länk eller förklaring? :)

Menas mest att bulka av bra råvaror samt att inte ligga i alldeles för hög intag av socker och fett. I slutändan finns det ingen "clean" bulk om man nu ska bygga muskler men det iallafall så jag uppfattar det.

Chipstutten
2013-08-20, 15:26
Ursäkta at jag lånar tråden lite. Många verkar ha kroppsfett i % som måttstock för när det är dags för deff. Är det någon som använt sig av vikt i olika övningar istället?

Jag själv skulle definitivt vilja skala ett par kilon men det känns på något sätt onödigt när jag fortfarande är för svag.

Många har nog samma mål som mig, att se muskelös ut, och en deff innan tillräckligt med muskelmassa gör väll mest att man ser smal ut.

Så, är det nån annan än jag som tänker typ 100 kg i bänken innan deff är ens en option?

foxx
2013-08-20, 16:30
Ursäkta at jag lånar tråden lite. Många verkar ha kroppsfett i % som måttstock för när det är dags för deff. Är det någon som använt sig av vikt i olika övningar istället?

Jag själv skulle definitivt vilja skala ett par kilon men det känns på något sätt onödigt när jag fortfarande är för svag.

Många har nog samma mål som mig, att se muskelös ut, och en deff innan tillräckligt med muskelmassa gör väll mest att man ser smal ut.

Så, är det nån annan än jag som tänker typ 100 kg i bänken innan deff är ens en option?

Fast det säger ju inte så mycket att ta 100kg i bänken eller? Mer vettigt att gå efter spegeln och avgöra hur man själv känner. Man behöver inte ha speciellt mycket muskler för att bänka 100kg, rätt teknik och naturlig styrka finns det folk som tar det otränade utan märkvärdig muskelmassa, beror väl självklart på utgångsläget men ah, du förstår säkert vad jag menar, spegel/bf the way to go. :)

aldoschadewitz
2013-08-20, 17:35
Ursäkta at jag lånar tråden lite. Många verkar ha kroppsfett i % som måttstock för när det är dags för deff. Är det någon som använt sig av vikt i olika övningar istället?

Jag själv skulle definitivt vilja skala ett par kilon men det känns på något sätt onödigt när jag fortfarande är för svag.

Många har nog samma mål som mig, att se muskelös ut, och en deff innan tillräckligt med muskelmassa gör väll mest att man ser smal ut.

Så, är det nån annan än jag som tänker typ 100 kg i bänken innan deff är ens en option?

jag tycker inte att kopplingen mellan muskelmassa och styrka är tillräckligt stark för att kunna gå efter arbetsvikter på det sättet.

Dock kan det vara ett bra redskap när man känner sin kropp... typ om man bänkar 100kg 9 reps. och så sätter man som mål att man ska kunna göra 10 reps på 110kg innan man börjar deffa eller liknande.

kemppe
2013-08-23, 21:20
Jag får tacka för alla svar, även om råden spretar lite. Hursomhelst så bestämde jag mig för att deffa. Hur länge deffen kommer pågå vet jag inte, det får vågen/spegeln avgöra.

Enligt Harris-Benedict ekvationen har jag en kcal förbrukning på ca 2700-2800 per dag. Så jag har försökt räkna på allt så gott jag kan för att ligga på ett intag av drygt 2000 kcal per dag. Hittills den här veckan har intaget varit följande (enligt mina beräknar vilka jag hoppas är hyffsat korrekt).
Mån 19 aug - 2140 kcal
Tis 20 aug - 2075 kcal
Ons 21 aug - 3140 kcal (after work med jobbet, ÖL innehåller en JÄVLA MASSA KCAL!)
Tors 22 aug - 1815 kcal (Väldigt lågt, kan bero på ångesten över intaget på onsdagen ;))
Fre 23 aug - 3000 kcal (ja, det blev ett par öl efter jobbet, livet får ju inte bli för grått! )

Hursom så hoppas jag att mitt intag ska slimma mig en del på tid och därefter bröja bygga mer på allvar.

strikt
2013-08-23, 21:30
Låter som du har koll.

Fortsätt så och lite mer disciplin bara så når du målet snart!